חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
חוץ מיהודה, אין כאן שמות שלמים של הויה.. (ושם 'י-ה' הוא חצי שם).
באמת לא הבנתי למה כוונת
@נכון מאוד כשכתב 'השם במילואו'
אבל אליהוא הוא שם טוב מצד 'א-ל'.
נכון, אבל חד החידה הגביל את החידה ללא שמות שיש בהם א-ל כגון ירחמיאל
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא כי, אלא נער מתבגר היה, במזרח מוצאו, וחי"ת ועי"ן מבטאו, והיה עלם צח בלשונו מצוחצח, ויהי היום ונטו רגליו להתהלך, אל מקום בו כל ה'הלוך ילך', היה של עדה אחרת, בטלאי שפה מנומרת, ולא יכינו לדבר בלשון צחה, ויתערב עמהם ומבטא החי"ת דחה. ויהי כי שב לביתו, ויחשכו אזני הורתו, אזי לחמת אביו אשר לא שככה, ולאיומו 'אם תמשיך בזאת לא אשלח אותכה', בא תחילה במבוכה, אחר השיב ככה: קצתי בחיי מפני בנות חית, ואם מאן אתה לשלח, הנני מביא מחר ארבה בגבולך.. כמתרה ועומד, אם לא תשלחני, לא די שאת החי"ת תשכח לשוני, כי גם העי"ן תשוב לאין.​

המשך המעשה לא נודע לי, שמא ידוע לכם ותשלימוהו מדעתכם..
מאיפה זה? רעיון שלך?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ואיך הפתרון מתקשר ל'מתפוצץ'?
בשביל לענות על זה, קח לך גרגירי תירס קנויים, בזוק מעט מלח בסיר, בלול בשמן חצי הכף, הדלק הגז ושמע את הקולות.
מאיפה זה? רעיון שלך?
אחרי שראיתי שזה לא איזה משהו שמצריך ידע תורני, ונרגעתי על שלא ידעתי, קפצו להם מקשי המקלדת וחרטו מעשיה מפוברקת.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בשביל לענות על זה, קח לך גרגירי תירס קנויים, בזוק מעט מלח בסיר, בלול בשמן חצי הכף, הדלק הגז ושמע את הקולות.
כשהבנתי תוכ"ד את המכוון שיניתי, עיין לעיל.
אחרי שראיתי שזה לא איזה משהו שמצריך ידע תורני, ונרגעתי על שלא ידעתי, קפצו להם מקשי המקלדת וחרטו מעשיה מפוברקת.
יש לך את זה לגמרי!!!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
שעטנז צמר ופשתים יחדיו (תנחומא)
יפה מאוד, אך זה עונה ע"ז:
אגב לפי המדרש מפרשיית קין והבל נהיה עוד מצווה, שלשיטת הרמב"ן המצווה הנ"ל בכלל טעמה סתומה!

אבל לא כ"כ ע"ז:
יפה, אך זה אולי מכשירי מצוה. אני מתכוון שכביכול נהיה מצוה חדשה שקשורה רק להם.
רמז: קשור לקין והבל (ילקו"ש)
כי הכוונה בשאלה היה שהם עשו מעשה ומצוה טוב בלי שיצא מזה מכשול.

רמז: מי קבר את הבל!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
יהודי שהיה מטופל בשמונה בנות שכמה מהן הגיעו לפרקן כתב לאחיו העשיר, וביקש את עזרתו, בסוף המכתב כתב "קצתי בחיי מפני בנות חי"ת - ואם מאן אתה לשלח הנני מביא מחר ארבע בגבולך.​
יפה מאוד, התכוונתי לזה, ומסופר שאותו היהודי היה לא פחות מהאבן עזרא, מעניין האם יש לזה מקור!

לא כי, אלא נער מתבגר היה, במזרח מוצאו, וחי"ת ועי"ן מבטאו, והיה עלם צח בלשונו מצוחצח, ויהי היום ונטו רגליו להתהלך, אל מקום בו כל ה'הלוך ילך', היה של עדה אחרת, בטלאי שפה מנומרת, ולא יכינו לדבר בלשון צחה, ויתערב עמהם ומבטא החי"ת דחה. ויהי כי שב לביתו, ויחשכו אזני הורתו, אזי לחמת אביו אשר לא שככה, ולאיומו 'אם תמשיך בזאת לא אשלח אותכה', בא תחילה במבוכה, אחר השיב ככה: קצתי בחיי מפני בנות חית, ואם מאן אתה לשלח, הנני מביא מחר ארבה בגבולך.. כמתרה ועומד, אם לא תשלחני, לא די שאת החי"ת תשכח לשוני, כי גם העי"ן תשוב לאין.

המשך המעשה לא נודע לי, שמא ידוע לכם ותשלימוהו מדעתכם..

לא הכרתי מעניין מאוד!
 

חודו של כל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אולי מי שעובר מאחורי בית הכנסת ושומע שופר וכיוון לבו יצא.
רעיון חמוד..
התשובה שונה.
זה באמת על הנושא של השופר כמו שפתרו את שלושת ההגדרות האחרות. אבל השורה הראשונה עדייין מחכה לפותר.
נוסח
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
ר"ת משי"ח-מנחם, שילה, ינון, חנינה
חזקיה, חיוורא דבי רבי, שילה, דוד (סנהדרין צח: איכ"ר), משה (גואל אחרון כידוע), חיים (אור החיים פ' ראה), אליהו (מדרש משלי).
סיקרנת, מה הוא כתב?
בפרק חלק (סנהדרין צח ב) "מה שמו? דבי רבי שילא אמרי: שילה שמו, שנאמר: "עד כי יבא שילה" (בראשית מט י). דברי רבי ינאי אמרי: ינון שמו, שנאמר: "יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו" (תהלים עב יז). דבי רבי חנינא אמרי: חנינא שמו, שנאמר: "אשר לא אתן להם חנינה" (ירמיהו טז יג). ויש אומרים מנחם בן חזקיהו שמו, שנאמר: "כי רחק ממני מנחם משיב נפשי" (איכה א טז). ורבנן אמרי: חיורא דבי רבי שמו, שנאמר: "אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע ומוכה אלקים ומעונה" (ישעיהו נג ד).

בגמרא של הגאון רבי שלום שכנא חמיו של הרמ"א, מצאו ליד קטע גמרא זו כתוב: 'ואני אומר שכנא שמו שנאמר: 'לשכנו תדרשו ובאת שמה''.

אין לי מקור לזה, זכור מגירסא דינקותא כמה פעמים.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
והתירס 'מתפוצץ'? או מפצפץ?
טול לך תיבות המקרא 'פצו עלינו פיהם' וגו' הנדרשות בזמנינו על התירס, צרפן עם התיבות 'ואחר נפוצו' הנגזרות בגז"ש דשב הכהן ובא הכהן, העמידן בבנין התפעל, והרי לך 'מתפוצץ' כשמו.
לא הכרתי מעניין מאוד!
אל דאגה, גם אני לא הכרתי עד אתמול.. עיין לעיל.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אין לי מקור לזה, זכור מגירסא דינקותא כמה פעמים.
הנה המקור:
בבית שמואל (אה"ע שמות גיטין אות ש): שכנא בכף הוא לשון שכונה לכן הגאון מהר"ר שכנא ז"ל נתן סימן על עצמו לשכנו תדרשו כלו' שלא תאמר בבי"ת ס"ש בשם בד"א. שבתי.
וכתב על זה השואל ומשיב בהגהות שי למורא שם: נתן סי' על עצמו לשכנו תדרשו כלומר שלא תאמר בב'. נ"ב ובט"ג ס"ק ד' תמה דמה צריך ליתן סימן בדבר שהי' מפורסם שנקרא שכנא בכף. ואני שמעתי, שנמצא בקראקא ש"ס שהגיה הגאון מ' שכנא ז"ל בפר' חלק בשמות של משיח, שהגיה אני אומר שכנא שמו שנאמר לשכנו תדרשו, וזהו הסימן שנתן הגאון ר' שכנא ודו"ק:
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
6. איזה שמות יש בהם שם השם במלואו (לא שמות שנגמרים ב'קל' כדוגמת ירחמיא' וכו')?
אליקים, לאה.
אגב בגלל זה, הט"ז (ועוד) מלא פעמים כותב רבי יודא!
7. ואיזה שם יש בו שני שמות במילואם?
אלוף, גם דניאל!!
לרבות כל שמות שמצאנו שהם שמות ה'!
שבת-שלום-שמש שמא דקודשא בריך היא: שבתי, אבישלום, שמשון.
באמת לא הבנתי למה כוונת
@נכון מאוד כשכתב 'השם במילואו'
לא חלק משם כמו יוסף וכו'.
נכון, אבל חד החידה הגביל את החידה ללא שמות שיש בהם א-ל כגון ירחמיאל
הגבלתי 'קל' רק כשזה בסוף כי יש מדי הרבה!

אבל יש עוד שמות: צורישדי עמישדי וכו'. שמרכיבים שם 'ש-ד-י' במלואו.
חזק ביותר!!
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
חמר - יָבָל, הוּא הָיָה אֲבִי ישֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה - הוא היה הראשון לרועי בהמות במדברות
אני מתכוון שכתוב בפירוש חמר בתורה!
חמורים - וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ וַיְהִי לוֹ צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים
יש יותר קדום!!
11 מי (לא מהתורה) התחתן עם אחות אשתו אחרי פטירתה?
מעשה שמתה אשתו של יוסף הכהן ואמר לאחותה בבית הקברות לכי ופרנסי את בני אחותך ונשא אותה לאחר שלושים יום. (מועד קטן כג.). מעשה שמתה אשתו של רבי טרפון, עד כשהוא בבית הקברות אמר לאחותה היכנסי וגדלי את בני אחותיך, אעפ"כ כנסה ולא הכירה עד שעברו עליה ל' יום (ירושלמי יבמות פ"ד הי"א).​
כרגיל אתה מעשיר את הידע.
אני שמעתי כזה על הרבינו תם, ושהרב וואזנר הסתמך ע"ז למעשה, היש למאנדהו מקור לזה?

ומי אם גיסתו אחרי פטירת גיסו?
הט"ז היה בזיווג ראשון חתן הב"ח, וכשמתה עליו, התחתן אם אשת גיסו הרב שמואל צבי הירש אב בית דין בפינטשוב בנו של הב"ח!
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
זה היה החידה:
איפה בתפילה של כל יום, מזכירים בנושא אחד 10 שמות של ערים/מדינות, כאשר אחד מהם הוא בארמית!

בזכות המתגעגע בינתיים הגענו כבר ל11:
ציון, כרשינה, קפריסין, חורין, סדומית, הבבלי, הירדן, יהודה, ירושלים, צור, סאין?

יש עוד אחד רמז: 1. רצועה, שמשמעות שמו הוא בדיוק הפוך ממה שהם בפועל!!

כשמשמעו התשובה שחוק יעלה על פניכם!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה