זה קיים גם בערד. חסידי גור בערד מונים כ-1,500 משפחות. הם שומרים בקנאות על מחירי הדירות בעיר.
סיפר לי אדם שהגיע לפני כעשור לנופש בערד. המקום הטבעי למצוא מניין למנחה-מעריב, היה אחד השטיבלאך של גור. בין מנחה למעריב ישב האדם ופתח ספר כלשהו. כל ההפסקה בין מנחה למעריב היתה כ-20 דקות, ובזמן הזה הספיקו ארבעה או חמשה אברכים לגשת אליו: באת לקנות כאן דירה להשקעה? אם כן, זה חייב לעבור דרך הוועדה. אם לא תעבור דרך הוועדה, אנחנו נדאג שאף אחד לא ישכור ממך את הנכס. כל הסבריו של אותו אדם שהוא בא בסה"כ לנופש בעיר, לא הועילו למנוע מהאברך הבא לגשת אליו שוב ולוודא שהוא לא מתכוון לקנות דירה בעיר שלא דרך הוועדה...
ערד זה לא דוגמה מאחר והם חסידים והחסידים מקשיבים לאדמו"ר
אצלנו הציבור הליטאי
איך אמר פעם איך המרצים ששמעתי
"כשאני מרצה בישראל אני מרגיש שיש בקהל 500 מרצים
כי בישראל יש 9 מיליון ראשי ממשלות
9 מיליון חברי כנסת וכו
בקיצור כל אחד הוא מאן דאמר
אבל מוכרחים לעשות את זה. כבר עכשיו מאוחד מאוד להתחיל עם המהלך הזה, אבל טוב מאוחר מלעולם לא. פשוט לארגן קבוצות גדולות של אברכים [לכאורה הדרך הנכונה היא לעבוד בתוך הישיבות עם הבחורים בגילאי שידוכים] ולשכנע אותם לבוא לגור במקום מסוים, כאשר בד בבד כמובן שצריך לארגן שם את כל הנדרש. זו הדרך היחידה לוודא שהדור הצעיר יגורו בדירות משלהם, בלי לרושש את ההורים ולפגוע בבריאותם ובבריאות נפשם.
זה נכון אלא שצריך לעשות את זה דרך הישיבות הטובות ביותר והבחורים הטובים ביותר המשפיעים ביותר וכו
אלא שהבעיה שהשאלה כמה לבחורים קורץ הכסף
אתה מבין את ההזיה? כל אדם שילדיו מגיעים לשידוכים, צריך לחשוב על מה הוא מוכן להתפשר. אחד מרגיש פשרה עצומה כשהוא לוקח חתן לא מוזיקלי, משנהו מתפשר על המראה החיצוני, והשלישי מתפשר על משפחה מיוחסת. כל אחד בתחום שלו.
אתה מצפה מאדם להתפשר על מכלול, בכדי לא לשלם את הסכומים ההזויים שהפכו למקובלים בשוק? למה זה הגיוני?
למה אדם שיש לו בת מוצלחת במיוחד, צריך לחתן אותה עם בחור ברמה פחותה ממנה בעשר דרגות, בכדי לא להגיע לפשיטת רגל או מצב כלכלי מורכב אחר? לא יותר הגיוני להתאמץ לשנות את ה'מקובל' הארור הזה שצריך לשפוך מאות אלפי שקלים בכדי לקבל בחור טוב?