חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

חודו של כל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זה היה החידה:
איפה בתפילה של כל יום, מזכירים בנושא אחד 10 שמות של ערים/מדינות, כאשר אחד מהם הוא בארמית!

בזכות המתגעגע בינתיים הגענו כבר ל11:
ציון, כרשינה, קפריסין, חורין, סדומית, הבבלי, הירדן, יהודה, ירושלים, צור, סאין?

יש עוד אחד רמז: 1. רצועה, שמשמעות שמו הוא בדיוק הפוך ממה שהם בפועל!!

כשמשמעו התשובה שחוק יעלה על פניכם!!
עזה.
 

חודו של כל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
חידה אקטואלית. מושג אחד עם כמה הגדרות. כל שורה זה הגדרה בפני עצמה.

תשע, שלוש, עשרים
דוקא לא שוברים
לפניה אחת או שתים לפחות
נגזרת מעולם האנחות
היום על שמה נקרא
ופעמים שזה עבירה
 

פישל שלום

משתמש פעיל
בס"ד

1. ברכה שמברכים רק ביום הרביעי?

2. היכן מצינו מאמר חז''ל לדינא שנוהג רק בשבת שובה?

3. איך יכול להיות שיתקע בשופר ומקיים מצוה ועבירה ביחד לא בשבת?

4. לאיזה דין שופר ביו''ט חמור משבת?

5. בעל תוקע שיצא והוציא אחרים לא יכול לתקוע שוב להוציא אחרים?

6. איך יתכן שאדם חייב לשמוע שופר בר''ה פעמיים?

7. איך יתכן חמש קריאות שונות יום אחר יום?

8. מה עושים בראש השנה להזכיר ברכת יצחק ליעקב?
 

בדיחותא

משתמש צעיר
המשתמש נחסם
7. איך יתכן חמש קריאות שונות יום אחר יום?
אתה מתכוין חוץ מחנוכה וחול המועד
ראש השנה שחל ביום חמישי.
חמישי - וד' פקד
שישי - עקה
שבת - האזינו
ראשון - ויחל משה
שני - וזאת הברכה
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
'המשמיע אומר בְּעוֹבֵר כמקשיב'

'המשמיע'
שזה בעל התוקע המשמיע התקיעות, 'אומר' הברכה 'עובר' לפני התקיעות,
והברכה הוא 'כמקשיב' דהיינו לשמוע קול שופר כאילו הוא מקשיב ולא לתקוע קול השופר.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
תשע, שלוש, עשרים
דוקא לא שוברים
לפניה אחת או שתים לפחות
נגזרת מעולם האנחות
היום על שמה נקרא
ופעמים שזה עבירה
התשובה הכללית: תרועה.
תשע שלש ועשרים = מנין התרועות מהחיוב מן התורה [שלש תרועות], ובכל סדרה של תשר"ת תש"ת תר"ת שלש פעמים יש יותר תרועות [תשע בסך הכל]. וסך כל התרועות ביום זה [כשהסדרה הנ"ל כפולה בתקיעות שלפני מוסף ובמוסף, ואחרי מוסף עוד עשר תקיעות שבהן שתי תרועות בלבד, סך הכל עשרים].
דוקא לא שוברים = יש לקצר חלקי התרועה ולא להאריך, שלא יישמע שבר.
לפניה אחת או שתים לפחות = לפניה ב'תשר"ת' יש שני סוגי קולות, ולפניה ב'תר"ת' יש רק סוג אחד.
נגזרת מעולם האנחות = מוגדרת בגמ' ילולי ייליל, והוא תרגום 'יבבא'.
היום על שמה נקרא = יום תרועה.
ופעמים שזה עבירה = אם תוקעים יותר מהצורך. [גם אפשר לפרש על ה'אנחה' שאין לבכות ביום הזה].
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
3. איך יכול להיות שיתקע בשופר ומקיים מצוה ועבירה ביחד לא בשבת?
גזול וכדומה!
4. לאיזה דין שופר ביו''ט חמור משבת?
לשאוב איתו מים, ביו"ט אסור דהוקצה למצוותו, ובשבת מותר שהווה לצורך גופו!
5. בעל תוקע שיצא והוציא אחרים לא יכול לתקוע שוב להוציא אחרים?
יכול, כי יש בזה קצת מצוה להוציא את האחרים (תקפ"ה ס"ו)
6. איך יתכן שאדם חייב לשמוע שופר בר''ה פעמיים?
כשלא כיון!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כי הכוונה בשאלה היה שהם עשו מעשה ומצוה טוב בלי שיצא מזה מכשול.

רמז: מי קבר את הבל!
ילק"ש בראשית:
ויהרגהו.
במה הרגו? רשב"ג אומר: בקנה הרגו, דכתיב: "וילד לחבורתי", דבר שהוא עושה חבורה. ורבנין אמרי: באבן הרגו, שנאמר: "כי איש הרגתי לפצעי", דבר שהוא עושה פצעים. ויש אומרים: נתבונן קין מהיכן שחט אביו אותו הפר, שנאמר: "ותיטב לה' משור פר", ומשם הרגו, מן הצואר, מקום הסימנין. ומי קברו? אמר ר' אלעזר בן פדת: עופות השמים וחיות טהורות קברוהו, ונתן להם הקב"ה שכרן לשתי ברכות שמברכין עליהן, א' לשחיטה, וא' לכיסוי הדם.

תנחומא בראשית י:
הן גרשת אותי וגו' ויאמר לו ה' לכן כל הורג אין וגו' יש אומרים שבת נעל בפניו כמ"ש (שמות, לא) ביני ובין ישראל אות היא לעולם כשם שלמד שבת זכות על אדם הראשון כך למד על קין. וי"א קרן קבע במצחו בשעה שהרג קין את הבל היה מושלך ולא היה יודע קין מה לעשות זימן לו הקב"ה שני עופות טהורים והרג אחד מהן את חבירו וחפר בידו וקברו וממנו למד קין וחפר וקבר את הבל לפיכך זכו העופות לכסות את דמן:
 

פישל שלום

משתמש פעיל
גזול וכדומה!

לשאוב איתו מים, ביו"ט אסור דהוקצה למצוותו, ובשבת מותר שהווה לצורך גופו!

יכול, כי יש בזה קצת מצוה להוציא את האחרים (תקפ"ה ס"ו)

כשלא כיון!

3. איך יכול להיות שיתקע בשופר ומקיים מצוה ועבירה ביחד לא בשבת?
אם תוקע ליד בהמה כדי להוליכה וכן בשביל לצאת יד''ח שופר,
חייב משום מחמר.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רמז: מי קבר את הבל!
מענין לענין באותו ענין:
והיו אדם ועזרו יושבים ובוכים ומתאבלים עליו, ולא היו יודעים מה לעשות להבל, שלא היו נהוגים בקבורה, בא עורב אחד שמת לו אחד מחבריו [אמר אני מלמד לאדם זה מה לעשות] לקח אותו וחפר בארץ וטמנו לעיניהם, אמר אדם כעורב אני עושה, מיד לקח נבלתו של הבל וחפר וטמנה, ושילם הקב"ה שכר טוב לעורבים בעולם הזה, ומה שכר נתן להם, כשהן מולידין את בניהם רואין אותן לבנים ובורחין מפניהם, סבורים שהם בני נחש, והקב"ה נותן להם מזונם בלא חיסור [שנאמר (איוב לח מא) מי יכין לעורב צידו] ולא עוד אלא שהם קוראים ליתן מטר על הארץ והקב"ה עונה אותן, שנאמר נותן לבהמה לחמה לבני עורב אשר יקראו. (פרקי דר"א פרק כ"א מובא בילקוט)​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה