אין הרבה בית לחם. יש בית לחם ידוע אחד, ולכן הוא מאוית בה"א הידועה.במקרה כזה הכוונה לא הופכת לקו מסוים, כמו "ישי בית הלחמי".
אין הרבה בית לחם. יש בית לחם ידוע אחד, ולכן הוא מאוית בה"א הידועה.
לעומת זאת ישנם קוים רבים.
התכוונתי שב'רב-הקו' עדיין ה"א הידיעה מתייחסת לעצם, ולא ספציפית לקו; כמו שבבית הלחמי אין הכוונה לתאר את ישי כאיש שדומה לכיכר לחם, אלא הה"א מתייחסת ל'בית לחם'. וכן: "אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי" - משבט בנימין.אין הרבה בית לחם. יש בית לחם ידוע אחד, ולכן הוא מאוית בה"א הידועה.
לעומת זאת ישנם קוים רבים.
בשם הרב קוק (ספר עולת ראיה א, נג) ראיתי שתיבת "הלחמי" כוונתה מלשון "מלחִים" - מחבר ומאחד את כל היצורים לעבודת ה'.להיפך. ערים וארצות נחשבים למיודעים בדיוק מפני שיש מהם אחד. קרית ארבע" כבר מיודעת, א"א לומר "קרית הארבע" וכן "דימונה"- לעולם לא תיודע : "הדימונה". לכן חייב לומר ש"בית הלחמי" לא מתכוון ליידע את בית לחם כעיר. טרם צללתי בין נבכי הפרשנים שם, אבל מוכרח מעצם צורת הכתיבה שיש לכך פרוש מיוחד.
אמתהתכוונתי שב'רב-הקו' עדיין ה"א הידיעה מתייחסת לעצם, ולא ספציפית לקו; כמו שבבית הלחמי אין הכוונה לתאר את ישי כאיש שדומה לכיכר לחם, אלא הה"א מתייחסת ל'בית לחם'. וכן: "אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי" - משבט בנימין.
פשט זה לא. ומה הוא יאמר על "שְׂדֵה יְהוֹשֻׁעַ בֵּית הַשִּׁמְשִׁי" (שמואל א ו יד)? הפשט הוא תיאור לבן האדם, שכאן הוא בית שמשי, כלומר גר בבית שמש. וישי היה גר בעיר ששמה בית לחם.בשם הרב קוק (ספר עולת ראיה א, נג) ראיתי שתיבת "הלחמי" כוונתה מלשון "מלחִים" - מחבר ומאחד את כל היצורים לעבודת ה'.
לפי זה מובן למה הוא מאוית בה"א הידועה. דוד בן ישי המלחים - המחבר והמאחד.
נכון.פשט זה לא. ומה הוא יאמר על "שְׂדֵה יְהוֹשֻׁעַ בֵּית הַשִּׁמְשִׁי" (שמואל א ו יד)?
יפה כתבת וצדקו דבריך.נ.ב. אמנם מצינו בלשון המפרשים עברית שאינה ע"פ כללי הדקדוק המוכרים לנו.
יש גם בית לחם הגליליתאין הרבה בית לחם. יש בית לחם ידוע אחד, ולכן הוא מאוית בה"א הידועה.
לעומת זאת ישנם קוים רבים.
יפה כתבת וצדקו דבריך.
וב' תשובות בדבר.
א. אכן מצינו בלשון המפרשים לשון קודש שאינה ע"פ כללי הדקדוק המוכרים לנו כ'בקיאי' דקדוק בעברית. והמשכיל יבין...
ב. אכן ישנם הרבה מן המפרשים שלא דקדקו בלשונם (אף בלשה"ק). זה תלוי מאד מי (זה לא תלוי איפה בגלובוס הם התגוררו, היו הרבה רבנים מדקדקים גם אצל האשכנים).
יש מחברים המפורסמים בגודל דקדוקם בלשונם. וכן להיפך, יש מפרשים שגילו את דעתם שלא שמו דגש על עניין הדקדוק. וכלשון הרמ"א (שו"ת הרמ"א תשובה ז' ד"ה ומה שכתב לי אדוני ששגגתי וכו') בתשובתו למהרש"ל שביקר אותו על חוסר ידיעתו בחכמת הדקדוק: אומר אינני מכת המדברים בעלי הלשון, כי כבד פה ולשון אנכי, כי אנכי נזהר בעניין המכוון ולא במלות שאינו מעלה ולא מוריד לעניין דינא. עכ"ל.
כללי הדקדוק בעברית כפי שאתה מכנה בזלזול, הם כללי הדקדוק של התורה, אף על פי שבמקרא יש יוצאים מן הכלל, אבל כשיש יוצא מן הכלל המפרשים ניסו להסביר למה זה כךא. אכן מצינו בלשון המפרשים לשון קודש שאינה ע"פ כללי הדקדוק המוכרים לנו כ'בקיאי' דקדוק בעברית. והמשכיל יבין...
יש "ממרא קרית הארבע"א"א לומר "קרית הארבע"
גם הגליל, השרון, הגולן, הבשן, השומרון הם מקומות שבאים עם ה' הידיעה...להיפך. ערים וארצות נחשבים למיודעים בדיוק מפני שיש מהם אחד. קרית ארבע" כבר מיודעת, א"א לומר "קרית הארבע" וכן "דימונה"- לעולם לא תיודע : "הדימונה". לכן חייב לומר ש"בית הלחמי" לא מתכוון ליידע את בית לחם כעיר. טרם צללתי בין נבכי הפרשנים שם, אבל מוכרח מעצם צורת הכתיבה שיש לכך פרוש מיוחד.
זה כמו "ישי בית הלחמי" "ניתאי הארבלי" וכדו'יש "ממרא קרית הארבע"
גם הגליל, השרון, הגולן, הבשן, השומרון הם מקומות שבאים עם ה' הידיעה...
תראו מה מצאתי ברש"י (בראשית לה כז):יש "ממרא קרית הארבע"
אין לי בעיה בלזלזל בעברית, אבל חיפשתי את ה'כינוי' המדובר אך לא מצאתי.כפי שאתה מכנה בזלזול
אמנע מלהיכנס לויכוח על הנושא הזה.כללי הדקדוק בעברית... הם כללי הדקדוק של התורה
וכמו אחיה השילוני - האיש הבא משילה. ה"א הידיעה המצטרפת לסומך שב'בית הלחמי', למרות שהסמיכות הזו היא אידיומטית (נא לא להשמיט את המ"ם מהמלה 'אידיומטית'...) מוכיחה מה שכתבו לעיל, שגם בסמיכות אידיומטית מצטרפת ה"א הידיעה לסומך.התכוונתי שב'רב-הקו' עדיין ה"א הידיעה מתייחסת לעצם, ולא ספציפית לקו; כמו שבבית הלחמי אין הכוונה לתאר את ישי כאיש שדומה לכיכר לחם, אלא הה"א מתייחסת ל'בית לחם'. וכן: "אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי" - משבט בנימין.
אם כך אז מעניין למה אין י' בסומך גם ב"ממרא קרית הארבע" (לא נכתב "ממרא קרית הארבעי", כמו "ישי בית הלחמי", "רבי יוסי הגלילי" וכדו')תראו מה מצאתי ברש"י (בראשית לה כז):
"קרית הארבע" - ואם תאמר: היה לו לכתוב ממרא הקרית ארבע! כן דרך המקרא בכל דבר ששמו כפול, כגון זה וכגון 'בית לחם', 'אבי עזר', 'בית אל', אם הוצרך להטיל בו ה"א - נותנה בראש התיבה השניה (ש"א טז) 'בית הלחמי' (שופטים ו) 'בעפרת אבי העזרי' (מ"א טז) 'בנה חיאל בית האלי'
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ק'
קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יי חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יי כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יי וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם: