דיון במעלליו יתנכר נער?

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואין בכך שום מעלה, לדעתי בכל אופן, שהספרות שלנו נהייתה פתוחה יותר מורכבת יותר ושוברת מוסכמות, זו תוצאה של פזילה החוצה,תסבוכי נחיתות, ואויבער חכם'קייט מתרבה.
אני לא מסכים.
'ספרות' שמרנית, פלקטית ודמגוגית, היא לא ספרות. היא הטפה. אף אחד לא רוצה לקרוא דבר כזה, אלא אם כן הוא 'תולעת ספרים', שכשאין לו מה לקרוא הוא יקרא ספר טלפונים או תוויות שעל בקבוקים.
זו לא תוצאה של פזילה החוצה (אם כי היה אפשר לראות כאן היום את מיטב כותבינו הספרותיים בבקיאות מרשימה בספרות הכללית), וגם לא של התחכמות יתירה, אלא בכך שהציבור שלנו כבר התייצב ברוך ד', הוא לא אותו מיעוט נרדף שלפני חמישים ושישים שנה שצריך כל הזמן להיות במגננה-מתקפה כלפי 'אויבינו מנדינו', והוא יכול להתחיל להסתכל לתוך עצמו, ולהרגיש שגם אצלנו יש מה לתקן, ראה זה פלא.
סתם נזכרתי... מה אומרים לכם השמות: ברוך לב משה פראגר אברהם מתתיהו טננבוים משה שיינפלד דוד זריצקי מרדכי גרליץ . חלק בוודאי יקפצו, אה זה 'המודיע' נכון, אבל זה גם הפסקול של כל ילד חרדי מלפני שלושים שנה
לא 'כל ילד חרדי'. הילדים החרדיים שלפני שלושים שנה שבסביבתי, קראו 'יתד נאמן'.
הבסיס לאמונת חכמים ולשאיפות שלנו, ויסודות ההשקפה התורתית הזכה הברורה הישרה הבלתי מתחכמת ומתפשרת
אוהו. אני מבין שאלו שנעבעך לא זכו לקרוא 'המודיע' אין להם את יסודות ההשקפה הנ"ל.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ואין בכך שום מעלה, לדעתי בכל אופן, שהספרות שלנו נהייתה פתוחה יותר מורכבת יותר ושוברת מוסכמות, זו תוצאה של פזילה החוצה,תסבוכי נחיתות, ואויבער חכם'קייט מתרבה.
למה נראה לך שהסתכלות מפוכחת היא תוצאה של פזילה החוצה, האם אתה באמת חושב שרק בחוץ יש הסתכלות מפוכחת?...
דווקא משום שהציבור התפכח מאשליות שווא של "ציבור תמים, ירא ושלם" והחל להבין שגם אצלנו יש מה לתקן, נולדו ספרים בעל מחשבה פתוחה יותר, ששוברים מוסכמות פשטניות ורדודות וממילא מציגים מציאות מורכבת יותר.
ודווקא משום שהסופרים מאמינים שהציבור שלנו טוב יותר מכל ציבור אחר, מה שנכון, הם פורסים את הקלפים על השולחן בכל הנוגע לליקויים שיש אצלנו - בכדי לפתח תובנות ע"מ לתקן. בבחינת ידיעת המחלה חצי תרופה. (ואני חוזר בזאת על תוכן דברי @yonatanr המובאים לעיל).

מה אומרים לכם השמות: ברוך לב משה פראגר אברהם מתתיהו טננבוים משה שיינפלד דוד זריצקי מרדכי גרליץ . חלק בוודאי יקפצו, אה זה 'המודיע' נכון, אבל זה גם הפסקול של כל ילד חרדי מלפני שלושים שנה, הבסיס לאמונת חכמים ולשאיפות שלנו, ויסודות ההשקפה התורתית הזכה הברורה הישרה הבלתי מתחכמת ומתפשרת, חבל חבל כי הנער בין זמנינו כבר יותר פתוח ואינו מקבל את כל הטוב הזה המסונן והמצומצם בשנות בנין הנפש.
מפחיד לקרוא מילים שכאלו.
היעלה על הדעת שעיתון, חרדי ככל שיהיה, יהווה בסיס לאמונת חכמים ושאיפות, ויסודות להשקפה תורתית זכה, ברורה, ישרה ובלתי מתחכמת ומתפשרת???
אפילו תוספת אני מקווה שהוא לא מהווה!

ניסיתי להתנסח בעדינות, ולמען האמת, גם ככה המילים די נעתקו מפי! אני פשוט מזועזע!

אמנם אני מוכרח לדון לכף זכות שהדברים נובעים כנראה מתוך השפעה רגעית של קריאת "פשקוויל" שקרי ומטופש זה או אחר...
או שפשוט לא הבנתי נכון את הדברים שנכתבו.
 
נערך לאחרונה ב:

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אפשר להמשיך לדון בנחת ובכבוד
בדיון ציבורי לעולם חייב להיות מקום לשתי הדעות
ע"מ להשאיר מקום לשתי הדעות, על כל צד לבטא את דעתו בצורה ברורה, שאל"כ לא נתת מקום לאף דעה... (כמובן שאין לבטל את דעתו של השני).
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
מה אומרים לכם השמות: ברוך לב משה פראגר אברהם מתתיהו טננבוים משה שיינפלד דוד זריצקי מרדכי גרליץ . חלק בוודאי יקפצו, אה זה 'המודיע' נכון, אבל זה גם הפסקול של כל ילד חרדי מלפני שלושים שנה, הבסיס לאמונת חכמים ולשאיפות שלנו, ויסודות ההשקפה התורתית הזכה הברורה הישרה הבלתי מתחכמת ומתפשרת, חבל חבל כי הנער בין זמנינו כבר יותר פתוח ואינו מקבל את כל הטוב הזה המסונן והמצומצם בשנות בנין הנפש.

זה תלוי במה שחשוב להוריו של הנער הזה.

באופן אישי, רק שמענו ש'נפלאותיו לבני אדם' של ברוך לב יצא במהדורה חדשה, ומיד אצנו רצנו אל סניף אור החיים הקרוב ונפרדנו בחדווה ממאה שקלים תמורת כל הסדרה.

החשיבות של הסדרה הזו כה גדולה בעיניי, עד שילדה שקוראת אותה - פטורה באותו זמן ממשימות הבית.
('בואוווו לסדר את הסלון מהג'ונגל שפיזרתם על השולחן!'
- 'אבל אמא, אני קוראת נפלאותיו'.
'טוב, זה באמת חשוב יותר. תמשיכי לקרוא'.)

לגבי טננבוים, שנפלד, זריצקי וגרליץ - גם לפני 25 שנים, ילדים ונוער לא ממש קראו אותם. זו הייתה כבר אז סוגה נישתית וכבדה, למבוגרים יותר.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
(אם כי היה אפשר לראות כאן היום את מיטב כותבינו הספרותיים בבקיאות מרשימה בספרות הכללית)

אין שום סופר חרדי בליגה א', שלא קרא גם ספרות כללית כחלק מההתמקצעות שלו. זה חלק מהתהליך. יש תקרת זכוכית בכתיבה, שלא ניתן לשבור אותה בלי לערוך היכרות עם ז'אנרים כלליים, סגנונות כתיבה וניתוחי טקסטים.

כל עוד הכל נעשה בצורה מבוקרת, מבוגרת ומודעת, עם כללים וגבולות, זה לא אמור לפגום בכתיבתו היהודית של הסופר.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
על פניו, הוא דיבר על 'נפשו היהודית' ולא רק כתיבתו. אבל ניחא.

כאשר זה נעשה בצורה הראויה, בגיל הראוי, עם סינון מתאים, עם בגרות מספקת ומשמעת עצמית הולמת - נפשו היהודית של הקורא יכולה להתעשר, ולא להפגם.

רק מה, קשה מאד לקבוע מה הגיל-הצורה-הסינון-הבגרות-המשמעת. לכן אף אחד לא ממליץ כהוראה לרבים לצאת ולפשוט ידיהם בספריה העירונית.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
אין שום סופר חרדי בליגה א', שלא קרא גם ספרות כללית כחלק מההתמקצעות שלו.
אני יודע שאני מרים להנחתת בוז וזלזול. יקראו לו הגיוגרף ושופר.
אבל תגידו מה שאתם רוצים, היהודי הזה כותב טוב וצלול. ספריו מבוקשים, וכתיבתו נחשקת בעיני שוכרי ביוגרפים. תיאוריו קדושים אך לא מוגזמים. בבסיסם, מחקר רווי ידע ומסמוך שמעשיר ומתבל את הטקסט כמקורי.
הוא לא קרא - כך העיד על עצמו בראיון - שום דבר שלא מונח על מדפי גיטלר-אברמוביץ-המסורה, שלא לומר מדפי בית המדרש. זריצקי-פראגר-להמן ושות' היו מורי דרכו הספרותית היחידים.
אהרן סורסקי.
יהיו שיאמרו - היא הנותנת, והוא ההוכחה.
ואני אומר - איני בטוח שגדולי הסופרים בהיסטוריה הרחוקה קראו משהו בכלל.
לא ספרות כללית ולא בכלל.

הצעה למגיבים אחרי: תאמרו שביוגרפיה וסיפורי צדיקים זה משהו אחד, וכל השאר משהו אחר.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אהרן סורסקי.
הצעה למגיבים אחרי: תאמרו שביוגרפיה וסיפורי צדיקים זה משהו אחד, וכל השאר משהו אחר.

ביוגרפיה וסיפורי צדיקים זה משהו אחד, וכתיבת פרוזה למבוגרים זה משהו אחר.

סורסקי כותב ביוגרפיות. הוא לא סופר. הוא לא ממציא סיפורים משלו אלא עורך את סיפוריהם של אחרים, על פי חומר שניתן לו.
 
נערך לאחרונה ב:

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כאשר זה נעשה בצורה הראויה, בגיל הראוי, עם סינון מתאים, עם בגרות מספקת ומשמעת עצמית הולמת - נפשו היהודית של הקורא יכולה להתעשר, ולא להפגם.

רק מה, קשה מאד לקבוע מה הגיל-הצורה-הסינון-הבגרות-המשמעת. לכן אף אחד לא ממליץ כהוראה לרבים לצאת ולפשוט ידיהם בספריה העירונית.
זה נכון בגבול.
ובכלל סינון זה דבר בעיתי, איך מסננים בלי להחשף?
ומשמעת עצמית, היא הרבה פעמים שברירית ולכי תסמכי על עצמינו...
לדעתי לקרא ספרים אם עושים את זה במתכוון ומודעות, זה לדעת שיש גם הפסדים, ואני משלמת אותם כי אולי הם פחות משמעותיים/הרווח חשוב לי יותר.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
היה כאן אשכול בעניין לא מזמן:

https://www.prog.co.il/threads/ספרות-חיצונית-מוסיפה-ליצירות-הספרותיות-שלכם.428930/

וכמה חודשים לפני כן אשכול נוסף.

***

דומני שניתן לתת לאשכול זה לשקוע בדרך כל הארץ. הן בגלל המעבר לנושאים שלא קשורים לנושא הדיון המקורי והן בגלל כמה נושאים רגישים שהתקבלו עליהם תלונות.

*האשכול נעול*
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  109  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה