אחת הבעיות הגדולות אצלנו, היא שאנחנו לא אוהבים מורכבות.
למה לנו להסתבך עם גיבורים שהם לא ממש רעים ולא ממש טובים, אלא ככה ככה?
תנו לנו את הגיבור הטוב, שהרע הגמור יורד לחייו ומתעלל בו, עד שלבסוף הטוב מנצח!
הספרות החרדית מצנזרת לא רק דברים 'בעייתיים' אלא גם דברים ש'אולי יהיה מישהו שלא נח לו לקרוא על זה'.
הספרות הכללית לוקחת את הרצון שלנו לקרוא חומר מעניין, ומעבירה דרכו מסר, שיתכן שלא היינו מעוניינים בו כשבאנו לקרוא. אבל בסופו של דבר הסופר [הטוב!] דוחף לך תובנות מעניינות שלא חשבת עליהן, מביא לך טיעונים וסיפורים שמוציאים אותך מאיזור הנוחות שלך.
אבל הספרות החרדית בעיקרה - לא כולל הסופרות החדשניות - באה לסתום לך את התיאבון לקרוא, על ידי ספרים שמדקלמים לך את המסרים שידעת מגיל אפס. ממילא, ברגע שמגיע סיפור ש'לא מתאים למה שהייתי מורגל בו עד היום', גם אם על פניו לא תמצא בו שום בעיה, מיד קופצת לה אזעקה אוטומטית 'היי, זה לא מתאים לנו!'
ומהרגע שהקוראים דורשים 'לא להקפיץ אותם עם רעיונות חדשים', מערכות העיתונים והספרים הופכות את זה לנורמה, וממילא מובן מאד למה לרוב אי אפשר למצוא איזה חידוש מרענן או פרספקטיבה חדשה בספרות שלנו.
על פי זה בוודאי מובן למה לא מספרים אצלנו על הכישלונות והמבוכות שאירעו ל'גדולים'. יש כאן תרתי לריעותא, א', מקפיצים אותנו ממה שידענו עד היום, שהגדולים נולדו מושלמים, ומעולם הם לא טעו. ב', מתעסקים עם 'גדולים', 'לשון הרע על המתים' וכו' שזו בעיה בפני עצמה. התחושה שלי היא שבלי א' לא היו עושים עסק מבעיה ב'.
אם מישהו יספר על רבי ישראל סלנטר שבנו נהיה פרופסור חילוני באוניברסיטה רוסית, או על בנו של הבעל התניא שהתנצר, או על הנצי"ב מוולאזין שהיו לו רגשי נחיתות על כך שהוא אינו מוכשר כיתר חבריו, הרי בוודאי ינועו כאן כמה על מקומם באי נוחות.