חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אחד מבני בנימין

אחי בן עבדיאל

ובני שמר - אחי

זה מה שמצאתי.
מדרש אגדה כשברח יעקב מפני עשו לחרן נולד לו בן לעשו וקראו אחי כדי שלא תשתכח מה שעשה לו יעקב, וציוה לו כל מקום שיפגע בו שיהרגהו, זהו מיד אחי ומיד עשו. (תוספות השלם)​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מדרש אגדה כשברח יעקב מפני עשו לחרן נולד לו בן לעשו וקראו אחי כדי שלא תשתכח מה שעשה לו יעקב, וציוה לו כל מקום שיפגע בו שיהרגהו, זהו מיד אחי ומיד עשו. (תוספות השלם)​
במדרש אגדה שלפנינו (בובר) לא כתוב שהיה בנו של עשיו. אבל כתוב שהיה שמו 'אחי':
והא לך לשון המדרש: הצילני נא מיד אחי. אחי שבא אלי מכוחו של עשו, שבשעה ששלח יצחק את יעקב לפדן ארם, שיגר עשו איש אחריו ששמו אחי.
וכנראה הוא מדרש אחר.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
סליחה על הבורות
מה הכוונה?

חולין ס.
קרניו קודמין לפרסותיו - שכל שוורים פרסותיהם נולדות עמם וקרנותיהם גדלים לאחר זמן אבל של מעשה בראשית בקומתם נבראו ובקרניהן וכשיצא מן הארץ ראשו תחלה נמצאו שקדמו קרנותיו לפרסותיו:
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
חולין ס.
קרניו קודמין לפרסותיו - שכל שוורים פרסותיהם נולדות עמם וקרנותיהם גדלים לאחר זמן אבל של מעשה בראשית בקומתם נבראו ובקרניהן וכשיצא מן הארץ ראשו תחלה נמצאו שקדמו קרנותיו לפרסותיו:
יפה מאוד
אבל למעשה אחרי הכל היה נראה כמו איל אחר, רק בשעה שנולדה
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אבל למעשה אחרי הכל היה נראה כמו איל אחר, רק בשעה שנולדה
זו אכן הערה על המחדד.
היה לו לכתוב: מה נשתנה בבריאתו משאר אילים.
וכדי ללמד עליו זכות, תעיין בתורה שלמה על הפסוק 'איל אחר', תראה (באות קנב) שמפרש (בדרך אפשר) שהיו ניכרים בזה [השור של אדה"ר, והפר של נח, והאיל של יצחק] שקרנותיהם קדמו לפרסותיהם, וזה נלמד מלשון הכתוב 'איל אחר', שכאילו הוא דבר אחר משאר האילים.

במחשבה שניה: אולי הוא התכוין לתשובה אחרת. כי בתורה שלמה שם מובא, שאילו של יצחק היתה לו רק קרן אחת במצחו, וזו הכוונה ב'איל אחר'.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
שם של תפילה אחת שמזכירין אותו בתפילה אחרת
אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאֵין לָהֶם שִׁעוּר:
הַפֵּאָה, וְהַבִּכּוּרִים, וְהָרְאָיוֹן,
וּגְמִילוּת חֲסָדִים, וְתַלְמוּד תּוֹרָה.
אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא;
וְאֵלּוּ הֵן:
כִּבּוּד אָב וָאֵם, וּגְמִילוּת חֲסָדִים,
וְהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ שַׁחֲרִית וְעַרְבִית,
וְהַכְנָסַת אוֹרְחִים, וּבִקּוּר חוֹלִים,
וְהַכְנָסַת כַּלָּה, וּלְוָיַת הַמֵּת, וְעִיּוּן תְּפִלָּה,
והֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ;
וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם.

וכן מזכירים בפרשת הקרבנות של שחרית:
ועשירית האיפה סלת למנחה בלולה בשמן כתית רביעת ההין וכו'
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
קשור להבל??
מצאתי בחיד"א משמעות שלא ברורה לי כ"כ בזה!
נראה לי שהוא התכוין לכך ששמו של האיל היה 'יצחק'.
כך מובא באבות דר"נ כת"י (הובא בתורה שלמה אות קנט).
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לאו דוקא שנה. גם אם לא ראהו שלשים יום יברך שתים: משנה הבריות ושהחיינו.
ואם יש לו שני מומים נדירים, יביט בראשון ויברך משנה הבריות, יעשה הפסק (ילך להביא לו לשתות וכדו') ויביט שנית על המום השני, ויברך שנית. בקצב הזה יכול לברך כמה ברכות..
ואם בעל המום הזה גם חכם מחכמי ישראל, מברך שחלק מחכמתו.
ואם הוא חכם מופלג, יש דעה (שלא נפסקה) שמברך עליו חכם הרזים.
ואם הוא משלים בדיוק למנין שישים רבוא, מברך חכם הרזים בזכותו.
ואם זה בנו שנהיה אז בדיוק 13 יברך ברוך שפטרני וכו'
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ואם זה בנו שנהיה אז בדיוק 13 יברך ברוך שפטרני וכו'

בנו בגיל כזה ולא ראהו שלשים יום?
כנראה האב היה עסוק מדאי בהכנות לבר המצוה..
ואולי בגלל ההזנחה הזאת באו לו המומים האלה..
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאֵין לָהֶם שִׁעוּר:
הַפֵּאָה, וְהַבִּכּוּרִים, וְהָרְאָיוֹן,
וּגְמִילוּת חֲסָדִים, וְתַלְמוּד תּוֹרָה.
אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא;
וְאֵלּוּ הֵן:
כִּבּוּד אָב וָאֵם, וּגְמִילוּת חֲסָדִים,
וְהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ שַׁחֲרִית וְעַרְבִית,
וְהַכְנָסַת אוֹרְחִים, וּבִקּוּר חוֹלִים,
וְהַכְנָסַת כַּלָּה, וּלְוָיַת הַמֵּת, וְעִיּוּן תְּפִלָּה,
והֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ;
וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם.

וכן מזכירים בפרשת הקרבנות של שחרית:
ועשירית האיפה סלת למנחה בלולה בשמן כתית רביעת ההין וכו'
יפה מאוד
אבל אני התכוונתי בתפילות שמו"ע
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ברשותכם, הא לכם, לטובתכם ולהנאתכם:
נקראת על שם עגלה
באותיותיה ישכינו חסר נשימה
נתייתמה ביום שמחת לבה
נזכרה כאם הבנים, לסיבה לא נודעה לפרשנדתא
אם אפשר להגיד כמה מילים וכמה אותיות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה