הבעיה בדברים הללו שנותנים הרגשה שלגדולי ישראל לא היו קשיים, והכל הלך אצלם בקלות בהיותם קדושים מרחם.
[כי למי שיש קשיים - מוכרח שגם יהיו נפילות. אנו איננו מלאכים. שבע יפול צדיק וקם].
התורה הקדושה לא נמנעה מלספר על גדולי האומה סיפורים שלא היו עוברים היום את הביוגרפיות של גדולי ישראל... כמובן שהדברים בדקי דקות וכו', אבל הקו ברור, וכבר האריך בזה הרש"ר הירש, שהלך בקו האומר שאם התורה לא נמנעה מלכסות על מעשיהם גם אלו הנראים בלתי נעימים, זה מוכיח שהדברים האחרים, הגדולים, אכן הינם מעשים מושלמים
מהביוגרפיות שאני קראתי, מאף אחת מהן, לא עלה שלגדולי ישראל לא היו קשיים. ההיפך הגמור הוא הנכון. הקשיים שלהם רק הלכו ותכפו, ובכל זאת הם השכילו להתעלות מהם, שזו מטרת הקשיים בעולם, וזו מטרת ידיעת הסיפורים הללו. להשליך מהם לגבי הניסיונות שלנו. ולפחות באופן אישי, אם יש משהו שעובד - זה זה.
יש בגמרא מקור להיות אנשים מסוימים קדושים מרחם? כל עוד לא אראה מקור אנא הרשו לי לפקפק בביטוי הנראה לי כקלישאה.
קדוש מרחם כביטוי, לא כמהות.
יש מקורות בתורה שהלוויים נבחרו על ידי הבורא עצמו להיות קדושים לו. (ובעצם כל ישראל נבחרו על להיות לו לעם, לספר תהילותיו בעולם, להיות קדושים ומופרשים מכל העולם). ודברי הרמב"ם (כמדומה) הידועים שבזמננו לומדי התורה הם כשבט לוי. ואינספור סיפורים ועובדות על גדולים שהופרשו מן העולם הזה ואכן גדלו.
(ויתאים לכאן תגובתו של הגר"א לדברי הכיבושין של המגיד מדובנא, שאיננו מחפשים ניסיונות).
יש סיפור על אמא של הרב ואזנר, כמובן יש עליו סרט/מצגת או מה שלא יהיה. שויתרה על לשיר באופרה של וינה תמורת הבטחה שלבן שיעיר את עיני ישראל. זה סיפור טוב להתגברות על נסיונות אבל סיפור גרוע לשאיפה לגדולות. כי אמא שלי לא קיבלה הבטחה...
המסר של הסיפור הזה מיועד לא להרב וואזנרים של הדור הבא, אלא לאמהות הפוטנציאליות שלהם, לוותר על שירה באופרות הווינאיות למיניהן ובזכות זה יהיו להם בנים צדיקים. האם אתה מנסה להכחיש את הקשר בין מעשיהם ושאיפותיהם והקרבותיהם של הורים לבין עתידם של ילדיהם?
ובדיוק בשביל לימוד השאיפות לגדלות יש את סיפור הלימוד לאור הלבנה.
מזה ומזה אל תנח וכו'
יש אידיאולוגיה כזו שלומדים מהצלחות.
ואני חושבת שלומדים הרבה יותר מנפילות.
להצליח זה קל. ליפול נכון זה מורכב הרבה יותר.
לא לומדים כלום מהנפילות, אלא מההתגברויות לאחריהן. ואת זה יש גם יש בביוגרפיות רבות.
ההנחה של כותבי הביוגרפיות החינוכיות במיוחד היא שמסלול העלייה של גדולי ישראל היה בקו ישר למעלה, ואני בטוחה שהוא היה (ועדיין) זיגזגים לכל האורך.
לא נכון, אין קו ישר, יש קשיים והתגברויות, כנ"ל.
מושגים זה יפה . חשוב. אבל לא מקדם אותי ברמה אישית.
המושגים האלו הם ברמה של הגדול בישראל, הכי לא שלי , ואני צריכה הסבר שידבר למקום שלי , הנמוך , ולא תיאורים על יופי הנוף בהרים כשאני משוטטת בעמק , ומשתדלת להתרחק משפת התהום.
לא יודע מה לגבייך, אבל באופן אישי, ובאופן קצת יותר כללי, בעבודה עם נערים, אם יש משהו שמקדם במובנים רוחניים אלו המושגים. המושגים מקדמים, מציבים ציונים, מרוממים, נותנים מבט, מגדירים שאיפות, מרטיטים את הלב ומטלטלים את הנשמה.
לא קראתי את כתבי הרב קמינצקי, אבל א, חזקה עלי חתימתו של מרן הגרי"ש, ב, אני מוכן להתערב על כסף שהתועלת מספרים כ"ויאמר הנני", "השקדן", ועוד ועוד, הוא לאין ערוך ובלי שום השוואה לסיפורי נפילותיהם של גדולים.
והערה טכנית קטנה, אם בעמק יש שפת תהום, הרי שאינו עמק.