חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לפי שזכרתי כי שמו 'מאד' כתבתי כן, והוא מילא תיבה זו (כמנהג גוברין יהודאין די איתי הכא במדינתא דממלאי להו לאתוותא דמתקריין 'אמות הקריאה' בכל אתר דמיכתבן), כדי שמעטי הבינה יקראו נכונה ולא יחשבו שמדובר ב'מאד' בניקוד אחר (מה זה בכלל מאד בניקוד אחר? ולמה יטעו? לכן זה נקרא התעקשות.. למרות שנשוא הענין חף מפשע כמובן, כתב כהרגלו, ולא עוד אלא שכבר מצא מישהו אחר שהיה 'נכון מאד' והוצרך להוסיף ו', אבל בשביל הנוסח זה יצא ככה), על כן תיוגו בידי @שרלוט לא בא נכונה, כי היא תייגה ניק אחר חלף הניק המקורי. ניק חסר ו'. אלא שעשתה כן בהעדר כוונה, ובטעותי טעתה גם היא.
אך לא תמיד יצחצח מדברותיו, כי הגם שמדברו נאוה וחידותיו יוצאות בהינומא, מכל מקום לשונו פעמים שאי אתה יודע אם כוונתו לזכר אם לנקבה. ואם להטעותנו בא ולהגביר ההילה.
ועל זאת חרה אפה של @דבי מ. והשיגה עליו את אשר השיגה, והוא - לא שת לבו לצלצול [חגורה] אדום אשר בתיאור הניק שלה, והשיב לה כאשר היתה אתו אמנה להחליף בין המינים, וענה בלשון זכר: צודק (ולא צודקת. והאמת שרק השעשוע שהיה לי לראות את זה, שבדבר שבישל בו המשיך לבשל, נצנץ במוחי לחוד עליו חידה)
.
עד שבאו הזקנים - מהמדרש הנעלם הנ"ל - וניסו לחפאות ולהסתיר את השגיאה הלשונית. והסתרה זו לא היתה אלא בדייה (ועל כן התאימה הלשון 'חפאו', שכוללת בדייה והסתרה).
אז כך:
1. חשבתי אם להגיב על עניין הלזה (ועדיין אני מתלבט).
אז בתמצית, לא חלמתי ששמות ו'לשונות' הניקים כאן משקפים באמת את סוג הכותב,
והיות שאני לא רגיל בערבוב הזה, וגם אין לי עניין להוסיף על כל משפט 'נכתב בלשון זכר מטעמי נחות, אבל מיועד' וכו', ולכן, צורת כתיבה שלי תמשיך כמו עד כה, לטוב ולמוטב, ואני מראש מבקש סליחה אם זה יפריע למישהו.
(פתרון אחר, כמו לפתוח אשכול מגביל, מה שיקל קצת למדקדקים המוכשרים מביננו נראה פחות ישים).

2. בעניין סגנון הכתיבה שלי, אני מקבל כל ביקורת בתשועות חן. כבר מזמן השכלתי להבין שהיא לא מושלמת, אפילו פרסמתי פעם בפרוג מאמר, ולפי ה(אי)תגובות הבנתי את הרמז;), ואכהמ"ל. השיפורים מגיעים עם הכתיבה.

3. בגדול האשכול כאן הוא לחובבי חידונים תורניים, אם להוסיף ידע חבוי מעניין ומסקרן, ואם לחידוד החשיבה והיצירתיות וכו'. אין כאן תחרות על חריפות שכלית, ועל יכולת ביטוי תקין מקורי תמציתי וגמישות כתיבתית שגובל בגאונות.
ואם כן יש, לענ"ד די ברור מי לוקח
שמו בכתובים, כינוי לדייקנות - למרחוק, ובצירוף חריפות. גרם בהטעייתו לזהירות ביום המנוחה.
שתל חמשה במספר, שהתחלפו כפי המעמד, מהם לקח את האחרונה, ושם מקומו, בהקדמת שתים לפני האחרונה.
בתווך נמצא מי שמוצאו משלם והוא ראשו, וקודם לו השלימות. ובכללותו נוח להיכפף, נבון ומכלכל בחוכמה אמריו חידותיו וחרזיו, שינה אין לפניו
!
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ברשותכם, הא לכם, לטובתכם ולהנאתכם:
נקראת על שם עגלה
באותיותיה ישכינו חסר נשימה
נתייתמה ביום שמחת לבה
נזכרה כאם הבנים, לסיבה לא נודעה לפרשנדתא
אני חושב רבקה
עגלה- הכניס פרה לרבקה ודש בה.
באותיותיה הקבר ישכון חסר נשימה
התיתמה מאביה בתואל כשבא אליעזר
זהו עד כאן הצלחתי
קשור לברכה שבירכה לבן (שהוא המן?) 'אחותנו את היו לאלפי' וכו' שמזכירים זאת ב.....??
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ברשותכם, הא לכם, לטובתכם ולהנאתכם:
נקראת על שם עגלה
באותיותיה ישכינו חסר נשימה
נתייתמה ביום שמחת לבה
נזכרה כאם הבנים, לסיבה לא נודעה לפרשנדתא
פרק כ"ח פסוק ה ד"ה אם יעקב ועשו - אינ יודע מה מלמדנו
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
1. איפה מצינו מישהו שנלחם נגד אביו/סבו (מחלוקת) הביולוגי, ועל פי חז"ל הוא בעצם לא בנו/נכדו?
2. איזה ספרים חיבר אאע"ה?
3. מי היה (לא תרח) ראש המשפחה של כל האבות (חוץ מאברהם) והאימהות הקדושות?
4. מה המקור שנשים פסולות לעדות?
5. למי עלה המים בנס?
6. מי היה נוכח כשהמלאכים אכלו אצל אברהם?
7. מי נתנה לחם לעני, ואנשי סדום הרגו אותה?
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
נכון מאוד!
והוא היה גם ראש שושלת של מלכות בית דוד, ע"י רות המואבית ונעמה העמונית שנולדו מלוט,
בחת"ס בסוף הפרשה אומר שמזה רואים שהיה צדיק גדול שזכה לכל זה!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אז כך:
1. חשבתי אם להגיב על עניין הלזה (ועדיין אני מתלבט).
אז בתמצית..
גם אני חשבתי אם להגיב. (וגם ענין ההתלבטות נמצא לו בדלתיים וסוגר).
אז בתמצית של התמצית:
אין כאן כוונה לשנות סגנון (חוץ מענייני ההטעייה הקלים..), לא נתינת ביקורת ולא הצלפת עמדות.
אין כאן כוונה להזיק, אין כאן הטפה להיות בענייני לשון נזיח ונזיק (אשר דוגמתו בלאו הכי לא יכנס למקום זה מדין סחור סחור).
יש כאן שעשוע לשון בלבד, קורטוב הומור השייך לתת-פורום זה, ולימים טרופים אשר כאלה.
ואתה נכון מאוד, לך בכוחך זה והושעת את ישראל משעמומו!
ואתה שלום וביתך שלום ואל תסור מני הלום!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
2. איזה ספרים חיבר אאע"ה?
היו לו ארבע מאות פרקים של עבודה זרה.
מלבד זה כתוב ברמב"ם (עבודה זרה פ"א) שהוא חיבר ספרים בענייני אמונה:
והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען והוא קורא שנאמר ויקרא שם בשם ה' אל עולם, וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מה המקור שנשים פסולות לעדות?
ועמדו שני האנשים.
5. למי עלה המים בנס?
רבקה. (בודאי הכוונה לעוד).
6. מי היה נוכח כשהמלאכים אכלו אצל אברהם?
ישמעאל ('והוא אחריו' לפי אחד הפירושים).
7. מי נתנה לחם לעני, ואנשי סדום הרגו אותה?
פלוטית בת לוט, הנ"ד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כט

א מִזְמוֹר לְדָוִד הָבוּ לַיהוָה בְּנֵי אֵלִים הָבוּ לַיהוָה כָּבוֹד וָעֹז:ב הָבוּ לַיהוָה כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה בְּהַדְרַת קֹדֶשׁ:ג קוֹל יְהוָה עַל הַמָּיִם אֵל הַכָּבוֹד הִרְעִים יְהוָה עַל מַיִם רַבִּים:ד קוֹל יְהוָה בַּכֹּחַ קוֹל יְהוָה בֶּהָדָר:ה קוֹל יְהוָה שֹׁבֵר אֲרָזִים וַיְשַׁבֵּר יְהוָה אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן:ו וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ עֵגֶל לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן כְּמוֹ בֶן רְאֵמִים:ז קוֹל יְהוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ:ח קוֹל יְהוָה יָחִיל מִדְבָּר יָחִיל יְהוָה מִדְבַּר קָדֵשׁ:ט קוֹל יְהוָה יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת וַיֶּחֱשֹׂף יְעָרוֹת וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד:י יְהוָה לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב יְהוָה מֶלֶךְ לְעוֹלָם:יא יְהוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הווי משפחתי • 4

לוח מודעות

למעלה