חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה שהוא חייב בראיה לא אומר שיכול להוציא אחרים. גם בשופר הוא חייב, אבל לא יכול להוציא את עצמו וכ"ש אחרים, הגמ' (ר"ה כט.) אומרת שלא יכול צד עבדות שבו להוציא צד בן חורין, וכ"ש אחרים. וכך נפסק בהלכה סי' תקפ"ט ס"ה.​
עתה ראיתי שכיונתי בס"ד לקושיית הפרי חדש, וזה לשונו: אמנם לפירוש רש"י (ד"ה משנה ראשונה) שמפרש דהכל חייבין דקתני לאתויי חציו עבד וחציו בן חורין הוא כמשנה אחרונה, דכיון שיש על בית דין לכוף את אדונו לשחררו הוה ליה כאלו משוחרר כבר ולהכי מיחייב, הכי נמי גבי תקיעת שופר וכל התורה כולה נימא שיוציא את אחרים וכל שכן לעצמו, דהוה ליה כאילו משוחרר וכו'. עיי"ש מה שתירץ.​
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
זה לא ציטוט, הוא הביא את הרעיון מנוסח מחדש בתוך מאמר
@מתגעגע
ובכן: על פי תורת הנסתר כל העניין של התקיעות זה בשביל להעיר איזה מישהו מאד מסוים שנרדם... נחשו מי??? מי זה אותו אחד שנרדם וצריך להעיר אותו??? לא תאמינו... מעשה שהיה כך היה: לפני התש"פ שנים נברא אדם הראשון... והוא הסתכל ימינה ושמאלה ולא מצא עזר כנגדו... הוא ראה שכולם מסודרים... לכל בעלי החיים יש בן זוג... ורק לו אין בן זוג... מה עשה הקב"ה??? ויפל אלוקים תרדמה על האדם ויישן... ובמעמד הזה נבראה האשה!!! כן... הניתוח הזה נעשה ביום ראש השנה!!! נו... הסתיים הניתוח... כעת צריך לעורר את המנותח... איך מעירים את האדם מהשינה??? לא פחות ולא יותר בשופר!!!
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
@מתגעגע
ובכן: על פי תורת הנסתר כל העניין של התקיעות זה בשביל להעיר איזה מישהו מאד מסוים שנרדם... נחשו מי??? מי זה אותו אחד שנרדם וצריך להעיר אותו??? לא תאמינו... מעשה שהיה כך היה: לפני התש"פ שנים נברא אדם הראשון... והוא הסתכל ימינה ושמאלה ולא מצא עזר כנגדו... הוא ראה שכולם מסודרים... לכל בעלי החיים יש בן זוג... ורק לו אין בן זוג... מה עשה הקב"ה??? ויפל אלוקים תרדמה על האדם ויישן... ובמעמד הזה נבראה האשה!!! כן... הניתוח הזה נעשה ביום ראש השנה!!! נו... הסתיים הניתוח... כעת צריך לעורר את המנותח... איך מעירים את האדם מהשינה??? לא פחות ולא יותר בשופר!!!
על מה ההלם, @שיבת ציון ?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@מתגעגע
ובכן: על פי תורת הנסתר כל העניין של התקיעות זה בשביל להעיר איזה מישהו מאד מסוים שנרדם... נחשו מי??? מי זה אותו אחד שנרדם וצריך להעיר אותו??? לא תאמינו... מעשה שהיה כך היה: לפני התש"פ שנים נברא אדם הראשון... והוא הסתכל ימינה ושמאלה ולא מצא עזר כנגדו... הוא ראה שכולם מסודרים... לכל בעלי החיים יש בן זוג... ורק לו אין בן זוג... מה עשה הקב"ה??? ויפל אלוקים תרדמה על האדם ויישן... ובמעמד הזה נבראה האשה!!! כן... הניתוח הזה נעשה ביום ראש השנה!!! נו... הסתיים הניתוח... כעת צריך לעורר את המנותח... איך מעירים את האדם מהשינה??? לא פחות ולא יותר בשופר!!!
זה רק דרך רעיון בלבד, הוא אינו מתכוון שכך באמת היה
אלא אם כן הוא כותב מפורש שזה מדרש
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
להבנתי הוא כן מתכוון שזה כתוב אנשהו, אבל אינני אומר קבלו דעתי...
בהרבה ספרים מובא הרעיון (בין בדרך מוסר ובין ע"פ קבלה) שתקיעת שופר בראש השנה שייך ליום בריאת אדה"ר, ולכן אני מבין שגם הוא מתכוון על דרך הרעיון, כי אם זה היה מדרש, היה בוודאי מביא חיזוק לדבריו ממדרש.​
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
בהרבה ספרים מובא הרעיון (בין בדרך מוסר ובין ע"פ קבלה) שתקיעת שופר בראש השנה שייך ליום בריאת אדה"ר, ולכן אני מבין שגם הוא מתכוון על דרך הרעיון, כי אם זה היה מדרש, היה בוודאי מביא חיזוק לדבריו ממדרש.​
לפי מה שאני מכיר אם הוא כותב ע"פ תורת הנסתר הוא מתכוון לזה.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
מי זה אז נדברו?
אני שמעתי מזה בע"פ, עדיין לא מצאתי מקור, נראה שהמקור בתורת הנסתר.
תוך כדי חיפוש מצאתי בספר חכמת התורה של הרה"ג רבי שלמה קלוגר משהו אחר מעניין, מצרף לכם!
 

קבצים מצורפים

  • חכמת התורה.png
    חכמת התורה.png
    KB 98.9 · צפיות: 21
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
1. באיזה הלכה ליל ר"ה יותר קל מביום? ובאיזה ליל ר"ה חמור מיום ר"ה (בסעודה)? (לשיטות מסוימות)
לשיטת ר' אבלה פאסוועלער (נראה מהפוסקים שנוקטים כמותו, ודלא כהמשנה ברורה) שמובא בשערי ציון בסימן תקפ"ב ס"א, בלילה אם שכח המלך הקדוש לא חוזר משא"כ ביום, כמו ליל ר"ח כששכח יעלה ויבוא, כי אין מקדשים החודש בלילה עי"ש.
מאידך אם שכח יעלה ויבוא, לפי שו"ע הרב בסידור, בלילה חוזר כי אסור אז לצום כמו כל יו"ט, וביום אינו חוזר כי מותר לצום ביום ר"ה, עי"ש!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
2. היכן מצינו מאמר חז''ל לדינא שנוהג רק בשבת שובה?
'המלך הקדוש' שמזכירים במגן אבות בשבת שובה, אם שכח ולא גמר הברכה שחוזרים ע"ז??
(גם בר"ה וי"כ שבשבת כמו האי שתא מזכירים את זה)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
התכוונתי לפסוק אחר.
כנראה אתה לא מתכוון לפסוקים אלו:

'ה' ימלוך לעולם ועד', כי אומרים זאת יותר פעמים,
פעמיים באז ישיר, ברכת גאל ישראל, ובא לציון, ומעריב במי כמוך ביומיים, בעלניו לשבח כפול 6, ועוד (לא ספרתי עד הסוף יש הרבה.....)

וכן 'והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' ושמו אחד', בעלינו 6 פעמים, בפסוקי דזמרה אחרי מזמור שיר חנוכת הבית פעמיים (ביומיים) במלכיות ובעוד

'שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד', 4 קרי"ש, לפני הקרבנות אחרי העקידה פעמיים, בכתר פעמיים, לפני קריאת התורה פעמיים, פעמיים במלכיות ועוד......
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
איך תחש ומדין קרובי משפחה?
אם תחש היה בנו של נחור:
וַתֵּלֶד גַּם הִוא אֶת טֶבַח וְאֶת גַּחַם וְאֶת תַּחַשׁ וְאֶת מַעֲכָה חשבתי שהכוונה לתחש שהיה בימי משה

ומדין בנו של אברהם:
וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה. ב וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ.

אז תחש ומדין היו בני דודים!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה