נעים להכיר - דופליקטים
אז ככה, על זה שיונה ספיר עובדת על ספר פנטזיה קראתי כאן באשכולות הקודמים שעסקו בנושא וזה בהחלט עורר בי סקרנות. איזה מוצר היא הולכת לבשל לנו הפעם, כשעד היום התחום של האקדחים והסוכנים לא מש מידה? ציפיתי לפנטזיה אפית, לוחמים קדומים על חרבות מימי הביניים, כוחות על, עולם קדום עם יצורים פרו היסטוריים וכל מה שצף לכם בראש כשאתם שומעים 'פנטזיה'.
והאמת כשהגיע הספר לידיים שלי (עם כריכה יפהפייה שנראה שעלתה גם לא מעט, לשוניות, הברקות על חלקים מסויימים ועוד הרבה...) התברר שהתבדתי - חלקית.
אמנם לא מדובר בעולם קדום ופרימיטיבי, אפילו פרדייס לא כל כך נושנים עם כל הרצון הטוב שלהם, אבל בהחלט נוצר כאן עולם חדש עם צבע יחודי רק לו. מסדר הדופליקטים עם בועת האוצרים הם יצירה מטורפת, הסנכרון בין כל הכללים של המסדר בספר היו על אנושיים, אין לי מושג כמה זמן לוקח לחשוב על כזה דבר. כללים וחוקים עם מעמדות ודרגות, כשלהכל יש גבול מסודר והגיבורים חייבים להישאר כבולים לו. המסע שהעביר הספר היה מושלם ודאג להכניס את הקורא לתוך הניואנסים הקטנים עד לפרטי פרטים (לדעתי, ניכר בין השורות שממש היה חשוב לה שהדברים יהיו ברורים אצל הקוראים, מה שגרם לה לפתוח כל הסבר ולכפול אותו שוב ושוב). אמנם אין שם מפלצות תחת שם העצם הזה, אבל היא כן יצרה אותם תחת כל מיני מילים מכובסות של תוצאה מהתפוצצות הכור האטומי, וכך גם בעולם עתידני ומתקדם יש מקום לכלבים מפלצתיים בגובה שלושה מטרים ולציפורי ענק בעלות שני ראשים. אך עדיין בואו לא נשכח שמדובר ביונה ספיר ואיכשהו חייבים להיכנס לספר גם אקדחים ואמצעי לחימה משוכללים, שבאו לידי ביטוי בכל העולם החדש שבא בספר והיה הכי מודגש אצל זירו. שאגב היה נבל ללא חת, אפילו עם משהו מלחיץ, חוסר גבולות בלתי נתפס שמערער בך את הביטחון לגבי הרגע הבא בסצנה.
גיבור הספר דני הוא יצירה שובת לב. בחור שמתמודד עם מוגבלות שנראית לסובבים אותו כאמנזיה ונעזר בדרכים לא דרכים כדי להתמודד איתה גם במסע הארוך והמפרך שעובר עליו. הוא גיבור גם במובן בפיזי של המילה, אך אם כל זאת מלא רגש ומידות טובות, אכפתי ומוסרי. (האמת שקצת התבאסתי ששוב פעם הגיבור שלה הוא איזה סופרמן כל יכול, גם כשמדובר בבחור צעיר ולא סוכן מוסד סטייל אייל גלבוע. נכון שהוא רק סקנדר, אבל בכל זאת, מה רע בלהיות אדם נורמאלי כמו כולם).
[אני חייב להתייחס לנקודה מסויימת שאולי לא נראית חשובה לקוראים, אבל מקצת מעקב שלי על יונה ספיר דורשת התייחסות: מכמה ראיונות של יונה ספיר היה נראה שהיא שואבת השראה לסדרה מוצלחת מסדרת הספרים 'הארי פוטר'. האמת שאם לא הייתי קורא את זה, לא הייתי אומר שיש קשר בין העולם שהיא בנתה לזה של ג'יי קיי רולינג. אבל מה לעשות שהיא אמרה את זה והדברים קופצים מאליהם וצצים מול העיניים מקבילות שאי אפשר להתעלם מהן: הסמל של מסדר הדופליקטים דומה מאד לסמל של הוגוורטס, אפילו הפונט בו זהה; הרעיון של חזרה בזמן עם סכנה למות בהווה דומה מאד למחולל הזמן; מקסמיליאן (ראיתי שהרבה דברו עליו כאן) הזכיר לי ממש את סריוס בלק; הכישרון של דני לרכוב על דואוסיינס זהה לכישרון של הארי לתפוס את הסניץ; וסתם כל האווירה שדני פונה לאנגל בשם 'פרופסור' הזכירה ממש את הדיאלוגים של הארי ודמבלדור. עלו לי תוך כדי קריאה עוד הרבה. אבל זה עדיין לא מחייב שום דבר והיו הרבה שעשו חיכקויים בצורה הרבה יותר בוטה (אם כי פה זה כלל לא חיקוי), סתם הבאתי את זה בעקבות הראיונות שלה שהעלו לי את זה לראש].
סך הכל: ספר חדשני, מפתיע, עלילה עמוסה ובכלל לא קלילה, אך עם כל זאת לא מרוחה משום כיוון אלא זורמת וכפית שללא ספק הביא בשורה חדשה לעולם הספרים החרדי.
לגבי השאלה שעלתה כאן פעמים רבות: האם השילוב בין חרדי לפנטזיה צלח או לא? היו כאלה שהגיבו בצורה תמוה וטענו שזה קצת "ספעסטנישט". לעניות דעתי אין שום בעיה בשילוב הנ"ל וליהפך היו בו כמה פנינים שיצאו כתוצאה מכך והוכיחו שהפוטנציאל של ספרות מתח בציבור החרדי לא חייב להסתיים באקדחים והחלפת מחסניות (אם כי גם הספר הזה לא נמלט ממנו...)
ספר חרדי, או ליתר דיוק 'יהודי' מבחינתי הוא כל ספר שלוקח את היהדות בחשבון ולא נכנס איתה ל'טאקלים' תוך כדי העלילה מכל הבחינות הדרושות. מותר לגיבור להיכשל ולטעות ושגם יהיו אנשים שלא הולכים בטלם. לא חייבים להיצמד לכללים ההדוקים של החברה החרדית על כל גווניה, כל עוד הם לא סותרים לערכים שלנו מצד עצם היותנו יהודים שומרי תורה ומצוות, מה שכאן בסיפור עבר בהצלחה מרובה. (נקודה למחשבה: איך הייתם מגיבים אם היה נכתב ספר פנטזיה על עולם דמיוני בסגנון ימי הביניים, בו היה עם נאמן לבורא ולחוקותיו, כשכל הספר מלווה בערכים תורניים איכותיים, אך היתה בו בעיה אחת: לא היה מצויין בספר שהאנשים המתקיימים בעולם הזה חובשים כיפות - האם הייתם מתרעמים על זה שהאנשים אותם יצר הולכים בגילוי ראש, או מבינים שיש איזה רעיון כלשהו שהסופר מנסה להעביר ובכוונה תחילה לא משלב אותו בחיי היומיום שלנו היות ומדובר בעולם אחר עם כללים אחרים...)
בואו לא נשכח שמדובר בעוד מאה ומשהו שנים קדימה שמסתבר שהחברה החרדית עברה אי אלו רפורמות עד אז (כמו שנראה שהתרבות של המדינות משפיעה גם על החרדים שחיים בהם, כמו שעולה מהדיאלוג של דני עם חבריו בתחילת היכרותם) ואין לנו שום מושג מה לצפות מהם. ולכן כל עוד הם מבצעים את הבחירות שלהם בכפוף לכללי התורה וההתמודדויות שלהם כרוכות בידיעה שעם עבדי בשם בעולם אין בכך כל בעיה (ויותר מזה: גם מחדד אצלנו את הנקודה שעבודת השם מתחילה עמוק בפנים, עוד הרבה לפני המעטפות החיצוניות - שאמנם אין לזלזל בהן - אבל אל לנו לשכוח מה העיקר ומה הטפל) נ.ב. האמת שהיה לי קצת מוזר איך הדופליקטים שאינם יהודים ועוד נולדו ברוסיה הקומוניסטית מאמינים בבורא, אם כי אני די סקפטי לגבי השאלה הזו כמו הרבה אחרות, היות ומחכים לנו עוד הפתעות ואולי יתברר שד''ר קאלי היה בעצם יהודי וכו'. לא יודע, נחכה בכליון עיניים לספרים הבאים...