אתגר אתגר דו שבועי - הצ'יזבטרון

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
צ'יזבט הוא סיפור, על פי רוב מפחיד או קריפי, שנועד ליצור אימה ומתח.

בטיול השנתי, בנסיעה חזרה,
או בקומזיץ לילי, מסביב למדורה,
בהפוגה באמצע סערת הקרבות,
או בעומק הלילה בשבת חברות,
בלילות חורף קרים, מסביב לתנור,
או כשילד תמים מבקש עוד סיפור,
פותח המצ'זבט בטון קצת איטי
"היֹה היה פעם, סיפור אמִתִּי..."

האתגר: כתבו צ'יזבט.

הקריטריונים הקובעים לזכייה הם שניים:

א. רמת האימה
ככל שהסיפור יהיה יותר מפחיד או קריפי כן ייטב.

ב. אמינות
אם תספרו על מפלצת בעלת שלושה ראשים ירוקים שנחתה אצלכם באמצע הסלון והחלה למצוץ את דמם של כל הנוכחים, זה אולי יהיה מפחיד, אבל אף אחד לא יחשוב שזה באמת קרה.
ככל שהסיפור יהיה כזה שנשמע שאכן אירע במציאות, זה יקנה לו יותר נקודות.

רעיונות אפשריים להגברת האמינות -
- סיפור בגוף ראשון (סיפור ש'ראיתי בעצמי' נשמע על פי רוב יותר אמין מאשר משהו שקרה לאח של חבר שלי או לחבר של אח שלי)
- אקספוזיציה אמינה (ככל שהקורא ירגיש שהוא מכיר את הרקע לסיפור ומזדהה איתו, הוא 'ילך איתך' הלאה גם בחלקים הבדיוניים)
- אזכור של פרטים או אנשים מוכרים ("באותו שבוע הייתה כתבה בעיתון משפחה על...")
- התייחסות לסיפור ככזה שכולם יודעים אותו או שמעו עליו או על חלקים ממנו

שני הקריטריונים האמורים קצת סותרים זה את זה, כך שיש פה צורך בעבודת איזון עדינה בין שניהם.

האתגר יינעל בעוד שבועיים. מוצ"ש חנוכה, ל' כסלו תשפ"ב.
הנה הנספח שלנו.

יאללה, תתחילו לצ'זבט. אני כבר מתחבא מתחת לשמיכה.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אתם יודעים מה זה פיירמן? זה לא סמי הכבאי. זה האב הקדמון של הגמבוי. בפיירמן היה רק משחק אחד, בלי דיסקטים, וזהו. זה מה שהיה פעם, כמו הרבה דברים שפעם היו וכולם חיו איתם בשלום.
לכבוד גיל עשר קיבלתי מסבא וסבתא פיירמן של שתי קומות. זה היה המילה האחרונה. היה שם עכבר שצריך לאסוף כמה שיותר גבינות צהובות ותוך כדי להתרחק ממלכודות. השקעתי שעות במשחק וראיתי ברכה בעמלי. חבר סיפר לי שבשלבים המתקדמים יש גם חתול שרודף אחריך. שאפתי להגיע לשם.

אבא לא הרשה לקחת את הפיירמן לחיידר. מספיק ביטול תיירה זה עושה לך פה. הוא צדק. הפסקתי ללכת למתמידים, וגם לא לסוע באופניים. אבא היה מציץ עלי מרותק לעכבר המקפץ ולא אומר כלום. אני הייתי נושא אליו מבט מאושר ואומר לו: אני כבר בשלב 5. אבא היה מחייך חצי חיוך כזה והולך. לאמא לא הפריע הפיירמן. אולי בגלל שההורים שלה הם שנתנו אותו.

ויהי היום, כבר אחזתי בשלב 8. לא יכלתי להתאפק ולקחתי את הפיירמן לחיידר. בהפסקת אוכל נכנסתי לשירותים, ושיחקתי כמעט חצי שעה. הגעתי לשלב 9. אם אני עובר אותו, אמור להגיע החתול. תחבתי את הפיירמן לכיס והלכתי מרוגש לכיתה.
השיעור היה משעמם, כמו כל השיעורים מאז שקיבלתי את הפיירמן.
אני יושב בשולחן האחרון, לבד. כעת גיבבתי לפני ערימת ספרים, שלפתי את הפיירמן והנחתי אותו מאחוריה. הרב'ה היה עסוק בלהסביר על שונרא דקטלוהו עכברי. ראיתי בזה סימן טוב. פתחתי את הפיירמן וצללתי לעולם שכולו גבינות ועכברים. הלך לי טוב. התקדמתי יפה והגעתי לשלב 10.
הוא צדק, החבר. מאי שם הופיע חתול והתחיל לשוטט במסך. זה היה קשה. לפעמים ברגע שבאתי לקפוץ מעל המלכודת בדיוק החתול עבר שם ולא יכלתי לקפוץ. פתאום הרגשתי שקט חשוד. סובבתי את הראש אחורה, וקפאתי. נתקלתי במבטו הנזעם של הרב'ה. הוא לקח את הפיירמן אליו והכניס למגירה. עולמי חשך. הכרתי את הטקס. הוא יפקיד את זה בחדר המנהל ואני יצטרך להביא את אבא כדי לשחרר את זה. אבא, כמובן, לא יבין איך הפיירמן הגיע לחיידר, ואני ישאר בלי פיירמן עד כיתה ח'. נצח. ואולי המנהל בכלל יתן את זה לילדים שלו, כפי שסיפרו השמועות.

הלכתי הביתה סהרורי. אמא התפלאה מאוד לראות אותי יורד לסוע באופניים, אבל היתה מרוצה. מצוין דודי, כבר שכחת מהחצר. הלכתי למתמידים ופגשתי שם את אבא שיצא ממעריב. אבא ממש שמח. הוא חייך אלי אבל לא אמר כלום. כשבאתי הביתה חיכתה לי ארוחת ערב חגיגית יחסית, עם טוסט מפנק ומעדן. זה לכבוד התלמיד חכם שלנו, אמר אבא. אם רק היה יודע.
התוכנית כבר התגבשה אצלי. הערב אני חודר לחיידר ולוקח את הפיירמן. אני לא יפקיר את הנכס היקר שלי.

באחת עשרה בלילה, יצאתי מהבית בשקט. אף אחד לא שם לב. בני ברק לא היתה כל כך שונה, עדיין שוקק חיים, ובכל אופן אנשים הביטו בי בהפתעה. לא התייחסתי. הייתי ממוקד מטרה. גן 93 היה שומם ושקט בשעה זו. עברתי אותו ועמדתי מול החיידר. תכננתי להיכנס מהצד, ברחוב יונה הנביא איפה שיש כמה מדרגות וכמעט לא עוברים שם אנשים. טיפסתי מעל הגדר, והייתי בגן. עוד גדר קטנה, ואני בחצר האחורית. כאן הייתי מוגן מפני מבטים. החיידר היה נעול מכל הכיוונים, כמעט. היתה שם דלת עם בריח שעם כמה נענועים היה אפשר לפתוח אותה, וכך עשיתי. נכנסתי. התחושה היתה מוזרה מאוד. הבנין חשוך לגמרי, זר ומוכר כאחת. הוצאתי פנס כיס שהכנתי מראש, ופסעתי בעקבות אלומת האור. חדר המנהל היה פתוח. נכנסתי והתיישבתי על הכורסא שלו. ליבי פעם באימה ובהתרגשות גם יחד. ידעתי שאני עושה מעשה חמור ועם זאת לא הייתי מסוגל להפסיק. פתחתי את המגירה העליונה במכתבה: שום כלום. דפים עם לוגו של החיידר. מגירה שניה: ציוד משרדי. מגירה שלישית: עמדתי מול אוצר. מגוון של כדורים קופצים, חמישיות אבנים, קלפים של סופה במדבר, קלטות וווקמנים. ביניהם שכן לבטח הפיירמן המסכן שלי.
הפעלתי אותו, לוודא שלא אירע לו שום נזק בשבי, ובאותו רגע נשמע צלצול עז.
התברר שמצלמות אבטחה לא היו בעת ההיא, אבל חיישני תנועה כן. החיישנים היו מחוברים לצלצול של החיידר שברגע זה צרח אלי משמונה צלחות מתכת. הרעש היה מחריד.
הצצתי מהחלון. סקרנים בני ברקים כבר החלו להתאסף מול הבניין. הייתי נצור.
הוספתי להביט מהחלון. הציבור הלך וגדל כאילו השעה היתה שתיים עשרה בצהריים. הרעש היה מחריש אוזניים ואני פשוט קפאתי. והנה נכנס רכב מוכר לטווח הראיה שלי. המיצובישי L300 של המנהל. אורות כחולים החלו חולפים על הקיר מאחורי. משטרה. הסתבכתי קשות.
בהחלטה של רגע, רצתי לפרוזדור, זרקתי כסא על חלון זכוכית שהיה מעל דלת, ומשם טסתי לכיוון המקלט. בכוחות של שעת מצוקה פתחתי את הבריח הכבד, נכנסתי וסגרתי אחרי.
חושך מצרים ואויר דחוס. הצלצול הנורא עומעם במעט, ואני יכלתי לשמוע את ליבי פועם בקצב של מכונית מירוץ. הזעתי כולי. נצמדתי לדלת המתכת הקרה, ושמעתי קולות. מכשירי קשר מטרטרים, קולו של המנהל, גבוה ונרגש. הצלצול הרועם פסק. כצפוי, הם התרכזו ליד החלון השבור. כבר לא יכלתי לשמוע דיבורים.

לא ידעתי מה לעשות. כל מה שרציתי היה להחזיר את הפיירמן למגירה, ולרוץ הביתה. אבל פחדתי שהאזעקה תידלק שוב. ניגבתי זיעה קרה שנטפה ממצחי בכמויות ועשיתי קנאקים. חיכיתי עוד שעה ארוכה, כולי רועד. לא העזתי לצאת.
החלטתי שאם כבר, אולי אעביר את הלילה במקלט. מחר אתגנב החוצה מוקדם ואשתלב בין שאר הילדים. אף אחד לא יקשר את סיפור הפריצה אלי. ואבא ואמא? בטח ידאגו נורא. אולי כבר שמו לב שאני לא בבית. הבטתי בשעון. 1:30. אני כבר מפחד ללכת הביתה בשעה הזו.
הדלקתי את הפיירמן והתכוננתי לשחק.
יד נגעה בכתפי. צרחתי באימה.
קפצתי קדימה והתיישבתי מכופף כולי, בוכה מרוב פחד.
הנגיעה לא נשנתה. לאט לאט העזתי להביט אחורה.
נשמתי כמעט פרחה. עיני שהתרגלו לחושך נפגשו בשלד שעמד והחזיר לי מבט יציב. מי זה? האם זה גם ילד שגנב פיירמן ונשאר כאן עד יום מותו?
לאחר רגע נזכרתי. זה שלד עוד מהימים שהחיידר היה תלמוד תורה ולמדו בו "חוכמות חיצוניות" כמו טבע והיסטוריה. לאט לאט נרגעתי. אני אשחק, אנוח, והשם יעזור.
התמסרתי למשחק עד שהתעייפתי.
התעוררתי לקול צלצול גדול. השעה שמונה. התוכנית שלי לצאת לפני כולם כבר לא רלוונטית, אבל נחכה דקה עד שהילדים יכנסו לכיתה, ואני אכנס באיחור של כמה דקות.
נהיה שקט. יצאתי ופניתי לכיוון השירותים, ליטול ידיים. מהמראה ניבט אלי ילד עייף, לבוש פיג'מה.
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
מוצאי שבת, חזרנו לביתנו שבבית שמש מסבא וסבתא בירושלים, יצאנו מהרכב אמא אני ושאר האחים,
אבא המשיך לשיעור הלכה הקבוע שמוסר במוצ"ש,
היינו כולנו עייפים מהדרך, חלקנו כבר היה באמצע שינת לילה, מהאלה שנרדמים ברכב עוד לפני שיוצאים מהעיר...
ירדנו במדרגות עם המזוודה והתיקים, מדדים באיטיות, את אחותי הקטנה היה צריך להחזיק ביד, היא התעקשה להמשיך לישון בעמידה,
אנחנו יורדים במדרגות למרות שאנחנו גרים בקומת קרקע, מאחר והמפלס שלנו נמוך יותר מהרחוב,

קומת הקרקע שלנו ובכלל, היא גם הקומה הכי טובה, וגם הכי פחות, חצר גינת נוי, מרחבים שמאפשרים לבריכה וטרמפולינה לדור בכפיפה אחת, ומצד שני הרבה בוץ בחורף, נמלים ושות' בכמויות מסחריות, גנבים ו...

אמא ירדה ראשונה ופתחה את הדלת, את הכניסה לבית והמטבח תמיד היינו משאירים עם אור, פעולת הסחה סטנדרטית לגנבים מתחילים...
כך שחושך לא היה הגורם למה שקרה באותו רגע...

אמאאאא! צרחה אמא, אמאל'ה... ראיתי אותו... הוא נכנס לחדר...
התיק נשמט מהידיים של אמא שהתחילו לרעוד בפראות, כשהיא צווחת – הוא יצא בריצה מהמטבח לכיוון החדר...
הפחד והחרדה של אמא שהיה מלווה בתנועות ידיים נואשות ופנים מבועתות, הדביק את כולנו,
אני לא נכנסת הבייתה... תקראו לאבא!
הפלאפון של אבא לא זמין, הוא צריך להיכנס לשיעור...
ניסיתי אני ואחותי הגדולה לברר עם אמא מה היא ראתה, היינו בטוחים שיש שם גנב או משהו מפחיד יותר,
לעשות משהו לא ציפינו מאמא אחרי שראינו אותה במצב הזה, לפחות לדבר היא יכולה - אני לא נכנסת לבית כשיש שם עכבר... אני לא יכולה עם זה! איך הוא נכנס, למען השם!

אזרתי אומץ, בכל זאת הייתי בן 12 ילד גדול... נכנסתי למטבח, לקחת מטאטא, כאילו שהוא יעזור לי...
אחרי שני צעדים שלי במטבח, הוא קפץ מאיפוא שהוא, ואז היה התור שלי לצרוח... אמאאאא!
- אמרת שהוא בחדר, הוא בכלל במטבח... מתברר, שאמא לא באמת הייתה בפוקוס כשהיא ראתה את העכבר, כך שלא באמת היה משנה לה באותו רגע אם הוא נכנס לחדר או למטבח, היא ראתה אותו, ועוד בתוך הבית שלה...
עכשיו הוא בטוח בחדר... הם עמדו בכניסה לבית, ולשם העכבר לא חשב לפנות...

תוציא אותו, שמוליק, בבקשה!
לא העזתי, בפרט כשאני רואה את אמא במצב כזה, ודקה אחר כך הוא קופץ עלי במטבח,
אמא הייתה לחוצה מאוד, - תעשו משהו, תקראו לשכן! אחותי עלתה לקרוא לשכן מלמעלה, אולי ממנו תבוא הישועה.
עברו דקות של אימה, כשאחיות שלי הקטנות בוכות במדרגות, העייפות והפחד לא מרגיעים זו את זה, והצרחות רק מתגברות...

מיכה השכן הגיע, בשלוות נפש הוא ביקש ממני למלאות דלי מים, ולהביא לו לחדר שבו העכבר נמצא, הוא סגר אחריו את הדלת, כשאני איתו,
זה נתן לאמא את היכולת להיכנס ולהניח את המזוודה והתיקים סוף סוף בתוך הבית,
מיכה כאילו שרוב עיסוקו הוא בתפיסת עכברים, הבין שהעכבר נמצא מתחת לארון, הוא עשה כמה תרגילים, עם המטאטא, שגרם לעכבר להיכנס לאחת ממגירות הנעליים,

עוד כמה דקות מורטות עצבים עברו, כשאני מעדכן את אמא שמעבר לדלת במצב המרדף, הדלי כבר עמד ליד המגירה, והמבצע שהיה מתוכנן לפרטים הצליח, כשבסופו, הנעל של אחותי שימשה ככף שאספה את העכבר אל המים, אל מותו, יהי זכרו...

לקח זמן עד שכולנו נרגענו, כשאבא חזר ושמע את הסיפור, והבין שהוא כבר לא רלוונטי הוא בחר למצוא את המסר, והפטיר בהלצה, אם עכבר מפחיד כל כך... אני מתחיל להבין מה זה "ואימתך על כל... מה שבראת"...
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לפורץ היה מידע כמעט מדויק. הוא ראה שהרכב לא חונה ליד הבית, כנראה תיצפת מוקדם יותר בערב, ראה שכולם נוסעים וחיכה לשעה מאוחרת יותר, כשגם השכנים ישנים רק שהוא לא לקח בחשבון את השינוי שלי בתכנית. אבא ואמא נסעו לנופש בלעדי כי היה לי ראיון עבודה בבוקר, ראיון חשוב מדי בשביל לפספס אותו. סיכמנו שאצטרף אליהם אחרי הראיון. הבית היה שקט כשנכנסתי למיטה. יכולתי לשמוע את תקתוק השעון, את המכוניות החולפות ברחוב ונביחות רחוקות של כלב. קראתי קצת לפני שכיביתי את מנורת הלילה. לא יודעת כמה זמן ישנתי כששמעתי פתאום רשרוש. העפעפיים שלי היו דבוקות, פתחתי אותם בכח והלב שלי קפא. בפתח עמד אדם עם כובע גרב וסקר את החדר מבין חרכי העיניים. רק שלא יראה אותי! הפורץ נכנס, פתח ארונות ורוקן את כל התכולה שלהם. הוא לא מיהר. הלשון שלי נדבקה. תהיתי אם אני חולמת אבל לא העזתי לבדוק. הוא התקרב לאיזור המיטה, עוד רגע הוא יקלוט שאני שם. עצרתי את הנשימה. שמיכה סתורה לא אמורה לפעום. הוא התקרב ואז הוא ניסה להרים את המזרון.

*

סופסוף מירי נרדמה על הידיים של שרה. שרה נרדמה גם היא לכמה רגעים והתעוררה. היא הכריחה את עצמה לקחת את מירי לעריסה כשהיא קלטה משהו גדול חולף מבעד לחלון ונופל למרפסת בחבטה. היא נתנה צרחה ויעקב קם מבועת. אולי אני הוזה, היא אמרה. ז..זה היה משהו הרבה יותר גדול מציפור! כשהוא הסתכל מבעד לחלון הוא ראה גוף נאנק שרוע על הרצפה. הם יצאו בהולים אל המרפסת. זאת לא מלכי? הבת המאורסת של גרוס? מלכי, את בסדר? מלכי הסתכלה עליהם במבט מבוהל ומתייסר ולא ענתה. היא חיה, ברוך ה'! זה כנראה איזה שבר. הם לא נסעו לנופש? נפלת מהחלון? שאלה שרה. לא! קפצתי, יבבה מלכי, שרה ויעקב הביטו זה בזה במבט מעונן. יעקב הזמין אמבולנס ובינתיים חמק מהבניין אדם במעיל שחור. הוא הכניס לארגז האופנוע מתנות אירוסין 14k ואי אלו מזומנים שהיו מוחבאים במגירת הגרביים של אבא גרוס.
 
נערך לאחרונה ב:

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרופסור רייכמן צעד במהירות במסדרון החשוך, מביט בחשש אל המצלמות המתכווננות, הוא עצר לרגע, כחוכך בדעתו, כפתר את חלוקו והחיש את פסיעותיו.

בסוף המסדרון העביר את כרטיסו במנעול הדלת, נכנס בלאט וסגר אחריו בעדינות, מציץ מחלון הדלת לראות שאיש אינו עוקב אחריו.

בתנועות נחושות פתח את המקרר הגדול, עיניו שוטטו בתזזיתיות ונעצרו, הוא זיהה אותה, כמו שהשאיר אותה בבוקר, היא הייתה קרה לגמרי.

הוא הוציא אותה בעדינות, הניח אותה על שולחן והוציא מזרק גדול מכיס חלוקו, הוא נעץ בה בעדינות, נשך שפתיו, והזריק במהירות.

זיעה קרה זלגה במורד גבו, עיקר המשימה עוד לפניו, להבריח אותה תחת עיניהם הבוחנות של הקולגות שבמשמרת הלילה.

הוא ערסל אותה בידיו ופרס מעליה סדין, מסתיר בידו את הכתם האדום המתפשט ממקום הזריקה, הוא יצא בפנים כפופות, הגביה את המסכה הרפואית עד עיניו, ואץ כמו רוח.

הוא ירד במעלית אל החניון שם חיכתה לו שברולט ממונעת, בחור רחב יצא ממושב הנהג ושאל בשקט "הבאת אותה?"

"הבאתי", ענה. הלה חייך חיוך מרוצה, הטבעת שעל ידו נצנצה מתאורת החניון, "תראה לי", ספק ביקש ספק פקד.

פרופסור רייכמן פתח את תא המטען והניח אותה כשהוא מסיר את הסדין, "מעולה", סינן הבחור, "תביא סכין".

הפרופסור העביר לידו סכין מנתחים, "אתה בטוח שכדאי כאן?", שאל רייכמן, "ברור", "אי אפשר לחכות עם זה, אחרי שהיא תתייבש זה אבוד".

"הי, רק רגע", עצר הצעיר את הסכין מעליה, "אמרת שתקנה לי אחת עם אבקת סוכר, זאתי עם סוכריות, שתהיה לי בריא".

"נו באמת", הצטדק הפרופסור, "אתה יודע איך הייתי צריך להחביא את זה מהרופאים, חבל לך על הזמן, תאכל תהנה ואל תגיד לאמא שאני קניתי לך את זה".
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שנים אני שומר את הסיפור הזה בתוכי, מפחד לשתף אפילו את הקרובים אלי, מתוך הרגשה שאיש לא יאמין לי, אבל לאחרונה ארעה התרחשות שטלטלה אותי והציפה בי את הכול מחדש.

קיץ תשס"ו הוא קיץ של מלחמה.
קטיושות התעופפו מלבנון דרומה, חיילים נשלחו להשיג תמונת ניצחון וחזרו בארון.

חתיכת דיכאון.

באותם ימים הסתובבתי גם אני בפנים נפולות, פחות בגלל המלחמה יותר בגלל ה'קמפ' שהתבטל בגלל הלבנון השניה הזאת, ואני תקוע בנס ציונה עיירה קטנה חדגונית להחריד, חיפשתי פרנסה ותעסוקה.


מחוסר ברירה פניתי לג'יבלי הזקן.
כולם בנס ציונה מכירים את ג'יבלי. דמות מסתורית לקוחה מהאגדות. אין לדעת מתי עלה ארצה ומהיכן, הכול בלתי פתיר, כמו גילו הנעלם.

הוא היה שדוף. אפילו שכל גופו היה מכוסה גלימה מפוספסת את לחייו המצומקות לא היה אפשר לפספס. זקנו האפור כבר נצח, לא הצליח לכסות את פיקת הגורגרת שנעה מאליה. עיניו בלטו מתוך שקיות עור אדומות. ומתוך הגלימה שלבש בלטו אצבעותיו הארוכות עם ציפורן הזרת הארוכה.

כל יום, בדיוק של שעון תימני, בחמישה לשלוש לפנות בוקר, היה יוצא עם טיולון מקרטע, עמוס שקים. שניהם מתגלגלים לכיוון המקווה, שפתותיו הצרות מלמלות פרקי משניות, מסכת מקוואות. אחרי המקווה השתרך לבית הכנסת המרוקאי. שם במבטא כבד היה זועק את קדיש דרבנן, כשקולו העוצמתי מרעיד את הויטראז'ים.

אחרי שמלמל פרקי קהלת ומשניות עוקצין המשיך לביתו, בדרך היה אוסף שאריות של לחם ושמנת חמוצה מארגז ההחזרות במינימרקט בפינת 'קדושי בנגאזי'.

בית ג'יבלי תקוע עד היום באמצע רחוב 'גולי דמשק', רק שאז כל הבניינים החדשים לא נבנו, והבית בלט בעליבותו על גבעת הסירפדים. היה בבית משהו מסתורי בדיוק כמו בעליו. חד קומתי להחריד, מוקף חצר רצופת קקטוסים שביניהם ערוגות צמחי מרפא ושאר צמחים סודיים. והבונבון שבטרפת היה הגג. שברי רעפים מעורבבים מחוברים עם כפות תמרים, זרועים קיני יונים ופגרי חתולים. מתוכו נשמעו מידי לילה צרחות מסתלסלות ואחרי שקט רעוע, אנחות קולניות.

ברוך השמש, טען אז בתוקף, שיש לזקן בן משוגע מנישואים קודמים ואחרונים, שאי פעם ראה פיגוע דקירה, ומאז פרש מן החיים ומתקשר עם המתים. שטויות.

מאחורי הבית, בבית אריזה ישן של תפוזים. המתינה לג'יבלי מתפרת התכריכים. עסק עצמאי ומשגשג למדי שהקים בעשר אצבעות מגוידות, כמענה לביקוש שהתעורר במלחמת יום כיפור, שם בינות לבדי הלבן, בילה את רוב היום כשעשן בניחוח בלתי ליגאלי מיתמר מהמקום.

אני לא רציתי להיות לא מלצר ולא גנן, העדפתי לאזור אומץ, לגשת לבקש עבודה באומנות האופל הזאת. ברוך השמש שמע על התוכנית, הזהיר אותי שהבן המטורף התחיל להתעסק עם האוב והידעוני אחרי שהתחיל לעבוד בעסק המשפחתי. לא האמנתי.
אז פשוט ניגשתי לאיש המסתורי הזה. בעברית יפה ביקשתי להיות שוליית תופר התכריכים.
בהתחלה הוא נבהל מהבקשה, החל התנדנד בעצימת עיניים, כעבור רגעי התנדנדות ניצחיים עטה על פניו הגרומות חיוך זדוני. תקע עיניים בויטראז'ים ומילמל כאילו לעצמו.

"הכרתי את דוד שלך, שלמה בן שלמה זכרונו לברכה, תפרתי לו תכריך בוץ, בסוף לא בא לקחת, חבל. אז תבוא אתה! תכריך טוב תפרתי לו. כן, ירשת את המידות של. תבוא איפה הבית שלי מאחורה!"

חשבתי אולי לסגת. בטיפשותי החלטתי להיות גבר עד הסוף.

אמרתי משהו לגבי המחיר, הוא כבר לא היה ממוקד. רק הזכיר כמו דיסק שרוט את הנשמה הגבוהה של דוד שלמה, שמחכה שמישהו יגאל את התכריך שלה. בסוף רמז לי שהשכר שלי יהיה גדול יותר ממה שיש לעולם הזה להציע. "תבוא מחר תקבל טוב" סיכם.

למחרת בעוד הוא היה בבית, נכנסתי למתפרה דרך רחוב 'עולי הגרדום'. חלל גדול עשוי פח, גלילי בדים עומדים בערמה, סכינים בשלל גדלים תלויים על הקיר. באוויר ריח של חתולים חרוכים, ורמז קלוש לרוזמרין שרוף. התחלתי לעבוד מבלי לחכות להוראות, קיפלתי כמה בדים לא נעימים למגע, שהיו מפוזרים על שולחן עבודה גדול.

להפגת המתח הבאתי איתי מכשיר קומפקט דיסק. האב המיתולוגי של הרמקולים הניידים. שמתי דיסק צרוב של פרחי מיאמי. הפעלתי את המכשיר והדלקתי סיגריה, חיכתי לג'יבלי שיבוא.

את הצרחה שנשמעה מהבית שמעה כל נס ציונה. מרוב בהלה נראה שאפילו פגרי החתולים ברחו מהגג.
ג'יבלי בא בריצת אמוק, הידיים שלו מתנופפות בטירוף, עיניו בולטות בחוריהן. ומתוך הבית הצרחה ממשיכה להסתלסל.

"מה עשית?!" ג'יבלי צורח. "מאור אומר שאתה מרגיז את המתים. דוד שלך שלמה בן שלמה בן רפאלה כועס נורא."
"מה כבר עשיתי?" שאלתי בגו רועד.
הזקן המשיך לצרוח כמו בקדיש דרבנן
"תכבה כבר את המנגינות! זה מכעיס את הנשמות. הם לא יסלחו לך. מאור אומר שלא יעזור כלום."

"אני חושב שאני רוצה ללכת" מלמלתי ורצתי להוציא את המכשיר מהשקע. מאוחר מידי. הזקן כבר לפת אותי. הגוף שלו הסריח ממריח של עשבים שרופים.
"בא איתי למאור הוא כבר יסביר לנו איך לפייס אותם."
הוא משך אותי בינות לקקטוסים, דחף אותי בכוח לתוך הבית, בועט בדרך בדלי מלא תכריכים מוכתמים בדם. פיו מלמל פרקים מאיכה.

מאחורי מכונת כביסה ישנה ניצב סולם ממתכת חלודה, מוביל הישר לתוך הגג. יכולתי לשמוע את החולדות מכרסמות בכל האזור.
בעליית הגג מתחת לתקרה העקומה מקושטת באלפי עכבישים, שכבה גופה חיה, מתנועעת על מזרון שורץ כינים. מתוך שקית של זק"א הציץ אלי זקן חלודה מגודל מאד.
הגופה נאנחה אנחות רמות.

"מאור" ג'יבלי פנה ברעדה מודגשת, תסביר לנער במה הוא הסתבך.
מאור, הביט בי במבט הכי מפוכח שיכול להיות, דיבורו צינה. "תשמע אליהו" קלע הישר לשמי הפרטי.
"הנשמות לא אוהבות שמזלזלים בהן. ואתה הדלקת גם מוזיקה וגם סיגריה. זה עשה כעס גדול בהיכל הנשמות הם סיפרו לי שאחד משלושתנו ימות מחר."

בום!
הבטתי מיואש לכל הכיוונים, לא ידעתי אם כדאי לברוח או שאני רק אסתבך יותר. רציתי להבטיח להם כל דבר שהוא, העיקר שידברו עם הנשמות שאני לא התכוונתי. אבל מאור כבר התהפך לצד השני וחזר להיאנח.

הזקן חטף ג'ננה. הוא ערם עלי קטורת מכל סוג מעל ערמת גחלים. הוא שאף את העשן באקסטזה. וחזור ללפות אותי בכתף.
"אני אסגור אתך חשבון."

רצתי משם, כמו שלא שרצתי מעולם.

יום למחרת, מאור ג'יבלי נחנק מחתיכת לחם ישנה, מת.
העדפתי לא להרגיז עוד את המתים, הגעתי להלוויה. פחדתי מזעמו של ג'יבלי, ולא ידעתי איך אני יכול לתקן.
בקצה בית העלמין לאחר שכולם נסתלקו נשארתי להגיד פרקי תהילים.

ריח חשוד של רוזמרין שרוף עלה באפי.
ג'יבלי זינק מאחורי. בלי מילים סחב אותי מאחורי המצבה של דוד שלמה.

הוא היה נראה נחוש לפייס את המתים, עיניו אמרו שהדרך הנכונה זה להקריב אותי בשביל זה.
לא ידעתי אם לצרוח או לברוח, אולי עדיף באמת, לסיים עם הפגם הזה.
ג'יבלי פער את פיו.
"אמרתי לך שאני אסגור אתך חשבון" לחש, בעודו מניח סכין חדה מעל אוזנו.

"תרחם! לא אני הרגתי את מאור."
אבל הזקן כבר התחיל להתנדנד.
"אמרתי לך שאתה תקבל את התכריכים של דוד שלמה. לא תקבל. לא מגיע לך." פיו הצר מחייך. אצבעו מיטלטלת.

"עכשיו נסגור חשבון.
קח עשרים שקל על העבודה של אתמול. תבוא גם אחרי השבעה אני חייב לרוץ להגיד קדיש דרבנן."

מאז, בכל בין הזמנים אני שם. עד שמת לאחרונה ג'יבלי הזקן.
גילגלתי אותו בתכריך של דוד שלמה בן שלמה, ומעל הקבר הנחתי זר רוזמרין.
 
נערך לאחרונה ב:

לבי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בַּסָּ'ד

בָּלָדָה בִּפְרָקִים - קְצָת "צִ'יזְבָּט"

א.
אֲנִי יֶלֶד בֶּן שְׁמוֹנָה כִּמְעַט
עוֹמֵד עַל חוֹף הַיָּם בָּדָד
הֲמוֹנֵי אֲנָשִׁים וִילָדִים וְתִיקִים
מְנַפְּחִים גַּלְגַּלִּים
וַחֲטִיפִים
רֵיקִים שֶׁעָפִים

וְרַק אֶת אַבָּא שֶׁלִּי לֹא רוֹאִים

הוּא אָמַר לִי:
תָּבוֹא עוֹד מְעַט עִם דּוֹד קְהָת
הַבְּעָיָה,
שֶׁקְּהָת כָּזֶה דּוֹד מְבֻלְבָּל
הָלַךְ
וְאוֹתִי שָׁכַח

ב.
עוֹבְרוֹת דַּקּוֹת כַּנִּרְאֶה שָׁעוֹת
וְאִישׁ אֶחָד מְנַעְנֵעַ לִי בַּיָּד
וְאוֹמֵר
יֶלֶד מָה תָּ'לְבַד?
אֲנִי מְשַׁקֵּר שֶׁלֹּא,
הוֹלֵךְ עַל הַחוֹל הַבּוֹעֵר לַצַּד הַשֵּׁנִי
כְּאִלּוּ שָׁם אַבַּ'שְּׁלִי

ג.
הַגָּרוֹן חָנוּק כְּשֶׁהַמַּצִּיל מַכְרִיז
אָבַד יֶלֶד שֶׁשְּׁמוֹ
אֲנִי מִתְרַכֵּז לְהַקְשִׁיב
אֲבָל הַיֶּלֶד שֶׁמְּחַפְּשִׂים
הוּא דָּנִיאֵל, לֹא
אֲנִי

ד.
אֵיפֹה הַהוֹרִיםֶ'שְׁלִי?
הֵם לֹא חוֹזְרִים לְחַפֵּשׂ לִבְנָם
הַשֶּׁמֶשׁ שׁוֹקַעַת נוֹפֶלֶת לַיָּם
וַאֲנִי מַפִּיל ת'עַצְמִי
עַל הַחוֹל הַחַם
בּוֹלֵעַ תַּ'דְמָעוֹת כִּי עֲזָבוּנִי הוֹרַי
כְּמוֹ מִתְּהִלִּים אוּלַי
אַחֲרוֹנֵי הַמִּתְרַחֲצִים הוֹלְכִים
גַּם הַמַּצִּיל
אֲנִי נִשְׁאָר לְבַד
עִם הַקֶּצֶף הַלָּבָן
וְהַיָּם שֶׁהִשְׁחִיר

ה.
זֶה בֶּאֱמֶת מַפְחִיד
וּפִתְאוֹם עוֹלֶה מִן הַגַּל
אִישׁ זָקֵן זָקָן לָבָן
בא מִתְיַיַּשֵּׁב לְיָדִי
וְלֹא אוֹמֵר דָּבָר
גַּם אֲנִי שׁוֹתֵק
רוֹעֵד מָה יִהְיֶה?
וּמִי הָאִישׁ בְּלָבָן

ו.
הוּא מוֹשִׁיט לִי תְּ'יַדּוֹ
וּבַיָּד הַשְּׁנִיָּה
צָץ לוֹ גַּלְשָׁן
אֲנִי מֻזְמָן לַעֲלוֹת
וּכְבָר אֲנִי אִתּוֹ מֵעֵבֶר לַיָּם
נִזְכַּרְתִּי בָּאַזְהָרָה
לֹא לָלֶכֶת עִם אִישׁ זָר
אַף פַּעַם!
מְאֻחָר
הָלוֹךְ הָלַכְתִּי עִם אִישׁ מוּזָר
הִבְטַחְתִּי לוֹ
בִּתְקִיעַת כַּף
לֹא לְסַפֵּר לְאִישׁ
מָה רָאִיתִי שָׁם

ז.
רַק אֶרְמֹז
רֶמֶז דַּק, עַל
ְגֶּשֶׁם מַרְשְׁמֵלוֹ וּפֶסֶק זְמַן
יוֹרְדִים לְצַלַּחַת
כְּמוֹ הָיוּ "מָן"
וְהַזָּקֵן אוֹמֵר
תֹּאכַל תָּ'רַעֵב
לֹא אָכַלְתָּ מִזְּמַן

וְעוֹד דְּבָרִים הֲזוּיִים
לְמָשָׁל בִּ...בִּקְצָרָה
בְּעֵינַי חֲזִיתִי
נְמֵרִים פִּרְאִיִּים
גּוֹלְשִׁים עִם גְּדָיִים
בַּמִגְלָשָׁהּ
מְסַחְרְרִים תַּ'קָרוֹסֶלָה
בִּמְהִירוּת עֲצוּמָה,
פַּחַד!
וּמַרְחִיבִים תַּ'לֹועַ וְחוֹשְׂפִים
תָּ'שִׁנַּיִם
וְאוֹמְרִים בְּחִיּוּךְ,
בּוֹאוּ נִרְבַּץ יַחַד

וּמַזְמִינִים אוֹתָם בְּנִימוּס
לָגוּר בִּמְשֻׁתָּף
בִּמְּאוּרָה
וּגְדִי אֶחָד מַתְחִיל לָרוּץ
בְּלִי הִסּוּס
אֵיזֶה טִפֵּשׁ - סוּס!
וַאֲנִי מְנַסֶּה לְשַׁכְנֵעַ אוֹתָם
תַּ'גְּדַיִּים
לֹא לְהַשְׁלִים אִתָּם
בַּמְּאוּרָה פִּתְאֹם יְגַלּוּ
אֶת פַּרְצוּפָם
בְּררררררררררררררררר

ח.
ווֹאְוּ! יֵשׁ עוֹד הַמּוֹן יְלָדִים
שֶׁאָבְדוּ בַּחוֹפִים
אִתִּי מִיָּד מִתְחַבְרִים
גָּרִים בְּבָתִּים מֻפְלָאִים
לְכָל יֶלֶד
חֶדֶר נִפְרָד
וְאִם הוּא מְפַחֵד
אֶפְשָׁר עִם עוֹדְ'חַד
צַעֲצוּעִים וּסְפָרִים וְטֵלֶסְקוֹפּ קָטָן
לְהָצִיץ בַּדֻּבָּה הַגְּדוֹלָה בַּקְּטַנָּה
וְנַגַּן מְעֻדְכָּן
וְטֶטְרִיס כַּמּוּבָן

וְלוֹמְדִים נִבְחָנִים גְּמָרָא
וְאֵין אַבָּא שֶׁמִּתְעַצְבֵּן כְּשֶׁהוּא
חוֹזֵר מְשַׁנֵּן
לְמִבְחָן עִם הַבֵּן

כִּי אַף אֶחָד לֹא חוֹקֵר
לְאָן הַיֶּלֶד נֶעֱלַם
וּמָתַי
וְרוֹקְדִים
וּשְׂמֵחִים
וְלֹא נִרְאָה שֶׁחָסֵר לָהֶם דָּבָר
פָּשׁוּט אוּלַי הִתְפַּטְּרוּ מֵהֶם (הַהוֹרִים)
וְדַי

הָעִקָּר לִי מְסַפְּרִים
שֶׁמִּכָּאן לֹא יוֹצְאִים לְעוֹלָמִים
הַחֹק הוּא
אִם לֹא חִפְּשׂוּ'תְךָ
עַד בּוֹא הַלַּיְלָה
תָּ'שַׁיָּךְ מִמֵּילָא לָאִי
הַנִּסְתָּר
וְהֵם צוֹחֲקִים וְאוֹמְרִים
קָנוּ'תְךָ בְּמַרְשְׁמֵלוֹ –אָה...
יֶלֶד אֻמְלַל


ט.
הַזָּקֵן שׁוֹאֵל אוֹתִי
נוּ, הִתִּרְצֶה לְהִשָּׁאֵר?
עָנִיתִי תַּקִּיף! שֶׁלֹּא,
כַּמּוּבָן
וּבַלֵּב מְקַנֵּא
בִּיְלָדֵי הָאִי הַמּוּזָר
וְכֹה נָאַמְתִּי
אָנֹכִי יֶלֶד מִבַּיִת מְסֻדָּר
הוֹרַי דְּאוּגִים מְחַפְּשִׂים אַחֲרַי
נִי'חוֹשֵׁב שֶׁהַזָּקֵן קְצָת נִבְהַל
מִמָּה שֶׁסִּפַּרְתִּי עַל הוֹרַי

בְּעֶצֶם מִנַּיִן לִי?
בַּמֶּה אֲנִי מַשְׁוִיץ
הָפַכְתִּי בַּלְּפָן
אַףְ'חָד לֹא חִפֶּשְּׂ'תִי
עֻבְדָּה אֲנִי כָּאן
בַּסּוֹף הוּא רָמַז לִי תִּישַׁן
עָצַמְתִּי עֵינַיִם
וְשׁוּבְ גָּלַשְׁתִּי אִתּוֹ בַּגַּלְשָׁן

י.
חֲזָרָה לַחוֹף מִמֶּנּוּ יָצָאנוּ
שָׁם חִכָּה לִי אַבָּא
וּקְהָת צָעַק
-מָצָאנוּ-
הוּא לֹא שָׁאַל הֵיכָן הָיִיתִי
וְלֹא כַּמָּה בָּכִיתִי
וְרַק אָמַר לָמָּה נֶעֱלַמְתָּ?!
סְתָם בַּחֹל נִרְדַּמְתָּ
דּוֹד קְהָת שָׁכַח
לְהַחֲזִיק לְךָ חָזָק בַּיָּד
כִּמְעַט הָיִינוּ בַּמִּשְׁטָרָה
יֶלֶד אָיֹם וְנוֹרָא!!
 
נערך לאחרונה ב:

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ב"ה.


היינו בנות 17 תשושות, אחרי שנה שלמה של לימודים מפרכים ומבחנים שהוציאו מאיתנו את כל שמחת החיים שאי פעם הייתה בנו.

ישבנו כל אחת בביתה, משועממות עד עמקי נשמתנו, והתוועדנו טלפונית כדי למצוא מוצא ממצבנו העגום. בין הזמנים עוד לא פרש כנפיו על לוח השנה של אחינו הספונים בחיידרים, אימהותינו עדיין נסעו לעבודה יום יום, ורק אנחנו המסכנות – נידונו לחוסר מעש מתסכל.

עד שלייקי העלתה את הרעיון המבריק.

"חדר בריחה! שמעתי מבת דודה שלי. היא נסעה לחדר בריחה בירושלים, מפחיד בטירוף!" כולנו התנשמנו בתקווה. אולי זו הישועה שלנו?

"משהו מלחיץ, אני אומרת לכן!" לייקי המשיכה להלהיב אותנו. "אתן לא מבינות מה היא סיפרה לי, אין דברים כאלה. רוצות ללכת?"

"ברור!" הסכמנו פה אחד, משמיעות את ההתרגשות בקולי קולות, כהרגלנו בקודש.

"רק ארבעתנו," הזכירה שרי את המובן מאליו.

"חיה, תתקשרי להזמין לנו מקום, נכון?" שאלתי את חברתי הטובה, זו שתמיד לוקחת אחריות על העניינים הטכניים.

היא לא חשבה לסרב. סיכמנו את הפרטים האחרונים, וחיה הבטיחה שתעדכן בתוצאות הבירור. סיימנו את השיחה באווירה אופטימית, מלאות ציפייה.



ביום המיועד, עלינו לקו 417, עמוסות בצידה לדרך. בנות 17 שיוצאות לדרך בלי מגוון פריטי מזון, לא יודעות לבלות, לעניות דעתי.

כבר לפני הפנייה לכביש 38, אני וחיה סיימנו חבילת ביסלי חריף, והתרמנו לעצמנו קצת מהדוריטוס שהשתכן אצל לייקי ושרי.

ירדנו בבנייני האומה. אחרי אוטובוס פנימי עמוס, הגענו למחוז חפצנו. מעט לפני הכניסה לבניין, עמדה קשישה עם סל בידה, והלכה לעברנו. החלפתי מבט חושש עם חיה.

חיה צעדה בזהירות ימינה, מנסה לצאת מקו ההליכה של הזקנה. אבל באופן מלחיץ למדי, הזקנה פסעה שתי פסיעות הצידה, והמשיכה להתקדם לכיווננו.

פניה של חיה היו מבוהלות. רציתי לסנוט בה שעוד לא התחיל הקטע המפחיד והיא כבר כמעט מתעלפת לנו, אבל אז שמתי לב שגם אני בעצמי לחוצה קצת.

האישה נעצרה מולנו, לא היה לנו לאן לברוח.

"קחו, קחו את זה, בנות צדיקות," היא קרקרה בקול צרוד והוציאה מהסל ערמת דפי כרומו. "זה חשוב, חשוב."

חיה ניסתה לחמוק אחורה. הגנבתי מבט ללייקי ושרי, שניסו להסתתר מאחורי עמוד בטון והביטו בנו בבעתה.

"תקראו גם לחברות שלכן," הציעה הזקנה. "יש לי מספיק, מספיק."

סוף סוף מצאתי את הקול שאבד לו לכמה שניות. "סליחה גברת, אנחנו ממהרות." לקחתי את ידה של חיה ומשכתי אותה בדחיפות.

"טוב, אתן לא חייבות," הזקנה משכה בכתפיה, והתקדמה לעבר חברותנו שעדיין הסתתרו להן, רועדות מפחד.

רצנו לתוך הבניין והתיישבנו על המדרגות, מתנשפות. "זה היה מלחיץ," התנשמה חיה. "נראה לך שהן בסדר?"

"לא יודעת… אבל אני לא מעיזה לבדוק."

צעקה חדרה לתוך הבניין. הבטנו זו בזו באימה. זו הייתה שרי. רצנו החוצה.

"דבורי! חיה! היא חלק מחדר הבריחה! היא נתנה לנו כבר רמז!" שרי עדכנה בצעקה, מתקרבת לבניין.

הסתכלנו זו על זו באי אמון. "זה טוב!" התחלתי לצחוק. "איזה חדר על רמה!"

שרי ולייקי רצו אלינו, מנופפות בדפים. "תראו, יש כאן רמז."

נכנסו לבניין, צוחקות, ועלינו במעלית לקומה חמש. הגנבתי מבטים לקירות המעלית ולתקרה, מנסה לראות אם עוד משהו עומד ליפול עלינו לפני שניכנס לחדר. כשהדלתות נפתחו, הלב שלי קפץ בבהלה.

מולנו עמדה האישה הזקנה, מוארת באור המעומעם שבקע ממנורה בודדת, משתלשלת מהתקרה. "שלום לכן," היא בירכה אותנו בקולה הצרוד. "ברוכות הבאות לחדר הבריחה. הסיפור הוא כזה – נכנסתן לבניין הזה בטעות, ועכשיו אתן תקועות בקומה חמש. אין מעלית, אין מדרגות. יש לכן שעה בדיוק כדי לנסות לצאת מפה ולפגוש אותי שוב למטה. בהצלחה. אה, ואתן יכולות להשאיר את התיקים פה, שלא יכבידו עליכן." דלת המעלית נפתחה שוב. היא עקפה אותנו, נכנסה, ונעלמה.

"אוקיי!" צעקה לייקי בהתלהבות. "בואו נתחיל! אנחנו הולכות לנצח את בת דודה שלי, היא סיימה ב-56 דקות."

"ברור! אבל איך מתחילים?" שאלתי.

"הרמז," הזכירה שרי בקריצה. "שכחת, קשישה'לה?" סנטה בי.

"תביאי," לקחתי לה את הדף, ומצמצתי בניסיון לראות. "יש כאן שלוש מספרים - 18, 50, 120."

שרי לקחה את הדף בחזרה, התרכזה בו.

"חברות," קראה לייקי שהלכה לנסות לחקור את שאר חלקי החדר. "יש כאן שלוש דלתות. לאיזו אחת צריך להיכנס?"

"אולי זה קשור לרמז?" הצעתי. "יש שלוש דלתות, ושלושה מספרים," חשבתי בקול.

"המספרים כתובים בסדר עולה," העירה חיה.

"נו, ו?" שרי יצרה קרעים קטנים בשולי הדף. "מה זה קשור לדלתות?"

נשענתי על הקיר, ונרתעתי מייד. "מה זה? הקיר זז!"

חיה מיהרה למקום שבו עמדתי. דחפה מעט את הקיר, ופתח נפער בו. "ניכנס?" היא הציעה.

"אבל מה עם הדלתות האחרות שמצאתי?" שאלה לייקי.

שרי נופפה בידה בביטול. "נחזור אליהן אחר כך, בואי."

נכנסנו ארבעתנו לחדר החשוך. אלומת אור קטנה האירה את החדר, אבל לא היה ברור מה המקור שלה. זמזום שקט הפיח חיים בחשכה, מן הסתם מאיזה אוורור או מיזוג.

התחלנו להסתכל סביבנו, לנסות להתרגל לחשכה. לחפש סימנים.

"נראה לי שמצאתי משהו," הודיעה שרי כעבור כמה שניות.

"יופי, איפה את?" שאלתי.

היא הרימה את קולה. "כאן, בואו."

התקרבנו לאזור הכללי שממנו הגיע הקול שלה. מרחוק נשמעה טריקת דלת.

"זו הדלת של החדר הזה?" שאלתי בחשש.

"לא יודעת..." הקול של חיה היה קצת מבוהל. "אין לי מושג איך לחזור אליה, לבדוק."

שמענו את לייקי ושרי מידיינות על החפץ ששרי החזיקה ביד.

"יש כאן כפתור," גילתה שרי. "ללחוץ?"

"לא יזיק לנסות," לייקי.

"אולי כ-" אני. סיום המילה נקטע בפיצוץ מחריד. "מה זה היה?" צעקתי.

"שרי?!" צעקתה של לייקי גברה על שלי, מבועתת.

"אני בסדר," הקול של שרי הבהב. "הדבר ה... הזה נפל לי מהיד, והתפוצץ על הרצפה."

שמעתי את נשימותיה של חיה קרובות אליי, לא סדירות. "מה זה היה, הדבר הזה?"

"אין לי מושג."

"טוב, צריך להמשיך. תחפשו עוד חפצים," לייקי לקחה פיקוד.

"אולי נחפש את הדלת? זה לא נראה לך חשוד, כל החדר הזה, והחושך, והפיצוץ?" חיה, קולה רועד.

"זה חדר בריחה מפחיד, שכחת?" לייקי הייתה קצת חסרת סבלנות, אבל זיהיתי שהוא בא לחפות על הפחד שאפף אותה. "האחראית משגיחה עלינו מהמצלמות, אל תדאגי. ככה בת דודה שלי אמרה."

האמירה שלה הזכירה לי משהו שסיפרה לי פעם דודה שלי על חדרי בריחה. ירדתי על ברכיי, זוחלת על הרצפה הקרירה. אולי כאן אמצא משהו. הובלתי את ידי לאורך הקיר, משנה כיוון כשהגעתי למה שהרגיש כפינה.

סוף סוף הגעתי. "בנות, יש כאן פתח! בואו, אני פה," קראתי להן. "אבל זה נמוך, נצטרך להתכופף."

זחלנו לתוך הפתח הנמוך, דרך מעבר צר, והזדקפנו לתוך חדר לא גדול. סביב החדר היו שולחנות, עליהם עמדו מכונות כתיבה עתיקות.

"ברוך השם, אור!" חיה נשמה לרווחה.

התחלנו לחפש רמזים, הפעם במשנה זהירות.

"שכחנו את הרמז הקודם, עם המספרים," נזכרתי.

"יפה!" החמיאה לי חיה, מעודדת קצת. "ואולי זה הקוד של הכספת הזו, כאן?" העלתה רעיון.

ניגשנו לכספת. "על מה ללחוץ?"

נשענו על השולחן, חושבות. סוקרות את החדר.

"היי, יש שם את אותם המספרים!" הריעה חיה, מצביעה על הקיר הנגדי. רצנו אליו בהתלהבות.

האור כבה באחת. הזמזום ברקע פסק.

"אמא'לה!" צעקנו יחד אני וחיה.

"מה אמא'לה, מה?" התעצבנה לייקי. "אתן לא תינוקות!"

"די, לייקי," אמרה לה שרי, ויכולתי לשמוע את הרעד בקולה. "אנחנו חייבות לצאת מפה. זה באמת לא צחוק."

"אני אוציא אתכן מפה, אל תדאגו," לייקי ניסתה להרגיע. "היי, מה עם האישה הזקנה? היא רואה אותנו עכשיו! הלו?!" היא צעקה. "סליחה?! אנחנו צריכות עזרה פה!"

"אס או אס!" שרי הצטרפה. "הצילו!"

"ששש, תהיו בשקט," ציוויתי עליהן. "בסוף תפעילו פה איזה חיישן שיפוצץ את כל החדר בגלל הצעקות האלה."

כמו מענה לדבריי, נפתחו ארובות השמיים, ומשהו לא מזוהה התחיל לנחות עלינו.

"אהה!" אפילו לייקי צעקה איתנו. "מה זהה?!"

דלת נפתחה איפשהו, ואור הציף את החדר. מצמצתי.

"מי את?" דרשה לייקי. סובבתי את ראשי. בפתח עמדה אישה שנראתה נורמלית לחלוטין, עם פאה בלונדינית ובגדים עדכניים.

"את אשמה בכל זה?" שאלה שרי, והורידה משערותיה את מה שהתברר כקונפטי צבעוני.

"אני מצטערת נורא," אמרה האישה. "אני ביילי, מנהלת חדר הבריחה. בואו שבו, אסביר לכן הכל." היא סימנה לנו ללכת אחריה.

הסתכלתי על חיה בחשש, מתלבטת.

"אין לנו מה להפסיד," שיערה לייקי. "יותר גרוע מזה כבר לא יהיה."

"אל תהיי כל כך בטוחה," הגיבה שרי בפסימיות, אבל התקדמה לפתח.

התיישבנו על כיסאות מרופדים, מסביב לשולחן נמוך, עגול. סקרתי את החדר. היו בו שולחן קבלה עם מחשב, מיני-בר, ועוד כמה חפצים.

"אני נורא מצטערת," ביילי אמרה שוב. "הייתה הפסקת חשמל נדירה בחדר שלכן. כשהחשמל חזר אחרי רגע, כל החדר היה צריך לעבור הפעלה מחדש, והקונפטי שהיה אמור לרדת בסוף – ירד עליכן כעת. אני מאוד מצטערת, שוב. אתן רוצות לחכות ולהיכנס שוב, מההתחלה, או לקבל זיכוי לפעם הבאה?"

"תודה רבה," לייקי התנדבה לדברר אותנו. "אבל נראה לי שהחוויה הזו הספיקה לנו להרבה מאוד שנים."
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כשהייתי בישיבה היינו הולכים לעשן נרגילה בגן דוריס ויילר.
יש שם פינה נחמדה עם ספסלים וצמחיה, שרידי עתיקות בסגנון קברי גן הסנהדרין אבל הרבה יותר מפואר, ובעיקר - זה מקום שקט. שום משגיח אף פעם לא נופל לשם בטעות.
בקיצור - מקום קלאסה.
ערב אחד הלכנו אני ועוד חבר, אחרי שהדלקנו את הגחל ושאפנו כמה שאיפות, החבר קיבל טלפון שהוא צריך ללכת לאנשהו. נשארתי לבד.
מי שטיפל פעם בנרגילה יודע שאחרי שכבר הדלקת אותה - לא כ"כ מהר תקפל אותה, בכל זאת השקעת כבר.
אז נשארתי לבד לעשן קצת ולאכול דוריטוס.
בגיל הזה - 17 בערך - כשנמצאים לבד במקום פסטורלי, יש קטע כזה לעשות 'התבודדות'. אז קצת התבודדתי, אח"כ זמזמתי לי קצת שירי קרליבך ושולי רנד.
כשמיציתי, זרקתי את הגחל לרצפה, כיביתי אותו עם מים, קיפלתי את הנרגילה, סידרתי בקופסה ופניתי ללכת.
לרגע היה נדמה לי שיש מישהו בתוך מערת הקבורה המעוצבת.
החלטתי להיכנס לבדוק - עוד ג'וק שהיה לי אז וב"ה כבר עבר, לבדוק כל דבר - מה לבדוק בדיוק?? לא יודע! אם הייתי שקרן הייתי אומר לכם ש'אולי מישהו צריך עזרה' אבל האמת היא שנכנסתי סתם בשביל הסקרנות.
נכנסתי, היה שם חלל לא גדול וחשוך מאד, הוצאתי את הפלאפון והארתי סביבי, לא היה שם כלום.
הסתובבתי לצאת ואז שמעתי קול: 'תשחרר אותי, בבקשה!'
הצטמררתי כמו שלא הצטמררתי מימיי. בסיפורים מתארים את זה ש'קור הזדחל במעלה הגב', וואלה זו הגדרה מדויקת!
הרגליים שלי נהיו כמו ג'לי, זינקתי 180 מעלות אחורה ומה שראיתי כמעט גרם לי להתעלף במקום.
דמות שחורה, גבוהה מאד, כל יד היתה מושחלת בתוך השרוול של היד השניה.
והפנים היו מכוסות לגמרי עם כובע של קפוצ'ון רחב מאד ועמוק מאד, שהסתיר כמעט את כל הפנים.
הדמות חזרה שוב: תן לי ללכת!
הפעם התלווה לקול נימה של ציווי.
הייתי משותק מפחד, לא יצא לי הגה מהפה.
הוא התקרב אלי צעד.
הרגשתי שהעור שלי כל כך קר, כאילו הוא נפרד מהבשר שלי, כאילו הוא הופך לרשת מחוררת.
נתקפתי בחילה, התחלתי לראות מטושטש.
ואז הוא שוב חזר בקול רם עוד יותר: לאאא! אל תמות! אין לי צורך בך, אני רק רוצה לצאת מפה כבר, בבקשה תשחרר אותי ובך אני לא אפגע!
בגלל הקרבה שלו אלי הצלחתי לראות את הפנים שלו מציצות מתוך הברדס.
הן לא היו פנים, זה היה שלד עם עיני בשר.
התחלתי לאבד שיווי משקל...
היד השמאלית שלו - יד שלדית - נשלפה מהשרוול הימני במהירות של קליע כמו שאומר הביטוי, ותפסה אותי בצוואר בלפיתת חנק.
'רק תאמר את המילים, בבקשה' - הוא התחנן.
בשארית הצלילות והאויר שלי לחשתי 'מהההה?'
והוא ענה לי: בבקשה תאמר לי ללכת!
כשהוא אמר את זה זה היה נשמע כמו שריקה - ללכתתתתתתוווווווווו
גייסתי את כל כחותי ולחשתי את המילים: א-תה י-כול ל-ל-כת.
הוא הרפה מהגרון שלי.
שלד לא יכול לחייך, אבל זה היה נראה כאילו הוא מחייך, כאילו הוא שמח.
הוא לא הוסיף מילה, אלא מיד פנה לכיוון הפתח.
כשהגיע לפתח הוא הסתובב אלי שוב, הפעם כבר היה לו מראה של בנאדם - עור רגיל על הפנים וזקנקן קטן, היד שלו היתה בשרנית ומלאה.
הוא הביט בי רגע ארוך, ואז לחש שוב בקול המפחיד שלו: למה באת לכאן?
לחששתי בקול צרוד 'הממשש-גיח...' יותר מזה לא היית מסוגל למלמל.
הוא הביט בי רגע ארוך ואז הפטיר:
לא אפגע בך, בך - לא אפגע, אתה שלי!
ושוב זה היה נשמע כמו שריקה - שליייייייייייווווווווווו.
והוא יצא ונעלם.
חזרתי לישיבה בריצה.
נשכבתי על המיטה בלי טיפת כח, חש צורך להקיא את הנשמה.
נרדמתי.
למרבה ההפתעה לא חלמתי כלום באותו לילה. כלום.
קמתי בבוקר, ארך לי רגע אחד כדי להיזכר בכל מה שקרה לי בדוריס ויילר לילה קודם. מיששתי את הצואר במקום שהיד שלו אחזה בי, התחושה היתה מעקצצת, לא נעימה.
החלטתי לגשת לאדם גדול ולספר לו את הדברים. אולי בכלל דמיינתי הכל. אבל זה היה כל כך מוחשי...
ירדתי להיכל הישיבה כדי לקחת את התפילין ולנסוע לכותל להתפלל שחרית, בכל זאת להעביר את הטעם הרע...
קבוצת בחורים עמדה שם ודיברה בלהט ובפנים מזועזעות.
התקרבתי לשמוע - בחור דיבר שם במהירות על כך שמצאו את הגופה של המשגיח בחדר המדרגות עם סימני חניקה על הצוואר. את ההמשך לא שמעתי. התעלפתי במקום.
אחרי כמה ימים היה עוד מקרה של חנק.
ואחריו עוד אחד.
אחר כך היתה הפוגה של כמה שבועות ואז שוב זה קרה, בבאר שבע.
הפסקתי לעקוב אחריו.
אבל אם תראו אדם גבוה עם זקנקן קטן בצבע שחור או חום והידים שלו בשרוולים - תברחו הכי מהר שאתם יכולים לרוץ.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
הארכת דדליין:
עקב חוסר ההיענות, האתגר יימשך עוד שבועיים.


סתאאם. צ'יזבט.
האתגר נעול.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
מקום שלישי:
@הנף מקלדת
סיפור משעשע ואקזוטי.
האלמנטים טובים: בית קברות. איש תמהוני. צריף מצווח. נשמות כועסות.
אבל בתכלס יותר צחקתי מאשר שקשקתי...


מקום שני:
@ליאורהA
רעיון מעולה. הזירה של חדר בריחה היא זירה מצויינת כמקום שבו ממילא אמורים לפחד מכל מיני דברים לא צפויים. האמינות גם היא טובה.
הביצוע די טוב. היה מקום להרבה יותר הפחדה. הייתי מצפה שיקרו יותר דברים מוזרים ומפחידים.


מקום ראשון:
@דיונון
הסיפור מתחיל באקספוזיציה מוכרת, גורם לנו להאמין שהסיפור אמיתי. הפחד הולך ונבנה לאט לאט ומגיע עד לרמת אימה גבוהה. סיפור ממש מברירררר.
אמנם משהו שם בסוף לא היה לגמרי ברור לי מבחינת ההתרחשות, אבל בשורה התחתונה - זה צ'יזבט טוב. גם אמין וגם מפחיד. ככה נראה צ'יזבט.

העיקר לא לפחד כלל.
וגם לא להאמין לכל סיפור שמישהו מספר...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה