דרך אגב:
הביאו פה מקודם קישור לאשכול ישן בנושא הטרמפים,
אני רק יכולה להגיד שכל פעם שאני אולי טיפה מתחילה להתעצבן ש"למה אנחנו לוקחים טרמפיסטים..."\ בעלי מזכיר לי שהרב שך היה אומר שרכב זה כלי משחית והעיצה לזה היא לעשות חסד עםהרכב!(לא אמרתי דווקא טרמפים...) אז זו ההשתדלות שלנו. ובתור נהגת אני המון רוצה לקחת ולעזור לנשים אבל זה "לא מקובל"...
www.prog.co.il
בו הובא הצטוט הנ"ל:
לא ישתעבד אדם בחבריו, ואם אימתו עליהם
או שהם בושים להחל דברו, לא יצווה אותם לעשות קטנה או גדולה, אלא לרצונם ותועלתם, ואפילו להחֵם צפחת מים או לצאת בשליחותו אל רחוב העיר לקנות עד ככר לחם. אבל אדם שאינו נוהג כשורה מותר לצוותו לכל אשר יחפץ".
לא תרדה בו בפרך בבני ביתו - בספר חוט שני הובאו דברי רבי נסים קרליץ שאמר על פי דברי רבנו יונה שכאשר מבקשים עזרה
מהאשה והילדים בדברים שאינם מחוייבים לעשות על פי הדין [כדוגמת לדרוש נקיון לפסח שמן הדין פטורים מלעשותו, והאשה והילדים לא מסרבים לו משום כבודו], צריך להיזהר שלא לרדות בהם בפרך "דכל השתמשות באדם מישראל שלא לרצונו או שלא לתועלתו אפילו אם הוא בנו, יש בו משום לא תרדה בו בפרך, ולכן אין לבקש אלא דברים שהם לרצונם או לתועלתם".
והוסיף: "ועניינים דיש בהם משום חינוך לילדים, כגון להרגילם לנקות החמץ לפני פסח וכיוצא בהם, הרי זה בכלל לתועלתם, ומותר לבקש מהם אף שאינו לרצונם, ואע"פ שאינם מבינים את התועלת שבדבר. וצריך לשקול בכל דבר את התועלת לחינוך הילד".
כשבסוף ההודעה כתב הכותב את דעתו:
ומכאן למבקשים טרמפים באופן שלא נעים לסרב,
וכן למבקשים דירות משכנים וכד', ולפעמים כרוך בטירחה ורק מחמת חוסר נעימות נענים לבקשה...
לענ"ד, הוא הוציא דברים מהקשרם. מדובר על עבודה בפועל, לא על בקשת טובה שאינה כרוכה במאמץ פיזי.