נושא חביב, שעולה על שולחן המחנכים אחת לX חודשים.
לעיתים נדמה שהפחד והחרדה מהספרים הללו (אצבע מאשימה וסולדת) מעידים על "מורא רב" החבוי בכל אחד.
לעניינינו, לנושא כמה פנים.
ראשית הוא מזכיר את הספר על ר' נחומקה, שבדביקות הייתי מדביקה את כריכתו בערבי פסחים, יען היה בלא מרוב שימוש. ספר משובח. וראוי שיקראו בו, ובספרים הדומים לו. (יש??)
אבל כדאי לזכור כי הספרים הביוגרפיים הם זרוע אחת בחינוך. ואף אחד לא למד דרכי התמודדות רק מהם. אם בכלל.
כל הספרות הבדיונית החביבה הממלאה את מדפי הספריות מקצה לקצה, עמוסה בהתמודדויות אנושיות בגובה העיניים. (ולפעמים בגובה הדשא...).
לטעמי, המטרה בסיפורים על אותם "שרפים", היא לא להעניק דרכי התמודדות, או ליצור הזדהות. אלא לתת אופק רחב, נרחב מעט יותר ממתחם הטרמפולינה במתנ"ס השכונתי, ולהעניק מושגים שהם לא נתקלים בהם ביוםיום אבל הם קיימים.
מה גם, שמי שחופר בספרים, נוכח שעל הגיל הפעוט לא מסופר הרבה, ויותר מכך, אם מסופר, יש הרבה מאוד מגדולי ישראל שמסופר על שובבותם הרבה. ועוד פרטים מפלילים.
כך שנקיים לחלוטין מנקודות קשר ריאלי הם לא.
נקודה נוספת,
לא תמיד ניתן להעביר את ההתמודדות בצורה נכונה. הזמן, המצב, האוירה, כוחות הנפש ועוד הרבה נתונים. כולם נתפסים במסגרת התמונה העכשווית. ושוב יוצא שאין הסיפור שיקוף אמיתי של המציאות.
סיפור מעניין בנידון.
היתה משפחה בארץ, שזכתה והרב שטיינמן זצוק"ל התייחס אליה בחביבות מיוחדת. והתאמץ עבורה באופן שעורר תמיהה אצל הסובבים אותו.
לשאלתם, הוא סיפר כי בידי משפחה זו נמצאת תמונה. ובה הוא נראה מגולח. המשפחה לבקשתו, לא פירסמה את התמונה. (ולזכרוני אף השמידה אותה)
עקב כך, חש הרב רגש של הכרת הטוב מיוחדת אליהם.
לטענתו, מי שלא חי את המצב שהיה קיים בצעירותו בשוויץ, יתקשה להבין כיצד הוא שגלח את זקנו. מדבר נגד המעשה.
- מניחה שכל הסוגיה של דיון ב"חטאי גדולים", תלויה בבסיס זה. חוסר היכולת שלנו לאמוד את התנאים הסביבתיים והפנימיים של הגדול בצורה נכונה.
ולכן, כדאי להשאיר את הנישה הקטנה הזו, את הביוגרפיות על גדולי ישראל ככתבה וכלשונה. כשמורת טבע. מתוך חשש להפרת האיזון. בסופו של דבר כדאי לזכור, שכל חניך, חי רגע רגע בסביבה המספרת לו את סיפור התמודדות החיים, וספר זה הנכתב כל יום, הוא הספר העיקרי המשפיע על צורת חייו. בצורה ודאית הרבה יותר מספרי ביוגרפיות.