אולי תסביר ברור מה אתה מחפש ולמה? אולי ככה נוכל לסייע...ההגדרה הכי קרובה שהגעתי היה קאפטן ,גארטל,מעיל, רעקל והיה גם הגדרה קרובה פשתים והיה גם ציצית אני מאמין שזה מכנה משותף להכל
אולי תסביר ברור מה אתה מחפש ולמה? אולי ככה נוכל לסייע...
היי,ההגדרה הכי קרובה שהגעתי היה קאפטן ,גארטל,מעיל, רעקל והיה גם הגדרה קרובה פשתים והיה גם ציצית אני מאמין שזה מכנה משותף להכל
מכנסיים - 996היי,
עניבה זה 990!
חאלאט.איך קוראים לחליפה עם החגורה שנרכסת בשני כפתורים?
מקובל בקהילות ירושלים (קרלין תו"א דושינסקיא ועוד)
לא ראיתי שהזכירו אותה כאן
טעות בידךבגלל שזה מכוסה עם הדזובע, בדרך כלל מקפידים שזה לא יציץ
הם הולכים עם משהו דומה, לאחרונה בתו"א נכדי האדמו"ר והרבנים (מו"צים וכדו') הולכים ביום חול עם קאפטן של ראש חודש, לא כולם.
לא נכון, אלא מיוחס לאבות הקדושים עם כל התפירות והדקדוקים (לא ממש הכל, אבל כן ה26 חלקים, והקיפול בשרוול, וכו').
ולהבדיל אלף אלפי הבדלות גם אצל הישמעאלים זה מיוחס לאברהם וישמעאל (להבדיל בין קודש לחול),
ובעבר (יתכן וגם היום, אך לא מצאתי) מכובדי הישמעאלים לבשו מלבוש זה.
ועדיין, מאד מאד הרבה ירושליימערס הולכים תכלת, כולל אלה שמסתובבים אצל ר' נתן ליברמנש, כאלה שעוד הסתובבו אצל ר' לוי יצחק, וכאלה ששייכים למורשת הנחל.
בבדיקה שעשיתיי ברחד הבית הכנסיות הגדולים ששיכים למורשת, בכל הבית כנסת, יש אולי 5% שהולכים.ועדיין, מאד מאד הרבה ירושליימערס הולכים תכלת, כולל אלה שמסתובבים אצל ר' נתן ליברמנש, כאלה שעוד הסתובבו אצל ר' לוי יצחק, וכאלה ששייכים למורשת הנחל.
שניכם צודקיםלא שמעתי על זה,
אני כן יודע שבעבר זה היה המלבוש בכל ארץ הקודש (צפת טבריה וכו') אבל בירושלים מאד מאד הקפידו על זה, עד כדי כך שהלבישו את זה גם לאורחים שהגיעו לעיר (ואפשר לראות בתמונות גדולי ישראל שהתארחו בירושלים -ממש מכל העדות- לובשים בירושלים קאפטן, חלקם הלבישו מעל זה מעיל)
בברסלב, ר' אברהם בר"נ הקפיד להלביש את זה גם באומן "מחיבת ארץ ישראל" כי זה מלבוש של ארץ הקודש.
כשגור הגיעו לירושלים הם הראשונים שלא הלבישו את זה, ועלו אליהם כמה משלחות של גדולי ירושלים לבקש כן להלביש, אומרים שאז הם התחייבו להידמות לירושלמים בכך שבירושלים יורידו את הפאות, לא יודע אם זה נכון.
לאחר מכן כשהאדמו"ר מבעלז הגיע לירושלים גם כן הגיעו לבקש ממנו שילביש את זה, והאדמו"ר מתו"א אף שלח לו קאפטן לבו מתנה, אומרים שהם מלבישים את זה באפיית מצות מצווה (אני לא יודע, צריך לשאול מישהו משם).
הקהילות שהתיישבו בירושלים מאז, הפסיקו להלביש את זה.
אז איך כותבים ירושליימער בלשון רבים?תפסיקו לכתוב ירושליימערס/קרלינערס
תורידו את הס'.
זו שגיאת כתיב רצינית, אמנם נפוצה אבל צורמת למי שמקפיד לדבר ירושליימער-אידיש תקנית.
טעות בידך
האדמו"ר מלעלוב תיקן את זה.
הרי היה נתק של מעל אלף חמש מאות שנה, מאז חורבן בית המקדש ועד שהאשכנזים התחילו (בעקבות הסיפור עם ה'חורבה', ללכת עם בגדי הספרדים.
ועוד יותר בזמן הרמב"ן בקושי היה מנין של יהודים בירושלים.
אז באירופה וכן בארצות המזרח לא ידעו מהמסורת הזה, ורק יוצאי אירופה בירושלים, ידעו מזה?
בקובץ הסופי בוורד נצטרך להוסיף תמונות של הבגדים, אם יש למישהו מאגר כזה זה יקל עלי
כנראה שאתה מתכוון לזה:בדיוק הפוך דער רבי'ס יונגעלייט הולכים עם השחור
חוץ מזה יש לאחרונה משהו שבמקום כחול חזק החליפו לשחור, שזה בעיקר אצל יותר מודרנים.לאחרונה בתו"א נכדי האדמו"ר והרבנים (מו"צים וכדו') הולכים ביום חול עם קאפטן של ראש חודש, לא כולם.
אז הנה לפני האדמו"ר מלעלוב, בשו"ע הלכות ציצית (ועיין בטור שם אריכות גדולה יותר, ושם מוזכר בנפרד הקאפטן, והבגד שלובשים מעליו - הדזובע)טעות בידך
האדמו"ר מלעלוב תיקן את זה.
הרי היה נתק של מעל אלף חמש מאות שנה, מאז חורבן בית המקדש ועד שהאשכנזים התחילו (בעקבות הסיפור עם ה'חורבה', ללכת עם בגדי הספרדים.
ועוד יותר בזמן הרמב"ן בקושי היה מנין של יהודים בירושלים.
אז באירופה וכן בארצות המזרח לא ידעו מהמסורת הזה, ורק יוצאי אירופה בירושלים, ידעו מזה?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכג
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים: