חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
קשור להבל??
לא, אלא:
נראה לי שהוא התכוין לכך ששמו של האיל היה 'יצחק'.
בדיוק!!!
כך מובא באבות דר"נ כת"י (הובא בתורה שלמה אות קנט).
וכן:
והנה איל ר' יהודה ור' יוסי חולקין בדבר זה, אחד אומר לפי שעה נזדמן לו, ואחד אומר ראש צאנו של אברהם היה, ויצחק שמו, ולא הכירו, אמר הקב"ה יבא יצחק תחת יצחק. (מדרש הגדול)
רב ושמואל, חד אמר מביתו הוא בא עמו ואין מכיר בו, וחד אמר בין הרקיעים גדל, והיו קוראין לו יצחק. (מדרש "זה הוא שנאמרה ברוח הקדש").
מצאתי בחיד"א משמעות שלא ברורה לי כ"כ בזה!
מה הוא כותב?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה היה שונה בגופו של אילו של יצחק? (במה הוא היה שונה בגופו משאר האילים?)
היה זה איל ש'קרניו קודמות לפרסותיו'.
במחשבה שניה: אולי הוא התכוין לתשובה אחרת. כי בתורה שלמה שם מובא, שאילו של יצחק היתה לו רק קרן אחת במצחו, וזו הכוונה ב'איל אחר'.​
יישר כח על הידיעות המעניינות הנ"ל, אבל לא לכך כוונתי, אמנם גם קשור ל'איל אחר'
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
איזה בעל חיים אינו מת אלא חי לנצח?
במסכת סנהדרין (ק"ח: ) מסופר על עוף אחד ששמו 'אורשינה', שהיה ישן בחדר ספון ומתוקן לו בתיבת נח, ובעת שכל החיות שבתיבה ביקשו את מזונותיהם מנח, הבחין נח שאין האורשינה מבקש כלום. שאלו נח: 'וכי אין אתה צריך מזונות?', השיב לו העוף: 'רואה אני שאתה טרוד מאוד, על כן אמרתי שלא אצער אותך'. האציל נח את ברכתו לעוף ואמר לו: 'יהי רצון שלא תמות'. ובפירוש 'יפה תואר' (על מדרש רבה פי"ט ה') כתב דבר-פלא, שמכח ברכתו של נח, אין העוף מת אפילו על ידי חץ וכדומה, כי אין המיתה שולטת בו!​
ובענין אחר ענה:
חול איוב כ"ח י"ט וכחול ארבה ימים רש"י עוף ושמו חול ולא נקנסה עליו מיתה שלא טעם מעץ הדעת ולבסוף אלף שנה מתחדש וחוזר לנערותו".​
ונמשיל מדה זו אל העוף היחיד בעולם הנקרא פיניצו בלע"ז, לדעת קצת יקרא חול שאמר איוב וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים, אשר הוא חי כפי הזיות של המיטאלאגען שט"ו שנים, וכאשר יזקין ויקרב אל אפיסת הכוחות, מקושש עצים מעצי בשמים יבשים היטב ועושה לו קן ונכנס בו והופך פניו נגד השמש ומרחף ומכה בכנפיו הרבה עד הבעירו אש בקן ההוא מחוזק חום השמש אשר נגדו, והעוף הזה כ"כ חזק בהסכמתו כי עם הרגישו האש בוער אינו זז משם עד שנשרף, כי יודע ממה שהטביע בו הטבע כי הוא עתיד להתחדש, ולסוף ט' ימים נולד מהאפר ההוא ושיירי גופו תולעת קטן אשר חי וגדל בכוח טבעי עד מקצה ל' יום נעשה עוף כמו שהיה בתחילה, וכזה לא נמצא ממנו כי אם אחד יחיד בעולם. וכן יחידו של עולם חזק בחכמתו כדכתיב לא איש אל ויכזב ובן אדם ויתנחם, וכתיב לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה, וקדושי עליון היתה בם מדה זו אשר עמדו בנסיון באו באש ובמים ובחרב ובכמה מיתות ולבם בריא להם כאולם. (צמח צדיק לרבי יהודה אריה די מודינא פרק ל' מובא במדבר קדמות מערכת ח' אות א')
וכעין זה גם הנשר:
אדם הראשון הכיר בחכמתו שהנשר מלך שבעופות ועפיפתו גבוה מכל עוף, וכמו שידוע מעניניו כי כשישלימו לו עשר שנים יגביה עפיפתו עד מאד עד שהוא מתקרב לגלגל האש, ולרוב החמימות מחבט עצמו ומפיל עצמו לים, והנה הוא נמרט, ואחרי כן יתחדש ויעלה אבר כבתחילה, וכן מנהגו כל עשר שנים עד מאה שנה, ובשנת המאה מתקרב ביותר לגלגל האש ומגביה העפיפה כמנהגו ונופל בים ומת, וכ"כ רב סעדיה גאון ז"ל. וע"כ ידע האדם הענין הזה בחכמתו וקרא שמו נשר, כי הש' אש, והר' רוח, והנ' לשון נפילה. (רבינו בחיי בראשית ב, יט וכן מובא ברד"ק תהלים קג, ה)
הרואה אשתו של לוט מברך שתים: עליה אומר בא"י אמ"ה דיין האמת, ועל לוט אומר: בא"י אמ"ה זוכר הצדיקים (שו"ע סי' ריח סעי' ח).​
ומה שאין נראה עתה נציב מלח אצל ים המלח, העיקר בזה כמו שראיתי כתוב, שהיה בסביבה ההיא רעש ארץ, ויצא ים המלח מגבולו ושטף עוד כברת ארץ סביבו (והן הן הבנינים שכתבו רושמי הארץ שנראין שקועין בו שודאי אינן מבניני סדום, שלא היו קיימין עד עתה, ועוד שאמרו לעיל שנהפכו יסודותיה למעלה, וא"כ הבנינים למטה בארץ) ובתוכה גם את נציב המלח, ואפשר שזהו טעם הרמב"ם שהשמיט בחבורו הברכה שבפ' הרואה על סדום ועל נציב מלח, כי הוא מפרש שניהם נתקנו ברואה נציב מלח, כמ"ש הב"י בא"ח סימן רי"ח ע"ד הרא"ש, ומפני שבימיו כבר נכסה נציב המלח בים, לכן השמיטו. (פי' הרד"ל על פרקי דר"א פרק כ"ה)
 
נערך לאחרונה ב:

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יפה מאוד!!!
מה המקור?
ראיתי בעלון מקול הלשון
ובעלי התוספות על התורה אמרו שהיה לו לאאע"ה סימן נוסף, כי כל הברואים שנבראו בששת ימי בראשית לא היה להם מקום חבל הטבור באמצע הבטן, כי לא נולדו מאמם ע"י הריון. וכן אדם וחוה לא היה להם נקב הטבור. ולכן כשראה אברהם אבינו 'הנה איל אחר', זהו איל מסוג אחר, שאין לו טבור בבטנו, והלא לפני שמקריבים קרבן עולה בודקים יותר משבעים דברים שאינו בעל מום, אחד מהם הוא אם אין לו מום בטבורו, ואז ראה אברהם שזהו איל אחר, אין להשיג איל כזה בכל העולם בלי סימן טבור באמצעו. מכיון שהוא נברא בששת ימי בראשית לא ע"י אב ואם.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ראיתי בעלון מקול הלשון
ובעלי התוספות על התורה אמרו שהיה לו לאאע"ה סימן נוסף, כי כל הברואים שנבראו בששת ימי בראשית לא היה להם מקום חבל הטבור באמצע הבטן, כי לא נולדו מאמם ע"י הריון. וכן אדם וחוה לא היה להם נקב הטבור. ולכן כשראה אברהם אבינו 'הנה איל אחר', זהו איל מסוג אחר, שאין לו טבור בבטנו, והלא לפני שמקריבים קרבן עולה בודקים יותר משבעים דברים שאינו בעל מום, אחד מהם הוא אם אין לו מום בטבורו, ואז ראה אברהם שזהו איל אחר, אין להשיג איל כזה בכל העולם בלי סימן טבור באמצעו. מכיון שהוא נברא בששת ימי בראשית לא ע"י אב ואם.​
כתוב בעלון הנ"ל מקור, איזה מבעלי התוס'?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
4. מה המקור שנשים פסולות לעדות?
ותכחש שרה
5. למי עלה המים בנס?
רבקה. (בודאי הכוונה לעוד).
צאנו של אברהם אבינו, יעקב, משה, ולהבדיל פרעה
6. מי היה נוכח כשהמלאכים אכלו אצל אברהם?
ישמעאל ('והוא אחריו' לפי אחד הפירושים).
אליעזר?
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ראיתי בעלון מקול הלשון
ובעלי התוספות על התורה אמרו שהיה לו לאאע"ה סימן נוסף, כי כל הברואים שנבראו בששת ימי בראשית לא היה להם מקום חבל הטבור באמצע הבטן, כי לא נולדו מאמם ע"י הריון. וכן אדם וחוה לא היה להם נקב הטבור. ולכן כשראה אברהם אבינו 'הנה איל אחר', זהו איל מסוג אחר, שאין לו טבור בבטנו, והלא לפני שמקריבים קרבן עולה בודקים יותר משבעים דברים שאינו בעל מום, אחד מהם הוא אם אין לו מום בטבורו, ואז ראה אברהם שזהו איל אחר, אין להשיג איל כזה בכל העולם בלי סימן טבור באמצעו. מכיון שהוא נברא בששת ימי בראשית לא ע"י אב ואם.​
רבי משה לייב שחור ישב בביתו הדל בשערי חסד בירושלים, נכנס אליו יהודי ושאל שאלה, הירושלמי בכלאים מביאה את שיטתו של רבי חנינא שאומר שאסור לרכב על בהמת כלאים, בקיצור שלחן ערוך מופיעה ההלכה הזאת שבעלי נפש מחמירים על עצמם לא לרכב על פרדה, שואל הירושלמי א"כ איך היה מותר לשלמה המלך לרכב על הפרדה לגיחון, הרי אסור לרכב על פרדה? עונה הירושלמי תשובה מרתקת: פרדה זו היתה פרדה מששת ימי בראשית, פרדה כזאת אין איסור לרכב עליה, היא לא תוצר של איסור. שאל היהודי איך יודעים? גם לפי הדין שעד אחד נאמן באיסורין, הרי זה כשיודע בעצמו, ולא על פי עד מפי עד, בא עד אחד ואומר שזאת לא פרדה שנולדה מהרבעה של סוס וחמור, אלא שנוצרה בששת ימי בראשית, בואו נאמר שעבר במסורת איש מפי איש מזמן בריאת העולם, כל דור ידע לספר לילדים: אתה רואה את הפרדה הזאת? זאת פרדה מששת ימי בראשית!! ודור לדור יביע אומר, אבל להתרת איסורים צריכים עדות כשרה, לא עדות של איש מפי איש? אמר לו רבי משה לייב שחור תשובה נפלאה: בנסיעה שלפני עשרים שנה כשהוא היה בווינה בגלל עסקי הרוקחות שלו, הוא נכנס למוזיאון הממלכתי, למכון כתבי יד של קדמונים, הוא מצא כתב יד קדמון, ללא שמו של המחבר, לפי הערכתו מדובר בתקופה מאוד קדומה, אולי עוד מתקופת הגאונים, הוא מצא שם ביאור לפסוק בפרשת העקידה, ביאור מאוד לא ידוע, ביאור נדיר ביותר, "וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו", מה הכוונה איל אחר? רש"י שהוא מפרש המקרא לפשוטו של מקרא אומר שהמילה "אחר" אינה במקומה, צריכים להעביר את המילה - אחר הסיפור הוא ראה את האיל, כך אומר רש"י, יש עוד פירושים, באותו פירוש קדמון כתוב דבר נפלא, "איל אחר" הכוונה לסוג שונה משל איל מקובל, במה הוא היה שונה? אילו של אברהם אבינו היה איל שנוצר בששת ימי בראשית, לא איל מתולדה, כל דבר שנולד מאם יש חבל טבור שקושר אותו אל האם, וכאשר חותכים את חבל הטבור נשאר חותם בתוצר, כשהקב"ה יוצר איל שלא מאב ואם, אין שום סיבה שבעולם שלאיל הזה יהיה חותם של טבור, כי הרי הוא לא נולד מאם, אין לזה שום צורך לתפקוד, "והנה איל אחר" - איל שונה שאין לו טבור, אמר רבי משה לייב שחור בעקבות אותו כתב יד, אסביר לך גם את השאלה שלך, לפרדה של דוד המלך פשוט לא היה טבור, ידעו במפורש שאין כאן תולדה מאם. דברים נפלאים. [מתוך דברי הספד שאמר האדמו"ר מטאלנא שליט"א על אחותו חוה ברכה לוי ע"ה נלב"ע ט"ו חשון תש"ס תנצב"ה - (המה ינחמוני שמות, עמוד 243)]
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה