חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הראשונה קשה עד למאוד, ויש שיאמרו שאין לה תשובה. (אלא שאנו מקובלנו שאין דבר העומד בפני התשובה.. אמנם יאמרו הראשונים שגם זו תשובה היא).
השניה נאמרת בסמיכות למצות היום (אצל בני ספרד לפחות).
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הראשונה קשה עד למאוד, ויש שיאמרו שאין לה תשובה. (אלא שאנו מקובלנו שאין דבר העומד בפני התשובה.. אמנם יאמרו הראשונים שגם זו תשובה היא).
בראשית לח, יג
ויגד לתמר לאמר הנה חמיך עולה...
עריכה: עכשיו אני רואה שזה אבי האשה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
דרך אגב: וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי
אכן, משם למדו הפוסקים דין 'כבוד חמיו' (שאגב, לא נזכר ברמב"ם כלל).
אבל זה לא כינוי מיוחד אלא העתקת כינוי מהאב האמיתי.

וכבר נתתי רמז..
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לא מצליח לי :cry:
וזו התשובה...

בלשון הקודש נזכר אבי הבעל לגבי האשה, בשם: חמיך.
אך אבי האשה לגבי הבעל, נתייחד לו (בלשון המקרא) הכינוי 'חותן' בלבד!
ומשכך, אין לדון על צורתה של תיבת 'חמיך' או 'חמך', כיון שאינה קיימת במקרא!
והוא הרמז הנ"ל: שיש שיאמרו שאין לה תשובה. כי איך תינתן תשובה לשאלה שלא קיימת?..
ואף שאין דבר העומד בפני התשובה (שלכל שאלה מוכרחת תשובה, כולל שאלה זו), הרי האמת שגם זו תשובה היא (שהאמירה ש'אין תשובה לשאלה זו', בה עצמה טמונה התשובה).
קצת אקרובטיקה מילולית, והנה לנו כמה שורות לתפארת על שאלה שלא קיימת...
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בלשון הקודש נזכר אבי הבעל לגבי האשה, בשם: חמיך. אך אבי האשה לגבי הבעל, נתייחד לו (בלשון המקרא) הכינוי 'חותן' בלבד!
לא הבנתי, הרי כתוב אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ א"כ על אותו משקל חמיך
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לא הבנתי, הרי כתוב אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ א"כ על אותו משקל חמיך
זה לא ענין של משקל. הענין הוא שאין מילה כזאת בתנ"ך. השם 'חותן' ייאמר רק לבעל על אבי אשתו, והשם 'חם' ייאמר רק לאשה על אבי בעלה.
כמו שאין בתנ"ך 'דוד' שהוא אח של האמא. למרות שהוא יישקל באותו משקל של אחי האב, ואפילו אם האחיין יאהב אותו יותר..
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
הב"ח (יו"ד סי' ר"מ) מבאר למה השמיטוהו הפוסקים
מעניין לעניין (שלא) באותו עניין, יש הט"ז ידוע: חייב אדם בכבוד חמיו, וכתב מורי חמי שאף בכבוד חמותו, ודו"ק.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מקורו מהרביעי אך הוא האחרון, אונו בקולו, כוחו במתניו, וקרן לאותו בראשו
גזעו ניצבת וגם נקי, היה בזוי והוא חלל, הוא אב לכל, ובצירופם תמצא שגם הוא שלם
ננסה להתחיל צעד צעד. צעד קטן לאדם צעד גדול לאשכול..
דוד המלך
מקורו מהרביעי - שבט יהודה, הרביעי בבנים.
אך הוא האחרון - לבית ישי אביו, הקטן שבאחים.
אונו בקולו, כוחו במתניו - היה יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר וְאִישׁ תֹּאַר וַיקֹוָק עִמּוֹ: (פסוק נפלא. רק לקרוא ולהתרגש מהעוצמה!). מלבד שחיבר ספר תהלים והעמיד וסידר משוררים בבית המקדש, היה יודע להלחם 'על שמונה מאות חלל בפעם אחת'.
וקרן לאותו בראשו - 'שם אצמיח קרן לדוד, ערכתי נר למשיחי'. (תיבת 'לאותו' לא ברורה לי, אלי מה ירזמון עיני המחדד. וחשבתי מלשון 'אות' וסימן, אבל הוא דרך דרש).
גזעו ניצבת - שם אמו 'ניצבת' בת עדאל (ב"ב צא.).
וגם נקי - אביו היה מארבעה נקיי הדעת שמתו בלא חטא (וסימנך 'עכביש' = עמרם, כלאב, בנימין, ישי).
היה בזוי - בבית אביו, וכעדותו על עצמו 'מוזר הייתי לאחי ונכרי לבני אמי'. גם ענין לידתו כבן תמורה לא הגדיל כבודו בעיני אחיו, והורחק להיות רועה צאן.
והוא חלל - לבי חלל בקרבי, וי"א שנתקבלה תפילתו והיה יצה"ר חלל ופגר בלבו (גמ' ב"ק ספ"א).
הוא אב לכל - אולי הכוונה: אב לבנו 'כלאב', אשר כולו מאב. (לומר שהיה כמו האבות להחתם 'מגן דוד', נראה קצת רחוק).
ובצירופם תמצא שגם הוא שלם - מאמר חכמים על ענין זה (בברכות ד.): 'מפיבושת' נקרא בשם זה, לפי שהיה מבייש פני דוד בהלכה. לפיכך זכה דוד ויצא ממנו 'כלאב'. שנקרא כן לפי 'שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה'. ועליו אמר שלמה בחכמתו: בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני, ואומר: חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר. ונמצא שבצירופם של דוד ובנו, נמצא גם הוא שלם, 'וה' עמו' שהלכה כמותו בכל מקום.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הוא השלישי נזיר וקנאי מגשור, כאביו טעה בתואר ובזה עונשו
על שלו לא שלום נזכר בשלישי, ואמרו במעלה בית החיים
אבשלום בן דוד
הוא השלישי - הבן השלישי לדוד אביו.
נזיר - היה נזיר אלקים, מגלח מחלפותיו רק אחת לשנה.
וקנאי - לכאורה הכוונה שקינא על מעשה אמנון במה שעשה לאחותו. (או קינא למלוך..)
מגשור - אמו (מעכה) היתה נכדתו של מלך גשור.
כאביו טעה בתואר - טעה במה שהיה יפה תואר, בשערו. ובזה עונשו שנתלה בשערו. (לשון 'כאביו' לא ידעתי פשרה עדיין, היכן טעה דוד בזה, וכנראה הכוונה שאביו טעה בלקיחת אשת יפת 'תואר', ולכן היה בנו עושה מעשה סורר ומורה).
על שלו לא שלום נזכר בשלישי - צריך עוד להתבונן בזה.
ואמרו במעלה בית החיים - הכוונה ל'מעלה הזיתים', שם בכה דוד על מרד אבשלום..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה