דרוש מידע השקעה ממעשרות

סלום

משתמש פעיל
יש רבנים שאוסרים לשלם את ההתחייבות ע"י הגמ"ח המרכזי
ושיכול לשלם רק כתוספת לחוץ מההתחייבות
 

GBSA

משתמש סופר מקצוען
רק נקודה חשובה:
הגמ"ח המרכזי נותן הלוואות מכספי ההפקדות וכך גם הבנקים וקופות הגמל נותנות הלוואות,
אמנם הגמ"ח המרכזי בשונה מהנ"ל לוקח ריביות נמוכות יותר וגם הלוואותיו הם לשומרי תורה,
אבל כיוון שכל הגופים האלו מתקיימים למטרה עסקית ולא למטרת חסד לכאורה אין הבדל הלכתי לגבי ההפקדה אליהם ממעשרות.

הגמ"ח המרכזי הוא עמותה!
הוא הוקם למטרות חסד, ע"י אנשים בעלי שיעור קומה שרבים מכירים.
ולא כפי המשתמע מהכותב כאן.
בעלי התפקידים שמקבלים משכורת הם אנשי מקצוע, והמנכ"ל העכשוי בכלל הובא מבחוץ בשנים האחרונות.

כפי הידוע לי (צריך עיון נוסף) זה הנוהג גם בגמ"ח הנ"ל והנוהג בקופות צדקה רבות שמשקיעים את הכספים שאין צריכים כרגע.
(אגב יש הגיון בדבר...)

וככל הידוע לי הגמ"ח לא משקיע כסף אלא כשיש רזרבות הוא מקדים הלוואות - דבר שקורה הרבה וקרה גם לאחרונה.
(ודרך אגב - אם יש לקופות צדקה כסף בצד - למה הקמפיינים קורעי הלב...)


והערה לגבי השקעה ממעשרות

די מדהים אותי שהפוסק היחיד שמביאים בשמו שכל השקעה מותרת, זה הרב בלוי - שבלי לזלזל ח"ו רוב המגיבים כאן לא מכירים ולא סומכים על פסקים שלו במקום אחרים.
ממליץ לכל אחד לשאול פוסק שהוא סומך עליו ולא להסתמך על פרוג.
אין לי שום בעיה שתשימו את המעשרות שלכם היכן שתרצו ומצידי שלא תפרישו רק תבדקו ותשאלו רב לפני שמתירים בצורה גורפת להשקיע במקום להפריש מעשרות.
 

האישה הכושית

משתמש רשום
הגמ"ח המרכזי הוא עמותה!
הוא הוקם למטרות חסד, ע"י אנשים בעלי שיעור קומה שרבים מכירים.
ולא כפי המשתמע מהכותב כאן.
בעלי התפקידים שמקבלים משכורת הם אנשי מקצוע, והמנכ"ל העכשוי בכלל הובא מבחוץ בשנים האחרונות.
ההגדרה שלו כעמותה כמו גם השם גמ"ח לא הופכים אותו לכזה מבחינה הלכתית,
בפועל הגמ"ח המרכזי מלווה כסף רק למי שמשלם על כך מראש 15 שנה,
ולכן אני לא מצליח להבין למה הוא שונה הלכתית לגבי נתינה ממעשרות משאר סוגי ההשקעות.
 

רחל1234

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
ההגדרה שלו כעמותה כמו גם השם גמ"ח לא הופכים אותו לכזה מבחינה הלכתית,
בפועל הגמ"ח המרכזי מלווה כסף רק למי שמשלם על כך מראש 15 שנה,
ולכן אני לא מצליח להבין למה הוא שונה הלכתית לגבי נתינה ממעשרות משאר סוגי ההשקעות.
כי בזמן שהכסף שלך שוכב אצלם, הם מלווים אותו לאנשים אחרים, וזה מצווה גדולה להלוות כסף לאחרים, זה חסד
וכשמשקיעים את הכסף אז אתה עושה חסד רק עם עצמך ולא עם אף יהודי אחר
 

הת"ת המרכזי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
ולכן אני לא מצליח להבין למה הוא שונה הלכתית לגבי נתינה ממעשרות משאר סוגי ההשקעות
לא ראיתי רב אחד שאומר שאפשר לתת לגמ"ח המרכזי מכספי מעשרות
אבל להשקיע לחתונת ילדים מכספי מעשרות אסור
לא שזה אומר משהו...
יכול להיות שיש רב כזה אני לא יודע
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
לא ראיתי רב אחד שאומר שאפשר לתת לגמ"ח המרכזי מכספי מעשרות
אבל להשקיע לחתונת ילדים מכספי מעשרות אסור
לא שזה אומר משהו...
יכול להיות שיש רב כזה אני לא יודע
כל גדולי ישראל אומרים שמצוה לתת לגמ''ח המרכזי מכספי מעשרות מכיון שזה מוגדר כתרומה ולא כפיקדון
לפני שאתה אומר משהו כדאי שתברר ועל תטעה ותכשיל את הציבור
 

הת"ת המרכזי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
כל גדולי ישראל אומרים שמצוה לתת לגמ''ח המרכזי מכספי מעשרות מכיון שזה מוגדר כתרומה ולא כפיקדון
לפני שאתה אומר משהו כדאי שתברר ועל תטעה ותכשיל את הציבור
נכון
אבל הם לא אומרים שאסור להשקיע לצורך חתונת ילדים
 

מצויינת

משתמש פעיל
הם מלווים אותו לאנשים אחרים,
הם לא מלווים סתם לבן אדם בתור חסד
אלא
לבן אדם שהשקיע אצלם יחידות
נתן להם תרומה משמעותית
(גם הבנק מלווה לאנשים בתמורה לריביות, אומנם קימבנו שלא נחשב ריבית, אבל גם בבנק יש היתר עיסקא כך שלא נקרא הלוואה בריבית, אלא שותפות עסקית)
לפעמים מקדימים את ההלוואה, אבל בתנאי התרומה (כלומר קיבלו כסף על זה, אומנם מוגדר תרומה, השאלה למה)
אני מכירה אישית
אנשים שביקשו הלוואה, והתנו איתם גם תשלום של התרומה, וגם השגת מס' מכובד של אנשים שיחתמו על יחידות
(לא זוכרת כמה, אבל סביב 15 כמדומני- לא בטוחה)

כשאתה מפקיד סתם בגמח
אתה זוכה לתת הלוואה לבן אדם שצריך
כאן
אתה נותן לבן אדם ששילם על זה...
אמנם גם צריך, אבל בבנק כנ"ל
 

ברכה וישועה

משתמש פעיל
ההגדרה שלו כעמותה כמו גם השם גמ"ח לא הופכים אותו לכזה מבחינה הלכתית,
בפועל הגמ"ח המרכזי מלווה כסף רק למי שמשלם על כך מראש 15 שנה,
ולכן אני לא מצליח להבין למה הוא שונה הלכתית לגבי נתינה ממעשרות משאר סוגי ההשקעות.
ההבדל עצום
בגמח המרכזי אתה לא מקבל את הכסף בחזרה אלא הבן שלך שמותר לו לקחת מעשרות, שאתה משקיע בשוק ההון לא בטוח כלל שלילד מותר עכשיו להשקיע לו כסף כי הוא לא צריך את ההלוואות כי הוא מאוד צעיר ולא צריך אץ הכסף
בשוק ההון אתה נותן רק לעצמך בגמ"ח המרכזי אתה נותן לגמח שמלווה כספים לקבוצה גדולה של אנשים [גמו כן זה עשה שיש גם אחוזים שמקבךים הלוואה אפי' שלא שמו יחידות]
אבל בפרוש יש עוד רבנים שמתירים לפחות חצי ושמעתי שהגרמ"מ שפרן גם מתיר כך
 

NACHMAN1

משתמש רשום
למה רק דנים בזה כאילו זה תרומה/צדקה/חסד, ומה עם זה שזה מצווה לאב לחתן את בנותיו, ולמי שאומר שאפשר לתת כסף מעשר לכל דבר מצוה למה יגרע מצוה זו.
כמו"כ מצד הדין מותר לזון מגיל 8 מכספי מעשר ובוודאי שלהשיאו (כמובן אני לא בא להגיד להאכיל ילדים מכספי מעשר)
 

am creative

משתמש רשום
כמו שאמרו כאן כל אחד ישאל את רבו. ואני אכן שאלתי השבוע
התשובה שקיבלתי- וכמובן, תשאלו אתם את רבותיכם ואל תקחו את התשובה מכאן-
הגמח המרכזי זה בסדר כמו גמח, כיוון שכעת תרמתי כסף לגמח והוא עושה מצוות
לעומת זאת השקעות-זה כסף שלא עושה מצוות וממש לא לכתחילה
ושוב- כתבתי רק כדי לתת מושגים אבל לא כדי לקחת ממני פסק
 

אזרח ותיק

משתמש מקצוען
אנשים שוכחים שהגמ"ח המרכזי נותן את ה"מענק" אף שהוא לא מתחייב על כך
לכן זה נקרא שהוא עושה צדקה, ולכן כסף שנכנס לגמ"ח המרכזי נחשב שהולך לצדקה
בהשקעה זה כמובן לא שייך
למה רק דנים בזה כאילו זה תרומה/צדקה/חסד, ומה עם זה שזה מצווה לאב לחתן את בנותיו, ולמי שאומר שאפשר לתת כסף מעשר לכל דבר מצוה למה יגרע מצוה זו.
יכול להיות שאם ברור שגם בלי כספי המעשרות אדם יחתן את בתו - זה אותו רעיון של "דבר שבחובה" שאסור לתת מכספי מעשרות.
אבל שוב - צריך לשאול פוסק
 

ר.א.א

משתמש פעיל
אנשים שוכחים שהגמ"ח המרכזי נותן את ה"מענק" אף שהוא לא מתחייב על כך
לכן זה נקרא שהוא עושה צדקה, ולכן כסף שנכנס לגמ"ח המרכזי נחשב שהולך לצדקה
בהשקעה זה כמובן לא שייך

יכול להיות שאם ברור שגם בלי כספי המעשרות אדם יחתן את בתו - זה אותו רעיון של "דבר שבחובה" שאסור לתת מכספי מעשרות.
אבל שוב - צריך לשאול פוסק
למה? הוצאות בניו לתלמוד תורה זה לא דבר שבחובה?
מאיפה לקחת את זה שדבר שבחובה אי אפשר לתת ממעשרות (זה נאמר במסכת חגיגה לעניין קורבנות שבחובה שאסור להביא אותם מהבהמות של מעשר בהמה. בקיצור התערבב לך משהו)
ופה מדובר בכלל על מעשר כספים שזה נושא אחר לגמרי
 

אזרח ותיק

משתמש מקצוען
מאיפה לקחת את זה שדבר שבחובה אי אפשר לתת ממעשרות (זה נאמר במסכת חגיגה לעניין קורבנות שבחובה שאסור להביא אותם מהבהמות של מעשר בהמה. בקיצור התערבב לך משהו)
ופה מדובר בכלל על מעשר כספים שזה נושא אחר לגמרי
אוהו איזו נחרצות...
ראשית עיין שו"ע יו"ד סי' רנ"א ס"ג שדבר שבחובה לא נקרא "צדקה"
אך יותר מפורש במ"ב סי' תרצ"ד ס"ק ג' שכתב לגבי מתנות לאביונים שהשיעור שחייבים בו אסור לתתו מכספי מעשר, ורק מה שמוסיפים על החיוב מותר מכספי מעשר
וזה לשון הג"ר עמרם פריד ב"אזמרה לשמך" גיליון 157:
שאלה: האם אפשר לשלם שכר לימוד של בנים ובנות ממעשר כספים.
תשובה: עד גיל בר מצוה אין לשלם מכספי מעשרות כיון שהוא דבר שבחובה, שהאב חייב ללמד את בנו תורה, וגם את הבנות חייבים לחנך לאמונה ויראת השם וללמדן את המצוות הנוהגות בהן. אם מוסד הלימוד מוחל על החוב אפשר לשלם ממעשר. המיקל לשלם ממעשר עבור בנו הלומד בישיבה קטנה/גדולה יש לו על מי לסמוך.
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה