הציבור הליטאי עובר טלטלה

מצב
הנושא נעול.

ויזוקל

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
הרב בעל @מכון טעמו וראו
יישר כח שאתה מציף הנושא.

אולי תוכל להעלות לכאן שיחות עם אנשים בגיל 45-55
בלי להיחשף, שיספרו על החיים, כמה ילדים כבר חיתנו, כמה סך כל החובות שלהם, כמה הם מגלגלים כל חודש, מה הסכום שנותר לבני המשפחה שבבית לחיות ממנו,
וכמה זמן לדעתם יוכלו לשרוד את הגלגולים האלה.
מדובר על ההורים שלנו ועל האחים שלנו.

ודי כבר עם האגדה שבחור שקיבל דירה יכול לשבת וללמוד. אחרי 3-4 ילדים, גם אם קיבלת דירה שלמה ברוממה בלי משכנתא אתה צריך להתחיל לעשות משהו מהצד. לא מאמינים? תסתכלו על בני המשפחה בגילאי 35-40 ושעדיין לא חיתנו. כמה מהם אברכים?
ולפי המציאות של היום, כל שדירתו יקרה משל חבירו, משכנתתו גדולה משל חבירו בסוד יש לו מנה רוצה מאתיים.
זה קורה, מכירה מקרוב...
הילדים, ש"קיבלו" דירה עם התחייבויות מטורפות של ההורים ועוד משכנתא, אוספים היום כסף להורים ולוקחים הלוואות לממן להורים את ההלואות שלהם, כשגם הם לא גומרים את היומית.
לא צריך לחכות לגיל 45-55, בחור שמתחתן בגיל 20 ושנה אחרי שנה נולדים לו הילדים, מספיק ילד אחד עם בעיה רפואית מעט יותר מסובכת כדי שהוא יצטרך לחיות על הלוואות מתגלגלות!!!
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
זה באמת עצוב, וזו באמת ה-בעיה של הציבור הליטאי, כנכנסים לאולם שמחות בערב חתונה אי אפשר להבדיל בין משפחה לאמידה לכזו שבקושי סוגרת את החודש, כולם לבושים מחצלות מכסף שמגיע מ-איפה?
למה בחור שמתחתן חייב לקבל 2-3 חליפות חדשות+מספר זוגות נעליים+מספר לא מבוטל של חולצות+הלבשה מלאה?
למה בחורה שמתחתנת צריכה בגדים חגיגיים כמספר ימי השבע ברכות+מספר זוגות נעליים זהה+ערימות בגדים ליום חול חורף וקיץ(שאחרי כמה חודשים כבר לא מתאימים במידה...)??
מי שיש לו שיקנה, לבריאות, ומי שאין לו שלא ינסה להתחכם ולנסות לשכוח ליום אחד את מצבו הכלכלי ולאכול את זה אח"כ במשך שנים....
אם אנשים יפסיקו להתבייש במצבם הכלכלי, ויפסיקו לנסות להציג כלפי חוץ שיש להם מה שאין להם, הכל יסתדר!
נכון שהגיע הזמן לקצץ גם בהוצאות החתונה המופרזות, אבל אפשר לחסוך עוד יותר אם החופה תהיה בחצר בית הכנסת והסעודה בבית הורי הכלה למשפחה קרובה ומצומצמת בלבד, כפי שהיה נהוג לפני 60-70 שנה בירושלים.

צריך להבין שיש דברים שהם לא ברי-שינוי, ויש דברים שצריך להילחם עליהם. וכרגע, לכאורה המלחמה צריכה להיות על הורדת הסכומים ההזויים שבן אדם צריך לשלם כדי להשיא את בתו לתלמיד חכם.
 

ויזוקל

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
לפעמים מדובר בלחץ חברתי, הבת שלך לוחצת כי לכולן קנו----נראה אותך לא עושה מאמצים לרצות אותה ערב חתונתה. בישיבות המצב לא יותר טוב.
יש לזה גב, עוד לא שמעתי שיצאו נגד זה.
בדיוק כמו שקיימת דרישה כיום לבחורות ש"מכניסות כסף".
ואולי זה זמן לעשות חשבון נפש עם עצמינו...האם גם שהרבנים ימחו בעד סכומי העתק, באמת נקשיב?
קשה להאמין.
בדיוק מאותה סיבה שנגד הרבה הוראות שקיימות צצים "תירוצים" נוספים
הרבה חזרו פה באשכול על כך שהמוסד הלימודי הוא המחנך את הילדים, ואני שואלת - למה????
אם החינוך יתחיל מ-ה-ב-י-ת ירד מאד מאד כל הנושא של הלחץ החברתי!
אבל כשמשאירים את החינוך למוסד הלימודי, למורות ולראשי הישיבות - אין סיכוי לחינוך פרטני ומותאם (חנוך להנער על פי דרכו... מישהו שמע?) ואז עושים חינוך קולקטיבי שהתוצאה שלו היא לחץ חברתי!
 

וייס1

משתמש מקצוען
הרבה חזרו פה באשכול על כך שהמוסד הלימודי הוא המחנך את הילדים, ואני שואלת - למה????
אם החינוך יתחיל מ-ה-ב-י-ת ירד מאד מאד כל הנושא של הלחץ החברתי!
אבל כשמשאירים את החינוך למוסד הלימודי, למורות ולראשי הישיבות - אין סיכוי לחינוך פרטני ומותאם (חנוך להנער על פי דרכו... מישהו שמע?) ואז עושים חינוך קולקטיבי שהתוצאה שלו היא לחץ חברתי!
אגב----
אני רוצה שיקומו כל אלה שהתחייבו על סכומים לא נורמלים ויודו שעשו את עסקת חייהם - מבחינת למדנות.
כי מבחינת מידות - יש הרבה בחורים
והלמדנים האמיתיים - לא דורשים דירה, וגם לא חצי.
מידיעה.
 
D

Deleted 66182

אורח
מכירה הורים חכמים שלא מערבים את הבת כמה נותנים עליה-ולא חסר לה מאום
כל תקופת שידוכי לא ידעתי והיום כשאני יודעת כמה-וזה לא הרבה בכלל יודעת לומר תודה על כל שקל
דעתי האישית-
חבל סתם להכניס בת בשידוכים שממילא נמצאת בטרלול בכל התקופה הזו גם לנושא הכספי

במחשב שניה אולי זו דרך חיים שגדלנו עליה שהילדים לא מעורבים בענינים כספיים
ירבו כמותכם. הילדים צריכים לדעת מגיל אפס שמה שמקבלים אומרים תודה וכמובן שההורים יעשו הכל בשבילם.
 

יוגורט

משתמש מקצוען
1. הון עצמי צנוע כפי שנהוג בציבור החסידי, הוא מפתח נחמד להתחלת החיים. ואגב, לא הבנתי את הקשר בין הדירה האחת שקיבל הבחור שאמור לשבת וללמוד כל ימי חייו, לבין 10 הדירות שהוא יקנה בעתיד.
2. שינוי הגישה קשור גם קשור לראשי הישיבות - מובילי דעת הקהל בישיבות. המוצר יקר לא מסיבה אמיתית, אלא בגלל מקובלות חברתית. למה בחורה טובה ואיכותית, צריכה להתפשר על משהו שהוא פחות טוב מבחינתה? למה ההגיון אומר שהבחור שרוצה לקבל 500-800 אש"ח לרכישת דירה, לא צריך לשנות שום דבר בתפיסה שלו; אבל הבחורה שבסה"כ רוצה בחור מהחוג שלה שאת אורחות חייו היא מכירה, צריכה לשנות את התפיסה שלה מקצה לקצה ולהתחתן עם בחור מעדה שונה לחלוטין עם מנהגים ואורחות חיים שונים לחלוטין?

1. אני לא בעד התופעה אבל לא מתרגשת מהאיום שהוא יקנה 10 דירות. מי שיש לו דירה אחת וקצת יודע להתעסק איתה יכול למנף אותה תוך כדי שהוא לומד לכמה דירות באמצעים של מיחזור משכנתא ודירות להשקעה. (מנסיון אישי, הכפלתי ב10 את ההון העצמי שקיבלתי ב"ה, ולא לא קבלנו אפילו לא רבע דירה)

2. המוצר יקר מסיבה אמיתית שמישהו מוכן ורוצה לשלם עליו. אחרת זה לא יהיה יוקרתי. בדיוק כמו שאנשים מוכנים לשלם על מותג בשביל המותג. אם בחורבה לא מוכנה להתפשר על משהו שהוא לא טוב מבחינתה וזה דווקא לא מסיבה אמיתית היא מוזמנת לשלם. ואם תקראי את מה שכתבתי, לא העזתי להציע חצי חצי, אלא שמינית(!!!). זה לא נקרא שונה לגמרי וגם לא נקרא בכלל.לא במנהגים וגם לא באורחות חיים. ולקחת מישיבה מצוינת XXXXXXX למשל, יכול להיות הרבה יותר זול מלקחת מישיבת xxxxן. ועדין עונה על כל הדרישות.

יש לי חברה שלהורים שלה היה כמה מאות בודדות. היא היתה חייבת להתפשר על משהו, היא לא הסכימה להתפשר על אברך ולא על ירא שמים וכד' היא כן הסכימה לשמוע על חצי חצי וב"ה חיים באושר . בית של תורה.
 

די

משתמש סופר מקצוען
רק לשבר את האוזן: אדם שיש לו 5 בנות מוצלחות, מהטובות ביותר בסמינר, והוא רוצה לחתן אותן עם בחורים איכותיים שמתאימים להן. לצורך זאת, הוא נדרש להיפרד מ-500,000 ש"ח בכל חתונה, כדי שהבחור יואיל בטובו להינשא לבחורה שאינה נופלת ברמתה ממנו בכהוא זה.
עכשיו, נניח שמישהו יצליח לארגן לו הלוואה ללא ריבית כלל בפריסת תשלומים ל-30 שנה. אתה יודע כמה זה יוצא בחודש? קרוב ל-7,000 ש"ח! וזה עשוי להימשך עד גיל 70-80! כלומר, מבחינתך זה שאדם בגיל 70 צריך להפריש כל חודש מפת לחמו 7,000 ש"ח בשביל הדירה שהוא רכש אי פעם לחתנו שכבר מזמן שכח איך נראים ספסלי הכולל כי הוא לא יכל להפקיר את ילדיו לקור של החורף, זה הגיוני. לא קרה כלום.
ורק אוסיף, שהתיאור שכתבתי הוא בהנחה שאותו אדם השיג 2.5 מיליון ש"ח בפריסה ל-30 שנה ללא ריבית. מציאות חיינו...
סתם להמחשה מי שקנה דירה באחיסמך לפני כמה שנים, הדירה שווה היום נניח 1.6, ונותן לבתו חצי ממנה ועל החצי השני לוקחים משכנתא, זה נחשב שהוא נותן 800, למרות שיכול להיות שהוא קנה את הדירה בזמנו ב800 (וגם את זה שילם רק עם התקדמות הבניה שמסתיימת רק עכשיו) ויוצא שהוא לא "שילם" שקל, אבל נחשב שנתן 800.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
(מנסיון אישי, הכפלתי ב10 את ההון העצמי שקיבלתי ב"ה, ולא לא קבלנו אפילו לא רבע דירה)
כמה שעות עבודה במשוער זה דורש?
יש לי חברה שלהורים שלה היה כמה מאות בודדות. היא היתה חייבת להתפשר על משהו, היא לא הסכימה להתפשר על אברך ולא על ירא שמים וכד' היא כן הסכימה לשמוע על חצי חצי וב"ה חיים באושר . בית של תורה.
הלוואי שזה ישפיע על כולם.
סתם להמחשה מי שקנה דירה באחיסמך לפני כמה שנים, הדירה שווה היום נניח 1.6, ונותן לבתו חצי ממנה ועל החצי השני לוקחים משכנתא, זה נחשב שהוא נותן 800, למרות שיכול להיות שהוא קנה את הדירה בזמנו ב800 (וגם את זה שילם רק עם התקדמות הבניה שמסתיימת רק עכשיו) ויוצא שהוא לא "שילם" שקל, אבל נחשב שנתן 800.
ומי שלא היתה לו אפשרות לקנות דירה באחיסמך ב-800K, האם נגזר על בתו לשבת עד שילבינו שערות ראשה? הרי מדובר בבן תורה שיושב ולומד בכולל, מאיפה לו 800K לקנות דירה באחיסמך?
ומי שזכה לבת מוצלחת במיוחד, שחתנים ברמתה אינם מוכנים להתפשר על פחות מדירה בירושלים/בב"ב?
ומי שקנה דירה אחת באחיסמך ויש לו 5 בנות, מה יעשה עם ארבעת הבנות הבאות?
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יש לי חברה שלהורים שלה היה כמה מאות בודדות. היא היתה חייבת להתפשר על משהו, היא לא הסכימה להתפשר על אברך ולא על ירא שמים וכד' היא כן הסכימה לשמוע על חצי חצי וב"ה חיים באושר . בית של תורה.
אמיתי?
את מבינה שאצל ספרדים וחסידים גם מאה אחת בודדת זה יפה ואפילו יפה מאד.
שזוג ספרדי יהיה אסיר תודה עד אין קץ אם יקבל משני ההורים ביחד סכום כזה.
אנשים מדברים פה על מאות אלפי שקלים כאילו זה משהו שמוצאים ברחוב.
 

די

משתמש סופר מקצוען
ומי שלא היתה לו אפשרות לקנות דירה באחיסמך ב-800K, האם נגזר על בתו לשבת עד שילבינו שערות ראשה? הרי מדובר בבן תורה שיושב ולומד בכולל, מאיפה לו 800K לקנות דירה באחיסמך?
ומי שזכה לבת מוצלחת במיוחד, שחתנים ברמתה אינם מוכנים להתפשר על פחות מדירה בירושלים/בב"ב?
ומי שקנה דירה אחת באחיסמך ויש לו 5 בנות, מה יעשה עם ארבעת הבנות הבאות?
לא צריך בכלל לשלם את ה800 רק צריך להצטרף לקבוצה, ועד שבונים את הדירה (ומגיע הזמן לשלם) הזו"צ כבר מתחתן ולקח ע"ע משכנתא ומשלם את הדירה (ה800 שהשווער נותן זה ה"עליית ערך" שבינתיים)
זה יכול להיות גם במחיר למשתכן, מי שזכה בדירה בבית שמש (800 לשלשה חדרים) (על שם פלוני שאין לו דירה) ונותן את זה לבת שלו, בגלל שמחיר השוק הוא הרבה יותר, זה נחשב שהוא נותן חצי מיליון למרות שלא נותן כלום.
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
כמה נקודות שהפריעו לי:
1. הרבה מהבעיות המובאות כאן הן בעיות שאינן פתירות בלי שינוי מהשורש. אם אנחנו רוצים שזוג יתחיל את חייו עם 300K, יגור במרכז (כאידיאל. יש כאלו, מקרוב), הדרך היחידה היא רק שהבעל יצא לעבוד (שינוי גישה בסיסי) או שהאישה תעבוד קשה מאד במקצועות מסוימים בלבד. (לא כולן מסוגלות, לא לכולן יש עבודה, וכו'.) להציע לתת סכומים כאלו בלי להציע לזוג הצעיר דרך לשלב בין הסכום הזה לציפיות מהם- זה לא הוגן.

2. המחשבה ש"אפשר לפתור את השתעבדות האבות ע"י השתעבדות הנשים הצעירות".
כלומר, לדרוש מהאבא שיתן 500K זאת אכזריות, אבל לדרוש מהאישה לתת כל חודש 20K- זה שיא הלויאליות.
אולי חיים פה חייזרים, אבל אישה היא לא מכונת כסף. היא לא יכולה (גם אם פיזית כן, נפשית לא) לדאוג למשכורת בסדר גודל כזה למשך 20 שנה, בהן היא יולדת, מגדלת, מבשלת, מכבסת ומתפקדת. לא הגיוני, לא עובד, לא אנושי.
אה, יש כאלו שעושות את זה! נכון. שיקול שלהן. בחירה אישית. מסוגלות נפשית. לא דרישה קולקטיבית מחבורת בחורות ש-כמה מפליא, מורכבות מיכולות שונות ואופי שונה.

יחד עם זאת, 2 פתרונות שלדעתי הכי הגיוניים בטווח המיידי- בלי לשנות גישות מהבסיס ובלי לעקור עקרונות:
1. כמה נדוש- מגורים בפריפריה. כל עוד דיור עולה עד 500K -הוא בר השגה גם לבעלי הון עצמי נמוך. כל עוד אנחנו לא מוכנים לגור בפריפריה- נסתתמו טענותינו על יוקר הדיור.

2. הורי החתן והכלה מתחלקים בשווה בעלות הבית המוקם.
גם אם נטען שמטרת האב היא לעזור לבתו, והיא בסך הכל מקיימת את שאיפת חייו וכו'-
אין סיבה שאבי החתן לא יעזור לבנו, באותה מידה, לקיים את שאיפת חייו.
מה הרווחנו?
א. בחור שרואה את אביו נקרע בשבילו, ידרוש פחות. החותן שלו וחובותיו, בדר"כ "פחות מזיזים לו".
ב. התנהלות כלכלית מציאותית. אם יש לך 7 ילדים, עדיף לשלם לכל אחד מהם 250K מלשלם בבת אחת 500K.
ג. פשוט שוויון. אישה שעובדת ומפרנסת במסירות נפש בית של תורה, מתמסרת לילדיה ומסורה לבעלה, שווה לא פחות מבעל שיושב ולומד.
 
נערך לאחרונה ב:

יוגורט

משתמש מקצוען
כמה שעות עבודה במשוער זה דורש?
לא שעות עבודה.
קניתי דירה קטנה להשקעה ( ההון העצמי+ הלוואות ,הכי יקרה שיכלתי למצוא וזה לא הגיע לחצי מליון),
וזה לא היה קל, המשכורת היתה קטנה, וההחזרים היו גדולים.
אח"כ מכרתי אותה ההון העצמי גדל גם כי החזרתי את ההלוואות וגם כי היא עלתה מעט, קניתי דירה יותר גדולה על הניר. היום אני גרה בה וגם השווי שלה עלה. אם אני מוכרת אותה ומכסה את המשכנתה הענקית שלקחתי , יהיה לי יותר מפי 10 ממה שקבלתי...
אז אם היתה לי דירה שלמה והייתי קונה באמצעותה דירה הרבה יותר מוצלחת מהדירה הראשונה שקניתי....
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לא צריך בכלל לשלם את ה800 רק צריך להצטרף לקבוצה, ועד שבונים את הדירה (ומגיע הזמן לשלם) הזו"צ כבר מתחתן ולקח ע"ע משכנתא ומשלם את הדירה (ה800 שהשווער נותן זה ה"עליית ערך" שבינתיים)
זה יכול להיות גם במחיר למשתכן, מי שזכה בדירה בבית שמש (800 לשלשה חדרים) (על שם פלוני שאין לו דירה) ונותן את זה לבת שלו, בגלל שמחיר השוק הוא הרבה יותר, זה נחשב שהוא נותן חצי מיליון למרות שלא נותן כלום.
אוקיי. אני מכיר סיפור כזה מקרוב. אדם הצטרף לקבוצת רכישה במטרה לרכוש דרך הקבוצה 4 דירות לארבעת בנותיו.
חלפו מספר שנים, בהן אותו אדם הספיק לחתן שלוש בנות, והפרויקט עדיין לא מוכן. בסופו של דבר ה-800K הפכו למיליון ו-200K, והוא נדרש לשלם 400K כי החתן הסכים להתחייב לשלם משכנתא רק על 800K. והבת הרביעית כבר לא יכלה להיעזר בזה בכלל.
 

יוגורט

משתמש מקצוען
את מבינה שאצל ספרדים וחסידים גם מאה אחת בודדת זה יפה ואפילו יפה מאד.
שזוג ספרדי יהיה אסיר תודה עד אין קץ אם יקבל משני ההורים ביחד סכום כזה.
הלוואי.
אצל הציבור הספרדי הנתונים היו השתנו, אולי בצדק. מה הזוג יקנה ב100,000 ש"ח?
בעבר היה מאד יפה לתת 100000 היום 150000 זה קרוב למינימום
 
נערך לאחרונה ב:

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הלוואי.
הנתונים היו השתנו, אולי בצדק. מה הזוג יקנה ב100,000 ש"ח?
דירה בפריפריה עם משכנתא.
כמו שהרבה ספרדים עושים.
התמיהה שלי היתה ועודנה על הלשון שננקטת בפי הרבה זוגות ליטאיים: נותנים "רק" 100/200/300K.
זה מדהים אותי כל פעם מחדש. שמגזר שמחונך על חיים בפשטות ואידאל של חסכנות איכשהו כשזה מגיע לשידוכים מזלזלים בעמל של הורים.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
ההסבר לכל טענות ההדחקה פה הוא פסיכולוגיה פשוטה
כשמציאות החיים לא מסתדרת עם אידאלים ועם מוסר והגינות אזי
הופכים את המציאות לאידאל.
ויותר ממה שאמרתי לא אמרתי.
רק משתפת.
קרובת משפחתי, אם למשפחה ברוכת ילדים, קרעה את עצמה כדי לתת דירות לשיירת בנותיה. רק בני ברק ופאתי ירושלים, זה היה חלק מהתנאים.
שנים הם גלגלו בשביל החורבות והמקלטים בהם גרו ילדיהם בירושלים.
אחרי חתונת הבת האחרונה, לא נשאר עוד מאיפה לגלגל.
אז הזוג בני ה50+ מכרו את דירתם הירושלמית,
ועברו לשכירות בביתר.
וכל ילדיהם, בשם "אידיאל הקרבה להורים", "אידיאל מוסדות החינוך הירושלמיים" (לילדים אין מקום להכין ש"ב) וכו' וכו',
נוסעים היום לביתר כדי לבקר את ההורים.
עולם הפוך ראיתי.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כמה נקודות שהפריעו לי:
2. המחשבה ש"אפשר לפתור את ההשתעבדות האבות ע"י השתעבדות הנשים הצעירות".
כלומר, לדרוש מהאבא שיתן 500K זאת אכזריות, אבל לדרוש מהאישה לתת כל חודש 20K- זאת שיא הלויאליות.
אולי חיים פה חייזרים, אבל אישה היא לא מכונת כסף. היא לא יכולה (גם אם פיזית כן, נפשית לא) לדאוג למשכורת בסדר גודל כזה למשך 20 שנה, בהן היא יולדת, מגדלת, מבשלת, מכבסת ומתפקדת. לא הגיוני, לא עובד, לא אנושי.
אה, יש כאלו שעושות את זה! נכון. שיקול שלהן. בחירה אישית. מסוגלות נפשית. לא דרישה קולקטיבית מחבורת בחורות ש-כמה מפליא, מורכבות מיכולות שונות ואופי שונה.

יחד עם זאת, 2 פתרונות שלדעתי הכי הגיוניים בטווח המיידי- בלי לשנות גישות מהבסיס ובלי לעקור עקרונות:
1. כמה נדוש- מגורים בפריפריה. כל עוד דיור עולה עד 500K -הוא בר השגה גם לבעלי הון עצמי נמוך. כל עוד אנחנו לא מוכנים לגור בפריפריה- נסתתמו טענותינו על יוקר הדיור.

2. הורי החתן והכלה מתחלקים בשווה בעלות הבית המוקם.
גם אם נטען שהמטרתם האב היא לעזור לבתו, והיא בסך הכל מקיימת את שאיפת חייו וכו'-
אין סיבה שאבי החתן יעזור לבנו, באותה מידה, לקיים את שאיפת חייו.
מה הרווחנו? א. בחור שרואה את אביו נקרע בשבילו, ידרוש פחות. החותן שלו וחובותיו, בדר"כ "פחות מזיזים לו".
ב. התנהלות כלכלית מציאותית. אם יש לך 7 ילדים, עדיף לשלם לכל אחד מהם 250K מלשלם בבת אחת 500K.
ג. פשוט שוויון. אישה שעובדת ומפרנסת במסירות נפש בית של תורה, מתמסרת לילדיה ומסורה לבעלה, שווה לא פחות מבעל שיושב ולומד.
לגבי נקודה 2 שהפריעה לך. כל עוד ההשתעבדות היא בין בני הזוג במטרה לאפשר להם עצמם לגור בדירה משלהם - זה הגיוני. האישה מוזמנת לדרוש מבעלה שיצא לעבוד כדי להתחלק איתה בנטל. זה לא סיבה להפיל את ההוצאה הזאת על אבא שלה שצריך גם לפרנס את הבית שלו עצמו, וגם לחתן אותה ועוד 3-4 אחיות.

לגבי פתרון 1. אני באמת תוהה האם עוד ניתן לרכוש דירה ראויה למגורים במחיר של עד 500K.

לגבי פתרון 2.
רווח א, זה פסיכולוגי, וצריך לקוות מאוד שמהאבא יהיה לבחור באמת אכפת.
רווח ב, לא הבנתי מה זה משנה? באותה מידה אפשר להציע לדוגמא, שאדם שיש לו 5 בנים ו-5 בנות לסירוגין, ישיג 250K כשבנו מתחתן ללא קשר לחתונת הבן, וישמור אותם לחתונת הבת הבאה. זה לא באמת משנה.
רווח ג, אתה צודק ב-100%. לצערנו עולם הישיבות הליטאי בפרט והציבור הליטאי בכלל לא מוכנים כיום לקבל את זה כמוסכמה וכדרך חיים.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קו

א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה