דרוש מידע גמח המרכזי - עליית הריבית בשוק

מתמחה במחשבים

משתמש צעיר
גמח המרכזי כבר נחרש ומוצה עד תום.

ארצה לשאול בהיבט אחר, עליית הריבית בשוק.
מצטט חלק רלוונטי מתוך כתבה שפורסמה שבוע שעבר בגלובס בנושא.
איני מספיק בקיא בתחום, ואשמח לדעתכם (מי מחברי הפורום הנכבד בקיאים בנושא?)

עליות הריבית הן האיום המשמעותי
עליות הריבית מהוות איום משמעותי על כל המודל הכלכלי הזה [הגמ''חים החרדים]. אלו הקשו על כל הלווים, אך עבור זוגות חרדיים שממונפים בצורה דרמטית ביחס להכנסתם - זה משפיע במיוחד. יותר מזה - השירות העיקרי שהגמ"חים מציעים הוא הלוואות ללא ריבית, מה שאומר שככל שהריבית במשק גבוהה יותר כך הסבסוד נהיה משמעותי יותר.

"העלאת הריבית היא מכה דרמטית למשקי הבית החרדיים. היא גם הגורם המרכזי לעלייה בכניסת חרדים לשוק העבודה", אומר ד"ר רגב, "יוקר המחיה העולה ומחירי הדיור הגבוהים מביאים להידלדלות משאבים: ההורים יכולים לעזור פחות, והמודל שנשען על הגמ"חים מתפורר. בסביבת ריבית אפסית, מודל של רכישת דירה ב־100% מינוף זה רעיון מצוין, זה מאפשר חסכון ניכר, ונהנים מעליית הערך. אבל כשהריבית גבוהה כמו היום, זו בעיה".

בעיניו יש לכך השלכות דרמטיות במיוחד על מודל חברת הלומדים, שבעיניו "לא היה בר קיימא מלכתחילה, כי היו לאנשים הורים עובדים שמימנו אותם. היום זה כבר נהיה בלתי אפשרי".

כלומר, כאשר יש צורך לחסוך כסף ולהתמנף דרמטית עבור מספר ילדים רב, זה אולי אפשרי בדור הראשון או השני. אבל במצב היום, כשרבים מההורים שצריכים לסייע במימון הדירות לא בהכרח עובדים או עובדים ומרוויחים מעט - זה כבר נהיה קשה עד בלתי אפשרי.

"אני חוקר את ההיסטוריה הכלכלית החרדית כחלק מצוות של מכון אהרון, ואנחנו רואים שלא רק ששיעור העובדים ירד ביחס לשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה", אומר קרומבי. "גם מספר הילדים עלה. ככה שמה שהדורות הקודמים יכלו להציע לשלושה ילדים, קשה להציע לשבעה ילדים היום".

"בניגוד למשבר הסאב פריים, משבר הקורונה לא פסח עלינו", אומר ד"ר רגב. "זה חשף את נקודת התורפה של המודל הכלכלי: הייתה עלייה בביקוש להלוואות יחד עם ירידה בהיצע. הגמ"חים נאלצו לסרב להרבה אנשים, בזמן שהם היו בולם הזעזועים הכלכלי של החברה החרדית".

"לגמ"חים אין מחלקת סיכונים של בנק"

"הגמ"חים מבוססים על אמון, ויש שוק שלם בתוך הקהילה. אבל השוק הזה לא מנותק מהעולם", אומר קרומבי. "יש תורמים ששמים כסף בגמ"ח, ואם יש מיתון הם יפסיקו לתת. בו זמנית, אנשים ימשכו את הפיקדונות, כמו כל בנק. אבל לגמ"חים אין מחלקת ניהול סיכונים גדולה כמו של בנק, וגם אין את בנק ישראל כרגולטור.

"הבעיה מחריפה כשמבינים שאנשים 'מגלגלים' גמ"חים - לוקחים הלוואות מגמ"ח אחד, וכשאי אפשר לשלם, ממחזרים עם הלוואה מגמ"ח אחר. כשיותר מדי אנשים לא יהיו מסוגלים להחזיר, זה ייצור תגובת שרשרת. אם גמ"ח משמעותי נופל, כלומר כבר לא מסוגל לתת הלוואות והצ'קים שלו חוזרים - כל המערכת עלולה לקרוס".

בעיניו, המשמעויות הכלכליות עבור החברה החרדית הן אדירות: "הרזרבות של משק בית חרדי הן קטנות. כשהמים עולים, מי שהכי נמוך נרטב ראשון. כשיש מיתון משמעותי, או כל צרה כלכלית אחרת, מעמד הביניים יאלץ להוריד את רמת החיים - אבל לרוב החרדים אין לאן לרדת".

כרגע, מערכת הגמ"חים הפיננסיים עודנה עומדת, ועוד לא נרשמה קריסה כזאת. אבל לא מן הנמנע שאם הריבית תמשיך להיות גבוהה עוד זמן רב, ובמקביל תמשיך ההאטה הכלכלית - אנחנו עלולים לראות זאת. אם רוצים לשנות את המערכת ולרכך נפילה פוטנציאלית, הזמן לעשות זאת הוא כעת.
 

חיים הקוסם

משתמש מקצוען
שטויות
הנחת העבודה שלהם שקשה להחזיר גמחים כמו שקשה החזיר משכנתא ולגמחים אין הגנות כמו לבנקים
אולם, מי שמכיר יודע
שבגמחים המסודרים אחוז אי ההחזרים שואף ל0 !!!
גם בגלל הערבים וגם בגלל שרוב הגמחים בנויים על היכרות אישית

ולבנתיים הם ימשיכו לשאוף ולצפות ל"קריסת חבורת הלומדים" בהמשך לציפיה הזו כבר 75/76 שנה....
 

מרפי

משתמש רשום
בריבית אפס - מי שלא השקיע היה נוח לו לשים את הכסף בגמ"ח במקום בבנק.
בריבית גבוהה - לשים בבנק נותן ריבית של 4-5% בלי כלום.
בנוסף - ככל שהריביות עולות והחזרי המשכנתא מחניקים
לכאורה זוגות ממונפים מעל הראש ייאלצו לפנות לגמ"ח לממן את ההפרש או לצאת לשוק העבודה.
באופציה הראשונה - פנייה לגמ"ח - עודף פניות לגמ"ח + ירידה בהפקדות + גדילה במשיכות = קריסת הגמ"חים.

על הדרך הוא מסביר שחבורת הלומדים מומנה בידי הורים וסבים שעבדו ויכלו לממן.
כיום אין אפשרות.
וזה נכון - בכל משק בית חרדי אחד ההורים עובד.
בעוד שלפני שלושים שנה רבים ממשקי הבית החרדים התבססו על פרנסה מהכולל ומערכת הקצבאות הממשלתית.
 

מתמחה במחשבים

משתמש צעיר
בריבית אפס - מי שלא השקיע היה נוח לו לשים את הכסף בגמ"ח במקום בבנק.
בריבית גבוהה - לשים בבנק נותן ריבית של 4-5% בלי כלום.
בנוסף - ככל שהריביות עולות והחזרי המשכנתא מחניקים
לכאורה זוגות ממונפים מעל הראש ייאלצו לפנות לגמ"ח לממן את ההפרש או לצאת לשוק העבודה.
באופציה הראשונה - פנייה לגמ"ח - עודף פניות לגמ"ח + ירידה בהפקדות + גדילה במשיכות = קריסת הגמ"חים.

תודה, האם יש דיון מה ניתן לעשות וכיצד למנוע את הקריסה?
 

חיים הקוסם

משתמש מקצוען
בריבית אפס - מי שלא השקיע היה נוח לו לשים את הכסף בגמ"ח במקום בבנק.
בריבית גבוהה - לשים בבנק נותן ריבית של 4-5% בלי כלום.
רוב הכספים שיש בגמחי"ם לא נמצאים שם משעמום של בעליהם אלא מעיקרון
יש כאלה שרוצים לעשות מצוות בכסף
יש כאלה שיש להם תוכניות לטווח הקצר
ויש כאלה שלא מבינים כלום בהשקעות
ויש גם כסף שהוא הלכה למשה מסיני כמו הרצועות של התפילין והוא צריך להיות בגמ"ח

לכאורה זוגות ממונפים מעל הראש ייאלצו לפנות לגמ"ח לממן את ההפרש או לצאת לשוק העבודה.
זה נראה על פניו
מנגד כיום הזוגות הצעירים הם העשירים במשפחה בגלל העבודות בהייטק, והם עוזרים להורים
אבל זה באמת בעיה
ויש כאלה שאין להם בכלל דירה
באופציה הראשונה - פנייה לגמ"ח - עודף פניות לגמ"ח + ירידה בהפקדות + גדילה במשיכות = קריסת הגמ"חים.
לא מכיר גמחי"ם שיכולים להחליף את המשכנתאות בצורה מוחלטת
ובשביל לסגור פינה של כמה מאות /אלפי שקלים כדי לכסות את הגמח המרכזי לכמה חודשים תמיד יש את החבר בכולל שרוצה לחסוך כמה מאות בחודש בשביל התפילין של הבן ןמוכן לשים את זה אצלך
על הדרך הוא מסביר שחבורת הלומדים מומנה בידי הורים וסבים שעבדו ויכלו לממן.
כיום אין אפשרות.
גם היום הרבה הנשואים בעשור האחרון הם מהדור החדש בו ההורים לא עובדים אלא אברכים
וכבר ללא הקצבאות אחרי שביבי לקח לנו אותם.
 

מרפי

משתמש רשום
בדבריך ענית על כל שאלותיך:
דור ההורים שלנו (בני 50+) אין להם יכולת עצמאית לממן את נישואי ילדיהם
והם מסתמכים על הוריהם (סבא וסבתא)
אם במישרין
אם בירושה
אם במכירת הדירה שקנו להם לפני 30 שנה, ומעבר לדירה זולה יותר.

ובנוסף הם מסתמכים על ילדיהם ההייטקיסטים שנותננים להם מעשרות.

המצב הזה בהכרח מיצר קושי להמשיך במודל הקיים
כי לא כולם בהייטק

ולנו (בני 30) אין הורים בעלי ממון
והירושה מתחלקת בין הרבה ילדים
ולכן רוב הנטל יעבור לילדים שלנו.

ובקשר לגמ"חים - ככל שהריבית עולה כך הלוואות ללא ריבית הם דבר שפחות שכיח. ודאי הלוואות בסכומים גדולים.
זה נכון שלא כל הגמ"חים ייסגרו. וייתכן שגם לא אחד מהם.
אבל היקף הפעילות שלהם יצטמצם.
 

חיים הקוסם

משתמש מקצוען
בדבריך ענית על כל שאלותיך:
דור ההורים שלנו (בני 50+) אין להם יכולת עצמאית לממן את נישואי ילדיהם
והם מסתמכים על הוריהם (סבא וסבתא)
אם במישרין
אם בירושה
אם במכירת הדירה שקנו להם לפני 30 שנה, ומעבר לדירה זולה יותר.

ובנוסף הם מסתמכים על ילדיהם ההייטקיסטים שנותננים להם מעשרות.

המצב הזה בהכרח מיצר קושי להמשיך במודל הקיים
כי לא כולם בהייטק

ולנו (בני 30) אין הורים בעלי ממון
והירושה מתחלקת בין הרבה ילדים
ולכן רוב הנטל יעבור לילדים שלנו.

ובקשר לגמ"חים - ככל שהריבית עולה כך הלוואות ללא ריבית הם דבר שפחות שכיח. ודאי הלוואות בסכומים גדולים.
זה נכון שלא כל הגמ"חים ייסגרו. וייתכן שגם לא אחד מהם.
אבל היקף הפעילות שלהם יצטמצם.
הפעם זה קצר:
יש הרבה הורים שכבר חיתנו חצי מהילדים שלהם
וההורים שלהם עדיין חיים והם לא קבלו שום ירושה

מי שקיבל ירושה זה מספיק בקושי לבת אחת

ממעשרות של ילדים הייטקיסטים לא מחתנים ילדים (אלא דווקא מהמעשרות של הילדים האברכים, שנותנים הרבה יותר ממעשר)

בקיצור,
מבלי להיכנס לנושא של אמונה וביטחון בנישואי הילדים
הגמחי"ם לא יקרסו בעתיד הקרוב
כמו שהחלוקות של ערבי החגים לא פסקו לרגע ורק התגברו

(אתם מכירים אנשים מ"חבורת הלומדים"?, תבררו אצלם ותראו כמה כסף יש אצל החברים שלהם בגמחי"ם)
 

מרפי

משתמש רשום
ממעשרות של ילדים הייטקיסטים לא מחתנים ילדים (אלא דווקא מהמעשרות של הילדים האברכים, שנותנים הרבה יותר ממעשר)
"ילדים הייטקיסטים" רוב הבנות החרדיות בהייטק בעליהן אברך.

כמו שהחלוקות של ערבי החגים לא פסקו לרגע ורק התגברו
היות ויש קושי כלכלי עצום לגמור את החודש יותר מבעבר
עקב עליית מחירי הדירות
עליית המדד

ומצד שני קיצוץ הקצבאות
ושחיקת "השכר" בכולל

אם אחד מבני הזוג אינו מביא משכורת מכובדת הביתה (הייטק לדוגמה)
קשה לגמור את החודש
לפינה הזו נכנסו כל החלוקות
ולכן בשנים האחרונות יש עלייה עצומה במכירות שכונתיות כמו משנת יוסף וכדו'
כדי להוזיל משמעותית את סל המוצרים.

חבורת הלומדים לא תקרוס אף פעם
היא עוברת שינוי
בקצוות יש הרבה שיוצאים לעבוד (מחוסר רצון\יכולת ללמוד או מצרכי פרנסה)
ובמרכז המיינסטרים הבנות החרדיות יצאו לעבוד
בעבודות שלפני 30 שנה אבותינו לא שיערום.

תחשוב על זה: בנות חרדיות עובדות במשרד עם גברים חילונים.
אפשר ליפות את המציאות (רעייתי עובדת בצוות חרדי\בנות)
אך השינויים שזה הכניס לציבור הליטאי הם עצומים.

ובקשר לגמ"חים - לדעתי הם לא יקרסו רק שהיקף הפעילות שלהם יצטמצם.

מרגיש לי שאתה מתווכח השקפתית
בעוד שזה דיון ענייני.

תסתכל על צורת "בית של תורה" לפני 30 שנה
ו"בית של תורה" היום, וזה לא נראה אותו דבר.
שלא לדבר על איחור גיל הנישואין לנשים
רווחים בילודה
וירידה בממוצע
 

חיים הקוסם

משתמש מקצוען
היות ויש קושי כלכלי עצום לגמור את החודש יותר מבעבר
עקב עליית מחירי הדירות
עליית המדד
נכון מאד
ומצד שני קיצוץ הקצבאות
ושחיקת "השכר" בכולל
1. כל האברכים כיום הם כאלה שנולדו לתוך הקצבאות המקוצצות
2. מלגות הכולל עלו , כוללי ערב עלו , והחלוקות שיש בערבי חגים לאברכים שוות משכורת בפני עצמם, (ע"ע עיון הפרשה וכל החלוקות בכוללים)
אם אחד מבני הזוג אינו מביא משכורת מכובדת הביתה (הייטק לדוגמה)
קשה לגמור את החודש
לפינה הזו נכנסו כל החלוקות
ולכן בשנים האחרונות יש עלייה עצומה במכירות שכונתיות כמו משנת יוסף וכדו'
כדי להוזיל משמעותית את סל המוצרים.
1. נכון
2. לא קשור לחלוקות, זה קשור שככל שהמצב הכלכלי נהיה קשה יש יותר אנשים שנרתמים לעזור (עי' ממשלת לפיד)
3. משנת יוסף לא נולד בגלל המצוקה הכלכלית, אלא בגלל המחיר הזול והנוחות של האברכים שהילדים הולכים לעשות את הקניות ולא הם. (עדיין ברכל ויש מרווחים גם בעיר האברכים מודיעין עילית)

חבורת הלומדים לא תקרוס אף פעם
היא עוברת שינוי
בקצוות יש הרבה שיוצאים לעבוד (מחוסר רצון\יכולת ללמוד או מצרכי פרנסה)
ובמרכז המיינסטרים הבנות החרדיות יצאו לעבוד
בעבודות שלפני 30 שנה אבותינו לא שיערום.
1. חבורת הלומדים תמיד הייתה קבוצת עילית
גם הסבים שלנו היו מורים וחיילים ומנהלי חנויות וגם אברכי כולל בכולל חזו"א ופוניבז'
2. תמיד היה גברים שיצאו לעבוד, (אולי כיום יש כאלה ש"יוצאים בעבודה" ה"י וזה נושא אחר.. )
3. הבנות יוצאות לעבוד יותר מפעם בגלל שאין קצבאות וכד' למרות שרוב האמהות של הזוצי"ם גם עובדות..
4. וגם בגלל שאין שכר נורמלי בהוראה וגננות
5. העבודות שלא שיערום לפני 30 שנה הם מהסיבה שאז חצי מהעולם לא היה קיים (לא היה מחשב ופלאפון ולא אימייל ולא בינה מלאכותית ולא הדמיה ולא עיצוב פנים...)
תחשוב על זה: בנות חרדיות עובדות במשרד עם גברים חילונים.
אפשר ליפות את המציאות (רעייתי עובדת בצוות חרדי\בנות)
אך השינויים שזה הכניס לציבור הליטאי הם עצומים.
1. זה היה קיים גם לפני 40 שנה, וגם לפני 20 שנה.... וכמובן שתלוי אם זה בשביל לברוח מהחרדיות או לפרנס את הבית
ובקשר לגמ"חים - לדעתי הם לא יקרסו רק שהיקף הפעילות שלהם יצטמצם.
זה בדיוק נושא האשכול ואני הכחשתי חד משמעית, עכשיו אתם מודים. תודה
מרגיש לי שאתה מתווכח השקפתית
בעוד שזה דיון ענייני.
כתבתי שזה קצת מתערבב כי זה עצם הלו"ז של תורה, עולם הבא, והשתדלות בפרנסה.
תסתכל על צורת "בית של תורה" לפני 30 שנה
ו"בית של תורה" היום, וזה לא נראה אותו דבר.
נכון, יש ירידת הדורות.
אבל לכו לכוללים תראו את השטייגען והאווירה , נכון שזה חבר'ה עם צ'ופים יותר גדולים וגם יודעים לצאת לחו"ל, אבל הכוללים זה עדיין מקום רותח ומלא תורה עם אנשים שמשקיעים את זמנם בסוגיא והולכים איתה גם לבית ...
שלא לדבר על איחור גיל הנישואין לנשים
רווחים בילודה
וירידה בממוצע
כשעובדים עד 4 יש שינויים בכוחות ובסגנון החיים. נכון. זה חלק מהגלות.
אבל זה סותר את הנאמר בכתבה עצמה:
"אני חוקר את ההיסטוריה הכלכלית החרדית כחלק מצוות של מכון אהרון, ואנחנו רואים שלא רק ששיעור העובדים ירד ביחס לשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה", אומר קרומבי. "גם מספר הילדים עלה. ככה שמה שהדורות הקודמים יכלו להציע לשלושה ילדים, קשה להציע לשבעה ילדים היום".
אני חושב שסיימנו.
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
כשעובדים עד 4 יש שינויים בכוחות ובסגנון החיים. נכון. זה חלק מהגלות.
אבל זה סותר את הנאמר בכתבה עצמה:
הוא התכוון להשוואה לעשורים הראשונים לאחר מלחמת העולם השניה, שאז ממוצע הילדים במשפחה חרדית היה 3-4, בשנות השמונים הוא זינק לאזור ה7, ובעשור האחרון הוא אכן מעט ירד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  23  פעמים

לוח מודעות

למעלה