הנושא השבועי לדיון

shיפי

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
שלום לכל חברי הקהילה החדשה!

מידי פעם נעלה נושאים שונים לדיון ואתם/ן מוזמנים/ות להגיב ו'לפתח' את הנושא.
וכמובן- אם יש לכם נושא חשוב לדיון, נשמח לשמוע!

הפעם הנושא הנבחר הוא: חוזה

המושג 'הסכם' או 'חוזה' עשוי להיתפס שונה אצל לקוחות ואנשים שונים, כמו גם אצל בעלי המקצוע.
בין אם זה מפאת ההקשר בו הוא מופיע, סגנון הניסוח שלו, או היותו מסמך משפטי
החתום ע"י שני הצדדים.

יש המייחסים להסכם העבודה ערך עליון בעת ההתקשרות עם הלקוח. ויש המזניחים
אותו מרצון או מ'חוסר נעימות' כביכול להיכנס למקום מחייב מידי.

מה דעתכם והתייחסותכם להסכם עבודה? עד כמה אמור הוא להיות מפורט?
מה הוא אמור לכלול ומה לא?

מחכות לתגובותיכם-
רותי, ציפי ושיפי.
 

קליין

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
עיצוב ואדריכלות פנים
אני לא מחתימה על חוזה, כי זה באמת לא נעים.
אבל הצעת המחיר שאני שולחת מאד מאד מפורטת, ומבהירה את הכללים שלי ללקוח בצורה ברורה.
כאשר הלקוח מעביר לי תשלום ראשון ע"פ הצעת המחיר, זה בעצם מבהיר שהוא קרא אותה ופועל על פיה.
לא יודעת אם זה קביל מבחינה משפטית, אבל עד היום זה עבד יפה. בפרט שהתשלומים שאני מבקשת הם תמיד לפני שאני מגישה עבודה ולא אחרי, כך שיש ללקוח מוטיבציה לזכור לשלם לי בזמן. הצעת המחיר שלי כוללת:
  • מחיר בנפרד לכל סעיף (-מדידה, הכנת אופציות, הכנת סט תכניות, כתב כמויות, פיקוח ועוד).
  • הבהרה כי במקרה והלקוח יחליט לעזוב באמצע, הוא ישלם על חלק העבודע שבוצע ע"פ הפירוט הנ"ל. כך אין ויכוחים כמה צריך לשלם אם הוחלט להפסיק באמצע.
  • מה כולל כל סעיף. וכמה תעלה חריגה ממנו. לדוגמא, כמה אופציות כלולות במחיר, וכמה תעלה אופציה נוספת.
  • תנאי תשלום והחלוקה לתשלומים הנדרשת. החלוקה הרווחת אצלי היא בחלוקה לשלוש. שליש כדמי קדימה. שליש לאחר שהוחלט על האופציה הרצויה ולפני שהתחלתי בעבודה על סט תכניות. ושליש נוסף בגמר הכנת סט תכניות ולפני מסירתו ללקוח. החלוקה הזו נותנת תמריץ ללקוח לשלם. כי הוא לא עושה לי טובה, אלא לעצמו. נכון שעל הפיקוח העליון הוא בעצם שילם מראש וצריך להאמין שאבצע את זה, אבל עד היום לא היתה שום בעיה בנושא, ואף לקוח לא הפסיד...
  • צורת התשלום ופרטי חשבון בנק להעברה.
  • לוח זמנים: התחייבות להגשת תכניות תוך מספר ימי עבודה מוקצב. אני תמיד מקשרת את ההתחייבות ללקוח, כדי שלא אצא מופסדת אם הוא החליט פתאום שזה לא בוער לו. כך, מדידה היא תוך שבוע מתשלום ראשון. וימי העבודה עבור הכנת סט תכניות נספרים ממועד תשלום שני.
  • הבהרה מה הם ימי העבודה שלי, ושעות העבודה. אם אני מתכננת חופשה בחודשים הקרובים, הדבר מופיע בהצעת המחיר.
מאז שהתחלתי עם צורת העבודה הזו, ובעיקר עם הקפדה מוחלטת לא להתחיל לעבוד לפני קבלת מקדמה, ולא להוציא חומר לפני קבלת תשלום, לא חוויתי שום בעיה עם לקוחות.
לפני כן היו לי הרבה מאד...
יתכן וזה קשור לעובדה שכיום אני פונה ללקוח ממקום יותר בטוח בעצמו ומודע לערך של העבודה שלי.
יצא קצת ארוך. אם יש ביקוש, אוכל להעלות דוגמא להצעת מחיר.
 

רותי וינברג

מנהלת פורום אדריכלות ועיצוב פנים
מנהל
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני לא מחתימה על חוזה, כי זה באמת לא נעים.
אבל הצעת המחיר שאני שולחת מאד מאד מפורטת, ומבהירה את הכללים שלי ללקוח בצורה ברורה.
כאשר הלקוח מעביר לי תשלום ראשון ע"פ הצעת המחיר, זה בעצם מבהיר שהוא קרא אותה ופועל על פיה.
הרשי לי לחלוק עליך בכמה נקודות:
1. אין דבר כזה 'לא נעים לי' באופן כללי, יכולות להיות פעמים ספציפיות בהן הלקוח הוא קרוב/ רחוק שלך, אוהב/ מנוכר ולכן יש חוסר נעימות נקודתית.
באופן כללי- ברגע שנהיר לנו שצורת עבודה נכונה מתנהלת בין היתר עם חוזה ברור ומסוכם וחתום ע"י הצדדים, אין כאן ענין של חוסר נעימות אלא התנהלות רגילה, וכך גם ניתן לאמר ללקוח- אני שולח/ת הסכם עבודה (סתם, אני אוהבת יותר את המילה הזו מאשר 'חוזה' שנשמע לעיתים מאיים, היא ידידותית יותר, לא?), לאחר שתעבור עליו ותאשר אותו נוכל להתקדם בעבודה.
הבהרת את עמדתך בצורה עניינית וברורה.
2. טוב את עושה שלכל הפחות את שולחת בצורה ברורה את התנהלות העבודה אך יש כאן לדעתי עבודה מיותרת, ולמה?
לא כל הצעת מחיר נגמרת בסופו של דבר בקבלת העבודה, הרבה עבודות נושרות בדרך (או שאולי אצלך זה אחרת? אשמח א"כ לבוא לקורס...) וכך יוצא שאת עובדת לחינם להתאים ולפרט את ההסכם שלך לכל הצעה והצעה.
ניתן לשלוח הצעת מחיר כללית- מחיר+ תנאי בסיס בלבד, ברגע שלקוח מעוניין להתקדם- שולחים לו את ההסכם המפורט.
3. זה שהוא קיבל אותה עדיין לא אומר שקרא והבין ואישר, כדאי להקפיד על אישור אם ע"י חתימה ממש ואם ע"י מייל חוזר בו הוא אומר מאושר על ידי (כל ניסוח אחר יתקבל בברכה)

חשובה הנק' שכתבת על תשלום לפני מסירת חומר!
 

leahnew

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
ראשית תודה על הניהול והיזומה.
הנושא בהחלט מעניין ומרתק, אני חושבת שבאופן כללי אפשר לדון בזה ממגוון זוויות והיבטים שונים משפטי, הלכתית,חברתי, בעצם נראה לי שאפשר לפתח את הנושא אפי' ספציפי לכל סוג של מקצוע שהרי ברור שהתשובה היא אינדיבידואלית לכל תחום בנפרד לא הרי סיכום עבודה בגרפיקה, לצילום, ציור הנהלת חשבון וכד' או כל תחום אחר, וגם בתוך התחומים עצמם יש סדרי גדול של עבודה שהרי ברור שעל עבודה בסדר גדול ולזמן ממושך זה יהיה חוסר אחריות לא לכתוב חוזה על אף היא נעימות ומה שזה מחייב.
אבל בהתייחסות ספציפית לתחום שלנו אדריכלות ועיצוב פנים אני חושבת שזה נקודה ממש קריטית שהקלחות מחוסר מודעות [ולפעמים גם אנחנו כאנשי מקצוע לא מספיק מסבירים את זה ללקוח] לא שמים לב מספיק עליה [ולדעתי עיקר הוויכוחים אח"כ עם הקבלן,שאין מה לעשות יכולים לקרות...אם השכנים ואפי' איתנו המתכננים...יכולים להיות תלויים בה] לדעתי בכל התחום של הבניה, החוזה חשוב מאוד ללוקח ולנו נותני השירות לא פחות מזה, ואפשר בעצם לחלק את זה לשנים:
א. התקשרות בתחילה עם האדריכלית,מעצבת לדעתי חשוב מאוד לעשות חוזה ולהקפיד ע"ז מאוד [לפחות חוזה קצר וממצה] ופרט בכל מה שקשור לרישוי ואישורי בניה, אדריכלים שונים נותנים שירות שונה, כל אחד עם צורת העובדה שלו, לכן חשוב שהלקוח ואנחנו כנותני שירות נדע במדיוק על מה התשלום ומה הציפיות של הלקוח מאיתנו לדוג' אם סוגרים על עיצוב דירה כולל 'סט תכניות' מה זה אומר זה כולל חשמל אינסטלציה פריסות [אם כן כמה וכדו'] ריצוף כתב כמויות וכו' כמה סקיצות אפשר לבקש וכו' וכו'
פירוט לגבי התשלומים, עד כמה אפשר לפרוס אם בכלל [בעבודות קטנות] ובאיזה זמן כל תשלום
התחייבות שלנו לזמן סיום העבודה וכו' ופרט חשוב הסעיף הזה באישורי בניה שיתכן בו אין ספור עיכובים
ב. ללקוחות אני תמיד ממליצה [וכתבתי ע"ז כאן בעבר אני מביאה שוב לפה בהקשר לדיון זה] שאחרי שסוגרים על תכניות וקבלן טוב ששמעתם עליו המלצות חשוב מאוד בנוסף לסט התכניות וכתיבת חוזה להוציא כתב כמויות מפורט לקבלן זה נכון שזה עולה יותר [ושלא כולם מצעים אתת השירות הזה - אפשר תמיד להעביר למי שמבין בזה] אבל זה שווה את המחיר ללא שום ספק.
'כתב כמויות' מפורט לקבלן זה חוברת מסודרת ומפורטת לקבלן שלוקחת בחשבון את כל הכמויות שצריך בבניה לדוג: חישוב כמות ריצוף ופחת, חישוב מס' דלתות חלונות קירות לפירוק, קירות לבניה וכו' וכו' כך כיושבים למשא ומתן עם הקבלן הוא יודע להעריך את כמות העבודה ולתת הצעת מחיר מפורטת על כל הבניה, כך שזה מונע ממכם אי הבנות ותכנון נכון של תקציב, ובנוסף אתם יכולים לעשות השוואת מחירים מדויקת ולא שכל קבלן יזרוק סכום או שיטען שלא הבין את היקף העבודה
לכתב הכמויות מצרפים בחוברת ספירלה חוזה לקבלן כולל כל התכניות שכבר תכננו לכם בשנים שלושה עתקים, כל מה שנשאר לכם זה פשוט לגשת למספר קבלנים ששמעתם עליהם המלצות והם כבר ידעו לתמחר את העבודה שלהם לפי הדרישות בחוברת, באופן כללי קבלנות זה מקצוע חופשי [נכון שיש מחירון 'דקל' אבל תכלס לא עובדים מדיוק ע"פ] ולמעשה לכל קבלן יש את צורת התמחור שלו בד"כ יש פערי מחירים משמועתי ולכן שווה להשוות,כך שלמעשה ע"י הכתב כמויות מרווחים שני דברים חשובים:
א. השווה נכונה של מחירים [ובד"כ מרווחים בספו של דבר גם מחירים יותר זולים מכיון שהקבלן יודע מראש בדיוק לקראת איזה סוג פרויקט הוא הולך]
ב. החשוב ביותר יש לכם תכנון נכון של תקציב ומניעה כמעט מקסימלית של וויכוחים מיתרים אם הקבלן מכיון שכל נקודה וכל שקע הכי קטנים כבר מפורטים וממוספרים מראש בכתב כמויות
בהצלחה.
 

חדוי פלבני

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני לא מחתימה על חוזה, כי זה באמת לא נעים.
אבל הצעת המחיר שאני שולחת מאד מאד מפורטת, ומבהירה את הכללים שלי ללקוח בצורה ברורה.
כאשר הלקוח מעביר לי תשלום ראשון ע"פ הצעת המחיר, זה בעצם מבהיר שהוא קרא אותה ופועל על פיה.
לא יודעת אם זה קביל מבחינה משפטית, אבל עד היום זה עבד יפה. בפרט שהתשלומים שאני מבקשת הם תמיד לפני שאני מגישה עבודה ולא אחרי, כך שיש ללקוח מוטיבציה לזכור לשלם לי בזמן. הצעת המחיר שלי כוללת:
  • מחיר בנפרד לכל סעיף (-מדידה, הכנת אופציות, הכנת סט תכניות, כתב כמויות, פיקוח ועוד).
  • הבהרה כי במקרה והלקוח יחליט לעזוב באמצע, הוא ישלם על חלק העבודע שבוצע ע"פ הפירוט הנ"ל. כך אין ויכוחים כמה צריך לשלם אם הוחלט להפסיק באמצע.
  • מה כולל כל סעיף. וכמה תעלה חריגה ממנו. לדוגמא, כמה אופציות כלולות במחיר, וכמה תעלה אופציה נוספת.
  • תנאי תשלום והחלוקה לתשלומים הנדרשת. החלוקה הרווחת אצלי היא בחלוקה לשלוש. שליש כדמי קדימה. שליש לאחר שהוחלט על האופציה הרצויה ולפני שהתחלתי בעבודה על סט תכניות. ושליש נוסף בגמר הכנת סט תכניות ולפני מסירתו ללקוח. החלוקה הזו נותנת תמריץ ללקוח לשלם. כי הוא לא עושה לי טובה, אלא לעצמו. נכון שעל הפיקוח העליון הוא בעצם שילם מראש וצריך להאמין שאבצע את זה, אבל עד היום לא היתה שום בעיה בנושא, ואף לקוח לא הפסיד...
  • צורת התשלום ופרטי חשבון בנק להעברה.
  • לוח זמנים: התחייבות להגשת תכניות תוך מספר ימי עבודה מוקצב. אני תמיד מקשרת את ההתחייבות ללקוח, כדי שלא אצא מופסדת אם הוא החליט פתאום שזה לא בוער לו. כך, מדידה היא תוך שבוע מתשלום ראשון. וימי העבודה עבור הכנת סט תכניות נספרים ממועד תשלום שני.
  • הבהרה מה הם ימי העבודה שלי, ושעות העבודה. אם אני מתכננת חופשה בחודשים הקרובים, הדבר מופיע בהצעת המחיר.
מאז שהתחלתי עם צורת העבודה הזו, ובעיקר עם הקפדה מוחלטת לא להתחיל לעבוד לפני קבלת מקדמה, ולא להוציא חומר לפני קבלת תשלום, לא חוויתי שום בעיה עם לקוחות.
לפני כן היו לי הרבה מאד...
יתכן וזה קשור לעובדה שכיום אני פונה ללקוח ממקום יותר בטוח בעצמו ומודע לערך של העבודה שלי.
יצא קצת ארוך. אם יש ביקוש, אוכל להעלות דוגמא להצעת מחיר.


הסבר נהיר ומפורט, ודאי למתחילה כמוני....
אשמח אם תעלי דוגמא להצעת מחיר.

לגבי התשלום השלישי, את גובה תשלום, לפני שהלקוח ראה את הסוף? ואם יהיה לו שינויים?
הרבה לקוחות לא מסכימים לשלם תשלום סופי אם לא ראו תוצר מוגמר.
איך אם כן, עושים את המהלך הזה?
 

מיכל Design

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
D I G I T A L
עיצוב ואדריכלות פנים
מניסיון.
חשוב ביותר. גם אם לא נעים.
אח"כ רק מפסידים.
לא יודעת אם דווקא חוזה, או אפילו הסכם כמו שכתבה קליין (אצלי זה תלוי בסוג וכמה לא נעים, כמה אנחנו חברים, משפחה...). אבל אם זה חוזר חתום כמו שכתבה רותי זה וודאי טוב מכלום.
אבל גם עם אנשים נחמדים שנראים ממש משלנו, ואפילו על חברים ומשפחה כדאי שזה יהיה.
עוד נקודה שחשובה זה הצורך שיהיה ברור (אפילו אם את לא עושה חוזה): כי אנשים רגילים שיוצא להם לשפץ פעם ב.. ולא קבלנים, לא יודעים בדיוק מה התפקיד של האדריכלית או המעצבת פנים ומגיעים עם כל מיני דרישות.
ברגע שיש חוזה או הסכם מפורט, שם כתוב בדיוק מה התפקיד שלי. וככה זה מונע חיכוכים מיותרים. (אם בלי חוזה או הסכם תסכמו מראש בע"פ מה הם רוצים ממך ומה השרות שאת נותנת, שלא יהיו אי הבנות. אפילו על קרובים, חברים, מכרים.)
 

shיפי

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
הסבר נהיר ומפורט, ודאי למתחילה כמוני....
אשמח אם תעלי דוגמא להצעת מחיר.

לגבי התשלום השלישי, את גובה תשלום, לפני שהלקוח ראה את הסוף? ואם יהיה לו שינויים?
הרבה לקוחות לא מסכימים לשלם תשלום סופי אם לא ראו תוצר מוגמר.
איך אם כן, עושים את המהלך הזה?


ברגע שהלקוח אישר סקיצות ונתן את התשלום השני את מתקדמת הלאה להוצאת תוכניות עבודה,
כך שהלקוח יודע בסופו של דבר את מה הוא מקבל.
אין שינויים לאחר אישור סקיצות (זה גם אחד הסעיפים בהסכם העבודה)
 

חדוי פלבני

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אשמח מאוד (אניי מאמינה שעוד...)
אם יש אפשרות להעלות דוגמאות רלוונטיות להצעת מחיר והסכם עבודה.
 

אך

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
ראשית, בהצלחה בניהול החדש.
שנית, ודאי שאני מחתימה על חוזה כי חוזה בתחילת העבודה נעים פי כמה מחוסר הבנה בהמשך. כ"כ בחוזה מצוין שאני אישית לא מגבילה בסקיצות(יש בעלות מקצוע שחולקות עלי וכן מגבילות את מס' הסקיצות), אבל אחרי חתימה על סקיצה השינויים מחוייבים בתוספת מחיר, בצורה כזו מצד אחד אני עוזרת ללקוח להתמקד בתכנית שהוא בחר ולא לחפש כל הזמן איפה עוד אפשר לשנות, ומצד שני אם בכ"ז הלקוח מעונין בשינוי לאחר שעבדתי על מפרטים ותכניות עבודה אז אם זה משהו ממש קריטי שנבע מהפתעות בשטח אני מתחשבת אבל אם זה רק בגלל שאיזו דודה שלא ראתה עד עכשיו את התכנית הציעה לו לשנות אני בהחלט מחייבת ואז לפחות לא עבדתי בחינם. מקרים כאלו יכולים להיות בעיה אם אין חוזה מסודר. כ"כ החוזה עוזר לתאום ציפיות, אחרת הלקוח יכול לצפות לרמת שרותים שונה ממה שבעל המקצוע נותן.
 

Chagit Weksler

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
טוב, אני אדבר מהמקום של תכנון ורישוי, כי עיצוב פנים אני כבר כמעט ולא עושה לפרטיים.

אין לא נעים, אם אין חוזה, אין כלום (למה להעביר עכשיו כסף, אה שלב תשלום??? זה יקר...)
יש לי חוזה, קצר, יעיל ותמציתי.

כשבן אדם רוצה להתקדם איתי להיתר, אני קובעת איתו פגישה לחתימת חוזה (לא מסכימה פגישות מקדימות מחוסר זמן.)

מסבירה בפגישה על מהלך ההיתר, האגרות והשלבים, סוגרים על תכנון/מיקום תוספות עקרוני.

בסוף הפגישה, מגישה חוזה ב-2 העתקים, מבקשת מהם לקרוא ולחתום ומסבירה מאד ברור שזה ע"מ למנוע אי נעימויות בעתיד. אני גם חותמת.
ואז הם מעבירים מקדמה במקום.

וזהו...

חייבת לציין שמכל החוזים, רק פעם אחת הייתי צריכה להציג חוזה ללקוח כדי להוכיח לו על מה סוכם.
 

קליין

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
עיצוב ואדריכלות פנים
לבקשתכן, מצורפת הצעת מחיר סטנדרטית שלי.
עלי לציין, שכתב כמויות אני מתמחרת מעט פחות משוויו האמיתי, כי כמו שכתבה לאה קשמן, חשוב לי שאנשים יקחו את הסעיף הזה.
 

קבצים מצורפים

  • הצעת מחיר כללית.pdf
    KB 265.1 · צפיות: 168

קליין

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
עיצוב ואדריכלות פנים
הסבר נהיר ומפורט, ודאי למתחילה כמוני....
אשמח אם תעלי דוגמא להצעת מחיר.

לגבי התשלום השלישי, את גובה תשלום, לפני שהלקוח ראה את הסוף? ואם יהיה לו שינויים?
הרבה לקוחות לא מסכימים לשלם תשלום סופי אם לא ראו תוצר מוגמר.
איך אם כן, עושים את המהלך הזה?
אם יהיו לו שינויים אחרי שסיימתי להכין תכניות עבודה - הוא ישלם עליהם בנפרד.
כמובן, בשטח אני פחות נחרצת. תלוי למה יש שינויים. אם הם בגלל בעיות שהתגלו בשטח, או גחמה של הלקוח.
אם התכוונת לשינויים קטנים, ההתנהלות היא בדר"כ כזו:
  1. הלקוח העביר לי את התשלום האחרון.
  2. אני שלחתי לו במייל כמה קבצי PDF בהם מסודרים כל התכניות וכתב הכמויות בחלוקה לפי גודל הדף שעליו להדפיס אותן, וצבע ההדפסה (שחור לבן או צבעוני).
  3. הלקוח מתקשר: למה תכננת את התאורה בסלון כך....
  4. אני: כיון ש.... אם תרצה, אפשר לשנות.
  5. הלקוח: כן, תשני לי את זה. וגם החלטנו להשתמש בדלת פלדלת קיימת.
  6. אני משנה את כל הפרטים הקטנים שלא מוצאים חן בעיניו.
  7. שולחת גרסה סופית של הקבצים.
  8. הלקוח אחראי על הדפסות לפי גדלים וצבעים המופיעים בשמות הקבצים.
על התנהלות כזו אני לא לוקחת עוד כסף, ולא נתקלתי עד היום בשום בעיה מצד לקוחות.
אם הוא יחליט פתאום, שבעצם הוא רוצה חלוקה אחרת, אני אתמחר את זה בנפרד.
 

רותי וינברג

מנהלת פורום אדריכלות ועיצוב פנים
מנהל
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
כ"כ בחוזה מצוין שאני אישית לא מגבילה בסקיצות(יש בעלות מקצוע שחולקות עלי וכן מגבילות את מס' הסקיצות)
אני כותבת כמות סקיצות, משהו בסגנון- 'האדריכל יגיש עד 3 סקיצות...'- לא בשביל ההגבלה כמו בשביל הידיעה של הלקוח, למה הוא אמור לצפות.
בדירה סטנדרטית בד"כ יש 3 כיוונים עיקריים, מהם מסתעפות לעיתים אופציות משנה.
הגבלת כמות הסקיצות היא לא ע"מ לחסוך לאדריכל עבודה בבדיקת הכיוונים (אני חושבת שאם לא בדקנו כל כיוון אפשרי זה סוג של פספוס, החמצה של משהו שאולי היה יכול לקרות ולא קרה) אלא ע"מ לתת כיוון ללקוח וסדר בדברים.
 

אך

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני כותבת כמות סקיצות, משהו בסגנון- 'האדריכל יגיש עד 3 סקיצות...'- לא בשביל ההגבלה כמו בשביל הידיעה של הלקוח, למה הוא אמור לצפות.
בדירה סטנדרטית בד"כ יש 3 כיוונים עיקריים, מהם מסתעפות לעיתים אופציות משנה.
הגבלת כמות הסקיצות היא לא ע"מ לחסוך לאדריכל עבודה בבדיקת הכיוונים (אני חושבת שאם לא בדקנו כל כיוון אפשרי זה סוג של פספוס, החמצה של משהו שאולי היה יכול לקרות ולא קרה) אלא ע"מ לתת כיוון ללקוח וסדר בדברים.
נכון מאד. יש הרבה במה שאת אומרת. סתם נראה לי שזה נותן ללקוח הרגשה אחרת כשאני לא מגבילה אותו. אבל זה באמת יותר ממקד כמו שאת עושה.
 

רותי וינברג

מנהלת פורום אדריכלות ועיצוב פנים
מנהל
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
נכון מאד. יש הרבה במה שאת אומרת. סתם נראה לי שזה נותן ללקוח הרגשה אחרת כשאני לא מגבילה אותו. אבל זה באמת יותר ממקד כמו שאת עושה.
צודקת לגמרי,
אני סתם בהתלבטויות אני מול עצמי מה סגנון ההסכם האולטימטיבי- האם חוזה רשמי וייצוגי מנוסח בשפה משפטית? או דווקא הסכם קליל יותר בשפה מדוברת ואישית?

מה דעת הקהל דכאן?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה