מידע שימושי בעניין השידוכים

  • פותח הנושא mat
  • פורסם בתאריך

גלינג

משתמש סופר מקצוען
כמה יהודים נרצחו בירושלים מערבים, וכמה בלוד ?
לא בא להשוות כל נתון.
השתמע מדברך שלוד היא מקום סימפטי כי אפי' החילוניים שם מכבדים יותר, כתבתי שזה אל בדיוק כך.
יש שם מאפיות יהודיות וערביות ורציחות ברחובות מעת לעת.

ההבדל בין לוד לירושלים שכל תושב בעיר נזקק ללכת גם לשכונות הללו בין עם לקופ"ח בשעות מסויימות וכו', וזה לא כ"כ נעים בלשון המעטה.

לא כל הדיון הוא שחור ולבן, אלא מעלים את גווני האפור שבכל מקום.
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
השתמע מדברך שלוד היא מקום סימפטי כי אפי' החילוניים שם מכבדים יותר, כתבתי שזה אל בדיוק כך.
זה בסך הכל היתה תגובה...

אבל עדיין עם כל הכבוד, ירושלים מסוכנת לא פחות מלוד מבחינת הערבים - סביר להניח יותר.

אלא שכל אחד חושב שהיכן שהוא גר זה מקום בטוח.
 

חנה תהילה

משתמש מקצוען
כל האלה שכתבו על מגורים בירושלים.
לפי מה שאני בררתי מחיר לדירה 3 חדרים לא משופצת זה החל מ1.4
אז בכל מקרה עדיין מדובר בסכום שא"א לעמוד בו.
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
אבל עדיין עם כל הכבוד, ירושלים מסוכנת לא פחות מלוד מבחינת הערבים - סביר להניח יותר.
אני לא בטוח שזה נכון ביחס לכל שכונה בירושלים.
אבל נניח לזה, כי שאלת המגורים איננה ש"ל.
ובירושלים יש מעלות רבות נוספות שמאזנים את השיקול.

אך הנושא כבר סטה מידי משאלת האשכול המקורית.
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
אלא שכל אחד חושב שהיכן שהוא גר זה מקום בטוח.
אלא שאת אזור המרכז אנחנו מכירים,על חסרונותיו ומעלותיו
והזזת הגבינה היא תמיד משהו קשה לעיכול,
אז אנחנו פתאום מחפשים כל מיני חסרונות, שבמבט אובייקטיבי בכלל אינם ייחודיים לפריפריה
רק שכל עוד הייתה הגבינה על מקומה, לא זכרנו בכלל את החסרונות הללו
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
נכון
אבל גם צריך להדגיש שההתייחסות הזו לא רק מגעילה,
היא גם פשוט לא נכונה
וזה מאוד משנה.
כי אם כל הסיפור הוא בעיה של גועל,
אפשר לעטוף את זה היטב באריזה יפה,
וזה כבר מפסיק להיות מגעיל, ואפילו נהיה מכובד
אבל אם אנשים יבינו
שההגדרה הנכונה והאמיתית
של מה שהם עושים
זו לא "מכירה" ו"תשלום" אלא מסחטת כספים,
אז לפחות אותם אנשים עדינים שדיברתי עליהם, פשוט לא יהיו מסוגלים לעשות את זה
(למרות שכל השכנים שלהם ימשיכו כמובן)



הבנו! אתה חושב בעיות השידוכים התחילו מאז שהבחורים החלו לבקש דירות ברמת אהרן ורק עפולה היא הפתרון..
אממה.
בעיית השידוכים קיימת 400 שנה ברציפות ובכל המגזרים ומכל הסוגים.
כנראה שיש דברים ששייכים למעלה ולא להבנות כאלו ואחרות.
NEXT
אוקיי
בואו, כמו שהרב @אפרסמון 2 אוהב לומר, בואו נעשה סיכום קצר וננקה את השולחן.
א. הנושא הכספי הוא בכלל לא האישו בענין השידוכים. בעיות שידוכים יש גם אצל החסידים, גם אצל הספרדים, גם אצל הדתלי"ם, גם אצל החילונים ואפילו אצל הגויים. לכולם יש בעיות שידוכים, וגם בעיות נוספות. למעשה, כבר יותר מ5000 שנה יש לאנשים בעיות מכל הסוגים. הכסף הוא בכלל בכלל לא הסיפור.
ב. מי שבכל זאת יש לה איזו בעיה קטנה עם הכסף, שמשום מה אין להורים שלה חצי מליון לשים עליה, עדיין יכולה בשקט למצוא שפע של פתרונות:
1. לחכות לגיל 25. אז אף אחד לא יבקש ממנה כלום (אולי גם אף אחד לא יציע לה כלום, אבל זו כבר בעיה אחרת כמובן) .
2. להתחתן עם חצי-חצי.
3. להתחתן עם בחור שבאמת שוה 800 אילו רק היה בחברון, ובטעות נקלע לישיבה אנונימית בה דורשים רק 200 (איזו?).
4. להתחתן עם .. (כבר שכחתי, סליחה , תחפשו בדפים הקודמים)
בקיצור, רק תצאו כבר מהריבוע והקופסא ושגעונות המותג שלכם, תראו כמה מציאות יתגלו לכם.
אוקיי. סגור. NEXT.

אולי בכל זאת יש למישהו עוד איזה רעיון קטן? (לא שבאמת צריך, סתם)
 
נערך לאחרונה ב:

היימישע מארגג'

משתמש רשום
רעיון מעשי
הועלה פה רעיון לסגור את כל הגמחי"ם וכו', דבר כזה יחריף עוד יותר את הבעיה כיון שהרבה משפחות שחיתנו כבר אין להם כבר שום חסכונות וכדו', ועל ידי נעילת הגמחי"ם, גם את המינימום של המינימום לא יוכלו לתת.
יש דרך מועילה הרבה יותר: להקים גמ"ח ענק על ידי נדיבי עם, אשר הרבה גבירים בעיה זו מדירה שינה מעיניהם, שתיתן הלוואות בפריסה נוחה, כדוגמת גמ"ח בית ישראל של חסידי גור, וכן תתן מענקים והוזלות בריהוט ובהוצאות נלוות. תנאי הסף להשתמש עם הגמ"ח הוא, שאבי הבת מתחייב בתנאי כפול ומכופל לא לדרוש לשום אחד מבניו יותר מסכום מוסכם שיקבע על ידי גדולי הדור/העסקנים. ואפילו שהבחור הוא השפיץ של תפרח/ חברון/ פוניבז.. התנאי יהיה באופן שלא ישאיר שום פרצה, דהיינו שישלול כל צורה של דרישת כסף/ מתנה/ הלוואה/ דרך צד ג'/ דרך ראש הישיבה/ שלא בידיעה/ לאחר זמן וכו' וכו'. אי עמידה בתנאי יחייב מיד להחזיר את ההלוואה, ואם לא, יחשב זה כגזל גמור על פי תורה ועל פי החוק.
כך, כל בחור שידרוש מעבר לסכום שיקבע, יידע שגורם נזק ישיר לאביו ואחיותיו.
הנהלת הגמ"ח תקיים מעקב גלוי וסמוי אחרי הנהנים בכדי למנוע פריצת גדר.

יש משנה ידועה, אין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהם משום תיקון העולם. ואפילו שיש למשפחת השבוי כסף בלי סוף, אסור להם לפדות, והשבוי ינמק עד סוף ימיו בשבי! כדי שלא יתרגלו לחטוף יהודים. וכי הבנות שנמקות ברווקות ודמעתם לחמם ואין להם מנחם, והכל בגלל הדרישות של הבחורים והעומדים אחריהם, ולבסוף מקבלות בחור הרבה פחות ממדרגתם אינם נחשבות שבויות ?? לדעתי אין לך תיקון העולם גדול מזה. ובמקום להשקיע תרומות בעזרה למשפחות מתפרקות ונוער נושר ועזרה לחולים וכד' עדיף להשקיע בפרויקט כזה שימנע מראש את כל הצרות האלו.
ותמה אני על היומנים שכותבים על דברים זוטרים של מה בכך, ובעניין זה שהנשמה תלויה בו קיימת הסכמה בשתיקה..
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
רעיון מעשי
הועלה פה רעיון לסגור את כל הגמחי"ם וכו', דבר כזה יחריף עוד יותר את הבעיה כיון שהרבה משפחות שחיתנו כבר אין להם כבר שום חסכונות וכדו', ועל ידי נעילת הגמחי"ם, גם את המינימום של המינימום לא יוכלו לתת.
יש דרך מועילה הרבה יותר: להקים גמ"ח ענק על ידי נדיבי עם, אשר הרבה גבירים בעיה זו מדירה שינה מעיניהם, שתיתן הלוואות בפריסה נוחה, כדוגמת גמ"ח בית ישראל של חסידי גור, וכן תתן מענקים והוזלות בריהוט ובהוצאות נלוות. תנאי הסף להשתמש עם הגמ"ח הוא, שאבי הבת מתחייב בתנאי כפול ומכופל לא לדרוש לשום אחד מבניו יותר מסכום מוסכם שיקבע על ידי גדולי הדור/העסקנים. ואפילו שהבחור הוא השפיץ של תפרח/ חברון/ פוניבז.. התנאי יהיה באופן שלא ישאיר שום פרצה, דהיינו שישלול כל צורה של דרישת כסף/ מתנה/ הלוואה/ דרך צד ג'/ דרך ראש הישיבה/ שלא בידיעה/ לאחר זמן וכו' וכו'. אי עמידה בתנאי יחייב מיד להחזיר את ההלוואה, ואם לא, יחשב זה כגזל גמור על פי תורה ועל פי החוק.
כך, כל בחור שידרוש מעבר לסכום שיקבע, יידע שגורם נזק ישיר לאביו ואחיותיו.
הנהלת הגמ"ח תקיים מעקב גלוי וסמוי אחרי הנהנים בכדי למנוע פריצת גדר.

יש משנה ידועה, אין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהם משום תיקון העולם. ואפילו שיש למשפחת השבוי כסף בלי סוף, אסור להם לפדות, והשבוי ינמק עד סוף ימיו בשבי! כדי שלא יתרגלו לחטוף יהודים. וכי הבנות שנמקות ברווקות ודמעתם לחמם ואין להם מנחם, והכל בגלל הדרישות של הבחורים והעומדים אחריהם, ולבסוף מקבלות בחור הרבה פחות ממדרגתם אינם נחשבות שבויות ?? לדעתי אין לך תיקון העולם גדול מזה. ובמקום להשקיע תרומות בעזרה למשפחות מתפרקות ונוער נושר ועזרה לחולים וכד' עדיף להשקיע בפרויקט כזה שימנע מראש את כל הצרות האלו.
ותמה אני על היומנים שכותבים על דברים זוטרים של מה בכך, ובעניין זה שהנשמה תלויה בו קיימת הסכמה בשתיקה..
אלף לייקים
ואולי אפשר להציע שכבודו יהיה המתחיל במצווה? (כי כפי שהבנתי מדבריך יש לך איזו היכרות עם גבירים)
 

שאפומדיה

משתמש מקצוען
היית שם פעם?
לא מכיר באף מקום שציינת כזה דבר (חוץ מויז'ניץ בחיפה, אבל זה לא פותר שום דבר לליטאים, וגם המחירים שם...)
למה אתה כן היית שם?
אני הייתי ונמצאת שם יותר מפעם לך לצומת מיכאל בשעה1 בצהרים ותראה מה קורה שם
לך תראה תכמות של הליטאים ספרדים חסידים
גאולה או רבי עקיבא זה ניראה
נדבר אח"כ...
 

שאפומדיה

משתמש מקצוען
בנוסף, אם ראשי הישיבות מאד ירצו יוכלו לשים סנקציות על בחורים שקיבלו מעל סכום מסוים, כמו שיודעים לעשות כשלא רוצים שבחורים יתחתנו מתחת גיל מסוים או בתקופה מסוימת,
אז יודעים לא לבוא לסדר קידושין לבחור או שהחברים לא יגיעו לחתונה...
או כמו שעשים הגבלה במחיר התזמורת מי שלוקח עד מחיר מסוים רק אז הת"ת עוזרת
 

הלל. פ.

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
כל המקומות החרדיים התחילו ממעט אנשים ולאט לאט הגיעו לעיר חרדית.

אולי נהיה אנחנו הראשונים?

כל אחד אומר לעצמו שהוא לא רוצה להגיע למקום לא חרדי אבל ככל שיגיעו יותר אנשים האזורים יתחרדו.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
קודם כל, פרדס כץ אינה ב"ב.
היא סוג של התפשרות ביחס לבני ברק, שאני אגב, לא הייתי הולכת אליה.
לא חושבת שהנ"ל טעה.
חושבת שהוא הציג את המציאות במצב הנכון לגמרי שלה.
כשאתה מגיע לעיר מעורבת והייצוג שלך במועצה הוא עשירית מתושבי העיר,
אתה לא יכול להוציא מרפסות סוכה כאוות נפשך (שזאת גם מעלה, אבל גם חסרון מסוים)
כי השכן ממול, גם אם הוא היחיד ברחוב, פשוט יודיע לעיריה על המרפסת הלא חוקית.
אתה גם לא יכול ללכת על הכביש בשבת.
את נאלצת לנסוע רחוק כדי למצוא ביגוד מותאם,
ובקיץ לא תמיד נעים לך לעלות לאוטובוס.
החילונים של רמה ה' בב"ש הם לכאורה אותם חילונים, ההבדל הוא שיש לך במרחק 5 דק' נסיעה עיר חרדית למהדרין. וכשאת גרה בחור פריפריאלי את צריכה להכיר במציאות ולבחור בה מרצון, ולא לשגות באשליות על דמיון לב"ב.
מניחה שלא ביקרת יותר מדי בחיפה או פריפריה כי העובדות שהצגת פה קצת הרבה רחוקות מהמציאות.
בחלק גדול מערי הפריפריה יש לציבור החרדי ייצוג נכבד בעיריה.
היתרי בניה משתנים לפי מדיניות העיריה ואולי בחלק מן המקומות לא תהיה מרפסת סוכה אבל גם לא חריגות בניה נוסח הקסבה של שכם ששכיחות מדי בחלק מהריכוזים החרדיים. בעברית קוראים לזה משילות.
אם היית מגיעה לחיפה (ועוד כמה ערים) היית רואה שיש חנויות ביגוד חרדיות ובכלל, חלק גדול מתושבי הערים החרדיות ושאינן קונה דווקא ברשת או בקניון.
ואם אלו ערים זולות למחיה, הרבה מחזיקים רכב. בפרט אם התחבורה לא משהו ואין שכנים שיפתחו את העינים על הפורד שקנית.
נכון שישנן בעיות תעסוקה ונכון שיש כאלו שיתקשו לגור הרחק מהורים וקהילה.
אבל אלו ערים. לא יישובים חקלאיים ולא "חורים" כפי שהגדרת אותן. רצוי לבדוק עובדות לפני שכותבים.
 

פרידא

משתמש מקצוען
קודם כל, פרדס כץ אינה ב"ב.
היא סוג של התפשרות ביחס לבני ברק, שאני אגב, לא הייתי הולכת אליה.
לא חושבת שהנ"ל טעה.
חושבת שהוא הציג את המציאות במצב הנכון לגמרי שלה.
כשאתה מגיע לעיר מעורבת והייצוג שלך במועצה הוא עשירית מתושבי העיר,
אתה לא יכול להוציא מרפסות סוכה כאוות נפשך (שזאת גם מעלה, אבל גם חסרון מסוים)
כי השכן ממול, גם אם הוא היחיד ברחוב, פשוט יודיע לעיריה על המרפסת הלא חוקית.
אתה גם לא יכול ללכת על הכביש בשבת.
את נאלצת לנסוע רחוק כדי למצוא ביגוד מותאם,
ובקיץ לא תמיד נעים לך לעלות לאוטובוס.
החילונים של רמה ה' בב"ש הם לכאורה אותם חילונים, ההבדל הוא שיש לך במרחק 5 דק' נסיעה עיר חרדית למהדרין. וכשאת גרה בחור פריפריאלי את צריכה להכיר במציאות ולבחור בה מרצון, ולא לשגות באשליות על דמיון לב"ב.
בתור אחת שגדלה בעיר חילונית וכעת גרה בעיר חרדית. הלוואי ולא היו נותנים בעיר שלי לבנות מרפסות סוכה כאוות נפשו של כל אחד.
הלוואי ולחרדים היה קצת איכפת איכות הסביבה מעבר לדלת הבית. (בלי הכללה)
ומה הענין הגדול בללכת על הכביש בשבת?
תאמין לי, שהראיה שלך מאד מצומצמת. אנחנו גדלנו בבית ולא ברחוב או אצל חברים כל הזמן.
לא הסתכלנו על כל מי שקצת שונה מאיתנו בהתנשאות. יש בפריפריה קבלה של מגוון הדעות והעדות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קו

א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה