חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ויש אומרים ששמה 'מלח' (ספר הפליאה לז, א). ואולי זה נתחדש לה ממש בצאת נפשה כי מתה..
וזה לשונו: ותהי נציב מלח, מדה כנגד מדה, כי שמה של אשת לוט מלח, ולמה נקראת מלח? שהיו העניים מבקשים ממנה לחם ונותנת להם מלח, וכי לא היתה לה לתת צדקה רק מלח, על כן היו העניים מתפללין עליה ומבקשים מהשם להחזירה תל מלח, והשם שמע תפילתם ונהפכה למלח, וכשהיתה שומעת היתה חוזרת ועונה אמן בחושבה כי תפלתם לטובה עליה כי המלח נעשה מן המים ומן העפר וכונתה שהיו דבריהם לטובה, וכוונתם היתה לרעה, והנה נתקיימה כוונת העניים וחזרה לנציב מלח. (ועי' במדרש תלפיות ענף אשה שמבאר זאת באריכות)​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
וזה לשונו: ותהי נציב מלח, מדה כנגד מדה, כי שמה של אשת לוט מלח, ולמה נקראת מלח? שהיו העניים מבקשים ממנה לחם ונותנת להם מלח, וכי לא היתה לה לתת צדקה רק מלח, על כן היו העניים מתפללין עליה ומבקשים מהשם להחזירה תל מלח, והשם שמע תפילתם ונהפכה למלח, וכשהיתה שומעת היתה חוזרת ועונה אמן בחושבה כי תפלתם לטובה עליה כי המלח נעשה מן המים ומן העפר וכונתה שהיו דבריהם לטובה, וכוונתם היתה לרעה, והנה נתקיימה כוונת העניים וחזרה לנציב מלח. (ועי' במדרש תלפיות ענף אשה שמבאר זאת באריכות)​
בהעדר כרוב ראוי (אימוג'י בלעז), לא נותר לי אלא להודות על הציטוט הנפלא הזה.
אשר יש בו מן ה'שכוייח!' ויש בו מן ה'וואו' ויש בו מן ה'תודה'. שקולים הם ויבואו שלשתם.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש לאשת לוט עוד שם, בגלל העניים, מהו השם?
מלח. (ספר הפליאה).
כעת אגלה כאן רז גדול: שמות של הנזכרים בתנ"ך שנתפרשו רק במדרשים, וכן תאריכים וכדו', הובאו וקובצו בספר 'למכסה עתיק' של הגר"ח קנייבסקי. זה קצת מוריד את העוקץ מכל השאלות של 'איך קראו' לפלוני/ת... אבל זו ידיעה חשובה (בפרט למי שאין לו מאגר תורני, אבל לא רק) שתעזור לכל הדברים מהסוג הזה.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!

@מתגעגע, על זה נאמר 'צור ילדך תשי'.
אתה מעלה לי נשכחות מעמוד 12?
איפה אנחנו ואיפה הוא..
(אבל סליחה שלא זכרתי את שאלתך)

נשארו שתי שאלות לעת עתה:
שם נוסף לאם אברהם אבינו.
שם נוסף לאשה שאמו של ישמעאל ארגנה לו.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
במסכת סנהדרין (ק"ח: ) מסופר על עוף אחד ששמו 'אורשינה', שהיה ישן בחדר ספון ומתוקן לו בתיבת נח, ובעת שכל החיות שבתיבה ביקשו את מזונותיהם מנח, הבחין נח שאין האורשינה מבקש כלום. שאלו נח: 'וכי אין אתה צריך מזונות?', השיב לו העוף: 'רואה אני שאתה טרוד מאוד, על כן אמרתי שלא אצער אותך'. האציל נח את ברכתו לעוף ואמר לו: 'יהי רצון שלא תמות'. ובפירוש 'יפה תואר' (על מדרש רבה פי"ט ה') כתב דבר-פלא, שמכח ברכתו של נח, אין העוף מת אפילו על ידי חץ וכדומה, כי אין המיתה שולטת בו!​
ובמדרש רבה מובא בגלל שלא אכל מעץ הדעת (מהרש"א שם)
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אממ.. לצערנו גם לא..
אבל מאיפה כל השמות המעניינים האלו?

אם אברהם אבינו​

שם: אמתלאי בת כרנבו

מקור: תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף צ"א עמוד א'

שם נוסף: עדנה בת ארם

מקור: ספר היובלים (פרק י"א)

שם נוסף: עתידיי

מקור: פרקי דרבי אליעזר, פרק כ"ו

אשת ישמעאל​

הראשונה​

שם: עיפה

מקור: פרקי דרבי אליעזר ל

שם נוסף: מריבה

מקור: ספר הישר

שם נוסף: גיגית

מקור:מדרש כתב יד מובא בספר למכסה עתיק

שם נוסף: עדישה

מקור: תרגום יונתן לספר בראשית, פרק כ"א, פסוק כ"א

השנייה​

שם: פטמה

מקור: פדר"א ל ותרגום יונתן לספר בראשית, פרק כ"א, פסוק כ"א

שם נוסף: מלכית

מקור: ספר הישר
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אם אברהם אבינו
שם: אמתלאי בת כרנבו..
מדהים ביותר!!
שם נוסף: גיגית
את זו חיפשתי.
עדישה המיוחדת לא באה לו ע"י שידוך. כמבואר בלשון התרגום.

ועל כן לא שרתה השמחה במעונם והוכרחו להפריד החבילה..

ולגבי אם אברהם, אכן טעיתי, התכוונתי ל'עתריי', ולא שמתי לב.
צדקת ממני ועמך הסליחה!
אבל הרווחנו את כל השמות והמקורות מרוכזים כאחד!
שכוייח עצום!
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ברשותכם חידה אחת נוספת:
מי הוא הרביעי שנקרא במקרא בשם 'אחי'?

(הכוונה שצריך להביא את כל הארבעה..)

כמו זה?
הבל - השומר אחי אנוכי

עשיו - הצילני נא מיד אחי מיד עשיו
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ברשותכם חידה אחת נוספת:
מי הוא הרביעי שנקרא במקרא בשם 'אחי'?

(הכוונה שצריך להביא את כל הארבעה..)
אחד מבני בנימין

אחי בן עבדיאל

ובני שמר - אחי

זה מה שמצאתי.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

אשת ישמעאל הראשונה

שם נוסף: גיגית
מקור: מדרש כתב יד מובא בספר למכסה עתיק
ומקורו בתנ"ך לבית פרחי, מובא בקובץ הפסגה גליון א' (עמוד 58)
וכנ"ל
בספר למכסה עתיק מביא מדרש ששם אשת קין היתה 'הויה'. ומקורו בתנ"ך לבית פרחי, מובא בקובץ הפסגה גליון א' (עמוד 58): אשת קין הויה, אשת הבל סומקמא [ומונה שם עוד שמות ].​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה