אני מכירה לא מעט שמוסגלים לתת 500 לבנותיהם.הכוונה לבעלי היכולת להצהיר שהם נותנים 800?
או אולי לבעלי היכולת לשקר?
או לבעלי היכולת להתעלם מהמצב הכלכלי שלהם?
כמה אברכים בעלי יכולת את מכירה?
800?אני מכירה לא מעט שמוסגלים לתת 500 לבנותיהם.
לא דווקא כאלו שמרוויחים הרבה.
אלא כאלו שחסכו והשקיעו בתחום כלשהו (דירות או מניות)
זה קיים יותר ממה שאתם טוענים.
לא יודעת אם יש דבר כזה לחץ חברתי חיובי.ואף שלחץ חברתי הוא חיובי (עד רמה מסוימת)
לא, לא.כשאני שמעתי ויכוח טלפוני בין מחותנים, שאב הכלה טען שאין לו יותר ממה שכבר הציע, והחתן אמר באלגנטיות "אז שימכור כליה", כבר הבנתי שמשהו שם חייב להשתנות.
כל מילה פנינה.כמה נקודות שהפריעו לי:
1. הרבה מהבעיות המובאות כאן הן בעיות שאינן פתירות בלי שינוי מהשורש. אם אנחנו רוצים שזוג יתחיל את חייו עם 300K, יגור במרכז (כאידיאל. יש כאלו, מקרוב), הדרך היחידה היא רק שהבעל יצא לעבוד (שינוי גישה בסיסי) או שהאישה תעבוד קשה מאד במקצועות מסוימים בלבד. (לא כולן מסוגלות, לא לכולן יש עבודה, וכו'.) להציע לתת סכומים כאלו בלי להציע לזוג הצעיר דרך לשלב בין הסכום הזה לציפיות מהם- זה לא הוגן.
2. המחשבה ש"אפשר לפתור את השתעבדות האבות ע"י השתעבדות הנשים הצעירות".
כלומר, לדרוש מהאבא שיתן 500K זאת אכזריות, אבל לדרוש מהאישה לתת כל חודש 20K- זה שיא הלויאליות.
אולי חיים פה חייזרים, אבל אישה היא לא מכונת כסף. היא לא יכולה (גם אם פיזית כן, נפשית לא) לדאוג למשכורת בסדר גודל כזה למשך 20 שנה, בהן היא יולדת, מגדלת, מבשלת, מכבסת ומתפקדת. לא הגיוני, לא עובד, לא אנושי.
אה, יש כאלו שעושות את זה! נכון. שיקול שלהן. בחירה אישית. מסוגלות נפשית. לא דרישה קולקטיבית מחבורת בחורות ש-כמה מפליא, מורכבות מיכולות שונות ואופי שונה.
יחד עם זאת, 2 פתרונות שלדעתי הכי הגיוניים בטווח המיידי- בלי לשנות גישות מהבסיס ובלי לעקור עקרונות:
1. כמה נדוש- מגורים בפריפריה. כל עוד דיור עולה עד 500K -הוא בר השגה גם לבעלי הון עצמי נמוך. כל עוד אנחנו לא מוכנים לגור בפריפריה- נסתתמו טענותינו על יוקר הדיור.
2. הורי החתן והכלה מתחלקים בשווה בעלות הבית המוקם.
גם אם נטען שמטרת האב היא לעזור לבתו, והיא בסך הכל מקיימת את שאיפת חייו וכו'-
אין סיבה שאבי החתן לא יעזור לבנו, באותה מידה, לקיים את שאיפת חייו.
מה הרווחנו?
א. בחור שרואה את אביו נקרע בשבילו, ידרוש פחות. החותן שלו וחובותיו, בדר"כ "פחות מזיזים לו".
ב. התנהלות כלכלית מציאותית. אם יש לך 7 ילדים, עדיף לשלם לכל אחד מהם 250K מלשלם בבת אחת 500K.
ג. פשוט שוויון. אישה שעובדת ומפרנסת במסירות נפש בית של תורה, מתמסרת לילדיה ומסורה לבעלה, שווה לא פחות מבעל שיושב ולומד.
קראתי בשם הרב שטיינמן ששאלו אותו על מה להתפשר בשידוכים אז הוא אמר - להתפשר על מה יגידו..אני ליטאית. נשואה צעירה.
וסורי שאני אומרת- זה נטו בחירה של הורי הבנות. הם יכולים לקחת בחור מעולה!!!! באמת!!! שישב וילמד, עם מידות טובות, שיהיה בעל מדהים-
רק מישיבה ש"לא נחשבת" או ממשפחה פשוטה יותר.
כמו בעלי היקר, שלמד בישיבה שאינה מסווגת כישיבה הראשונה בעולם הישיבות, והוא שווה באמת, באמת, לא פחות מהאחים שלי שלמדו בישיבות נחשבות הרבה יותר. לא נדבר על סכומים, אבל בהחלט ההורים שלי שלמו סכום שהוא סכום גדול מאד- אני אסירת תודה- אבל מה שנקרא בציבור זה ממש מעט.
אלא מה? אנשים רוצים שיגידו שהם עשו שידוך עם בור מישיבה איקס, ממשפחת וואי?
אז יופי להם. זכותם לשלם מחיר על מותג, כמו שבכל תחום אחר אפשר לקנות מוצר ממותג במחיר כפול.
אבל שלא יתלוננו...
יש ויש בחורים נפלאים בישיבות הפשוטות, או ממשפחות נחשבות פחות.
פיתרון מבריק. חבל שהוא רק לשתי הבנות הראשונות.כשאני שמעתי ויכוח טלפוני בין מחותנים, שאב הכלה טען שאין לו יותר ממה שכבר הציע, והחתן אמר באלגנטיות "אז שימכור כליה", כבר הבנתי שמשהו שם חייב להשתנות.
בחיסכון והשקעה של 1000 ש"ח לעשרים שנה [מיום הלידה עד יום החתונה] מצטבר סכום של יותר מ- 500K.800?
כמה בנות יש להם?
מהיכרות קרובה, גם אברכים שחסכו והשקיעו עדיין צריכים להקרע בשביל לתת לכל בת, בהנחה שיש להם 5 בנות, 800 אלף שקל, ואין "הרבה" כאלו (אא"כ 10% מהציבור זה הרבה).
לא, לא.
"מזעזע" קטן על זה.
והכל כמובן - בשביל בית של תורה" !!!
מה חלקם באוכלוסיה של אותם שחסכו והשקיעו בתחום כלשהו? כמה אחוז מתוך הציבור הליטאי יכולים לעמוד בתשלום של 500K לכל בת וכמה יכולים לעמוד בתשלום של 800K לכל בת?אני מכירה לא מעט שמוסגלים לתת 500 לבנותיהם.
לא דווקא כאלו שמרוויחים הרבה.
אלא כאלו שחסכו והשקיעו בתחום כלשהו (דירות או מניות)
זה קיים יותר ממה שאתם טוענים.
(ובחשבון כלכלי אפשר להכפיל את ההון שניתן לך פי 5 בתוך 25 שנה)
לא אתייחס להשוואה בין הבחור לבחורה. אתייחס לנקודה אחרת.ואם תבואו ותאמרו שהטרחה שלו היתה שישב ולמד בשקידה בישיבה, אז אוקיי
אבל מנגד, הבחורה שלצדו למדה בשקידה מקצוע!!
יש מלא מעוכבות כי אין מספיק בחורים.המצב שאתה מתאר הוא נכון מבחינה עקרונית, אבל הוא לא תואם את המציאות.
בציבור הליטאי יש מאות בחורות מעוכבות שידוך, רק בגלל שאביהן מסיבה כלשהי לא מתחייב על 500K או 800K.
תכל'ס,בחיסכון והשקעה של 1000 ש"ח לעשרים שנה [מיום הלידה עד יום החתונה] מצטבר סכום של יותר מ- 500K.
"משפחת אברך" זה יכול להיות משפחה שמכניסה 10K בחודש, ויכול להיות שמכניסה 15K בחודש [וזה הרבה יותר מ- 10% מהציבור].
ההפרש של ה5K לחודש עושה את ההבדל. מי שיחסוך וישקיע את ה- 5K הנוספים יחתן את חמשת בנותיו ברווח ובנחת.
[בלי לשים לב בשנים האחרונות התפתחו פערי הכנסות מאוד משמעותיים בין משפחה למשפחה, גם כאלו שהם משפחות אברכים. משפחות בעלות הכנסה מעל הממוצע יכולים לתת לנישואי בנותיהם הרבה יותר, וזה מה שיסחוב את השוק כלפי מעלה]
ממש לא. מחירי הדיור עלו דבר ראשון בעקבות הביקוש הגדול ורק לאחר מכן בעקבות ההיצע הדל. הראיה לזה, שמחירי הדיור בי-ם ובב"ב, חוו עליה תלולה הרבה יותר מוקדם מאשר מחירי הדיור בפריפריה החרדית המרכזית. מהרגע שהם הפכו להיות כביכול מחוץ לתחום ההשגות של רוב האנשים, והציבור החל לפנות לפריפריה החרדית המרכזית, החלה שם עליה תלולה הרבה יותר מאשר עליית מחירי הדיור הכללית במשק.לא מכיר אנשים שהיו בוחרים לגשת לשידוך עם נתונים כספיים נמוכים, כשבאותה המידה הם יכולים לקבל שידוך עם נתונים כספיים גבוהים,
כמובן שהיה עדיף שהמצב היה שונה, אבל אי אפשר להטיל את 'האשמה' על הבחורים, כזה המצב,
בתכל'ס זה כמו להטיל את האשמה על עליית מחירי הדיור על מוכרי הדירות' ולא על הקונים
המחשבה שהורי הכלה "קונים" את העיסוק של החתן לשארית חייו מעוררת אי נוחות גדולה מאוד.אני לא מבינה מה הבעיה בכך שהורי הבחור ידרשו
אם הם מתכוונים גם לתת יפה.
באמת לא ברור לי מצב כזה של למשל הורים שחוסכים ושמים בצד מהרגע שהילד/ה שלהם נולד/ה
ואז 20 שנה אחכ באה משפחה ודורשת לקבל את כל הכסף הזה כמעט ללא תמורה
או שהתמורה היא בחור טוב מישיבה טובה שבטח ילמד בכולל אבל רק הקבה יודע עד מתי.
לדעתי בחור שדורש 800 חייב להתחייב עי חתימת חוזה שהוא מתכוון ללמוד כל חייו
(משהו שלא הגיוני מבחינתי כי מי יודע לאן יקחוהו החיים.....)
כי אחרת למה שיגיע לו לקבל 800 ללא כל טרחה?
ואם תבואו ותאמרו שהטרחה שלו היתה שישב ולמד בשקידה בישיבה, אז אוקיי
אבל מנגד, הבחורה שלצדו למדה בשקידה מקצוע!!
ומעבר לזה, אין כל סיבה נוספת?יש מלא מעוכבות כי אין מספיק בחורים.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: