ביקורת ספרות ביקורת סופרים - תש"פ

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
קראתי בענין את הוויכוח.
אוסיף את נקודת המבט שלי.
יש כאן שני נידונים שונים.
האחד הוא - מהי ספרות טובה? והשני הוא - כיצד ובאיזה אופן יש להשתמש בספרות טובה.

האם יש חולק על כך ששוקולד שווייצרי משובח הוא טעים, גם אם לא מחלקים אותו בחגיגת סיום מסכת?
יש כאלו שיטענו שאם הם אוכלים אותו ללא סיבה חינוכית או ערכית, הם לא מרגישים תחושת סיפוק פנימית, אבל השוקולד עצמו נשאר טעים.
באותה מידה אפשר לטעון נגד שימוש בספרות ללא מסר מסוים, אך אין ספק שאפשר לדבר על ספרות משובחת, גם אם היא אינה באה להעביר מסר מסוים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אצטט כאן את דברי של שמואל אורבך, בספרו 'קול קורא במדבר':

מחזאי ידוע כתב מאמר נפלא על סוגים שונים של ספרות. הוא מעלה מצד אחד את הסוג של הספרות עם 'מסר' , ספרות שבה הטובים מנצחים והרעים מפסידים, ומטיפה ללא הרף את הרעיונות שלמחבר יש ענין בהם; ומאידך הוא מציג את הספרות הגדולה באמת - טולסטוי, שייקספיר: ספרות שלכאורה אין בה כל מסר שהוא. למה אנו מרגישים שהספרות הזו אכן גדולה יותר? - כי היא גדולה באמת. המסר שלה הוא החיים עצמם. שלחיים, עם כל הניצחון של הרעים והדברים הלא נעימים שקורים, יש ערך. כל אדם מרגיש את הדבר הזה.
 

רותי רפפורט

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לדעתי המתווכחים צריכים קודם כל להגדיר מהו מסר בעיניהם.
כי גם בעולם הכללי, אם אין "אמירה" מסוימת לספר, אין לו משמעות.
אמירה יכולה להיות גם שלילית, ושם יש גם מסרים שליליים של אלימות ורוע.
אבל אמירה תהיה. תמיד.
גם מרק טווין (אותו ציטטתי מהאקלברי פין) העביר אמירה בספר. דרך העיניים של האקלברי הוא צייר את העבדות, ונתן לצופים להבין את הפרשנות לבד.
 

עיתונאית

משתמש סופר מקצוען
קראתי בענין את הוויכוח.
אוסיף את נקודת המבט שלי.
יש כאן שני נידונים שונים.
האחד הוא - מהי ספרות טובה? והשני הוא - כיצד ובאיזה אופן יש להשתמש בספרות טובה.

האם יש חולק על כך ששוקולד שווייצרי משובח הוא טעים, גם אם לא מחלקים אותו בחגיגת סיום מסכת?
יש כאלו שיטענו שאם הם אוכלים אותו ללא סיבה חינוכית או ערכית, הם לא מרגישים תחושת סיפוק פנימית, אבל השוקולד עצמו נשאר טעים.
באותה מידה אפשר לטעון נגד שימוש בספרות ללא מסר מסוים, אך אין ספק שאפשר לדבר על ספרות משובחת, גם אם היא אינה באה להעביר מסר מסוים.

לא חושבת ששוקולד זה המחשה מדויקת, במיוחד לא בהקשר של סיום מסכת.
שני הנידונים שהצגת נכנסים לכותרת אחת: הספרות החרדית.
לא כתבתי על הטפה, כתבתי על משמעות.
בעיני, ספרות חרדית ללא פשר ומשמעות אין בה מאומה בלשון המעטה.
 

עיתונאית

משתמש סופר מקצוען
לדעתי המתווכחים צריכים קודם כל להגדיר מהו מסר בעיניהם.
כי גם בעולם הכללי, אם אין "אמירה" מסוימת לספר, אין לו משמעות.
אמירה יכולה להיות גם שלילית, ושם יש גם מסרים שליליים של אלימות ורוע.
אבל אמירה תהיה. תמיד.
גם מרק טווין (אותו ציטטתי מהאקלברי פין) העביר אמירה בספר. דרך העיניים של האקלברי הוא צייר את העבדות, ונתן לצופים להבין את הפרשנות לבד.
זאת הנקודה בדיוק.
בול!
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
האם יש מושג כזה של ספר בלי אמירה? הרי עצם זה שמישהו כתב משהו, הוא מביא איתו את האמונות שלו וכו'. לכן כ"כ התריעו נגד ספרות בעייתית, לא?
 

עיתונאית

משתמש סופר מקצוען
לדעתי הוויכוח הוא שונה,
הוא האם חייבים מסר (אמירה) יהודי בספר או שלא,
אמירה תהיה. תמיד.
נכון.
האם המסר תואם את ההשקפה, דעת תורה?
ולא נכנס עכשיו למהו דעת תורה. כל אחד ורבותיו ודרכו הרוחנית.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
נכון.
האם המסר תואם את ההשקפה, דעת תורה?
ולא נכנס עכשיו למהו דעת תורה. כל אחד ורבותיו ודרכו הרוחנית.
לא, לא האם זה תואם דעת תורה,
אלא, האם ספר מחייב מסר רוחני.

אני מציבה כשאלה כמובן, לא כדעה.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לא, לא האם זה תואם דעת תורה,
אלא, האם ספר מחייב מסר רוחני.

אני מציבה כשאלה כמובן, לא כדעה.
אפשר לפתוח סקר על זה. זו השאלה הממוקדת שיצאה מהדיון הזה.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
לא הבנתי.
אם הגענו למסקנה שספר חייב מסר כלשהו, אז אין שאלה שרוצים מסר חיובי כמובן ולא שלילי.
מה זה "רוחני"?
ממש לא בהכרח. האם אמירה כמו טוב ללכת בשמש עם בגדים בהירים, מספקת.
כנראה, תלוי את מי.
 

עיתונאית

משתמש סופר מקצוען
כמו ששוקולד הוא טעים, תמיד, השאלה אם לאכול רק בסיום או שלא.
קשה לי עם המשפט הזה. הדוגמה לא נראית לי מתאימה.
אבל אם נשארנו בזה.
הייתי אומרת כמו ששוקולד הוא טעים, תמיד, השאלה זכרת לברך קודם, ואתה זוכר שזה כלי שגורם לך הנאה כחלק מעבודת ד' שלך, ולא כמטרה בפני עצמה.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
קשה לי עם המשפט הזה. הדוגמה לא נראית לי מתאימה.

למה?
שוקולד, כמו קריאה, זה דבר תמיד כיף, בעיקרון.
יש מי שלא שווה לה לבזבז את הקלוריות בלי סיבה טובה מספיק.
ויש מי שלא שווה לו לבזבז זמן של קריאה בלי סיבה טובה מספיק.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שני הנידונים שהצגת נכנסים לכותרת אחת: הספרות החרדית.
מצוין. ועכשיו נדון מהי ספרות חרדית? ומהו חרדי בכלל?
אי פעם היה על זה אשכול ארוך-ארוך.
אז תחילה גם את מודה שתתכן בהחלט ספרות משובחת בלי מסר. אלא שלדעתך ספרות חרדית חייבת להיות עם מסר. יש כאלו שיחלקו עליך, ולטעמם ספרות חרדית היא ספרות שחרדים יכולים לקרוא, שאינה מדברת על דברים שהצנעה יפה להם ולא נהוג אצלנו לדבר עליהם. מכאן ואילך - מי שירצה לקרוא ספרי מוסר, שיהיה לו בהצלחה, וזכותם לקרוא ספרות שאינה מעבירה מסר בהכרח, בתור אוורור ובילוי לשעת הפנאי.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה