חדשות בעולם הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה- 48 למלחמה

מצב
הנושא נעול.

יוסף שטיין

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה ביום ראשון כי הסנקציות המערביות "מערערות" יותר ויותר את הכלכלה הרוסית והתמוטטותה היא "עניין של זמן", בעוד קנצלר אוסטריה אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאמין שהוא "ינצח" במלחמה באוקראינה.

פון דר ליין: סנקציות מערביות "מערערות" את הכלכלה הרוסית​

פון דר ליין אמרה לעיתון הגרמני -BILD am Sonntag: "שבוע אחר שבוע הסנקציות משפיעות בצורה עמוקה יותר על הכלכלה הרוסית. יצוא הסחורות לרוסיה קרס ב-70%".

ופון דר ליין המשיכה: "מאות חברות גדולות ואלפי מומחים עזבו את המדינה, והתוצר המקומי הגולמי יירד, על פי הציפיות, ב-11%", וציינה כי "פשיטת הרגל של המדינה הרוסית היא רק עניין של זמן", כדבריה.

ממידע משרד האוצר הרוסי עולה כי ב-1 בפברואר, החוב החיצוני של רוסיה הסתכם ב-59.5 מיליארד דולר, כולל החוב על הלוואות אג"ח חיצוניות בסך של 38.97 מיליארד דולר. בסך הכל יש לרוסיה 15 הלוואות שיש להחזיר בין 2022 ל-2047 , על פי CNN.

קנצלר אוסטריה חושף את דברי פוטין​

בהקשר אחר, קנצלר אוסטריה קרל נהאמר אמר ביום ראשון כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאמין שהוא "ינצח" במלחמה שפתח נגד אוקראינה.

והוא הוסיף במהלך ראיון ל"NBC" שפוטין דיבר אתו בגרמנית בפגישתם כדי להזהיר שהוא ינצח במלחמה, והוסיף כי "עדיף שהמלחמה תסתיים במוקדם ולא במאוחר".
 

יוסף שטיין

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
אמני צבא בריטיים ביצעו "משימה מיוחדת" בלב הבירה קייב, לראשונה מאז תחילת המבצע הצבאי הרוסי באוקראינה שהחל ב-24 בפברואר.

כוחות מיוחדים בריטים מבצעים משימה בקייב​

בדיווח, העיתון הבריטי "הטיימס" חשף כי הכוחות המיוחדים הבריטיים ביצעו "משימה מיוחדת" בלב הבירה האוקראינית לראשונה מאז תחילת המלחמה.



הטיימס ציטט מנהיגים אוקראינים שאמרו: "הכוחות המיוחדים הבריטיים (SAS) מאמנים את הכוחות האוקראינים המקומיים בקייב".



בנוסף, קצינים משני גדודים המוצבים בקייב ובסביבות הבירה אמרו כי קיבלו אימונים צבאיים מכוחות מיוחדים בריטיים בשבוע שעבר.

קפטן בצבא אוקראינה אמר כי "מאמנים צבאיים בריטים הגיעו כדי לאמן את הכוחות האוקראינים בשימוש בטילי נ"ט מסוג NLAW".

אוקראינה קיבלה משלוח בריטי של טילי נ"ט מסוג NLAW, טיל קל מהדור השני, שקייב כבר קיבלה כמותה לפני תחילת המבצע הצבאי הרוסי.

משימות כוחות SAS​

ה-SAS היא יחידה של הכוחות המיוחדים של הצבא הבריטי. נוסדה ב-1941 כגדוד, ולאחר מכן הוקם מחדש כחיל ב-1950.



יחידת הכוחות המיוחדים של הבריטים מתמחה במספר תפקידים כולל סיכול טרור, חילוץ בני ערובה, פעולה ישירה וסיור סמוי.

העיתון הבריטי, "הסאן", חשף תמונות רפאים של חיילי חיל האוויר הבריטי מסתווים בקרח באזור הארקטי הודות לבגדיהם ולציודם המנומרים הלבנים, ותיארו אותם כ"רוחות רפאים".

מעובד d4e6c337 2f63 49d2 ac5e 8b94b1f6fa4b GBfjMM4V

התמונות הללו תוארו כלא אמתיות אך עוררו פחד בלבבות קבוצות טרור בכל רחבי העולם; כוחות אלו מטפסים על הרים לאחר אימון כדי לשרוד ולהילחם גם בתנאים הקיצוניים ביותר.

על פי דיווח של העיתון הבריטי, "מירור", לונדון שלחה את יחידת חיל האוויר המיוחדת "SAS" כדי להבטיח נסיגה בטוחה של כוחותיו מאפגניסטן בשנה שעברה, עם הגעת הטליבאן לשלטון.

לונדון שולחת טילים לקייב​

בתחילת החודש הכריזה לונדון על האפשרות לשלוח טילים נגד ספינות המסוגלים לתקוף ספינות מלחמה רוסיות, המפציצות ערים אוקראיניות, בנוסף לכלי רכב משוריינים ומערכות טילים מתקדמות.

בריטניה גם שלחה 4,000 טילי נ"ט מאז תחילת המלחמה ב-24 בפברואר, כולל טילי ג'וולין וטילים נגד שריון מונחי לייזר, מה שאומר שסך הטילים שסופקו לאוקראינה על ידי הסיוע הבריטי הסתכם ב-10,000 טילים.

סיוע זה מסתכם ביותר מ-130 מיליון דולר, בנוסף להקצאת 30 מיליון דולר מתקציב משרד החוץ הבריטי לניהול סכסוכים ביטחוניים ולתשלום משכורות החיילים והטייסים האוקראינים.

כמו כן, צפוי הצבא האוקראיני לקבל מהצבא הבריטי כ-120 משוריינים להובלת חיילים ושימשו את הצבא הבריטי במהלך הפלישה לאפגניסטן.

בין כלי הנשק שצפויים להגיע לאוקראינה נמצא תותח הוביצר AS-90 מתוצרת בריטניה, ועדיין מתנהלים דיונים בין לונדון לקייב על הדרך שבה תגיע ארטילריה זו לצבא אוקראינה.

הבוקר, שבת, הצהיר משרד החוץ הרוסי כי השלטונות הבריטיים מלבים בכוונה את המצב באוקראינה בכך שהם ממשיכים לספק לקייב נשק קטלני תוך תיאום מאמציה עם ארגון האמנה הצפון-אטלנטית (NATO).
 

שלום זכר

משתמש מקצוען
קרן בצלאל: דיווחים באוקראינה על פגיעה בתשתיות הרכבת בעיר לביב - במטרה למנוע את העברת הנשק שנכנס במעבר הגבול.

עמית ולדמן: המסדרונות ההומניטריים לפינוי אזרחים מהערים המופגזות באוקראינה שוב לא נפתחו מסיבות ביטחוניות.
 

שלמה הצדיק

משתמש פעיל
׳גל״צ׳: אוקראינה השלימה את הצעד הראשון לעבר חברות באיחוד האירופי - ומילאה שאלון שמהווה מסמך רשמי על מנת להתקדם בתהליך. כעת, הנציבות האירופית תצטרך להמליץ על חברותה של אוקראינה.

המודיעין הבריטי מעדכן: דאגה רבה בקרב המפקדים הרוסים, עקב הזמן הרב שצפוי לקחת לצבא הרוסי להכניע סופית את העיר מריופול שנהרסה כליל במלחמה.
 

שלמה הצדיק

משתמש פעיל
‏היום ה-54 למלחמה באוקראינה: מושל לוהנסק טוען שארבעה אזרחים נורו למוות בזמן שחיכו להתפנות מהעיר קרמינה.


פוטין שיגר מכתב אישי לנפתלי בנט, והפציר בו להעביר לידי מוסקבה את חצר אלכסנדר בעיר העתיקה בירושלים, חשש מדרדור היחסים בין ישראל לרוסיה (וויינט).
 

ESTI.

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים

חדשות בעולם​

המלחמה באוקראינה: חשש משימוש רוסי בנשק כימי​

במערב חוששים שרוסיה תעשה שימוש בנשק כימי במהלך המלחמה באוקראינה. על פי ההערכות, הצבא הרוסי מתכונן להנחית מכת אש במזרח המדינה​

צפה בקובץ המצורף 130422NNNN444.mp4
הידברות | י"ג ניסן התשפ"ב | 14.04.22 09:01
299353_tumb_750Xauto.jpg

https://www.prog.co.il/whatsapp://s...ימי https://www.hidabroot.org/article/1167852
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים

זלנסקי הזמין את ביידן לביקור: "בוא לראות"​

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזמין את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבקר באוקראינה כדי "לבוא לכאן לראות את ההרס שנגרם על ידי הכוחות הרוסיים". ביידן טען שמונעים ממנו להגיע לשם​

1c7e1d303f0486246d43.jpg
ג'ו ביידן | צילום: פייסבוק הבית הלבן
בראיון לרשת CNN ששודר ביום ראשון, נשאל נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אם יש תוכניות שביידן יבקר במדינה. "אני חושב שהוא יעשה זאת. זאת אומרת, זאת החלטה שלו, כמובן", אמר זלנסקי. "ובקשר למצב הבטיחותי, זה תלוי. אבל אני חושב שהוא המנהיג של ארה"ב, ובגלל זה הוא צריך לבוא לכאן כדי לראות".
ביידן אמר בעבר לכתבים במהלך ביקור בפולין בחודש שעבר שהוא רוצה לבקר במדינה שסועת המלחמה, אך טען שאחרים מונעים ממנו להגיע לשם. "הם לא יתנו לי אני מניח לחצות את הגבול ולהסתכל על מה שקורה באוקראינה", אמר ביידן בחודש שעבר בפולין. מבלי להגיד מי מעכב אותו מלהגיע לאוקראינה.
היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר בשבוע שעבר כי אין תוכניות לביקור נשיאותי באוקראינה. "לנשיא ביידן אין כרגע תוכניות לנסוע לקייב. הוא יושב בחדר הסגלגל ובחדר המצב על בסיס יומיומי, מארגן ומתאם את העולם בכל הקשור לאספקת נשק", אמר סאליבן. ביום חמישי האחרון, גם מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן פסאקי, דחתה את האפשרות של ביידן לבקר במדינה.
מי שכן ביקר באוקראינה, הוא ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שנפגש עם זלנסקי, הם צעדו ברחובות קייב בהפגנת סולידריות לאחר שכוחות רוסיה נסוגו מעיר הבירה.
מנהיגים נוספים שביקרו לאחרונה באוקראינה כוללים את נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, ונשיאי אסטוניה, פולין, לטביה וליטא גם ראשי ממשלת צ'כיה, פולין וסלובניה נסעו לקייב ב-15 במרץ שלושה שבועות לתוך הפלישה הרוסית.


האולטימטום הרוסי פקע; כך הגיבו באוקראינה​

רוסיה הציבה אולטימטום לכוחות האוקראיניים האחרונים המתבצרים במריופול להניח את הנשק. הבוקר פקע האולטימטום ובאוקראינה מכריזים כי "אנחנו נילחם עד הסוף, וננצח במלחמה הזאת"​

ביום פקיעת האולטימטום הרוסי: אוקראינה הבהירה היום (ראשון) כי כוחותיה במריופול לא מתכוונים להיכנע לצבא רוסיה.
ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, ציין כי העיר "עדיין לא נפלה" לידי הרוסים, ושהם טרם השיגו "שליטה מלאה" עליה. לדבריו, הכוחות האוקראיניים עדיין שולטים בכמה אזורים במריופול.
"אנחנו נילחם עד הסוף, וננצח במלחמה הזאת", אמר שמיהל והוסיף כי אוקראינה מוכנה לשים סוף למלחמה באמצעות פתרון דיפלומטי, אם יתאפשר פתרון שכזה, "אך אנחנו לא מתכוונים להיכנע".
גם אולכסיי גונצ'רנקו, חבר פרלמנט אוקראיני, מסר הצהרות דומות. בראיון ל-BBC אמר כי הוא שוחח עם החיילים במריופול. "הם יילחמו עד הסוף", הצהיר.
כזכור, הבוקר פקע האולטימטום שהציבה רוסיה לכוחות האוקראיניים האחרונים המתבצרים במריופול, במפעל המתכות "אזובסטל". מוסקבה אמרה לחיילים האוקראינים כי אם הם יניחו את נשקם וייכנעו הצבא הרוסי "יחוס על חייהם" ולא ימשיך להילחם בהם.


רוסיה נגד הנשק מהמערב: "יביא להשלכות בלתי צפויות"​

במהלך סוף השבוע הותקפו מפעל לייצור טילים ומפעל לייצור טנקים בקייב. במקביל, רוסיה מזהירה את ארה"ב מהנשק המתקדם שמזרים המערב לצבא אוקראינה | זלנסקי מזהיר שפוטין עלול להשתמש בנשק גרעיני: "אין לו ערך לחיי אדם" | בכיר אמריקני מאשר: "ספינת הקרב הרוסית שטבעה נפגעה מטילים, יש נפגעים"​

4edf6ad769b38e6d833d.jpg
הרס בבוצ'ה צפונית לקייב: אילוסטרציה | צילום: באדיבות המצלם
על רקע ההשפלה של האוקראינים את הרוסים עם הטבעת ספינת הדגל של רוסיה בים השחור – מוסקבה מזהירה את ארה"ב מהמשך משלוחי הנשק שלה ושל בעלות בריתה לאוקראינה, ואיימה שיהיו לכך "השלכות בלתי צפויות".
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי האזהרה נשלחה דרך ערוצים דיפלומטיים מקובלים כבר ביום שלישי האחרון, במכתב שלא נחתם על ידי הנשיא ולדימיר פוטין עצמו או בכירים אחרים בקרמלין. אולם לפי העיתון מדובר בכל זאת בעדות לכך שברוסיה הולכת וגוברת ההבנה כי לנשק שהמערב מזרים לאוקראינה יש תרומה גדולה ליכולתה לעמוד בפני הפלישה הרוסית. "מה שהרוסים אומרים לנו זה בדיוק מה שאנחנו אומרים לעולם בפומבי - הסיוע הצבאי לאוקראינים מוכיח את עצמו כיעיל בצורה יוצאת דופן", אמר גורם רשמי בכיר בארה”ב.
האזהרה הרוסית נשלחה גם על רקע העובדה שארה"ב ובעלות בריתה החלו לשלוח בימים ובשבועות האחרונים כלי נשק התקפיים יותר לאוקראינה, ולא רק נשק הגנתי. עד עתה העביר המערב בעיקר טילים נגד טנקים או טילים נגד מטוסים לצבא האוקראיני - נשק שקייב ידעה לנצל היטב - אך כעת גם ארה”ב החלה להזרים נשק התקפי יותר, כמו תותחי הוביצר. מצ'כיה אוקראינה אף קיבלה עשרות טנקים.
לפי הדיווח ב'טיימס', האזהרה הרוסית לא עוררה חשש מיוחד בבית הלבן, אולם היא כן עוררה דיון בפנטגון בנוגע לאפשרות שרוסיה תנסה להגביר את המתקפות שנועדו לסכל את העברות הנשק - באופן שעלול גם לכלול ניסיון לפגוע במשלוחים הללו גם כשהם עדיין במדינות הגובלות באוקראינה, מדינות שחברות בנאט”ו, כמו פולין. מתקפה שכזו עלולה להביא להסלמה דרמטית של המלחמה, כאשר בנאט”ו כבר הבטיחו "להגן על כל סנטימטר" של כל אחת מחברות הברית הצבאית (שאוקראינה לא חברה בה). אזהרה מהסלמה דרמטית אף יותר סיפק בסוף השבוע נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. אחרי שבמהלך השבוע שעבר ראש ה־CIA וויליאם ברנס אמר כי לא צריך להקל ראש באפשרות שפוטין ישתמש בנשק גרעיני במלחמה באוקראינה, זלנסקי אמר בראיון לרשת CNN כי "כל המדינות בעולם צריכות להיות מוכנות לאפשרות הזאת".
בראיון שהעניק זלנסקי ממשרדו בקייב הוא הדגיש כי "לרוסיה אין ערך לחיי אדם", ולכן היא עלולה להשתמש בנשק גרעיני או בנשק כימי. "אנחנו לא צריכים לחשוש, אלא להיות מוכנים. לא מדובר רק באוקראינה אלא בעולם כולו", אמר נשיא אוקראינה. אך לפי שעה, אין עדות שמצביעה על חשש שכזה. זלנסקי הוסיף כי בין 2,500 ל-3,000 חיילים אוקראינים נהרגו מפרוץ המלחמה, ושעוד כ-10,000 נפצעו. לדבריו, הצבא הרוסי איבד בין 19,000 ל-20,000 חיילים.
ב'וושינגטון פוסט' דווח כי זלנסקי פנה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבקשה להכניס את רוסיה לרשימת ה"מדינות שנותנות חסות ממלכתית לטרור". לפי הדיווח, ביידן לא התחייב לפעולות ספציפיות באותה שיחה. על פי גיליון העובדות של מחלקת המדינה האמריקנית, לרשימה זו ניתן להכניס כל מדינה ש"סיפקה שוב ושוב תמיכה בפעולות טרור בינלאומיות", כיום נמצאות ברשימה ארבע מדינות: צפון קוריאה, קובה, איראן וסוריה.
הלחימה נמשכת
בינתיים הלחימה באוקראינה נמשכת, ולמרות הנסיגה של רוסיה מאזור קייב - כשברקע ההערכות כי היא מתגברת כוחות במזרח אוקראינה לקראת מתקפה גדולה שם בחבל הבדלנים דונבאס - הפצצות דווחו באזור עיר הבירה וגם באזור העיר לבוב שבמערב המדינה. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, בפרברי קייב נפגע מפעל לייצור ציוד צבאי, כולל טנקים. ראש העיר, ויטלי קליצ’קו, אמר כי אין לפי שעה מידע על נפגעים במתקפה הרוסית. דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקו, אמר כי "16 יעדים באזור קייב הושמדו באמצעות טילים מדויקים וארוכי טווח". לדבריו, בין היעדים שהותקפו היו גם מחסני תחמושת.
בתוך כך, יממה אחרי שספינת המלחמה "מוסקבה" טבעה כאמור בים השחור מול חופיה הדרומיים של אוקראינה, בעקבות הפיצוץ שאירע עליה, בכיר במערכת הביטחון של ארה"ב אישר את טענת אוקראינה ואמר כי האמריקנים מאמינים שמקור הפיצוץ היה שני טילים נגד ספינות מסוג "נפטון" ששיגר הצבא האוקראיני. אוקראינה טענה שכוחותיה ירו טילי שיוט על הספינה בים השחור ופגעו בה, אך רוסיה לא אישרה טענה זו. לדבריה, תחמושת שהתפוצצה בספינה בעקבות שריפה שפרצה בה היא שגרמה לנזק. "מוסקבה" היא ספינת הדגל של רוסיה, והיא הייתה אחראית בין השאר למתקפה המפורסמת על "אי הנחשים" בתחילת המלחמה. טביעת הספינה היא מכה קשה לצבא הרוסי, שספג כבר כמה וכמה תבוסות במלחמה באוקראינה.


יותר מ-900 גופות נמצאו באזורים סביב קייב​

אוקריאנה טוענת כי מעל 900 גופות נמצאו סמוך לקייב, ורובם "פשוט הוצאו להורג" | לטענת האוקראינים מנתונים של המשטרה בקייב עולה, כי 95% מתו מפצעי ירי. לפחות 350 גופות נמצאו בעיר בוצ'ה לבדה​

9209f4eb1e7b5826c602.jpg
אילוסטרציה | צילום: pixabay
יותר מ-900 גופות נמצאו באזורים המקיפים את קייב בירת אוקראינה, לאחר נסיגת החיילים הרוסים מהאזור. המשטרה בקייב מסרה שרוב האנשים נורו למוות ו"פשוט הוצאו להורג". אנדריי נביטוב, מפקד המשטרה האזורי של הבירה קייב, אמר כי הגופות ננטשו ברחובות או נקברו זמנית. הוא אמר כי 95% מתו מפצעי ירי.
"כתוצאה מכך, אנו מבינים שתחת הכיבוש הרוסי אנשים פשוט הוצאו להורג ברחובות", אמר נביטוב, והוסיף כי גופות נוספות נמצאות בכל יום תחת הריסות ובקברי אחים. לדברי נביטוב, עובדי עירייה אספו וקברו גופות בפרברי קייב בזמן שהמקום היה תחת שליטה רוסית. "חיילים רוסים, איתרו אנשים שהביעו דעות פרו-אוקראיניות נחרצות והרגו אותם".
הרשויות בקייב ובסביבתה, חוששים מתקיפות רוסיות נוספות, לאחר שהרשויות ברוסיה הודיעו כי יגבירו את המתקפה שלהם באזורים אלה בתגובה ל"התקפות על השטח הרוסי".
רוסיה האשימה את אוקראינה בפציעה של שבעה בני אדם ובפגיעה בכ-100 בנייני מגורים בתקיפות אוויריות בבריאנסק, אזור הגובל עם אוקראינה. גם הרשויות באזור גבול אחר ברוסיה דיווחו על הפגזה אוקראינית ביום חמישי. שירות הביטחון האוקראיני הכחיש ביום שישי את הירי על שטח רוסיה, וכינה את ההאשמות מוסקבה "כוזבות".


חייל רוסי הודה כי הפגיז את מדינתו כדי להאשים את אוקראינה​

בשיחת טלפון, שפורסמה לאחרונה על ידי שירותי הביטחון האוקראינים, נשמע חייל רוסי מודה בירי על רוסיה, כדי שיהיה אפשר להאשים את אוקראינה בתקיפה ולהצדיק את הפלישה אליה​

4cec26fbbdaf8cb3cab8.jpg
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה | צילום: unsplash
חייל רוסי הודה שהפגיז את ארצו בפעולת שווא כדי שיוכלו להאשים את אוקראינה בתקיפה. שיחת טלפון שפורסמה לאחרונה על ידי שירות הביטחון האוקראיני, חושפת לכאורה שכוחות רוסים פתחו באש על אדמתם.
שיחת הטלפון, שיירטו שירותי הביטחון האוקראינים, היא בין חייל לאשתו, בו הוא מתוודה על היותו חלק ממבצע שווא שבוצע כדי ליצור תמונה של תוקפנות אוקראינית. הוא אמר: "אנחנו ירינו על קלימובו".
בציוץ, שחשף את המתקפה הרוסית על אנשיה, פרסמו שירותי הביטחון של אוקראינה: "רוסיה עצמה ירתה על הכפר. קלימובו באזור בריאנסק, למרות שהיא האשימה את אוקראינה בכך". המשמעות היא שהרוסים הפגיזו את קלימובו ולאחר מכן האשימו בכך את קייב, בטענה שמדובר במסוקים אוקראינים שהיו אחראים למתקפה והשתמשו בכך כיומרה להפגיז את אוקראינה.
בשיחת הטלפון, אשתו שאלה "למה לעשות את זה?" על כך השיב: "כן זה הכרחי, זה היה אותו דבר במלחמת צ'צ'ניה. דירות פוצצו במוסקבה, כביכול על ידי טרוריסטים. למעשה, זה היה ה-FSB. רק עכשיו הרוסים לא יכלו לירות ממרחק כזה לקלימובו" לטענת האוקראינים, החיילים הרוסים שנמצאים סמוך לגבול, ירו על העיירה כדי להאשים את אוקראינה.
כזכור סדרת הפיצוצים שהוזכרה בשיחה, גרמה למותם של יותר מ-300 בני אדם במוסקבה, והיוו גורם מפתח בפתיחת מלחמת צ'צ'ניה שהתרחשה בין השנים 1999 ל-2009. ראש הממשלה דאז, ולדימיר פוטין, זכה לשבחים על טיפולו במשבר, וזה חיזק מאוד את הפופולריות שלו כדי לעזור לו לזכות בנשיאות כמה חודשים לאחר מכן. עם זאת, רבים חשדו מאז שההפצצה הייתה מבצע שווא שביימה רוסיה ובוצעה על ידי FSB כדי לעורר גל של תמיכה בפוטין.


טייס המטוס הגדול בעולם שהושמד: "עלינו להשלים את המריה השני"​

הטייס דמיטרו אנטונוב חזר לשדה התעופה הוסטומל מחוץ לקייב בתחילת אפריל. אבל כל מה שהוא יכל לעשות הפעם היה לחלוק כבוד אחרון לערמה של מתכת מפוייחת שפעם הייתה המטוס הגדול בעולם. עכשיו, אומר הטייס, צריך לעשות הכל כדי לבנות שוב מטוס שכזה​

7a90107a073eff8e2493.jpg
חיילים באוקראינה. אילוסטרציה | צילום: צבא אוקראינה
דמיטרו אנטונוב שהיה הטייס הראשי של המטוס הגדול בעולם - 'מריה' (חלום באוקראינית) חזר לשדה התעופה הוסטומל שמחוץ לקייב, ושם גילה את שרידי המטוס האדיר שהטיס לא מכבר. המריה מתה, שוכבת בין פסולת של כלי רכב ומשאיות רוסיים הרוסים.
המטוס הענקי שזכה לכינוי 'אגדת השמיים' לא שרד את ההסתערות הרוסית על קייב. הוא נהרס בימים הראשונים של המלחמה הכוללת בשדה התעופה הביתי שלו, הוסטומל, שהפך לשדה קרב לוהט כאשר הרוסים ביקשו להשתלט עליו. המטוס האגדי נבנה בסוף שנות ה-80 על ידי היצרן האגדי אנטונוב בקייב. במקרה לטייס הנוכחי גם קוראים אנטונוב. כך על פי האתר האוקריאני Kyiv Independent.
בזמנו תוכנן המטוס להיות כחלק מתוכנית החלל הסובייטית, ולא היה מיועד להובלת מטענים מסחריים. המשימה הראשונית הייתה להעביר מטוסים מסוג בוראן, הגרסה הסובייטית של מעבורות חלל, על גבו של המריה, כמו גם רכיבי חללית כבדים אחרים.
עם טיסת הבכורה שלו בסוף 1988, המרייה היה המטוס הכבד בעולם עם מוטת הכנפיים הגדולה ביותר (88.4 מטר) בשירות מבצעי. לאורך 30 שנות השירות שלו, הוא קבעה למעלה מ-200 שיאי עולם, כולל עבור מטען המטען הכבד ביותר 253.8 טון שהורם אי פעם באוויר. המתחרה הקרוב ביותר שלו בואינג 747-8F, מוערך כמסוגל להרים כמעט 140 טון.
בשנות ה-90, לאחר נפילת ברית המועצות, הפך המריה לשימוש מסחרי עם חברת התעופה אנטונוב, מחלקת הובלת המטענים של החברה אחראית על רוב ההכנסות השנתיות של החברה.
מריה הייתה ספינת הדגל האווירית של אוקראינה. בכל מקום שהוא הגיע בעולם, הוא פגש בהמוני מעריצי תעופה שחיכו שעות ליד המסלול כדי לצפות בנחיתה של המריה. הטייס הראשי דמיטרו אנטונוב, שבמקרה הוא שמו של החברה שבנתה והפעילה את המטוס, היה 20 שנה עם המריה, מתוכן 16 שנים כמפקד הצוות.
הוא גאה מאוד בכך שהמטוס הגדול בעולם שפעל נשא את הצבעים האוקראיניים. כחול צהוב. בשנים האחרונות על רקע מגיפת הקורונה, המטוס עשה עשרות נסיעות כדי לספק ציוד רפואי וערכות בדיקה ברחבי העולם. החיסרון היה שהשירותים של מריה היו יקרים. לטענת החברה, תג המחיר עבור שכירתו להובלת מטענים החל במיליון דולר. רבים הטילו ספק בכדאיות הכלכלית מאחורי מטוס ענק וחזק שכזה שמעולם לא תוכנן להרוויח כסף מלכתחילה.
לדמיטרו אנטונוב יש זיכרון טוב מהמשימה האחרונה של המריה בתחילת פברואר. ב-2 בפברואר, הוא יצא לטיאנג'ין הסינית כדי להביא כמעט 90 טון של בדיקות קורונה לדנמרק. לא היה שום דבר מיוחד בטיסה, למעט קהל ענק של מעריצי מריה שהתאסף ליד נמל התעופה בדנמרק, עם דגלי אוקראינה רבים שהתנופפו.
המטוס היה אמור לחזור הביתה להוסטומל. רבים היו סקרנים אם המריה הביא נשק - איום המלחמה הכוללת של רוסיה היה בפתח, וממשלת דנמרק הצהירה זה עתה על נכונותה לשלוח נשק הגנתי לאוקראינה.
אבל אז ב-24 לפברואר נפתחה המלחמה עם אוקראינה, והמשימה של הרוסים הייתה להשיג דריסת רגל בשדה התעופה כדי להבטיח נקודת הגעה מרכזית למטוסים רוסיים, שיביאו עוד יותר חיילים לתקוף את קייב.
שדה התעופה האסטרטגי שבו שוכנים המטוסים היקרים ביותר של אוקראינה הפך לזירת לחימה בקנה מידה של מלחמת העולם השנייה, שכללה טנקים ותקיפות ארטילריה. אך ההתקפה הרוסית הנמהרת על הוסטומל תיכשל בסופו של דבר. אבל המטוס הגדול בעולם נפגע ונהרס.
בעוד רוסיה הצליחה לתפוס את השליטה בשדה התעופה לאחר קרבות עזים, הוא הפך לבלתי שמיש עבור מטוסים גדולים. גם ניסיון נוסף להשיג דריסת רגל בשדה תעופה אחר קרוב לקייב, בוסילקיב מדרום, נכשל. צילומי מל"טים משדה התעופה המדובר בהוסטומל בסוף פברואר חשפו את מה שרבים חששו יותר מכל - האנגר מריה שנפגע קשות נשרף. קהילת התעופה העולמית הייתה בהלם.
לפי גרסה אוקראינית מוקדמת, המריה הושמד בקרב בימים הראשונים על ידי תקיפת מסוק רוסי. גרסאות רבות אחרות טענו גם כי מדובר במתקפת ארטילריה אוקראינית שהפכה את שדה התעופה לבלתי שמיש ופגיה בטעות במטוס הענק. כך דווח האתר Kyiv Independent.
לאחר חודש של לחימה ונוכחות רוסית, הפך המקום לבית קברות של משוריינים ומשאיות רוסיים הרוסים, כמו גם מטוסים ומסוקים, רוסיים ואוקראינים מעוכים ובלתי ניתנים לתיקון.
הקרב לא הביא דבר לרוסיה, מלבד אבדות קשות. ב-31 במרץ, לאחר שלא הצליחו להשיג כל התקדמות בקרב על קייב והתמודדו עם אסון פוטנציאלי, כוחות רוסים מותשים פשוט עזבו את שדה התעופה הוסטומל, יחד עם צפון אוקראינה כולה. אז הצליח הטייס דמיטרו אנטונוב לחזור לשדה התעופה שלו כדי לראות מה קרה למריה.
לאחר שובו להוסטומל, אנטונוב ראה את ההרס, והוא בטוח שרוב המטוסים, אם לא כל המטוסים, הושמדו בכוונה על ידי הרוסים על הקרקע. "רק אם לשפוט לפי חורי קליעים בכל מטוס, אני יכול להגיד שזה לא קרה בקרב", אומר הטייס. "אדם עמד בסמוך עם רובה אוטומטי בידיו וריסס על מטוסים".
בניסיון להציל את המטוס, ב-26 בינואר, ארגון התמיכה והרכש של נאט"ו, הציע רשמית לאנטונוב לפרוס מחדש את הצי האווירי שלו, יחד עם כל הצוות והציוד, בנמל התעופה בלייפציג בגרמניה. ההצעה של נאט"ו נבעה מחשש מהמלחמה הגדולה של רוסיה, שסוכנויות הביון והתקשורת המערבית הזהירו מפניה את אוקראינה במשך חודשים.
עד ה-23 בפברואר בשעה 22:00, כמעט 7 שעות לפני המתקפה של רוסיה, המטוס מריה היה מוכן לעזוב את הוסטומל. בינתיים, על רקע ציפייה מתוחה להתקפה רוסית, הרשויות האוקראיניות התקינו באותו לילה קוביות בטון וכלי רכב על רצועות המסלול בדניפרו, זפוריז'יה וחארקוב כמכשולים למטוסי תובלה צבאיים רוסיים.
שדה התעופה של הוסטומל לא נסגר, והמטוס הענק נשאר במקום, כשכבר רצו להמריא איתו, לא היה אפשרי, כי הרוסים כבר היו קרובים והמרחב האווירי האוקראיני נסגר. לטענת רבים באוקראינה, היה צריך להמריא משם הרבה קודם. למרות כל העצב על המריה, אנטונוב אומר שהוא הולך להמשיך לטוס. "אני עדיין טייס מתפקד אחרי הכל", הוא אומר.
החברה שתפעלה את המטוס, אמרה שניתן לשחזר את מריה. תג המחיר עשוי להגיע ליותר מ-3 מיליארד דולר ולפחות 5 שנות עבודה, לפי התאגיד. ב-24 במרץ הקימה חברת אנטונוב ארגון צדקה חדש כדי לגייס כספים מקהילת התעופה העולמית כדי להחיות את המריה. "זה לא רק מטוס, זה חלום אמיתי לשאוף אליו", אומר הטייס, "זאת לא שאלה של כדאיות מסחרית. האם יש כדאיות מסחרית כלשהי בהתקנת אנדרטה כשהאמריקאים יצרו את טיל שבתאי שלהם, הם הוציאו סכום אדיר של כסף, אבל הם שמו בני אדם על הירח, גם לאוקראינה מגיע שיהיה חלום - כמו מטוס כזה. אני חושב שהסבירות שהמרייה השניה תושלם היא גבוהה מאוד".


נקמה: הרוסים מדליפים פרטים מפעילות חיל האוויר הישראלי​

משרד החוץ הרוסי לא מסתפק בביקורת שהעביר ביום ו', על שר החוץ יאיר לפיד בשל דבריו על פלישתם לאוקראינה ומחליט לחשוף פרטים על תקיפת חיל האוויר הישראלי בסוריה - כנקמה | התקיפה בוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי במטוס F-16, ששיגר שני טילים. טיל אחד הופל​

49e050bd41173aba8cf8.jpg
אילוסטרציה | צילום: pixabay
רוסיה פרסמה אתמול (שבת) את פרטי התקיפה האווירית בדמשק בסוריה שבוצעה ב-14 באפריל, וייחסה אותה לישראל. אדמירל אולג ז'ורלב, סגן ראש הכוחות בסוריה, צוטט על ידי מספר כלי תקשורת ברוסיה. לדברי האדמירל, התקיפה הגיעה מהמרחב האווירי של רמת הגולן, ובוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי במטוס F-16, ששיגר שני טילים. טיל אחד הופל על ידי מערכת טילים נגד מטוסים מסוג Buk-M2E מתוצרת רוסיה, שנמצאת בשירות ההגנה האווירית הסורית. השני פגע במחסן, לא היו נפגעים, נגרם נזק חומרי. כך דיווח אתר Vesty בשפה הרוסית.
רוסיה האשימה שוב ושוב את ישראל בהתקפות על סוריה בעבר, אך הצהרת האדמירל המאשימה את חיל האוויר בתקיפת רוסיה, היא הראשונה מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה.
כזכור, על רקע הצבעת ישראל בעד ההחלטה של ארצות הברית בעצרת הכללית של האו"ם להשעות את רוסיה ממועצת זכויות האדם של הארגון, משרד החוץ הרוסי תקף את ישראל בהודעה רשמית שפרסם ביום שישי האחרון, ואמר כי האשמות של ישראל כלפי רוסיה נועדות להסיט את תשומת הלב של העולם ממצבם של הפלסטינים.
בהודעה מטעמם נכתב כי "התבטאויותיו של שר החוץ הישראלי גורמות לצער ודחייה. יש ניסיון לנצל את המצב סביב אוקראינה כדי להסיט את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית מאחד הסכסוכים הבלתי פתורים והעתיקים ביותר - הפלסטיני-ישראלי".
כפי שדווח בעבר, בישראל החליטו שלא להשתתף בסנקציות נגד רוסיה, אך החליטו שלא לאפשר לאוליגרכים רוסים הנכללים ברשימות הסנקציות הבינלאומיות להחזיק מטוסים בנמל התעופה בן גוריון ולעגון יאכטות בנמלי המדינה. ב-2 במרץ, ישראל, יחד עם 140 מדינות, הצביעה בעד החלטת האו"ם המגנה את רוסיה, וב-7 במרץ הצביעה ישראל על גירוש רוסיה ממועצת זכויות האדם של האו"ם.


שר ההגנה הרוסי עבר 'התקף לב' רציני​

איש עסקים רוסי - ישראלי טוען ששר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לקה בהתקף לב, לא באופן טבעי | אם טענותיו יתבררו כנכונות, הדבר יאשר את החשדות לקרע גדול בין הנשיא הרוסי המבודד ליועציו הקרובים ביותר ומנהיגי הצבא נוכח הכישלון על אדמת אוקראינה​

b569d6ee0b30981ed3a5.jpg


סרגיי שויגו שר ההגנה הרוסי | צילום: דוברות הקרמלין
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לקה בהתקף לב, כך דיווח ה'דיילי מייל'. שויגו, שהיה יד ימינו של הנשיא ודלימיר פוטין ומנהיג הצבא הרוסי במשך עשור, היה עמוד התווך בשבועות הראשונים של המלחמה באוקראינה, אך לאחרונה נעלם מתדרוכים רגילים בקרמלין, מה שהעלה ספקולציות שונות לגביו.
על פי דיווחים בבריטניה, קיימת מתיחות בין פוטין לשויגו בשל התקדמותה האיטית של הפלישה, כאשר המודיעין האמריקני הצביע על כך שהקשר ביניהם נפגע, כשנודע לפוטין על היקף האבדות שספגו הכוחות הרוסים באוקראינה.
שויגו, בן ה-66, נמצא בטיפול נמרץ לאחר שלקה ב'התקף לב מסיבי' ש'לא יכול היה להתרחש בגלל סיבות טבעיות', כך לפי ליאוניד נבזלין, אוליגרך רוסי ישראלי, שמרמז בדבריו כי בן בריתו הוותיק של פוטין היה יעד להתנקשות מצד הבוס שלו.
שר ההגנה/הביטחון נראה לאחרונה בוועידת וידאו עם פוטין ושרים אחרים על התפתחות המלחמה, אך לא דיבר, ויש השערות שהקרמלין משתמש בצילומים שהוקלטו בעבר של שויגו, מאז פרישתו מהופעות פומביות לפני שבועות.
נבזלין, הוא אחד מכמה אנשי עסקים רוסים שנאלצו לברוח מרוסיה ב-2003, לאחר שפוטין החליט להשתלט על חברת הנפט יוקוס. הוא נידון בהיעדרו למאסר עולם ב-2008, כאשר הקרמלין רדף אחר המנהלים הבכירים של יוקוס, ובחודש שעבר הודיע שהוא מוותר על הדרכון הרוסי שלו והכריז ש'כל מה שפוטין נוגע בו מת'.
המודיעין האמריקני טען בסוף מרץ שפוטין - הפך מבודד יותר ויותר בחודשים האחרונים, וקיבל מידע מוטעה מיועציו לגבי הפלישה, המודיעין הצבאי הרוסי (GRU) והגנרלים הבכירים של הצבא העלימו מפוטין מידע.
"אנחנו מסכימים עם המסקנה שמר פוטין לא קיבל מידע מלא על ידי משרד ההגנה שלו, במהלך החודש האחרון", אמר אז דובר הפנטגון, ג'ון קירבי.


זלנסקי מאשים: המדינות שחוסמות חרם על רוסיה​

נשיא אוקראינה תוקף את גרמניה והונגריה ומאשים אותן במניעת אמברגו על מכירת אנרגיה של רוסיה: "זה כבר לא עניין של עסקים וכסף". זלנסקי המשיך בקריאה לספק למדינתו עוד תחמושת: "אנחנו צריכים את זה מוקדם יותר"​

e0e556447f64d7504a5f.jpg
נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: לשכת הנשיא
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מאשים כמה ממדינות אירופה בחסימת המאמצים ליצירת חרם נפט על רוסיה, אותו הוא מנסה לקדם בעקבות המלחמה.
בראיון ל-BBC, ציין הנשיא זלנסקי את גרמניה והונגריה, והאשים אותן בחסימת המאמצים לאמברגו על מכירות האנרגיה, שמהן רוסיה עומדת להרוויח עד 326 מיליארד דולר השנה.
זה מצטרף לתסכול הגובר בקרב הנהגת אוקראינה מול גרמניה, שתמכה בכמה סנקציות נגד רוסיה, אך עד כה התנגדה לקריאות לתמוך בפעולה קשוחה יותר במכירות הנפט.
"חלק מהחברים והשותפים שלנו מבינים שזה זמן אחר עכשיו, שזה כבר לא עניין של עסקים וכסף", אמר זלנסקי מחדר המצב שלו בקייב. "שזה עניין של הישרדות", אמר.
הנשיא גם חזר על הקריאות לאספקת נשק נוסף לאוקראינה, ואמר כי הם לא מקבלים אספקה מהירה מספיק כדי להדוף את המתקפה הרוסית.
"ארצות הברית, בריטניה, כמה מדינות אירופאיות - הם מנסים לעזור ועוזרים", אמר. "אבל עדיין אנחנו צריכים את זה מוקדם יותר, מוקדם יותר ומהר יותר. מילת המפתח היא עכשיו".
 

שלמה הצדיק

משתמש פעיל
דובר איזורי באוקראינה: המצב במריופול קשה אבל עדיין רוסיה לא כבשה את העיר


רוסיה פתחה הבוקר מתקפת טילים על העיר לבוב שבמערב אוקראינה. כמה מהם פגעו במתקנים צבאיים ואחרים במתקנים אזרחיים ובבתי מגורים. מדיווחים ראשוניים עולה כי לפחות שישה אזרחים נהרגו ועשרות נפצעו.

החלה המתקפה הרוסית המאסיבית בדונבאס
לפי דיווחים אוקראינים הרוסים החלו להתקדם באופן מאסיבי באזור איזיום וכבשו את העיירה קרמנאיה.
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אוקראינה מאשרת רשמית שהשלב השני של המלחמה החלה
המלחמה על חבל דונבאס עלתה שלב

חרקוב חוטפת

אזרחים במיקולייב: זה נראה שסוף העולם הגיע אין חשמל והרוסים מכים ללא רחם

אזעקות הושמעו היום כמעט בכל רחבי אוקראינה
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
המודיעין הבריטי פרסם היום תמונות
של הצוללת החזקה ביותר של רוסיה
כאשר מטעינים עליה טילים
לצוללת זו ישנה אפשרות לנשיאת טילים עם ראשי נפץ גרעינית
file.php
file.php
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
סוכנות הידיעות הרוסית טאס:
רוסיה מוכנה לסיים את המלחמה רק לאחר שהדונבאס "ישוחרר" מהאוקראינים

זלנסקי שוחח עם נשיא ליטא
לדבריו, הוא מצפה ליותר סיוע צבאי מאירופה וכן לסנקציות נוספות
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
שירותי החילוץ האוקראינים זריזים ומאורגנים מאוד
זמן קצר לאחר הפצצה הם נמצאים במקום.
העולם נדהם עד כמה הם מקצועיים.
העבודה שלהם מוסיפה הרבה מורל למלחמה.

שני אנשי חילוץ יוצאים למשימה מסוכנת.
L.jpg
 

אם לא תשאל איך תדע

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
מריופול
לחימה קשה בעיר על כל סנטימטר
הלחימה גובה קורבנות משני הצדדים
האוקראינים נשארו בסוף שבוע שעבר עם השטחים של אזור התעשיה
בעיקר מפעלי הברזל את אחד מהגדולים הם כבר הפסידו
(תכל'ס שם היו הבסיסים הזמניים שלהם)

תמונות מהימים האחרונים
file.php
file.php
file.php
file.php


שימו לב לדגל (ברית המועצות)
file.php


מעניין מי תלה את זה
file.php
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ה'

לג הוֹרֵנִי יי דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ וְאֶצְּרֶנָּה עֵקֶב:לד הֲבִינֵנִי וְאֶצְּרָה תוֹרָתֶךָ וְאֶשְׁמְרֶנָּה בְכָל לֵב:לה הַדְרִיכֵנִי בִּנְתִיב מִצְוֹתֶיךָ כִּי בוֹ חָפָצְתִּי:לו הַט לִבִּי אֶל עֵדְוֹתֶיךָ וְאַל אֶל בָּצַע:לז הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי:לח הָקֵם לְעַבְדְּךָ אִמְרָתֶךָ אֲשֶׁר לְיִרְאָתֶךָ:לט הַעֲבֵר חֶרְפָּתִי אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי כִּי מִשְׁפָּטֶיךָ טוֹבִים:מ הִנֵּה תָּאַבְתִּי לְפִקֻּדֶיךָ בְּצִדְקָתְךָ חַיֵּנִי:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

סוכות • אתגר חופשי

לוח מודעות

למעלה