דרוש מידע הלבוש החסידי - אשמח לעזרה

מצב
הנושא נעול.

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
הרי היה נתק של מעל אלף חמש מאות שנה, מאז חורבן בית המקדש ועד שהאשכנזים התחילו (בעקבות הסיפור עם ה'חורבה', ללכת עם בגדי הספרדים.
בגדי התימנים, שבזה בפשטות לא היה נתק מאז בית המקדש, וכן היה נתק בינם לירושלמים, דומים מאד לקאפטן! (ולא לשום שינוי שהכניס האדמו"ר מללוב)
בפסים, בתפירות, בזה שיש גם דזובע, ועוד (לא בקיפול בשרוול ובצווארון, אבל עדיין מספיק דברים דומים)
 

בובה בי

משתמש פעיל
1659510827477.png
מה שכתבת על בעלזא- זה לאו דוקא חו"ל כמעט כולם היום עם הכחולים, כל החדשים זה רק כחולים זה יצור מיוחד לבעלזא עם ההכשר, גם לטלית קטן יש הכשר של בעלזא -יצור מיוחד
 

עגורן

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
לא יודע איפה בדקת, המידע שלי הוא לא מבדיקה בודדת.
אינני יודע איך בדקת.
אך אני מדבר על הירושליימער'ס.
בכל 'קהילה' שמונה כמה מאות אנשים, לא יודע האם יש לך אפילו 2% שהולכים עם תכלת.
מאנשי 'מורשת', תקח כל בית כנסת גדול, השוהל במא"ש, הקלויז בברכפלד, נעימות הנחל בביתר, אנשי הצדיק\נחלת חן\הקריה\רמה ג' ורמה ד' בבית שמש.
תוריד את כל הבני ברקים והמקורבים, ואז תתן לי מספר.
נראה לי שאין גם 5%.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
צפה בקובץ המצורף 1181919מה שכתבת על בעלזא- זה לאו דוקא חו"ל כמעט כולם היום עם הכחולים, כל החדשים זה רק כחולים זה יצור מיוחד לבעלזא עם ההכשר, גם לטלית קטן יש הכשר של בעלזא -יצור מיוחד
בעבר (לפני כ-150 שנה), לרוב הטליתות (במזרח אירופה) היו פסים כחולים - להזכיר את התכלת.

כאשר הציונות לקחה לדגלה את צבעי הטלית, התחילו לצבוע את הפסים בשחור. לפני כעשור, החליט האדמו"ר מבעלזא שליט"א, שהדגל כבר לא מסמל כלום לאף אחד, ולכן אפשר לחזור למקור. ומאז כל מי שרוצה לרכוש "טערקישע טלית" מוכרח לרכוש טלית עם פסים כחולים.

ואכן, אין לזה קשר לחו"ל. בעלזא הולכים עם פסים כחולים [חוץ ממי שלא החליף טלית בעשור האחרון...].
 

עגורן

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
(לא יודע כמה "המכלול" אמין, אבל גם זה משם:)
מערכת הלבוש של נכבדי הערבים, כשל רבים מתושבי אימפריה העות'מאנית, כללה את הדגם המקורי של מעיל הקאפטאן - מעיל פסים, בהיר בדרך כלל, וארוך. הקפטאן נקרא בערבית: قُفْطَان (קֻפְטַאן), בטורקית: kaftan, ובפרסית, שהיא כנראה מקור השם: خفتان (ח'פתאן).[4] שמו ביידיש, כשגור בפי אנשי היישוב הישן האשכנזים, היה געלע קאפטן.

ישנם תמונות של נכבדי הערבים הלבושים קאפטן, שנראה ממש כמו הקאפטן הירושלמי (חוץ מהשינויים שהכניס האדמו"ר מללוב, שבעיקרם פתיחת הקאפטן מקדימה בשביל שיהיה הבדל בין יהודים לערבים)

בגדי התימנים, שבזה בפשטות לא היה נתק מאז בית המקדש, וכן היה נתק בינם לירושלמים, דומים מאד לקאפטן! (ולא לשום שינוי שהכניס האדמו"ר מללוב)
בפסים, בתפירות, בזה שיש גם דזובע, ועוד (לא בקיפול בשרוול ובצווארון, אבל עדיין מספיק דברים דומים)

לא כתבתי שהוא המציא את המילה 'קפטן'.
גם בארצות אשכנז קוראים לבגד השחור המבריק קפטן. (בתור חסיד ברסלב כנראה נתקלת בזה בסיפורי מעשיות וחיי מוהר"ן).
כתבתי
לא 'מיוחס' לאבות הקדושים.
רק שהיו צדיקים שאמרו ש'מסתמא' כך הלכו האבות הקדושים.
וגם זה, לא בבגד המדויק שהולכים היום - של הפסים והעשרים ושש חלקים ושביד הפסים לרוחב ובסוף השרוול עקום - להזכיר את רצועות התפילין. רק באופן כללי שזה היה צבעוני, בלי צוארון ובלי כפתורים.
ועל זה כתבת
לא נכון, אלא מיוחס לאבות הקדושים עם כל התפירות והדקדוקים (לא ממש הכל, אבל כן ה26 חלקים, והקיפול בשרוול, וכו').
ולהבדיל אלף אלפי הבדלות גם אצל הישמעאלים זה מיוחס לאברהם וישמעאל (להבדיל בין קודש לחול),
ובעבר (יתכן וגם היום, אך לא מצאתי) מכובדי הישמעאלים לבשו מלבוש זה.
וזה מתאים עם שני הציטוטים שלך (שהבאתי למעלה).
 

11221212

משתמש צעיר
קראתי פעם שרק ענפי ויז'ניץ שיצאו מה'אמרי חיים' נהגו כך, מפני מעשה שהיה עמו.
לאחר בדיקה מצאתי את המקור כאן. (מומלץ לעיין שם בשאר הפרטים - נוגעים ישירות לנושא אשכול).

אך יצויין שב'ויקיפדיה' נכתב כך:

אם נכונים הדברים, אין סיבה שבשאר חצרות ויז'ניץ יהיה שונה (כך גם לפי טעם ה'קבלה').

מעניין לראות שב'המכלול' הפרטים נכתבו בשינוי, בלי פרטים מדוייקים:
לפי מה שאני יודעת גם בוויזניץ מונסי הולכים עם סרט בצד ימין
 

גערער

משתמש פעיל
הפקות ואירועים
כנראה התכוונת לדז'ובע שזה חליפה חום שהולכים על הכתונת פסים
 

לעבעדיקייט

משתמש מקצוען
אני מנסה לעשות טבלה שעל פיה יהיה אפשר לזהות כל חסיד לאיזו חסידות הוא משתייך - על פי לבושו.
רוב הטבלה נכתבה בעזרת גולשים נדיבים וחביבים
א. אני צריך את עזרת הציבור, ומבקש מאוד ומפיל תחינתי ונופל על אפיים ועוד כל מיני ביטויים מיוחדים של תחינה ובקשה להמנע מכתיבת שטויות ובדיחות ובפרט פגיעות וכו' אלא רק תוספות ענייניות ומדויקות.
הטבלה יכולה לעזור להרבה אנשים וחבל שהאשכול ינעל על שטויות.
זהו אשכול של אהבת ישראל ופרגון ומתיקות, וחלילה שלא יצא ממנו ההפך.

מי שקיבל ממני "שכויח" על הודעתו סימן שהכנסתי אותו לטבלה אצלי במחשב (ונא לא לערוך אחר כך את ההודעה שלו, אני לא יראה את העריכה...)
אשתדל לפרסם טבלה פעם בעמוד או שתיים, לכן לפני שמוסיפים הודעה - נא לעיין בטבלה המעודכנת האחרונה! אולי היא כבר מופיעה...
כמו כן אבקש להוסיף מידע רק על חסידויות גדולות ומוכרות (מעל 200 משפחות בערך) אלא אם כן יש מאפיין בולט שמסגיר את החסידות - מאפיין שהיא יחידה בו (כמו המגפיים של סקווער וכדומה).
תודה רבה לכל העוזרים, ואם טעיתי במה שכתבתי - גם למתקנים...
(נ.ב. כמובן שבכל חסידות יש הרבה יוצאים מן הכלל, אבל אני מחפש את המידע העקרוני עבור כל חסידות...
עוד נ.ב. שקשור לנושא - אמרתי פעם לחברים מקשיבים, שכמו שבכותל יש בכניסה דוכן עם כיפות לקחת כיפה, גם בכניסה לבית דין של מעלה יש דוכן של כיפות - ולפני שנכנסים הנידון צריך לשים שם את הכיפה, כי שם בודקים דברים אחרים...)

ימות החולכובעכיפהפיאותמשקפייםלבוש עליוןמכנסייםיחודי
בעלזאסאמעט

בחורים מגיל בר מצוה עד סוף שיעור א' ישיבה קטנה
-דאשיקל
הרבה מגלגלים סביב האוזנייםמגיל 17 עד לחתונה מסגרת פלסטיק שקופהקפוטה עם גארטל-
זה יחודי לבעלז
אברכים הרוב ארוכים
מעטים
קצרים
בטלית הפסים כחולים
ברסלבהרוב קרמבו
מעט כובעים אחרים
הרוב ראק
מעט אחר
להרבה יש תכלת בציצית
גורכיפה בד גבוההמחוץ לירושלים - מתחת לכיפה.
בחצר הרבה ובירושלים - פאות בחוץ
מסגרת
פלסטיק שקופה
בתוך הגרבייםהילדים מכניסים ציציות למכנסיים
ויז'ניץסאמעט - הפרפר בצד ימיןהרוב מסגרת פלסטיק.
בחורים בעיקר
חב"דקנייטש מכופף יותרבד ללא קטיפהפיאות קצרות עד לגיל צמיחת הזקןחליפה קצרהלמשחיסטים - כיפת "יחי" ודגלון.
לבחורים אין גארטל
סאטמארסופר ירושלמי או המבורג הונגריחליפה 3/4
סלוניםהמבוגרים יותר פאות מאחורי האוזן
סערט ויזניץילדים - כיפה מחומשת "כיפה סערט"מגולגלות סביב האזניים
סקווערמגולגלות באזור האוזןמסגרת חצי עליון שחורציציות ארוכות
עד לברכיים
קרליןירושלמי סופר
והכיפה מכוסה בו
חלאטארוכות
תולדות אברהם יצחקירושלמי
סופר
יארמולקעאברכים - כחול כהה עם פסי זהבקצרות
תולדות אהרןירושלמי
סופר
יארמולקעאברכים - כחול כהה עם פסי זהבקצרות

שבתכובעכיפהלבוש עליוןגארטלמכנסייםגרבייםילדיםיחודי
אלכסנדרספודיקארוכות
אמשינובספודיקארוכות
אשלגספודיקארוכות
באבובראז'וולקע - מעיל חלק הדורקצרותלבנות
בעלזאשטריימלאברכים פרחוני,
בקיטשע עם גרטל מסובב.
בחורים - חלק, קפוטה עם גארטל
קצרותשחורות.
בחגים אברכים לבנות.
בחורים שחורות
קסקט - דאשיקל
ברסלבשטריימלהרבה עם יארמולקעבב"ש וירושלים הרוב ג'ובע - חום, קאפטן- פסים. ובסעודה שלישית בעקיטשע=עס חלאט
השאר בקיטשע שחור
גורספודיקאברכים קטיפה
בחורים חלקה
קפוטה חלקה
מגיל 12
בתוך הגרבייםשחורות
ויז'ניץשטריימל.

ויזניץ שיכון - ללא קרוין
קצרותלבנותקסקט - דאשיקל (בבני ברק יותר מקפידים)
חב"דכובע קנייטש יותר מכופףסירטוק לאברכים
מודזיץספודיקארוכות
סקווערמגפיים
קרליןיש בחורים עם שטריימל סינטטייארמולקע לשבתג'ובע חום
על קאפטן מוזהב
תולדות אברהם יצחקשטריימל גם לבחוריםיארמולקעקאפטן
זהב עם פסים ירוקים
דק
לבן
בחורים - בצבע בז'
תולדות אהרןשטריימל גם לבחוריםיארמולקעקאפטן
זהב עם פסים ירוקים
רחב מוזהבבחורים - שחורות
אברכים - לבנות
מי המציא שבגור הילדים מכניסים ציציות למכנסיים?
 

אבא ל6

משתמש סופר מקצוען
מי המציא שבגור הילדים מכניסים ציציות למכנסיים?
אני כתבתי את זה,
ובהחלט יכול להיות שאני טועה,
אני זוכר שלפני עשרים שנה בערך סיפרו לי את זה, ואז בדקתי את זה שעברתי ליד ת"ת של גור וכמעט כולם היה כך,
ואדרבה אם יש פה חסיד גור שיודע לומר שזה לא נכון, אני מבקש מחילה שהטעיתי,
ומודה ועוזב ירוחם...
 

Application

משתמש צעיר
מי המציא שבגור הילדים מכניסים ציציות למכנסיים?
אני כתבתי את זה,
ובהחלט יכול להיות שאני טועה,
אני זוכר שלפני עשרים שנה בערך סיפרו לי את זה, ואז בדקתי את זה שעברתי ליד ת"ת של גור וכמעט כולם היה כך,
ואדרבה אם יש פה חסיד גור שיודע לומר שזה לא נכון, אני מבקש מחילה שהטעיתי,
ומודה ועוזב ירוחם...
אכן טעות.
מוציאים ציציות החוצה. אפשר להשמיט מהטבלה.
ועוד דבר שכבר ציינו פה:
בחצר הרב'ה ובירושלים זה היינו הך.
אם כבר, הנכון הוא: בחצר הרב'ה בירושלים.
 

Thank-U

משתמש רשום
אתה יכול להציג את הטבלה המעודכנת שנדע מה חסר בה?
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה