חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען
חידה
המשמיע אומר בְּעוֹבֵר כמקשיב
דפיקה ידועה כשנצרך להשיב
קול דודי דופק =דוד שננצרך להשיב בתשובה
בעל ארבעה עשר קראו מעורר
דוד בגימט' 14
ביטלוהו מחשש שאחד יגרר
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען
חידה
המשמיע אומר בְּעוֹבֵר כמקשיב
דפיקה ידועה כשנצרך להשיב
שופר שמכים כדי להחזיר התוקע שתקע לא טוב
בעל ארבעה עשר קראו מעורר
עורו ישנים רמב"ם בעל היד החזקה
ביטלוהו מחשש שאחד יגרר
בראש השנה שחל בשבת
 

חודו של כל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שופר שמכים כדי להחזיר התוקע שתקע לא טוב

עורו ישנים רמב"ם בעל היד החזקה

בראש השנה שחל בשבת
יפה מאד.
נשאר המשפט הראשון (באמת הכי קשה)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
השלמות לפתרון החידות
1) איזה חיות טמאות יהיו מותרות לעתיד לבוא?​
איתא בספרים אשר לעתיד יהיה האריה מין טהור, כי מה שאסור לאכלו הוא מחמת שעיקר חיותו ופרנסתו מה שטורף ואוכל חיות טמאות, אבל הוא לבדו אינו בעצם בכלל טמאים, ופירשו בזה הפסוק (ישעיה נא, ז) ואריה כבקר יאכל תבן, היינו לעתיד יהיה האריה טהור כבקר מחמת שיאכל תבן ולא יאכל חיות טמאות, כי אז יהיה שלום בין כל החיות ולא ידרסו עוד. (אמרי נועם דזיקוב, נח ד"ה מן הבהמה)​
4) מי ויתר על אות משמו לתועלת בנו/ בניו? (2)​
1) יצחק אבינו
וא"ת מאי שנא מנין רד"ו לא פחות ולא יותר. ושמעתי טעם כי בעוד שהיו אבותינו בשעבוד היו עומדין האבות ומתפללין תמיד בעד ישראל, ואמר להם הקב"ה כלום יש בכם שירצה לגרע מאותיות שמו וכן אגרע ממנין השעבוד העתיד לבוא על ישראל, אברהם ויעקב השיבו לאו, כי כל האותיות צריכות לנו, עד שבא יצחק ואמר רבש"ע מן הדין היה שמי להיות נכתב בשי"ן, וכן הוא בדברי הימים (א' טז, טז) וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק , אני מוחל כבודי שיכתב בצד"י, ותגרע מן החשבון עד שיגיע לעודף שיש מהשי"ן עד הצד"י, וכמה הוא רד"ו, והיה כן, וע"כ כתיב (ישעיה סג, טז) כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו, ומלת ידענו מלשון וידע אלקים. (פי' הרא"ש סוף שמות, אמרי נועם וארא, דרוש שמואל תולדות)

2) יששכר
יששכר יש בו שני שיני"ן, והאחת אינה נקראת, לפי שנתנה ליוב בנו, אמר יששכר אין יוב שם הגון, אוסיף לו אות אחת משמי ויקרא שמו ישוב. (דעת זקנים ויצא)
ישוב, פרש"י ז"ל הוא יוב, יש ליתן טעם למה נקרא באמת כאן ישוב, מצאתי שלאחר ימים נקרא שם אליל כן, אז בא לאביו בקבלנא, ונתן לו אות משמו זהו השי"ן, ולכן נקרא יששכר כאילו נכתב בחד שי"ן. (דבק טוב פינחס בהגהות, מובא במדבר קדמות)
איוב [צ"ל: יוב] היה עני ביותר והתנצל עצמו לפני משה רבינו ע"ה והוסיף לו השי"ן מיששכר ונעשה עשיר . (אוצר י"ד החיים תתרי"ז) משמע שיוב האריך ימים כ"כ עד ימי משה, ואולי אין זה יוב בן יששכר אלא אחד מנכדיו.
5) כמה שנים התעסק אברהם אבינו בספר יצירה?​
או ירצה ואברהם זקן, לא בא הכתוב להודיענו שהיה זקן, שהרי ארבעים שנה קודם ידענו זה, דכתיב ואברהם ושרה זקנים, אמנם הכוונה באומרו זקן כמו זקני ישראל, רצונו לומר חכם גדול יותר מדאי, שנתחכם על ידי ספר יצירה שנתן לו האל יתברך, וזהו אומרו וה' ברך את בגימטריא תרנ"ה, וכן ספר יצירה בגימטריא תרנ"ה, ונתחכם בו נ"ב שנים שנתעסק בו משנת פ"ז עד שנת ק"מ, והיינו בכל בגימטריא, ובזה היה זקן. מספר כתיבת יד. (בעלי ברית אברם להמקובל ר' אברהם אזולאי חיי שרה)​
6) באיזה חודש\יום לחודש נפטר אברהם אבינו?​
בחודש טבת, שנאמר תקבר בשיבה טובה ר"ת טבת. (ספר קרניים מאמר ו' ובפי' דן ידין) ויש מביאים (בת עין חנוכה, ועוד) בשמו שנפטר בראש חודש טבת.
ונ"ל שיבוש מבודה דהא לא פליגי רבי אליעזר ורבי יהושע אלא אם בניסן נולדו אבות או בתשרי, וקים לן שביום שמתו נולדו, ותיכף למיתה קבורה כדילפינן (מו"ק כח ע"א) מותקבר שם, לכן אין אלה אלא דברי הבאי בעיני. (סידור בית יעקב להיעב"ץ ריש דיני ראש חודש ניסן - בהגהות מכת"י המחבר)
ובאמת הוא נגד הגמ' דר"ה דף י"ב דר"א ס"ל בתשרי מתו אבות ור"י ס"ל בניסן, ואפשר לומר דבאמת מת בניסן או בתשרי, רק לא נקבר במערה עפ"י הדיבור רק בטבת, כמו שנרמז בפסוק רק הקבורה. (רגל ישרה מערכת ט' אות ט"ו)
ואני בעניי אשתומם על המראה, שהרי מפורש (ר"ה יא ע"א) בניסן נולדו אבות בניסן מתו אבות לדעת ר' יהושע עיי"ש, ולא מצאתי שום תשובה, רק עפ"י מ"ש וכו' שבחודש ניסן כלולים כל החדשים, ונמצא שיש בניסן ימים השייכים לחודש זה וימים לזה, וא"כ באמת מתו בניסן, אך באותן הימים השייכים לחודש טבת. ודוק. (פי' פרשת אליעזר לס' קרנים, ובס' עשר קדושות לאחר הסכמת האדר"ת)
9) אחרי מי רץ אברהם אבינו למערת המכפלה? (2)​
למה חמד אברהם המערה, לפי שכשלקח בנו להקריבו ושלח לו הקב"ה האיל תחתיו והיה נאחז בסבך בקרניו ובא השטן והתירו והניס אותו תוך המערה ואברהם רץ אחריו בתוך המערה וראה שתי מטות מוצעות ונרות דולקות והיו שם שני זקנים נאים ויפים והריח אברהם ריח טוב במערה מריח גן עדן מיד חמד אותו להיות נקבר שם מיד הלך לבני חת וקנהו. (ספר קושיות אות שס"ט)​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
החכם @מתגעגע היקר!
תודה על התשובות (מסתבר שלא הייתי עולה עליהם..), על הפירוט והסדר הבהיר!

ברשותך, הערה קלה:
איתא בספרים אשר לעתיד יהיה האריה מין טהור, כי מה שאסור לאכלו הוא מחמת שעיקר חיותו ופרנסתו מה שטורף ואוכל חיות טמאות, אבל הוא לבדו אינו בעצם בכלל טמאים, ופירשו בזה הפסוק (ישעיה נא, ז) ואריה כבקר יאכל תבן, היינו לעתיד יהיה האריה טהור כבקר מחמת שיאכל תבן ולא יאכל חיות טמאות, כי אז יהיה שלום בין כל החיות ולא ידרסו עוד. (אמרי נועם דזיקוב, נח ד"ה מן הבהמה)​
לפי נימוק זה, למה דוקא האריה? מדוע נגרע חלקם של הדוב והנמר המוזכרים במקרא שם (ואולי עליו נאמר בהדיא תיבת 'בקר'. ודוחק).

אצל יצחק, יש להדגיש קצת שהוא לא נתן אות משמו באופן שנשאר חסר, אלא לקח 'אות אחרת במקומה', ורק הפרש השיעור הוא שנתחלף.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לפי נימוק זה, למה דוקא האריה? מדוע נגרע חלקם של הדוב והנמר המוזכרים במקרא שם (ואולי עליו נאמר בהדיא תיבת 'בקר'. ודוחק).
צ"ע. הוא כותב "איתא בספרים" אולי שם מבואר.
אצל יצחק, יש להדגיש קצת שהוא לא נתן אות משמו באופן שנשאר חסר, אלא לקח 'אות אחרת במקומה', ורק הפרש השיעור הוא שנתחלף.​
כן נכון. גם יששכר נשאר האות בשמו בתורה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה