נכתב ע"י א-ירושלמית;1820659:האדמו"ר מצאנז?
ולגבי 'דוך': המילה הזאת כן קיימת, בצורה "דאך" ובמשמעות "בכל זאת".
הכוונה מן הסתם דווקא למילה דורך = מעבר, בשתי צורות ניקוד
נכתב ע"י א-ירושלמית;1820659:האדמו"ר מצאנז?
ולגבי 'דוך': המילה הזאת כן קיימת, בצורה "דאך" ובמשמעות "בכל זאת".
נכתב ע"י ארי בראון;1820926:מגרמנית- schlager
ליידיש זה לא הגיע מגרמנית?
נכתב ע"י אפשרי;1821894:בערשט (ב' סגולה) - מברשת, שבאמת יותר נראה שנלקחה לעברית מלועזית בעלמא (והראיה ששיפצו את זה ל'מברשת')
בארשט (מ' קמוצה) - חמיצה, מי סלק - שזו באמת מילה שמשתמשים בה גם דוברי עברית רבים
לגיוואלדיג וחשמל - באמת כיוון מעניין (מופיע קצת במילון שלעיל),
אבל תעשה 'לי' טובה זה הרי תקני גם בלשון הקודש, לא? או שרק 'עימי'?
נכתב ע"י צצפ;1822382:עברתי ברפרוף על האשכול, וצר לי לבשר לכם שלפי הערכתי חמישים אחוז מהכותבים לא יודעים דבר והבין את השפה המיוחדת הזו...
אגב,
זה לא רע, זה מבדח, וממחיש יותר מכל את הברעטקייט של העם היהודי..
(כתבתי כאן דוגמאות אבל מחקתי אותן כדי שלא ייפגע אף אחד חלילה,
אני רק רוצה לשרש טעות אחת שנשתרשה בקרב דוברי העיברידיש,- אין כזה מילה גישמאקט.. אולי גישמאק..)
נכתב ע"י חדוי כנרת;1824453:אולי, אבל יכול גם להיות שמדביקים לאדם מעין סטיגמה-מכתירים-מכנים -מסמנים אותו
מלבד זאת יש את הטייטלער בקריאת התורה שמשתמע מאותה נגזרת, ואז איך הייתם משייכים אותו?
נכתב ע"י א-ירושלמית;1825460:טייטלען מיט די פינגער - להצביע על המילה, כשקוראים.
טיטל (ולא טיטול!!!) זה כותרת, ואני מכירה את המילה הזאת שנים.
'קעפל' זה ראש, ו-גם, גם כותרת.
אבל אם ארצה לדייק, ואני אומרת את זה מהשערה: טיטל הוא מילה שמיוחדת לכיתוב, לספרים, לעיתונים. קעפל הוא ראש, באופן כללי.
...אתם מכירים את ההבדל בשימוש בין שתי מילות העזר (בעבר) "בין" ו"האב"?...
נכתב ע"י חדוי כנרת;1826071:לפי הכללים של א ירושלמית-לכאורה
וצריך לומר: איך בין געשווימען
ו-איך האב געקלאצט
נכתב ע"י א-ירושלמית;1826595:'געשווימען' ו'געקלאצט' אלו פעלים שעושים אותם עם כל הגוף! שימי לב.
ולכן, פועל העזר המתאים זה "האב".
שוב, רק לפעולה שעושים אותה בחלק מהגוף מתאים "בין".
נכתב ע"י אסתיג;1826604:יש כללים ברורים, אני לא זוכרת ציטוט מדוייק מספר לימוד שערכתי פעם לאיזה בי"ס, אבל ן.
נכתב ע"י יוסף צבי;1826615:אפשר לקנות את הספר?
כמוני כמוךנכתב ע"י אסתיג;1826604:אלא מה? עם השנים והעדות, השתבשו היוצרות ואני כדוברת אידיש מבית מוצאת את עצמי מתפלאת ותוהה על ילדי שלדעתי משבשים את המושגים הנ"ל, אבל בעיניהם אני זו ששיבשתי.
ההבדל נעוץ בהברה האידישאית המדוברת, בעוד שאני דברתי אידיש חסידית אבל התגוררתי בירושלים, ולכן היתה השפעה ירושלמית על שפתי, ילדי דוברים אידיש חסידית נטו נטו, טהורה לגמרי, בחסידות מסוימת מאד הדוברת אידיש נטו ללא שום ערבוביה.
אז מה נכון להלכה? אי"ה אברר ואעדכן.
מרצפות-באלאטעסנכתב ע"י אסתיג;1830704:עוד כמה מילים ברוח האשכול:
סמרטוטים, מטליות, חפצים משומשים = שמאטעס
רצפות = באלאטעס באידיש, בלטות ב"עברית", נראה לי המקור מערבית
שיחה תורנית / מוסר (רק אצל הליטאים)= שמוע'ס
בקתה - בודקע
ברכב - ווישרים = מנגבים
ווינקרים = מאותתים
נכתב ע"י גלבוע;1831342:שמוע'ס זה במקור 'שמועות', כמו לומדע'ס שזה לומדות - אז אי אפשר לקרוא לזה יידיש
זה לשון הקודש, מעט משובשת, בהגיה ליטאית.
נכתב ע"י גלבוע;1831342:שמוע'ס זה במקור 'שמועות'
נכתב ע"י שג;1831901:מעניין.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_Wörter_aus_dem_Hebräischen_und_Jiddischen
ומילה זו השתחל גם לשפת האנגלית schmooze.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
הנחת ענק!
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
24.06
י"ח סיוון
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
21.05
י"ג אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
דיגיטל בגובה העיניים
עם מנדי נאבול
כל האפשרויות הטמונות בעולם הדיגיטל שיגרמו לך להרוויח יותר!
לתלמידים ובוגרים בלבד!
תהילים פרק קלז
א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע: