תנסי להשוות לסכיזרופניהבעקבות הדיון המעניין כאן, קניתי וקראתי את הספר.
הוא כתוב היטב ומרתק, הרעיון מעניין מאד ואכן הצליח לעורר הזדהות עמוקה עם הגיבורה בתור "נורמלי" שחי בעולם שונה ממנו. הספר אכן מסייע לשינוי החשיבה ותפיסת העולם ביחס לחריג, ואם זאת מטרתו - אני מניחה שהיא הושגה.
לדמות האם יש נוכחות דומיננטית מאד ואמינה, במיוחד התהליך ההדרגתי שהיא עוברת עד לקבלת המסקנה שביתה חריגה ומוגדרת כחולת נפש.
נהניתי מאד מהאופן בו מוצגת כל צורת התקשורת האנושית, בלי כל ביטוי לשמיעה ולדיבור! (בקטנה, למעט פספוס אחד של מישהי שדפקה על דלת...)
עם זאת, מבחינה ספרותית - לדעתי הוא חוטא למציאות, מכיוון שאכן יש לגיבורה יכולת שאין לאחרים שבקלות היא יכולה להוכיח אותה, בוודאי בצעירותה כשהאמון בעצמה עדיין לא נסדק.
אני חושבת שאדם עם יכולות מסוג שאינו ידוע אולם מסוגל להוכיח אותן בכלים שכן מוכרים לחושינו ותפיסותינו כן היה מקבל אמון בעולמנו ולא מסווג כחולה נפש. המקרה המתואר בספר, בו סווגה השמיעה כמחלת נפש מבלי לערוך כל מחקר מדעי אף פשוט ביותר בו היו מסיקים בוודאות כי הקולות אינם הזיות - אינו אמין ולכן הוא מעצבן כל כך... ולא מפני שאנו מזדהים עם הגיבורה כשומעים.
בעולם האמיתי, אפילו אנשים המציגים יכולות שנויות במחלוקת או שאינן ניתנות להוכחה מוחלטת מצליחים למנף את כשרונותיהם, כגון מטפלים בהילינג וכדומה.
(אולי נקודת המבט היתה תואמת יותר למציאות אם נניח לא היתה לאמי האפשרות לתמלל את תחושותיה בשפת סימנים ולא היתה לה דרך להוכיח את יכולותיה)
אם הלכו רחוק עד בדיקת פעילות מוחית יכלו קודם לכן לעשות מבחנים פשוטים של הפלת חפצים/ הכאות וכד' מחדר סמוך, ולהווכח שהקולות שהיא שומעת תואמים למציאות. בסכיזופרניה מלבד פעילות מוחית יש קשר מוכח למציאות?תנסי להשוות לסכיזרופניה
יש סימנים של פעילות מוחית
אבל האנשים בעולם שלנו לא מכירים את המשמעות
גם אם לא כל ההזיות הן באמת הזיות
הספר לא מדבר על מחלות נפש. להפך.
הבעיה היחידה שלה היא שכולם סביבה בעולם ההוא - חרשים. רק היא נולדה, במקרה, שומעת.
היא שומעת חפצים נופלים, שומעת ציפורים מצייצות, שומעת הכל - ואפילו לא יודעת להגדיר לעצמה מהם הדברים האלו שמופיעים לה בראש. כי בשפת החרשים אין את המילה 'שמיעה', ואין 'קול'. ואין קשב.
והחרשים הטיפשים האלה, במקום להבין שיש לה חוש נוסף, שימושי ומדהים, חושבים שהיא מדמיינת, או משוגעת, וממתגים אותה כשונה.
במקום להבין שהיא מיוחדת הרבה יותר מכל ילדה אחרת, שאפשר למנף את היכולות שלה לדברים מופלאים - הם מנסים לכבות אותן ואותה.
מבחינתם לא אמור להיות קשר למציאותאם הלכו רחוק עד בדיקת פעילות מוחית יכלו קודם לכן לעשות מבחנים פשוטים של הפלת חפצים/ הכאות וכד' מחדר סמוך, ולהווכח שהקולות שהיא שומעת תואמים למציאות. בסכיזופרניה מלבד פעילות מוחית יש קשר מוכח למציאות?
הספר לא מדבר על מחלות נפש. להפך.
והחרשים הטיפשים האלה, במקום להבין שיש לה חוש נוסף, שימושי ומדהים, חושבים שהיא מדמיינת, או משוגעת, וממתגים אותה כשונה.
במקום להבין שהיא מיוחדת הרבה יותר מכל ילדה אחרת, שאפשר למנף את היכולות שלה לדברים מופלאים - הם מנסים לכבות אותן ואותה.
בעיני זו האלגוריה לעולם הזה, בו פעמים רבות מדי קורה שילד מבריק קצת יותר, או עם חושים מעניינים, הופך למתוייג כשונה.
במקום להבין שיש לו יכולות אדירות, שפשוט לא תואמות למערכת המקובעת והסנילית שלנו.
לא יכולתי שלא להגיב, דיון ישן .. ויפיפה!לדעתי ולפי מה שאני רואה זה לא בהתאמה שווה אלא בהקצנה לצד השני, אבל זה ענין של הסתכלות...
לפני 50 שנה אמא שלי למדה בבית ספר עם כל הסוגים שיש.
לפני 25 שנה אני למדתי בבית ספר עם קצת יותר סינון של סגנונות.
והיום כל זרם קל בחסידות, וכל זרם טיפה שונה אצל הליטאים כבר צריך מוסד משלו, כי הוא לא יכול להכיל את הסוג הקצת שונה.
כך גם בשידוכים ונישואין פחות ופחות מקבלים ונישאים עם סגנונות שונים מאיתנו...
אולי הדברים לא קשורים אחד בשני אבל בהסתכלות שלי ככל שנתחזק בלקבל את השונה היצר לא ישקוט על שמריו ויגרום שלא נקבל ונכיל את מי שטיפהלה שונה מאיתנו...
סוף סוף אחרי חנוכה, הגעתי.תודה על ההקפצה.
לאחרונה קראתי את הספר 'על העיוורון', הוא ממש הזכיר לי את הספר 'בעולם חרש'.
@בתיה ענה, יצא לך לקרוא אותו?
זה כבר לא קשור לדור.ואם רק הייתה בדור המתאים הייתה יכולה להיות צ'רציל (מאניה דפרסיה)
תני לינק בבקשה.@הדוויג
אין לי אישור כתיבה בפורום כתיבה, וגם לא אפשרות לשלוח הודעות באישי.
מקווה שזה בסדר להקפיץ את האשכול הזה, היה נראה לי הכי הגיוני כך.
תודה על הביקורת המלוטשת. תענוג לקרוא נקודת מבט של מקצוענים.
ואני אשמח מאוד לקרוא פרק סיום אחר! נשמע לי מאוד אתי, לקבל מבט אמי של קוראים
תודה גם לשאר המשתתפים באשכול הזה ובאשכול השני, הביקורתי יותר, של @yonatanr .
החכמתי בזכותכם.
תני לינק בבקשה.
זה נכון מאד, שומעת בעולם חרש מקבילה לאדם בעולם שלנו עם יכולות טלפטיות למשל, או "חשמל בידיים" וכו'עם זאת, מבחינה ספרותית - לדעתי הוא חוטא למציאות, מכיוון שאכן יש לגיבורה יכולת שאין לאחרים שבקלות היא יכולה להוכיח אותה, בוודאי בצעירותה כשהאמון בעצמה עדיין לא נסדק.
אני חושבת שאדם עם יכולות מסוג שאינו ידוע אולם מסוגל להוכיח אותן בכלים שכן מוכרים לחושינו ותפיסותינו כן היה מקבל אמון בעולמנו ולא מסווג כחולה נפש. המקרה המתואר בספר, בו סווגה השמיעה כמחלת נפש מבלי לערוך כל מחקר מדעי אף פשוט ביותר בו היו מסיקים בוודאות כי הקולות אינם הזיות - אינו אמין ולכן הוא מעצבן כל כך... ולא מפני שאנו מזדהים עם הגיבורה כשומעים.
בעולם האמיתי, אפילו אנשים המציגים יכולות שנויות במחלוקת או שאינן ניתנות להוכחה מוחלטת מצליחים למנף את כשרונותיהם, כגון מטפלים בהילינג וכדומה.
(אולי נקודת המבט היתה תואמת יותר למציאות אם נניח לא היתה לאמי האפשרות לתמלל את תחושותיה בשפת סימנים ולא היתה לה דרך להוכיח את יכולותיה)
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכד
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: