כן.אז למה התכוונת כאי ראיית הספרות כבעלת ערך כשלעצמה?
האם הכוונה שסיפור טוב יכול להיות כתוב טוב מאוד - וזהו?
בדיוק לזה התכוונתי
ובדיוק על התגובה שלך הוספתי:
(עובדה: אפילו פה בפורום הדעה הפופולארית היא
שכל הסיפור מטרתו רק להגיש מסר).
כן.אז למה התכוונת כאי ראיית הספרות כבעלת ערך כשלעצמה?
האם הכוונה שסיפור טוב יכול להיות כתוב טוב מאוד - וזהו?
(עובדה: אפילו פה בפורום הדעה הפופולארית היא
שכל הסיפור מטרתו רק להגיש מסר).
אכן, שיניתי את הנוסח ל"חשש מבעיה הלכתית".טעות.
אין בעיה הלכתית בביקורת נוקבת.
אם הביקורת נכתבה בלי נגיעות, והיא באה לתועלת, אין בזה שום בעיה.
הבעיה היא בהשקפה הרווחת אצל חלק מאיתנו, לפיה אסור לבקר, אסור לספר על פגמים, ומצוה לטייח את כל הסדקים שבחיים, כאילו הכל נאה ויפה.
כמו למשל?אישית אני מעדיפה לשמור אנרגיות לביקורת בנושאים יותר קריטיים.
גם אם יש מעטים שמעזים להעלות ביקורת, זה לא ממש יעזור, כל זמן שהרוח הכללית היא נגד ביקורת אובייקטיבית - לא רוחנית.בנוגע לתיאוריה על הסיבה האמתית להמנעות מביקורת - היא מסקרנת מאד, אם כי אני חייבת להצהיר שזאת וודאי לא הסיבה שמונעת ממני להעלות כאן ביקורת, ואני מנחשת שגם לא מ- @anotherית (תקני אותי אם אני טועה) להחריף קצת את הטון בעקיצות הקטנות שלה על סופרים מסוימים.
רציתי להיות בטוחה שהבנתי אותך נכון.כן.
בדיוק לזה התכוונתי
ובדיוק על התגובה שלך הוספתי:
הצעה קטנה שלי לסופרים ולסופרות החרדים - במקום לכתוב במקביל ב3 עיתונים ולהוציא 2 ספרים בשנה של כ300 עמודים, שבו ותעבדו על ספר אחד שיצא פעם בשנתיים שלוש, משהו כמו 900 עמודים מושקעים, והיו בטוחים שהמכירות שלו יהיו כפולות ומכופלות מכל 10 חבריו הרזים והמצומקים.כבדרך אגב אגיד,
שעולם הספרות החרדית הוא עולם חסר, דור שמזין דור, ובהצלחה מועטת.
ככל שמדף הספרות החרדית מתעבה, כך רמתו יורדת.
כמו שאפשר לראות לפעמים, סופרת, עם רוזמה מכובד של עשרות ספרים, שכותבת בשלוש מגזינים מכובדים בו זמנית, ולמרות זאת הכתיבה שלה מעולם לא יצאה משטעטל - תש"פ.
ועם כל דור כותבות, מאכיל את דור הכותבות הבא, אז אין תקוה.
ואני לא מחפשת ורוצה ספרות חילונית, מצונזרת או שלא.
אני מחפשת ספרות חרדית. חרדית ואיכותית.
איה זריצקי של הדור שלנו.
אסביר לך משהו.ועכשיו אני שואלת ברצינות
למה?
למה ספרות טובה לא דיה בכך שהיא טובה?
למה את מחפשת בה איזה מסר צידה לדרך?
גם כשאת שומעת מוזיקה טובה את מחפשת בה מסר?
וגם לכל תמונה שאת תולה בחדר ילדים את מבקשת שיהיה איזה מסר מהדהד?
גם כשאת פותרת תשבץ את רוצה לצאת עם משהו ביד?
ולכל משחק שאת קונה לילדים, זה משחק שיוצאים ממנו עם מסר נוקב?
מה חסר בספרות טובה שרק מפתחת את החשיבה, או הרגש, או הדמיון, או את הידע, או את יכולת ההכלה של אנשים שונים ממני?
מה חסר בספר ילדים שמספק שחרור רגשי והנאה, אבל לא מספק מסר, בדיוק כמו משחק בכדור או ציור בצבעי גואש?
מה רע בלהנות מספרות כמו שנהנים ממוזיקה או תמונה יפה על הקיר?
כל מילה.אנחו חיים בעולם וכל אחד מתאים את עצמו אליו, כל אחד ודרכו, אבל עדיין, לא להיסחף, להשאיר את הראש ישר ולחשוב כמה שיותר גבוה.
"מפתחת את החשיבה, או הרגש, או הדמיון, או את הידע, או את יכולת ההכלה של אנשים שונים ממני" - מסר מצוין. איתך יד ביד.
אין לי הרגשה גרועה יותר מלקרא ספר \סיפור ולשאול את עצמי,
רגע, מה היא\ הוא רצו ממני? וככל שהספר יהיה כתוב טוב יותר אני ארגיש גרוע יותר.
למה?
כי הם הצליחו לשבות אותי בקסם הכתיבה שלהם וכשנדלק האור - הכל פג.
תיאורטית זה נשמע מצוין,הצעה קטנה שלי לסופרים ולסופרות החרדים - במקום לכתוב במקביל ב3 עיתונים ולהוציא 2 ספרים בשנה של כ300 עמודים, שבו ותעבדו על ספר אחד שיצא פעם בשנתיים שלוש, משהו כמו 900 עמודים מושקעים, והיו בטוחים שהמכירות שלו יהיו כפולות ומכופלות מכל 10 חבריו הרזים והמצומקים.
חוץ מזה, שמספר הקוראים של הספר יהיה גדול יותר, לא בהכרח מספר הקונים.תיאורטית זה נשמע מצוין,
בפועל זה לא כל כך עובד.
סופר צריך לכתוב במקביל ב3 עיתונים כדי להיחשב שווה,
כדי שמישהו יקנה את הספר שהוא מוציא פעם בשנה.
אין מה לעשות.
השוק של הספרים קשוח.
ערכתי את ההודעה שלי, שימי לב לסוגריים.אם ככה,
אין בנמצא סיפור שכתוב טוב ואין בו מהמסר או התוכן שאת מחפשת.
עצם העובדה שהוא כתוב טוב גורמת לו להעשיר אותך, רגשית, שכלית או מנטלית.
וזה לא מתסדר לי עם מה שכתבת כאן:
אני אישית אוהבת 2 סגנונות כתיבה:
מתח מתוחכם
ספרות פוסטמודרנית.
בשני הסוגים אין מקום למסר של ממש.
אבל כשאני מסיימת ספר טוב של אלה, אני לא מרגישה שבזבזתי זמן,
אלא תחושה של סיפוק, של הנאה השמורה לדברים איכותיים באמת
ולפעמים גם דחף לקום ולכתוב וליצור משהו טוב בעצמי.
השאלה היא האם זה מקדם אותך למשהו טוב יותר?אז אני חוזרת שוב לשאלה המקורית שלי...
למה לידע, רגש או דמיון בסיפור צריך להיות מטרה מעבר לעצם היותם.
לא מספיק שהם- הם וזהו.
אבל בתחומים אחרים, הם בסדר כמו שהם?
(קחי לדוגמא:
פטפוט עם חברה, שיעור בבית הספר, קריאת חדשות בעיתון, משחק בגומי, יצירה, אמנות, מוזיקה, דיון בפרוג...)
יצירה, אמנות, מוזיקה - אם אין בהם משמעות, למה לקנות/להאזין?(קחי לדוגמא:
פטפוט עם חברה, שיעור בבית הספר, קריאת חדשות בעיתון, משחק בגומי, יצירה, אמנות, מוזיקה, דיון בפרוג...)
יצירה, אמנות, מוזיקה - אם אין בהם משמעות, למה לקנות/להאזין?
כשאת רוצה לתלות תמונה בחדר, את שמה סתם קשקוש חסר משמעות, או נוף אנמי? או שאת בוחרת נוף שמרחיב את הלב/ מרגיע/ משמח?
וכן בכל דבר.
משחק בגומי מפתח יכולות חברתיות וגמישות גופנית.
קריאת חדשות בעיתון - ידע כללי.
לא.נכון?
חושבת שקיבלת.אבל מסיפור מצפים שהוא יהיה יותר מזה.
לא מספיק שהוא ייתן ידע כללי, כמו קריאת חדשות בעיתון,
לא מספיק שהיכולת הרגשית מתפתחת, כמו משחק עם חברות
לא מספיק שהוא משחרר, כמו פעילות פנאי אחרת
לא מספיק שהחשיבה מתפתחת בקריאתו, כמו פתירת תשבץ
לא מספיק שהוא מעשיר את השפה, כמו כמה שיעורי עברית יחד
באיזשהו מקום מצפים ממנו שהוא יהיה יותר מכל אלה,
נכון?
שיהיה בו מסר.
ואת זה אני ממש לא מצליחה להבין.
והאמת היא שגם לא קיבלתי כאן תשובה למה.
אבל מסיפור מצפים שהוא יהיה יותר מזה.
לא מספיק שהוא ייתן ידע כללי, כמו קריאת חדשות בעיתון,
לא מספיק שהיכולת הרגשית מתפתחת, כמו משחק עם חברות
לא מספיק שהוא משחרר, כמו פעילות פנאי אחרת
לא מספיק שהחשיבה מתפתחת בקריאתו, כמו פתירת תשבץ
לא מספיק שהוא מעשיר את השפה, כמו כמה שיעורי עברית יחד
באיזשהו מקום מצפים ממנו שהוא יהיה יותר מכל אלה,
נכון?
שיהיה בו מסר.
ואת זה אני ממש לא מצליחה להבין.
והאמת היא שגם לא קיבלתי כאן תשובה למה.
זאת התשובה שלי לגבי הקטע שהשמטת, ובכלל.אנחו חיים בעולם וכל אחד מתאים את עצמו אליו, כל אחד ודרכו, אבל עדיין, לא להיסחף, להשאיר את הראש ישר ולחשוב כמה שיותר גבוה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: