שיתוף - לביקורת בבקשה, ביקורת על הכתיבה. לא על התוכן.

רואים שקוף

משתמש מקצוען
מאמר מהארכיון, סיכום שלוש שנים, שאמור לראות אור בקרוב היכן-שהוא.
מי שרוצה לשלוח ביקורת תוכן, יכול בפרטי או במייל.
אשמח מאוד לביקורת על אופן הכתיבה, ומה שיש לשפר בזה.
מעלה אותו במקטעים נפרדים.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
עולם של בלוף, חיינו רדופים סביבם הלוך ושוב, סובב סובב הולך, בלא רגע קט לקחת אתנחתא, ליתן ריווח בין פרשה לפרשה, לשום אל לב, לשים על לב, תכבד העבודה - ישעו בדברי שקר, כלו להם רגעי ההתבוננות שהיו מנת חלקנו בעבר הלא רחוק, ונשארו הם אי-שם, רחוק מה שהיה ועמוק, נכנסנו לטרוף קטסטרופלי, קרוסלה אוטוסטרדית, בוקה ומבולקה.

בפתע אחזתי את זה, ברגע של היסח דעת מכל המרוץ הזה הכתה בי ההבנה הזאת, ההכרה הזו, במצב של 'שצף-קצף', הסתר פנים של רגע, שאין לנו פנאי ולו רגע, לו חכמו יבינו, התיישבתי בדעתי, בעתי, בעטי, ושמתי לי למטרה, מטרה לחץ הזמן, המכה בנו כל העת, לגבש אי-אלו תובנות, אף בלא שום סדר, אך לכל הפחות להציג עובדות.

קצת להתבונן, פני חוקר ובוחן, למי אנו עובדים, או על מי, למי אנו עמלים, אם לאדם שלא עמל בו יתננו, מה אנו מה חיינו מה חסדנו, והנגיף הזה, באיזו מארה אתם נארים הגוי כולו, ועד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים, אם ה' הוא האלוקים לכו אחריו, ואם הבעל, אזי אין בי את העוז לומר לכו אחריו, אבל עכ"פ לכו, בהחלט. בהחלטיות.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
לפני כשנה, נדמה היה לכולנו שהעולם עומד להשתנות, לעבור איזה שינוי מהותי שלא יניח לו להתקיים עוד כשהיה, כולנו חווינו וחיינו את התחושה של 'משהו קורה פה', עת בה הפציע על שמי תבל יצור זעיר, קטן עוד יותר מחיידק, חי-דק, משהו כזה המכונה ווירוס, או בשמו המפורש 'קורונה - כוביד 19', דיברו על מגפה עולמית, רחש בחש בקדירת תבל שאיש לא ידע מה מתבשל בה, פאניקה מטורפת אחזה ברבים מיושבי חלד, ואיש לא ידע לומר על שום מה, פסח זה על שום מה, או מרור, שאנו אוכלים.

גופו של עניין, אם אכן יש לזה דינים של מגיפה, לך עמי בוא בחדריך, לך עמי, וכולי האי ואולי, אין זה עסקנו, זה עסק הפוסקים, מורי ההוראה די בכל אתר ואתר, שידונו כל אחד כפי ראות עיניו, וכהוראת רבותיו, מי שיורנו על כל צעד ושעל בענייני הלכה ומשפט, לי אין ידע בזה די הצורך, ולא שום הוראה בזה, וכן כל מי אשר רוח בו, רוח כתיבה, רוח לבלרות, אין לו סמכות לפסוק, לזה צריך יורה יורה, ידין ידין, דן ידין.

אך ישנו סוג נוסף של הוראות, את מי יורה דעה, ואת מי יבין שמועה, לב מי יורה דעה, הוראה כזו שצריך לה דעת, הוראה שלא די לה בידיעת ההלכות, הוראה שלא נצרכת לה ידיעת ההלכות, הוראה שכל מי שנדבה אותו רוחו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה', זכאי לבטא אותה, להרגיש אותה, וליתר דיוק הוראה שאינה כלל בגדרי הוראה, הרגשת לבבות, של כל מי אשר לב טהור מפעם בקרבו, לב טהור ורוח נכונה, רוח חדשה.

סוג זה של הוראות מתבטא פעמים רבות בכישרון הכתיבה, ולבאר, כי לא כל מי שכישרון כתיבה לו, או רוח לבלרות בקרבו, יכול הוא לכתוב דעות, לא כל לבלרון מתחיל זכאי הוא לתואר 'הוגה הדעות של הציבור החרדי', ואף ספק אם יכול הוא להיות הוגה הדעות של עצמו, אם בכלל יש לו כאלה, עיין ערך יכרסמנה חזיר מיער, ועוד כהנה וכהנה, הכלל, לא כל מה שחושבים אומרים, ולא כל מה שאומרים כותבים, מיוחס לקה"י.

דא עקא, שמהרגע בו נותנים לעט לשייט על גבי השורות, מהרגע בו נותנים לקולמוס לזעוק את זעקתו, הוא עושה זאת ללא אבחנה, ללא הבחנה, כיון שניתנה רשות - אינו מבחין, כי כשכואב צועקים, ולעתים אף חשים כי עומדים במצב כזה של אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר, קלני מראשי קלני מזרועי, אוי לי מייצרי אוי לי מיוצרי, העט עושה את עבודתו נאמנה, אומר את מה שחושב, ואחר כל זאת, אי אפשר לנקום בדומם, יערב לכם מה טוב, ואם לא - שאוני והטילוני.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
כשאדם עוטה מסכה על פניו, בטוח הוא במאת האחוזים, עד כי יכול הוא אף להישבע בהן צדקו, כי עושה זאת רק מתוך חובת ההשתדלות, גזירת ההשתדלות, החריצות, השתדלות של שמירת הגוף והנפש, או שבירת הנפש, או השתדלות ממון, שהצדיקים ממונם חביב עליהם מגופם, ויותר מגופם, ולקיים מקרא שכתוב מסכה מכספם כתבונם עצבים, כך הוא בטוח. כך הוא חושב. חושב שבטוח. בטוח שחושב. לא בטוח בכלל...

מצוה גוררת מצוה, והוא כבר חש עצמו כבר סמכא להעיר לאחרים, להאיר לאחרים, שילכו גם הם אחריו באורח מישור, מישור עקלתון, ויעטו גם הם את פני הכלב, אשר טשטשו כבר זה עידן ועידנים, זה כמה שנים, את פני הדור, אם עוד יש פנים, אם עוד יש דור, ומעיר לארץ, אם בצורה עדינה, יפיופית, מה יפית, קמפיין מרימים את המסכה, ואם בצורה אגרסיבית יותר, בן-תורה'ניקית יותר, כדוגמת 'רויידף', 'רוייצח', מחלל שם שמיים בפרהסיא, ועוד כהנה וכהנה, שכר עבירה.

נותר רק לבדוק, אם גערות אלו, אם תוכחה מגולה זו, תוכחת קטנן של ישראל, המניעים לה הם ריבוי כבוד שמים בעולם, מאה אחוז לשם שמים, חמש אחוז לשם שמים, או שמא יש לה עוד אי-אלו מניעים עלומים, נעלמים, כמו גם פוליטיים, או א פוליטיים, ושאר מרעין בישין כאלו, ואכמ"ל בזה.

תופעה מעניינת נוספת שגילינו בעידן המסכות, ואולי יש בזה גם חידוש להלכה, כי ניתן לראות עשרות ואף מאות אברכי כולל, עמלי תורה הדבוקים בתורת ה', ובה יהגו, שבעת הלימוד ישבו הם בדיבוק חברים, חלקם במסכות סנטר, וחלקם דוגלים בשיטה כי הספר אותו הלמדנים מחזיקים מתחת הגמרא הוא 'מסכה', הספר של כל הלמדנים, אלוהי מסכה, אך בהגיע עת התפילה, בעת בה יעמדו לפני המלך, יעטו תיכף ומיד את המסכה על פניהם, ככל הנראה, מדין 'היכון לקראת אלוקיך ישראל', לקראת אלוהיך, או שמא בעת עוסקם בתורה הרי שהם עוסקים במצוה, ופטורים מן המצוה, אך התפילה ככל הנראה אינה מצוה, או דווקא היא הנותנת, שכשעומדים לפני המלך מקפידים על קיום מצוותיו. ולבי מגמגם בזה.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
עד לפני זמן לא רב, קפסולות היו כדורי תרופות, מי שנצרך לזה, מי שהוזקק לזה, לא עלינו ולא עליכם, יודע מה שזה אומר, בתקופה האחרונה המילה הזו קיבלה משמעות שונה, מגונה לא פחות, אך במובן אחר, משמעותה של המילה כיום היא הרס עולם הישיבות, הרס צורת הישיבות ומבנן התקין, היינו, אם עוד נשארה איזו שהיא ישיבה כפי שכיוון לזה אבי הישיבות, מרנא הגר"ח מוואלוז'ין, ובהדגש, אם אכן עוד נשארה, הרי שגם זו הוחרבה בעידן הקפסולות, כשאין גישה נורמלית לקבל מרב, אין צורה נורמטיבית ל'תורה נקנית בחבורה', כל אחד מבודד כשלעצמו, הגם שישב בדד וידום כי נטל עליו, אבל זה רק כשעוסק בתורה, כשגם זה לא אפשרי, מה נאמר ומה נדבר.

סגר, עניינו הוא הפחתת התחלואה, כך אומרים לפחות, זו היא מטרת הסגר, כך חשבנו בתחילה, לאחר מכן קמו להם קולות בתוך המחנה, החלו להישמע בזה אחר זה, שיש בזה איזה שהוא עניין של רדיפת הדת, שסגרו להם את החגים על מנעול ובריח, סורג ומסגר, החרש והמסגר, ונזעקו להם חבר הפוליטיקאים מן הקצה אל הקצה, מדינת שמד, דבר נכון כשלעצמו, אך הביטו וראו מה הוא השמד, לא שילוח בחורי הישיבות אל המסגר אשר במחנה ומחוצה לו, רק איכה נעשה את חגי תשרי ללא שהות אצל כ"ק שליט"א, איכה יעבדו את אלוהיהם ואעשה כן גם אני, זו היא רדיפת הדת מאין כמוה, רדיפת הנרדפים, רדיפות. אגב, בלא קשר, מישהו העירני, כי הסגרים כסדרים, בישיבות, סגר א' - כולם מגלים נוכחות וערנות, סגר ב' - רק המתמידים, סגר ג' - כולם בחתונות ובפיצריות, וד"ל.

כמו כן, במשך כל התקופה האחרונה, נשמעו ברשתות התקשורת למיניהם דברי גנאי כנגד הציבור החרדי, מפיצי מחלות ועוד כהנה וכהנה, בכל הדורות זה היה כך, הגויים האשימו את היהודים כמפיצי מחלות, החילוניים האשימו את החרדים, והחרדים האשימו בזה את ה'נטורי קרתא', ב"ה, לא אלמן ישראל, אך הכאב האמיתי שבזה, שהדבר כאב לנציגי, או עכ"פ מייצגי הציבור החרדי, מייצגיו כמגזר, עד שסוף סוף ישנו דבר מה שבונה את חומת ההבדלה בין יראי ה' לשאינם, בין הציבור החרדי לכללי, עד שסו"ס נתקיים בנו מקרא שכתוב 'ושבתם וראיתם בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו', זה מפריע להם, זה מציק להם, איך נוכל לצאת שוב לפעילות קירוב, לב לאחים עלול לקרוס מזה, לא יהיו די מצביעים בבחירות הקרובות. קרובות מתמיד. תמיד קרובות. ירחם המרחם.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
אם נוסיף גם את דעת המאמינים בנושא, שבסגר הראשון עוד היו רבים כאלה, נופפו בסיסמאות של 'ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר', והיו אף שהגדילו לעשות, ואמרו כי גאולה אחרונה מעין גאולה ראשונה, והיו מתפללים ביחיד, בדד, בידוד, בבדידות, ובערב יום הקדוש - יום כיפור עווני, שינו הנוסח בתפילה זכה, בזכות חיבוק ונישוק ספר התורה, ובחג הסוכות, חלף חג הביקורים אמרו הם חג העצרת, העצר, ובימי החנוכה החמירו בתכלה רגל מן השוק, וכלתה כבר משעה מוקדמת במאוד, נוכל להוסיף בזה עוד ביטויים והגדרות רבות, אך אי"ז עניינינו ועסקנו.

אמונה זו, היא אמונה כואבת מאוד, גרועה מאוד, שאחריתה מי ישורנו, כולנו יודעים וזוכרים איך שבקום המדינה, ציבור עולי תימן, הציבור שהכי האמין בביאת משיח, ב'אתחלתא דגאולה', היה הציבור שהכי התחלן אז, והתחלן בהמוניו, ומסיבה פשוטה, הם כל כך האמינו בביאת משיח, שכשהמיתוס הזה התנפץ לרסיסים, הם פשוט פרקו כל עול, כך גם אמונה שאוטוטו משיח בא, אחרי כזאת מגיפה, גאולה אחרונה מעין גאולה ראשונה, יכולה לגרום על ידי אותו מיתוס שהתנפץ, שיתנפץ, לאנשים רבים לאבד את אמונתם. אני לא מאמין שמשיח יבוא השנה, חד וחלק, אני לא מאמין בזה, אני מאמין שהוא יכול לבוא השנה, אך באותה מידה הוא יכול לבוא גם בשנה הבאה, ובמשך כל השנים הנותרות עד סוף האלף השישי, וגם לאחר מכן אני מאמין שהוא יכול לבוא, אף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, היום אני מחכה לו שיבוא בכל יום ויום, לעד. לנצח. לנצח. על מלאכת בית ה'.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
עוד משהו קטן בענייני סגרים, לפני שנעבור באמת לדבר על סדרים, זה הטרוף הזה שכביכול לא ניתן באמת לאכוף את הסגר, חוקים על גבי חוקים מונעים את אכיפת הסגר באופן טכני, קחו למשל את איסור היציאה מטווח ה- 1,005,001,000 מטרים מהבית, [שכלול נתונים של שלושת הסגרים יחדיו], למעט צרכים חיוניים, הרי אני יכול לומר שאני עובד חיוני במקום עבודה חסוי משום חוק צנעת הפרט, או קחו למשל את האיסור לפתיחת בתי עסק שאינם חיוניים, הרי כל אחד יכול להתחיל למכור מסכות ואלכוג'ל בבית העסק שלו ויוגדר על אתר כעסק חיוני, התפרקות מדינה אמיתית. וכל זאת, עוד בלא לעסוק באמצעי האכיפה המתקדמים, מתקדמים אחורה.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
רק עוד מראה עיניים קטן, לקיים והיית משוגע, אנשים כל כך התרגלו לפחד, עד שאנשים פשוט מפחדים לחיות בלי פחד, הם פשוט מחפשים ממה להיות בפחד, מה הדבר הבא שיכניס אותם לפאניקה, כאילו לא די במה שישראל הם סחופים דחופים דוויים ומטורפים בלאו הכי, כדברי הרב המיימוני, עד שבני האדם נרגעו מהפאניקה המטורפת מעצם התפרצות הנגיף, החלו להיכנס לפחדים מהחיסון, שבבים אלקטרוניים, 5G ,קרניים וזנב, כל מדרשי הגננות על ושתי, אולי היה לה חיסון..., וב"ה כבר מצאו הם סמך לדבריהם, שני מחוסנים נפטרו, בשעה טובה ומוצלחת, היה להם מחלות רקע, אז זה מסוכן בדיוק כמו הקורונה, לקבוצות הסיכון. והיית משוגע ממראה עיניך. סחופים דחופים דוויים ומטורפים.

הפחד הלז מן הבלתי נודע, שאין כאן הצורך לדבר ולהביא ציטטות בגנות הפחד, כי פחדו בציון חטאים, או הכתוב פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגורתי יבוא לי, פחד זה העלה אותם לפתח שיטה חדשה, שיטה כזו האומרת כי 'הם' לא יגידו לי מה לעשות, 'הם' זו החברה, 'הם' זו הסביבה, 'הם' זו השכונה, 'הם' זו העיר, 'הם' זו המדינה, 'הם' זו הממשלה ופקידיה, פקידי משרד הבריאות, דבר שאולי נכון ביסודו, אדם לא אמור לנהל את חייו על פי רצונות אחרים, אך מכאן ועד לקחת אידיאולוגיה זו בהקצנה רבתי, בהתנגדות לכל סוג חיסון באשר הוא, להתנגד אף לאותם חיסונים שהיו נוהגים מימים ימימה, הדבר מוגזם לכל הדעות. או על כל פנים לדעתי.

גנות הדבר הזה עולה שלב, בהפיכתו למעין מפלגה כל שהיא, או בלשונם, 'כת מתנגדי החיסונים', זהו, אנחנו כבר קבוצה מגובשת, אנחנו קבוצה קיימת, אנחנו קבוצה עם אידיאולוגיה מבוססת ש'בעצם' אנחנו מתנגדים לחיסונים מכל סוג שהוא, וגם חיסוני הפוליו וכדומה כבר יימנעו מלתת לילדיהם, ואף ינמקו זאת בציטוט דברי הרמב"ן כי מה לרופא בבית יראי ד', והם אינם יודעים שנגיעותיהם האישיות או הקהילתיות גרמו להם לומר כך, גרמו להם לחשוב כך, גרמו להם לחשוב שהם חושבים כך, והא ראיה, שעד בוא חיסוני הקורונה מעולם לא שמעו את פיהם ממלל שוא כזה, מדבר שטויות כאלה.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
כקובע ברכה לעצמו, יש לנו להעלות על נס, אשר נתן ליראיו נס להתנוסס, את האסון הטראגי והמחריד בכל קנה מידה, אשר זעזע כל לב יהודי באשר הוא, שלא לומר כל לב אנושי, המאורע הנורא שארע בהילולא דרשב"י, יום שמחתו של התנא האלוקי, אשר בשלכת מצבת בם, וככיפין על גבי כיפין נפלו להם אנשים זה על גבי זה, ונרמסו למוות זרע קודש, מ"ה בני אדם נספו באסון הזה, מנער ועד זקן יונק עם איש שיבה, מכל העדות והמגזרים בארץ הקודש, מכל הקהילות והמפלגות המשייכות את עצמם לעובדי הא-ל ב"ה, תהא נשמתם צרורה בצרור החיים, ואתם הדבקים בד' אלוקיכם חיים כולכם היום. חיים עד העולם.

אנו אין לנו עסק בנסתרות, אשר לד' אלוקינו הם, ואין ביכולתנו לנסות לנחש מה היא סיבת האסון הזה, ומה עלינו לתקן בעקבותיו, כי אין עוד נביא בישראל, ונער קטון נוהג בם, ואין דרכנו לפנות אל קוסמים ומנחשים וחוברי חבר, וגם אין כאן המקום לבקר את עצם עניין העלייה לציון הרשב"י ביום זה, אם נרצית היא אם לא, ואם מה שהאריז"ל עלה ביום זה לציון היה קודם שהגיע לחכמה כעדות מהרח"ו, או אף אחר זאת, שאין זה הרצון בעידנא דמירתח דמא לעסוק בזוטות כאלה, וגם אם אין זה זוטות, לא זו הדרך ולא זו העיר.

אך בדבר אחד פי אינו עוצר בעדי, חש אני כי איני יכול לחשות בזה, כי בא עת לרננה, שלא ניתבע חלילה ב'על כבודי לא מחיתם', על אשר כונו בפי כל אותם האנשים שנספו באסון מחריד זה כ'קדושי מירון', קדושים על אשר בארץ המה, כינוי שלמיטב ידיעתי זכאים לו רק אותם הנהרגים על קידוש שמו יתברך, אלה שנהרגו כדי לא לעבור על אחת ממצוותיו יתברך שמו, ורק מפני יהדותם. לא מפני לאומניותם, ולא מפני ישראליותם, (כן, גם מרבית הפיגועים שנעשים כאן על ידי פלשתינים, בגלל שאנחנו הכובשים ולא בגלל שאנחנו יהודים, גם זה לא נקרא 'קידוש ד'). רק אלה שנהרגו על יהדות. נו, אז מה אם זה הוא האסון הלאומי הגדול בתולדות ישראל, לכן הם כבר נקראים קדושים? או שמא, אחרי מות - קדושים אמור...
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
רוצים קצת פוליטיקה, עניינים פוליטיים, כשאנו נמצאים במצב של ארבע מערכות בחירות בתוך שנתיים, דבר הזוי כשלעצמו, איך שנשארו עוד אי אלו בני אדם מטומטמים, סליחה על הביטוי, לא מידי תוקפני, לא מידי נכון, אך זה מה שהדף עוד סובל, ולא כאותם האומרים כי 'הדף סובל הכל...', אני כבר יכול לתאר לעצמי, ללא הרבה מאמץ, מה יהיו פתגמי קמפיין הבחירות במערכת העומדת בפתחנו, 'יורוך ככל אשר עשית!', 'מרן מסתכל עליך מסנהדריה', חייבים להשתדרג, העניין פשוט, את מי אתם עובדים. על מי אתם עובדים. אם לאדם שלא עמל בו יתננו.

הטירוף הלז שיש במערכות הבחירות החוזרות ונשנות, גובל בטמטום, שיגעון רוחות מאין כמוהו, ישנה סגידה אלילית כזו, אווילית כזו, במגזר החרדי, בהיותו כמגזר, מן הקצה אל הקצה, כלפי ראש ממשלת הרשע שר"י, כאילו הוא המושיע, הן 'ידיד ד'' הוא, עפ"ל. והגם שהוכיח עצמו כעוכר הדת, כעוקר הדת, אולי בזאת הפעם יחל להושיע, ואין פוצה פה ומצפצף, הלא כך הורונו מרנן ורבנן עיני העדה, חברי מועצגה"ת חדשים עם ישנים, האמת שכמעט ואין פוצה פה ומצפצף, אך יש כאלו שפותחים פיהם לאמר, אנחנו כבר לא בכיס שלו, אבל רק לאמר.

מדינת ישראל בהתפרקות, אם בכלל יש דבר כזה, אם יש מדינת ישראל ואם יש מדינה בהתפרקות, וכשאני אומר את זה, כשאני כותב את זה, אין בכוונתי לנבואתו של החזון איש, של החפץ חיים, של -להבדיל- דניאל, האוטיסט, אם אמנם היו נבואות כאלו, שהמדינה תתקיים שבעים שנה ולאחר מכן תתפרק, אין המכוון לזה כלל, אני רק מתאר את המצב הקיים, כתיבת סצנה יבשה בלחוד, לא יותר מזה. לעג וקלס. משל ושנינה בעמים. מנוד ראש בלאומים. וזו לא קללה.
 

רואים שקוף

משתמש מקצוען
אני לא בא בשורות אלו לזלזל חלילה וחס בגדולי ישראל, גם לא בעיני העדה כמובן, לא בעיניה, לא בעינה, ולא בעוניה, לא בא לומר מה לעשות והאם לעשות, כל אחד יעשה כפי שיורוהו רבותיו, ימין שהוא שמאל, כחול-לבד שהוא ליכוד, ויהדות התורה שהיא שס, רק מה שכן מוטל עלינו לדעת הוא כיצד לעשות, איך מקובלנו, 'זה לא מצוה כזאת גדולה כמו שחושבים שזה, ולא עבירה כזאת גדולה כמו שעושים את זה', ואולי הפוך, 'זה לא מצוה כזאת גדולה כמו שעושים את זה, ולא עבירה כזאת גדולה כמו שחושבים שזה'.

אגב, אם כבר הזכרנו את הציבור החרדי, המגזריות החרדית, יש לי רק מילה אחת לומר על זה, מילה שגם יכולה לבאר באר היטב את ההבדל בין חרדי באמת לחרדי במגזריות, חרדי באמת הוא כזה שעובד את הקב"ה, חרדי במגזריות הוא כזה שכל מעשיו הם לפי שכך עושה המגזר, והאם וכיצד בניו ובנותיו יתקבלו ל'מוסדות', שגם הם שייכים למגזר, מצות אנשים מלומדה, ויתכן שיש בזה גם תועלת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה