דרוש מידע הלבוש החסידי - אשמח לעזרה

מצב
הנושא נעול.

עגורן

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אני דווקא מדברת על הירושלמים.
לא כל כך מכירה ציבורים אחרים.
הכוונה בירושלמים למי שמכונים ירושליימערס

הרי"ם שכטר ור' משה קרמר אף פעם לא הלכו.
וכאמור שר' לוי יצחק עצמו הפסיק ללכת בשנים האחרונות. (אולי עשרות שנים אחרונות שלו).
לעומתם ר' שמואל שפירא הלך עם זה. וכן ר' ישראל בער אודסר וכן בשובו בנים.

ובשנים האחרונים
גם הרבה מחשיבים את עצמם שייכים ל'קהילה' של הרי"מ שכטר, ובעקבותיו לא הולכים.
וגם בגלל עוד סיבות שזה לא המקום להרחיב על זה (להבדל ממה שהיה שם בשנים האחרונים), אחרים הפסיקו ללכת עם זה.
כמו כן ר' נתן ליברמנש עוד לפני כן הפסיק ללכת עם זה, כי טען שזה מורד את הפוקוס על העבודת השם. כלומר שבחור מרגיש ברסלבר בעצם לבישת התכלת ולא שם מספיק דגש על דברים אחרים. וזאת ביחד עם זה, שהסתפק בכל השיטה של התכלת הזה.
וכן יתכן שהרב קיוואק גם הפסיק בגלל הסיבה האחרונה.
 
נערך לאחרונה ב:

יונה צחורה

משתמש מקצוען
סיכום להיום:
פסחים נו.
אמרו לו בניו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד אמרו כשם שאין בלבך אלא אחד כך אין בלבנו אלא אחד באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
הרבה גוונים יש בעמנו הקדוש וכולם -אין בליבם אלא אחד
נשארו כמה חורים, נראה לי שהטבלה הזו די מספקת, אם רוצים להוסיף אפשר עוד להגיב תגובות ענייניות.
כל הכבוד לכל המגיבים, האשכול היה מאוד נעים וזאת למרות כשהיה בו כמה עניינים עם פוטנציאל בעירה.

ימות החולכובעכיפהפיאותמשקפייםלבוש עליוןמכנסייםיחודי
בעלזאסאמעט

בחורים מגיל בר מצוה עד סוף שיעור א' ישיבה קטנה
-דאשיקל
הרבה מגלגלים סביב האוזנייםמגיל 17 עד לחתונה מסגרת פלסטיק שקופהקפוטה (אולי הכוונה בקיטשע?)
עם גארטל-
זה יחודי לבעלז
אברכים הרוב ארוכים
מעטים
קצרים
ברסלבהרוב קרמבו
מעט כובעים אחרים
הרוב ראק
מעט אחר
להרבה יש תכלת בציצית
גורכיפה בד גבוההמחוץ לירושלים - מתחת לכיפה.
בחצר הרבה ובירושלים - פאות בחוץ
מסגרת
פלסטיק שקופה
בתוך הגרבייםהילדים מכניסים ציציות למכנסיים
ויז'ניץסאמעט - הפרפר בצד ימיןקטיפה עם סרט מסולסלות . הרבה מהשכבת גיל של 50-70 מגולגל סביב האוזןהרוב מסגרת פלסטיק.
בחורים בעיקר
ווסט ציצית צמר בחוץ חליפה עם כפתורים דאבל
חב"דקנייטש מכופף יותרבד ללא קטיפהפיאות קצרות עד גיל צמיחת הזקןחליפה קצרהלבחורים גרטל מתחת לחולצה על הציצית.
למשיחיסטים - כיפת "יחי" ודגלון.
סאטמארסופר ירושלמי או המבורג הונגריחליפה 3/4
סלוניםכובע עגול בלי סרטהמבוגרים יותר פאות מאחורי האוזן הצעירים מסולסלותציצית גלויה
מתחת ללבוש העליון
ארוכותבליל שבת -
הולכים עם טלית
סערט ויזניץילדים - כיפה מחומשת "כיפה סערט"מגולגלות סביב האזניים
סקווערמגולגלות באזור האוזןמסגרת חצי עליון שחורציציות ארוכות
ציצית פתח עגול
קרליןירושלמי סופר
והכיפה מכוסה בו
האמריקאים - מאחורי האוזנייםחלאטארוכות
תולדות אברהם יצחקירושלמי
סופר
יארמולקעאברכים - כחול כהה עם פסי זהבקצרות
תולדות אהרןירושלמי
סופר
יארמולקעאברכים - כחול כהה עם פסי זהבקצרות


שבת קודש


שבתכובעכיפהלבוש עליוןגארטלמכנסייםגרבייםילדיםיחודי
אלכסנדרספודיקארוכות
אמשינובספודיקארוכות
אשלגספודיקארוכות
באבובראז'וולקע - מעיל חלק הדורקצרותלבנות
בעלזאשטריימלאברכים פרחוני.
  • בקיטשע עם גרטל מסובב
בחורים - חלק קפוטה עם גארטל
קצרותשחורות.
בחגים אברכים לבנות.
בחורים שחורות
קסקט - דאשיקל
ברסלבשטריימלהרבה עם יארמולקעבב"ש וירושלים הרוב ג'ובע - חום, קאפטן- פסים. ובסעודה שלישית בעקיטשע=עס חלאט
השאר בקיטשע שחור
גורספודיקאברכים קטיפה
בחורים חלקה
קפוטה חלקה
מגיל 12
בתוך הגרבייםשחורות
ויז'ניץשטריימל.

ויזניץ שיכון - ללא קרוין
קפוטה חלקה בתפילות קפוטה פרחונית בסעודות וטישיםקצרותלבנותקסקט - דאשיקל (בבני ברק יותר מקפידים)ויזניץ שיכון - הבחורים המצטיינים הולכים עם גרביים שחורות בשבת (מכנס קצר)
חב"דכובע קנייטש יותר מכופףסירטוק לאברכים
מודזיץספודיקארוכות
סאטמארראז'וולקע - מעיל חלק הדורלבנות
סקווערמגפיים
צאנזקצרותלבנות
קרליןיש בחורים עם שטריימל סינטטיירושלמים- יארמולקע לשבתירושלמים -
ג'ובע חום
על קאפטן מוזהב
תולדות אברהם יצחקשטריימל גם לבחוריםיארמולקעקאפטן
זהב עם פסים ירוקים
דק
לבן
בחורים - בצבע בז'
תולדות אהרןשטריימל גם לבחוריםיארמולקעקאפטן
זהב עם פסים ירוקים
רחב מוזהבבחורים - שחורות
אברכים - לבנות
לא ראיתי אם הושלם מכאן
מקווה שלא יצרתי כפילות
 

ש. שלום

משתמש צעיר
עריכה תורנית
סערט ויזניץ - הילדים הולכים עם כיפה מיוחדת רק בשבת ולא בימות החול
נדבורנה ירושלים - הבחורים הולכים עם משקפי פלסטיק
 

ARTIKA#

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
נראה לי שצריך ליצור נספח של תרגומון למושגים...
בתור ליטאית מכל הצדדים והכיוונים:p
 

שוהם307

משתמש מקצוען
בבעלזא, עד גיל 15 הבחורים הולכים עם כובע מיוחד (דאצי'קל)
 

בובה בי

משתמש פעיל
סדר על בעלזא
ביום חול אברכים רובם מכנס רגיל ומועטם מכנס קצר וגרביים שחורות
קפוטה בלי החגורה רק עם גארטיל
סאמט
בחורים אותו דבר
יש שתי שינויים
עד גיל 14-15 הולכים עם דאשיקל
ובגיל 17 ומעלה עד החתונה רק עם משקפיים מפלסטיק שקופה
שבת
אברכים מכנס קצר וגרביים שחורות [ביו"ט וכן בחוה"מ יש לבנות]
פרחוני ללא החגורה רק עם גארטיל
שטריימל
בחורים מכנס קצר וגרביים שחורות
חלק ללא החגורה רק עם גארטיל
סאמט
ילדים
יש שלובשים דאשיקל [קאסקעט] בשבת וביו"ט
נ.ב. אגב בעלזא מזהים ביום חול שיש תמיד גארטיל
ובשבת מכנסיים קצרים וגרביים שחורות שאין לאף חסידות אחרת גדולה
הסרט שעל הכובע ביום חול הוא בצד שמאל
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
אמממ..
ייתכן שאתם צודקים ,
אבל אני משוטט במא"ש בשבתות ולא רואה טליתות???
בגלל שזה מכוסה עם הדזובע, בדרך כלל מקפידים שזה לא יציץ
זה מה שהאדמורים מת"א ותא"י הולכים בימי חול, או שזהם הולכים עם משהו אחר?
הם הולכים עם משהו דומה, לאחרונה בתו"א נכדי האדמו"ר והרבנים (מו"צים וכדו') הולכים ביום חול עם קאפטן של ראש חודש, לא כולם.
לא 'מיוחס' לאבות הקדושים.
רק שהיו צדיקים שאמרו ש'מסתמא' כך הלכו האבות הקדושים.
וגם זה, לא בבגד המדויק שהולכים היום - של הפסים והעשרים ושש חלקים ושביד הפסים לרוחב ובסוף השרוול עקום - להזכיר את רצועות התפילין. רק באופן כללי שזה היה צבעוני, בלי צוארון ובלי כפתורים.
לא נכון, אלא מיוחס לאבות הקדושים עם כל התפירות והדקדוקים (לא ממש הכל, אבל כן ה26 חלקים, והקיפול בשרוול, וכו').
ולהבדיל אלף אלפי הבדלות גם אצל הישמעאלים זה מיוחס לאברהם וישמעאל (להבדיל בין קודש לחול),
ובעבר (יתכן וגם היום, אך לא מצאתי) מכובדי הישמעאלים לבשו מלבוש זה.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
ואגב, יש לציין, שבעבר המלבוש היה מצוי אצל הספרדים יותר מאצל האשכנזים, והיום השתמר כמעט ורק אצל האשכנזים.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
הכוונה בירושלמים למי שמכונים ירושליימערס

הרי"ם שכטר ור' משה קרמר אף פעם לא הלכו.
וכאמור שר' לוי יצחק עצמו הפסיק ללכת בשנים האחרונות. (אולי עשרות שנים אחרונות שלו).
לעומתם ר' שמואל שפירא הלך עם זה. וכן ר' ישראל בער אודסר וכן בשובו בנים.

ובשנים האחרונים
גם הרבה מחשיבים את עצמם שייכים ל'קהילה' של הרי"מ שכטר, ובעקבותיו לא הולכים.
וגם בגלל עוד סיבות שזה לא המקום להרחיב על זה (להבדל ממה שהיה שם בשנים האחרונים), אחרים הפסיקו ללכת עם זה.
כמו כן ר' נתן ליברמנש עוד לפני כן הפסיק ללכת עם זה, כי טען שזה מורד את הפוקוס על העבודת השם. כלומר שבחור מרגיש ברסלבר בעצם לבישת התכלת ולא שם מספיק דגש על דברים אחרים. וזאת ביחד עם זה, שהסתפק בכל השיטה של התכלת הזה.
וכן יתכן שהרב קיוואק גם הפסיק בגלל הסיבה האחרונה.
ועדיין, מאד מאד הרבה ירושליימערס הולכים תכלת, כולל אלה שמסתובבים אצל ר' נתן ליברמנש, כאלה שעוד הסתובבו אצל ר' לוי יצחק, וכאלה ששייכים למורשת הנחל.
 

א. שטיגליץ

משתמש מקצוען
בגור - הילדים מכניסים ציציות למכנסיים מאיפה המידע הזה?
זה מתוך האשכול כאן. צריך לחפש...
אם כי אני משער שהמנהג הזה התחיל מטעמי חסכון, שהציציות לא יקרעו...
שזה לא המקום להרחיב על זה
תודה רבה על ההקפדה על ענייניות האשכול!

הסרט שעל הכובע ביום חול הוא בצד שמאל
מלבד מענפי ויזניץ, בכל העולם (גם להבדיל גויים) הסרט בשמאל

ואגב, יש לציין, שבעבר המלבוש היה מצוי אצל הספרדים יותר מאצל האשכנזים, והיום השתמר כמעט ורק אצל האשכנזים.
מקורות מוסמכים אומרים שעקב חוב גדול שנותר מבניית בית הכנסת החורבה, מושל העיר נהג לתפוס כל אשכנזי שהגיע ולהכניסו לקישלה, לכן האשכנזים נאלצו להתחפש לספרדים...
 

גערער

משתמש פעיל
הפקות ואירועים
בתולדות אהרן יש עוד סוג קפטן שחור\זהב פסים ובתולדות אברהם יצחק יש רק כחול פסים
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה