חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
צ"ל: בשם דמש"א (- דמשק אליעזר. ותיבת שבתי אינו שייך לכאן)
תודה. (עד שאתה מציין על ט"ס, תכתוב מה זה 'ס"ש'..)
העתקתי מבר אילן גם את ההמשך. וכך זכתה לה גם תיבת שבתי להצטרף לחגיגה.

נראה לי שלענין החידה זה לא כ"כ משנה..
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
6. איך יתכן שאדם חייב לשמוע שופר בר''ה פעמיים?
חצי עבד שנשתחרר בראש השנה
מנין? הלוא מי שחציו עבד וחציו בן חורין חייב בראיה מטעם שכופין את רבו א"כ מאי שנא שופר מראיה?
 

חודו של כל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
'המשמיע אומר בְּעוֹבֵר כמקשיב'

'המשמיע'
שזה בעל התוקע המשמיע התקיעות, 'אומר' הברכה 'עובר' לפני התקיעות,
והברכה הוא 'כמקשיב' דהיינו לשמוע קול שופר כאילו הוא מקשיב ולא לתקוע קול השופר.

התשובה הכללית: תרועה.
תשע שלש ועשרים = מנין התרועות מהחיוב מן התורה [שלש תרועות], ובכל סדרה של תשר"ת תש"ת תר"ת שלש פעמים יש יותר תרועות [תשע בסך הכל]. וסך כל התרועות ביום זה [כשהסדרה הנ"ל כפולה בתקיעות שלפני מוסף ובמוסף, ואחרי מוסף עוד עשר תקיעות שבהן שתי תרועות בלבד, סך הכל עשרים].
דוקא לא שוברים = יש לקצר חלקי התרועה ולא להאריך, שלא יישמע שבר.
לפניה אחת או שתים לפחות = לפניה ב'תשר"ת' יש שני סוגי קולות, ולפניה ב'תר"ת' יש רק סוג אחד.
נגזרת מעולם האנחות = מוגדרת בגמ' ילולי ייליל, והוא תרגום 'יבבא'.
היום על שמה נקרא = יום תרועה.
ופעמים שזה עבירה = אם תוקעים יותר מהצורך. [גם אפשר לפרש על ה'אנחה' שאין לבכות ביום הזה].

גם בשבת תיקנו חכמים שלא לתקוע.

נכון, זה נשמע יותר מדויק.
ליגה. אלופים.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
8. ראייה שתחש היה כבר בימי אברהם? מי זה מדין?
קרובי משפחה
12 איפה מוזכר חמר
תיבת משה

/ חמורים לראשונה ??
היה לי טעות, כי אני התכוונתי 'ואלה בני צבעון ואיה וענה הוא ענה אשר מצא את הימם במדבר ברעתו את החמרים לצבעון אביו'.
אבל הרב המתגעג צדק:
חמורים - וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ וַיְהִי לוֹ צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים


וברשותכם אוסיף עוד כמה חידות:

1. באיזה הלכה ליל ר"ה יותר קל מביום (בתפילה)? ובאיזה ליל ר"ה חמור מיום ר"ה (בסעודה)? (לשיטות מסוימות)

2. איפה בתפילה של כל יום אומר 3 מילים אחד אחרי השני, מילה ב' מוספיה על הא', ומילה ג' מוסיפה על הב'? (כדוגמת תן, תני, תנין)

3. מי מגדולי פוסקי הדורות שמו היה כשם אביו?

4. מי התחתן הכי מבוגר בהיסטוריה?

5. מי מגדולי המפרשים אימץ את שם הפרטי של חמותו לשם משפחה שלו? ומי וגדולי פוסקי הדורות אימץ את שם המשפחה של אמו לשם משפחתו?

6. מי תיקן תפילת מוסף דר"ח, ומי תפילת ישתבח, ואיפה זה נרמז!
 

חודו של כל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
קרובי משפחה
וַתֵּלֶד גַּם הִוא אֶת טֶבַח וְאֶת גַּחַם וְאֶת תַּחַשׁ וְאֶת מַעֲכָה חשבתי שהכוונה לתחש שהיה בימי משה
תיבת משה
וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים
6. מי תיקן תפילת מוסף דר"ח, ומי תפילת ישתבח, ואיפה זה נרמז!
מוסף ר"ח: ראשי חדשים לעמך ר"ת רחל. (ברכי יוסף סי' תכ"ג)
ישתבח: 1) שלמה - שמך לעד מלכנו הקל ר"ת שלמה (כל בו, ועוד)
2) אברהם - אל ההודאות בורא כל הנשמות רבון כל המעשים הבוחר בשירי זמרה מלך יחיד וכו'. (שלמי ציבור)
3) משה רבינו (דעת זקנים פקודי)
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יוצרי ai

כיון דאתינן להכי​


מספרים על ראש ישיבה אחד שטס לאמריקה כדי לגייס כספים לצורך החזקת הישיבה שלו, הוא הגיע לאחד העשירים הגדולים שהיו שם, וביקש את עזרתו, שאל אותו העשיר מה שמך? 'שמי גד' השיב ראש הישיבה, פתח העשיר את ארנקו הוציא שבע דולר ונתן לו ופטרו לשלום, ראש הישיבה הצטער מהסכום הזעום שקיבל מאותו עשיר, אך מה היה לו לעשות, הוא קם ויצא, בעת יציאתו הוא ראה שאחריו נכנס רב אחר, הוא המתין מעט עד שאותו רב יצא, ושאל אותו בעדינות איזה סכום נתן לו העשיר, השיב לו הרב שהעשיר נתן לו ארבע מאות חמישים ושש דולר, תמה ראש הישיבה ושאל אותו כיצד זכית לקבל מהעשיר סכום גדול כזה, הרי לי הוא נתן בסך הכל שבע דולר, 'מה שמך'? שאל הרב, 'גד' השיב ראש הישיבה, אמר לו הרב בוא ואסביר לך את הענין, דרכו של עשיר זה לתת צדקה לפי הגימטריא של שמו של המבקש, ולכן לך הוא נתן שבע דולר מאחר ששמך גד, אך לי הוא נתן ארבע מאות חמישים ושש דולר כי אמרתי לו ששמי הוא אברהם יצחק, וממילא קבלתי תרומה כמספר שמי, שמע זאת ראש הישיבה והחליט גם הוא לשנות את שמו. כעבור מספר ימים הוא שב לבית העשיר וביקש שוב את עזרתו בתרומה הגונה עבור הישיבה שלו, 'מה שמך'? שאל העשיר, 'ארתחשסתא' השיב ראש הישיבה, העשיר טען שאין שם כזה, אך ראש הישיבה לא נבהל, אלא הוציא מתיקו תנ"ך והראה לו ששם זה מופיע כמה וכמה פעמים בספר עזרא, העשיר התנצל והחל לחשב את הגימטריא של השם הארוך הזה ונתן לו תרומה על סך אלף שלוש מאות ושבעים דולר, לפתע הוא התבונן בפניו של ראש הישיבה ואמר לו: משום מה כבודו מוכר לי, אם זכרוני לא מטעה אותי נראה לי שכבר היית כאן לפני מספר ימים והיה לך שם אחר, אמר לו: אז אמנם שמי היה גד, אבל לאחר שראיתי ששם זה לא מביא הרבה מזל החלטתי להרחיב אותו, כמו שכתוב ברוך מרחיב גד, ולכן אמרתי לעצמי שאם כבר אני מרחיב את שמי עדיף להרחיב לשם גדול, ולכן בחרתי בשם זה, הבדיחותא של ראש הישיבה מצאה חן בעיניו של העשיר. (בצור ירום חלק ט' עמוד ר"ז)
הזכיר לי בדיחה
ראש ישיבה הגיע לבית של עשיר גדול לבקש תרומה, שאל אותו העשיר 'איך קוראים לך' ענה לו 'דוד', הוציא העשיר 28 דולר, שם לו ביד ואמר לו, 'דוד בגימטריא 14, יד בגימטריא 14, נתתי לך 14 בתוך ה14'... חייך הראש ישיבה בעצב ואמר לו 'אילו לפחות שמי היה ארתחשסתא ואת הכסף היית שם בכרכשתא'....
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים

מוסף ר"ח: ראשי חדשים לעמך ר"ת רחל. (ברכי יוסף סי' תכ"ג)
הטעם אגב, כי ראתה רחל שהנשים לא יחטאו בעגל, ולכן בר"ח יו"ט שלהם תקנה מוסף!
ישתבח: 1) שלמה - שמך לעד מלכנו הקל ר"ת שלמה (כל בו, ועוד)
2) אברהם - אל ההודאות בורא כל הנשמות רבון כל המעשים הבוחר בשירי זמרה מלך יחיד וכו'. (שלמי ציבור)
3) משה רבינו (דעת זקנים פקודי)
חזק וברוך, תודה להוספה, תבורך!!


ברמז 'קרובי משפחה' התכוונתי שזה אמור לענות על שתי השאלות גם יחד:
8. ראייה שתחש היה כבר בימי אברהם, ומי זה מדין?
 
נערך לאחרונה ב:

רבקהנ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איפה בתפילה של כל יום אומר 3 מילים אחד אחרי השני, מילה ב' מוספיה על הא', ומילה ג' מוסיפה על הב'? (כדוגמת תן, תני, תנין)
מאלף אלפי אלפים אבל זה בשבת..
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
4. מי התחתן הכי מבוגר בהיסטוריה?
לכאו' נעמה אשת נח
נא פרט? (זה שהולידו מאוחר לא אומר שהתחתנו מאוחר!)


דיברנו ומדברים כעת אל נעמה,
1. איפה רואים בתורה (עפ"י רש"י) ראייה ברורה שמחותנים יכולים להיקרא באותו שם?
למך אבי נח, ולמך אבי נעמה (אחות תובל קין), היו מחותנים
מכבר התפלאתי לשיטת רש"י/מדרש,
על מה ולמה זכה קין שישאר מצאצאיו זכר, ושבדיוק ממנה (עם נח) תבנה כל העולם, מה שלא זכה הבל??
נכון שאי' ששת הוא 'תחת הבל' בגלגול, ואי' גם שהבל נתגלגל במשה רבינו ועוד (וקין בקרח)
אבל עדיין מקין נשאר דורות בלי גלגול?
וביותר קשה על רש"י (מבר"ר) ד"ה שבעים ושבעה.... 'שנגזר גזירה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות' וכו'??
 
נערך לאחרונה ב:

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
נא פרט? (זה שהולידו מאוחר לא אומר שהתחתנו מאוחר!)
כי נח נולד כשנעמה הייתה בת יותר מ900 (משמע שהיא נולדה לפני שאדם הוליד את שת-היינו לפני שנת 130, ונח נולד בשנת 1056 לאדם)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כי נח נולד כשנעמה הייתה בת יותר מ900 (משמע שהיא נולדה לפני שאדם הוליד את שת-היינו לפני שנת 130, ונח נולד בשנת 1056 לאדם)
חידוש גדול. מעניין אם יש לזה מקור.

בפסוק כשכתוב שצלה ילדה את תובל קין, כתוב 'ואחות תובל קין נעמה', ולא בהכרח שנולדה אז, רק התורה אומרת שהיא הייתה אחותו, ובעצם נולדה אחר כך. מאידך כמה שנים כבר חי למך??

אני התכוונתי את בועז שיש דעות שנפטר בגיל 400, ולילה קודם התחתן עם רות!!!

אגב בשוטטי על נושא זה מצאתי כמה דברים מעניינים:
בזוהר ח"א נה. :
מר רבי חייא, מאי דכתיב ואחות תובל קין נעמה, מאי איריא הכא דקאמר קרא דשמה נעמה, אלא בגין דטעיין בני נשא אבתרה, ואפילו רוחין ושדין, רבי יצחק אמר אינון בני האלהי"ם עזא ועזאל טעו בתרה, רבי שמעון אמר, אמן של שדים הות, ומסטרא דקין נפקת, והיא אתמנת על ליליא (עם לילית) באסכרה דרביי...... א"ל רבי אבא, והא אינון מתין כבני נשא, מאי טעמא איהי קיימת עד השתא, א"ל הכי הוא, אבל לילית ונעמה ואגרת בת מחלת דנפקן מסטרא דלהון, כלהו קיימות עד דיבער קב"ה רוח מסאבא מעלמא, דכתיב (זכריה יג ב) ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ.

משמע שלא מתה כי היא הפכה לאמם של ש-דים עי"ש.

רמב"ן:
ואחות תובל קין נעמה - כאומר ונולדה לו אחות ושמו נעמה... ובבראשית רבה יש אומרים אשתו של נח היתה, ולמה היו קורין אותה נעמה, שהיו מעשיה נאים ונעימים, נתכוונו לומר שהיה לה שם בדורות ההם, כי היתה צדקת, והולידה צדיקים, ולכן יזכירנה הכתוב, ואם כן נשאר לקין זכר מעט בעולם. ואם נאמר שאינה האשה שהוליד נח ממנה שלשת בניו, אם כן אין בזה טעם להזכירה. ומדרש אחר לרבותינו, שהיא האשה היפה היא מאד, שממנה טעו בני אלהים, והיא הנרמזת בפסוק "ויראו בני האלהים את בנות האדם", כמו שמוזכר בפירקי דרבי אליעזר, ואחרים אמרו כי היא היתה אשת שמדון אם אשמדאי, וממנה נולדו השדים, כי כן ימצא שמה בכתבי שמושי השדים, והכתוב ירמוז ויקצר בתעלומות כאלה.

אברבנאל:
נעמה - המציאה נעימת השירים, כבתרגום יונתן, ובבראשית רבה אמרו, שהיתה אשתו של נח, ונראה שמתה בלא בנים, דאם לא כן העולם מזרע קין. (שם)

מחלוקת מפורשת בעניין ששאלתי קודם למה קין זכה שישאר זכר מצאצאיו מה שלא זכה הבל!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה