חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אם יש שם מידע מעניין מעבר למאירי ביבמות יז: אשמח שתוריד !!
יש שם אריכות גדולה ואיני יכול להוריד הכל.
בקיצור: במדרש בכמה מקומות (שהש"ר א י, קהלת רבה י, טז, מדרש שוחר טוב סי' עב) "אז תבאנה שתים נשים, מי היו, רב אמר רוחות היו, ורבנן אמרין יבמות היו". ברם יש שקישרו (שו"ת צמח צדק אבן העזר סי' שטז) את דברי המאירי לדברי המדרש, ואמרו כי אכן זו היא כוונת המדרש, וכשאמרו יבמות היו נתכוונו אכן לדברי המאירי שאחת מהן היתה זקוקה ליבום מפני בנה של השניה. ובספרים רבים (ידי משה, צמח צדק, שמן רוקח) הובא כי מקורו של המאירי הוא בירושלמי.
ובדרשות ר"י אבן שועיב (לפרשת משפטים ושקלים): "ורבנן אמרי יבמות היו, שכן דרך היבמות ליקח בן אחד ליפטר מן הייבום. ויש קצת תימה, כי למה הוצרכה לקחתו אחר שהיה לה זרע שכבר נפטרה מן הייבום, זולתי אם נאמר שמת בתוך שלשים יום. ויש בקצת המדרשים כי כלה וחמותה היו, כי החמות וכלה היו מעוברות וילדה החמות תחילה ואחר לידתה מת בעל כלתה שהוא בנה ונפלו לפני הקטן לייבום, שאלו מת בעלה קודם לידת החמות, אף על פי שילדה החמות אחרי כן לא היתה זקוקה, דכתיב כי ישבו אחים יחדיו, פרט לאשת אחיו שלא היה בעולמו, ואחרי כן ילדה הכלה ומת תוך שלשים יום ומן הספק חולצת ולא מתייבמת, וכראות הכלה שהיתה צריכה לבן חמותה, לקחה בן חמותה, ובנה המת השכיבה בחיקה, וזהו כי כשאמרה החמות תנו לה את הילוד החי לא רצתה לקבלו שלא תשב באיסור זקוקה לו, אמרה גם לי גם לך וגו'. ואם תאמר תמיתהו, שעל מנת כן לקחתהו, אינו דומה הגורם לעושה, והראיה בני יעקב עם יוסף, ויצתה בת קול ואמרה היא אמו, לקיים משפטיך למלך תן, להודיענו כי המשפט לה' הוא".​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
נחור בן תרח בן נחור
למרות שלא כתוב בפירוש שזה על שמו מסתבר כך.
יש בשכל טוב שחנוך בן ראובן נקרא ע"ש חנוך הצדיק שעלה לשמים, מצורף, וזה מה שהתכוונתי !
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
נפלט כנראה:
1703532544168.png
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
באין כאן בינתיים חידה ראויה לשמה, אכתוב כמה קלות:

מי מהראשון שהפך את מקלו לנחש?
אשר לקחתי בחרבי ובקשתי, מאין היה ליעקב אבינו חרב זה?
מתי ריבית מדרבנן יותר חמור מריבית דאו'?
מילה עם כמה משמעויות? (יש כנראה הרבה, משהו פחות מוכר, מקווה שאני מדייק)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יעקב הראשון שעשה את האותות שעשה אח"כ משה רבינו
ויעש האתת לעיני העם, מה ת"ל האתת, שבתחילה קרא יעקב לבניו, שנאמר ויקרא יעקב אל בניו, השליך מקל לפניהם ונעשית נחש שלח ידו ואחז בה ונעשית מקל, הוציא ידו לפניהם ונעשית שלג חזר והכניסה לחיקו ונעשית כבשרו, אמר להם יודע אני שמצרים משעבדים אתכם, ראו שאם יבא אדם ויטעה אתכם ויאמר לכם הגיע זמן ותאמינו בו ותצאו אחריו ויעמדו מצרים עליכם ויהרגו אתכם, אלא אם בא אדם ועשה לפניכם כאותות הללו האמינו בו וצאו אחריו, ולסוף כשבא משה ועשה כל אותות הללו האמינו בו ויצאו אחריו, לכך נאמר ויעש האותות לעיני העם ויאמן העם. (מדרש הגדול שמות)​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברשותכם אביעה חידות

1) עם איזה חיה יעקב אבינו דיבר?
2) איזה סימן עשה יעקב אבינו עם אבנים?
3) את מי יעקב אבינו החייה בתפילתו?
4) מי היה הראשון שניסך ניסוך המים?
5) היכן מצאנו "מי מריבה" לדבר טוב?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש במדרש שלקח ממישהו אחר, החרב היה מונח אצל..... והיא הביאה לו אותו !
כיון שראה עשו שלא הצליח במעשיו, הלך לרבקה אמו ואמר לה קחי חרבי יהא פקדון בידך, שיחטאו בני יעקב ואקח חרבי ואהרגם, מה עשה אליהו נטלו והוליכו ליעקב, ואמר לו קח חרב של עשו, שמא יכה בניך בה, שנאמר חרב פתחו רשעים חרבם וגו' וקשתותיהם תשברנה וכו'. (תו"ש בשם כת"י ילקוט מדרשי תימן)​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
קח חרב של עשו
ואני שמעתי מפי מגיד אחד, שהיתה זו חרבו של אדם הראשון, ואין בידי לאשר או לשלול. אולי תוכלו למצוא מקור.
חמור אבי שכם :) !!
אם מפי מתגעגע יצאה החידה הזאת, לא יהיה זה הפתרון. צא ובקש לך מדרש על חיה אמיתית המדברת..
אולי הכוונה לזאב - כשהיה בנימין נהפך אליו.
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
ואני שמעתי מפי מגיד אחד, שהיתה זו חרבו של אדם הראשון, ואין בידי לאשר או לשלול. אולי תוכלו למצוא מקור.
מעניין. למה אדם הראשון היה לו חרב? עם מי הוא נלחם? ועוד שלכאורה תובל קין היה הראשון לעשות חרבות.
אולי הכוונה לזאב - כשהיה בנימין נהפך אליו.
אני מקווה שזה בצחוק? יש לך מקור שבאמת נהפך לזאב? כי משהו טען לי כך לפני שנים אבל לא היה לו מקור טוב לזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה