חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
1) איזה חיות טמאות יהיו מותרות לעתיד לבוא?
חזיר, כמו שכבר נזכר @איש אחד הלך.
המקור: אור החיים על התורה (ויקרא פרק יא):
(ז) והוא גרה לא יגר. פירש תנאי הוא הדבר לזמן שהוא לא יגר אבל לעתיד לבא יעלה גרה ויחזור להיות מותר, ולא שישאר בלא גרה ויותר כי תורה לא תשונה:
(אבל איני יודע מקורו בחז"ל. ונראה לי שכבר העירו על כך).

מלשון המחדד משמע שיש עוד כאלו. אני צריך עוד לבקשן.
2) מי כתב את הכתב סתרים דלהלן, ומה פתרונו?
צפ"ת דפג"ת זהי"ף תצמ"ץ פתט"ף דפגמ"י תפא"ף מצמ"ץ מצפ"ץ פמ"ף שידפ"י מפ"ק לי"ף ל"מ י"ץ צפ"ץ כתק"י
רשב"ם בשמות פרק ג. ופירשו רבי חיים פלטיאל בזה הלשון:
ורבי' שמואל פי' שם המיוחד הזה באלפא ביתא דא"ת ב"ש כי אין מגלין רק לצנועין, צפ"ת דפנ"ת זהי"ף תצמ"ץ [(פתט"ף דפגמ"י] תפא"ף מצמ"ץ בצפ"ף שידפ"י מפ(י)"ק לי"ף ל"ם (ר"ץ) [י"ץ] צפ"ץ בתק"י, וזה הוא לשונו הוא קורא עצמו אהיה ואנו קורים אותו יהיה שהוי"ו במקום יו"ד [כמו] כי מה הוה לאדם. והמפרש פי' אחר אינו אלא טועה כי כל הפורש מן הפרישה הזאת כאלו פורש מן החיים.
4) מי ויתר על אות משמו לתועלת בנו/ בניו? (2)
צריך עוד לבדוק.
אבל הנה משהו דומה (ירושלמי שביעית פרק ו ה"א):
"ויעשו כל הקהל הבאים מן השבי סוכות, וישבו בסוכות, כי לא עשו מימי ישוע בן נון". ולמה 'ישוע'? רבי הלל בריה דרבי שמואל בר נחמן: פגם הכתוב צדיק בקבר, מפני כבוד צדיק בשעתו.
כלומר: החסירו מיהושע אות ה, מפני כבוד נחמיה, שהיה גדול הדור בתקופה ההיא.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
האם חנה זה איש או אישה?
והאם היא הוא סבא של רבה או אבא ונקרא בכלל בר חנה
אני הבאתי כאן את דעת רב האי.
אמנם יש אומרים שהוא שם של איש.
ואביו של רבה בר בר חנה, נקרא 'רבה בר חנה'. (מקור: שו"ת בר אילן, בביוגרפיות).
ואולי נקטו בשם זה, שהוא יותר קל מאשר לומר 'רבה בר רבה בר חנה'.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כן, יש עוד
יששכר ויתר על ש לטובת בנו כדי שייקרא ישוב ולא יוב
נפלא! מי עוד?
מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע, לר"י ניסן לר"א תשרי (בבלי פ"ק דר"ה)
יש עוד שיטה (בתשרי מתו אבות יכול להיות יצחק ויעקב, כמו שלגבי נולדו אבות כותב רש"י אברהם ויעקב)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וגם רבה בר בר חנה, חנה היא בתו של ר' חייא. וגם ר' יצחק בר שמואל בר מרתא, היא אחותו של ר' חייא, דאמר מר איבו וחנה ושילא ומרתא ור' חייא כולהו בני אבא בר אתאסלא.
אתה מתכוון חנה אחותו של ר' חייא?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
חזיר, כמו שכבר נזכר @איש אחד הלך.
המקור: אור החיים על התורה (ויקרא פרק יא): (ז) והוא גרה לא יגר. פירש תנאי הוא הדבר לזמן שהוא לא יגר אבל לעתיד לבא יעלה גרה ויחזור להיות מותר, ולא שישאר בלא גרה ויותר כי תורה לא תשונה: (אבל איני יודע מקורו בחז"ל. ונראה לי שכבר העירו על כך).
"למה נקרא חזיר שהוא עתיד לחזור". - מדרש הגדול שמיני, מובא ברבינו בחיי, ריטב"א קידושין מט:, פענח רזא פ' ראה, יעב"ץ בפי' לפרק שירה תחילת פרק ה'.
מלשון המחדד משמע שיש עוד כאלו. אני צריך עוד לבקשן.
אכן כן
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אתה מתכוון חנה אחותו של ר' חייא?
לא התכוונתי כלום.. פשוט העתקתי את הנוסח של 'שערי תשובה'.
אבל אתה בודאי צודק. הנוסח הנכון הוא במהדורת מוסאפיה (ליק, סי' יב):
לרב האיי. וששאלת יואב בן צרויה למה נקרא בשם אמו ועוד מה הוא שם אביהם. שם אביהם ידוע הוא כמו שכתוב (ד"ה א' ד') ושריה הוליד את יואב אבי גיא חרשים. ומתוך שהיתה אמו אחות המלך דוד נקרא על שמה לגדלו בה. ובחכמים ר' שמעון בן פזי נקרא על שם אמו מפני שהיא בתו של ר' חייא כדמפורש בנדה דאמר מר יהודה וחזקיה טוי ופזי אחותא וגם רבה בר חנה היא אחותו של ר' חייא וגם רב יצחק בר שמואל בר מרתא היא אחותו של ר' חייא דאמר מר (סנהדרין ה' א) איבו וחנה ושילת ומרתא ור' חייא כלהו בני אבא בר אחא סלא.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
7) מי עקץ את אברהם אבינו?
עקרב. כדי לסייע לו למול את עצמו.

מקור: מדרש תנחומא (סוף פרשת לך לך):
(יז) [יז, א] התהלך לפני והיה תמים זש"ה האל תמים דרכו (תהלים יח) מהו תמים שחיבב את המילה, א"ר ישמעאל גדולה מצות מילה ששלש עשרה בריתות נכרתו עליה מן הפסוקין המפורשין, והיה יושב אברהם ותמה היאך ימול כיון שאמר לו הקדוש ברוך הוא ואתנה בריתי ביני ובינך מה כתיב אחריו ויפל אברהם על פניו כיון שנפל על פניו רמז הקדוש ברוך הוא לאותו מקום ועקצו עקרב ונמצא מהול, מנין הן מה שכתוב וידבר אתו אלהים לאמר אני הנה בריתי אתך הרי אתה מהול, וכתיב בעצם היום הזה נמול אברהם, מל לא נאמר אלא נמול.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה אינו, דהטעם לומר שמת אברהם בתשרי ההוא שנולד בתשרי. זה די ברור בגמ' ורש"י שם
גם יצחק אבינו היה צריך להיפטר בניסן מאותו הטעם שהקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים, ובכל זאת נולד בפסח ונפטר בתשרי, וכן הרבה צדיקים לא מתו בחודש שבו נולדו, וכן אברהם אבינו נולד בתשרי ונפטר בטבת [כמובא בספר קרנים מאמר ו' ובפי' דן ידין שם].​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
3) מה דרך בני אדם לעשות כאשר הם יוצאים מבית הכנסת (רש"י)?
לנשק (דרך כבוד) את הוריהם או גדוליהם.

לשון רש"י (ע"ז יז.):
כשיוצאין מבית הכנסת מיד הוא נושק לאביו ולאמו ולגדול ממנו בארכובה או בפס ידיו [משום כבוד].
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עקרב. כדי לסייע לו למול את עצמו.

מקור: מדרש תנחומא (סוף פרשת לך לך):
(יז) [יז, א] התהלך לפני והיה תמים זש"ה האל תמים דרכו (תהלים יח) מהו תמים שחיבב את המילה, א"ר ישמעאל גדולה מצות מילה ששלש עשרה בריתות נכרתו עליה מן הפסוקין המפורשין, והיה יושב אברהם ותמה היאך ימול כיון שאמר לו הקדוש ברוך הוא ואתנה בריתי ביני ובינך מה כתיב אחריו ויפל אברהם על פניו כיון שנפל על פניו רמז הקדוש ברוך הוא לאותו מקום ועקצו עקרב ונמצא מהול, מנין הן מה שכתוב וידבר אתו אלהים לאמר אני הנה בריתי אתך הרי אתה מהול, וכתיב בעצם היום הזה נמול אברהם, מל לא נאמר אלא נמול.​
ובמדבר קדמות להרב חיד"א ז"ל (מערכת א' אות מ"ח): אברהם אע"ה היה ירא לימול ובא עקרב ועקצו וחתך ערלתו. מדרש. ורמז הרב אברהם היכיני זלה"ה בעצם היום הזה, בעצם ר"ת בעקיצת עקרב צדיק מל. וכן כתב בספרו חומת אנך סוף פ' לך .​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
(אבל איני יודע מקורו בחז"ל. ונראה לי שכבר העירו על כך).

"למה נקרא חזיר שהוא עתיד לחזור". - מדרש הגדול שמיני, מובא ברבינו בחיי, ריטב"א קידושין מט:, פענח רזא פ' ראה, יעב"ץ בפי' לפרק שירה תחילת פרק ה'.
המדרש הזה מדבר בעצם על מלכות אדום. עיין בדברי רבינו בחיי שם.
ובאמת ראיתי שהעירו על כך רבים. וקיבצם בסדר מופתי בשו"ת עטרת פז כרך ב יו"ד סי' ו. עיין שם באריכות רבה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
1) איזה חיות טמאות יהיו מותרות לעתיד לבוא?
יש דעה במדרש שכל הבהמות הטמאות יהיו מותרות לעתיד לבוא.
מדרש שוחר טוב (תהלים קמו):
ה' מתיר אסורים. מהו מתיר אסורים, יש אומרים כל הבהמה שנטמאת בעולם הזה מטהר אותה הקדוש ברוך הוא לעתיד לבוא, וכה"א מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה (קהלת א ט), ומה שנעשה טהורים היו מקודם לבני נח, וכה"א להן כירק עשב נתתי לכם את כל (בראשית ט ג), מה ירק עשב נתתי לכל, אף החיה והבהמה לכל מתחלה, ולמה אסר אותה, לראות מי שמקבל דבריו, ומי אינו מקבל, ולעתיד לבוא הוא מתיר את כל מה שאסר. ויש אומרים אינו מתירן לעתיד לבוא, שכה"א אוכלי בשר החזיר וגו' (ישעיה סו יז), ומה אם למי שהיה אוכלם הוא מכרית ומאביד, הבהמה הטמאה לא כל שכן..

אבל כנראה לא לזה כיון המשורר..

יש עוד דבר שיותר לעתיד לבוא: לויתן. וכמו שאמרו חז"ל (רש"י בראשית) שמלחה לצדיקים לעתיד לבוא.
אבל זה לא 'חיות טמאות' אלא דג.

בקיצור צריך לחפש עוד..
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
המדרש הזה מדבר בעצם על מלכות אדום. עיין בדברי רבינו בחיי שם.
ובאמת ראיתי שהעירו על כך רבים. וקיבצם בסדר מופתי בשו"ת עטרת פז כרך ב יו"ד סי' ו. עיין שם באריכות רבה.
תלוי מה הגירסא, בקה"ר (בפסוק מה שהיה הוא שיהיה) הגירסא: "למה נקרא חזיר שהוא עתיד להחזיר את המלכות לבעליה", ובמדרש הגדול הגירסא: "למה נקרא שם חזיר - חזיר שהוא עתיד לחזור", [ונראה מלשונו שזאת היתה גרסתו בקה"ר, כמו שיש למדרש הגדול הרבה גרסאות שונות בש"ס מהגירסא שלנו]. תודה על המ"מ בעזהי"ת אעיין שם.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש דעה במדרש שכל הבהמות הטמאות יהיו מותרות לעתיד לבוא. אבל כנראה לא לזה כיון המשורר..​
התכוונתי גם למדרש שוח"ט הנ"ל, אבל יש עוד חיה שהתייחסו אליה בפרטיות כמו לחזיר.​
יש עוד דבר שיותר לעתיד לבוא: לויתן. וכמו שאמרו חז"ל (רש"י בראשית) שמלחה לצדיקים לעתיד לבוא. אבל זה לא 'חיות טמאות' אלא דג.​
הלויתן הוא דג טהור, כמובא במושב זקנים פ' שמיני: סנפיר וקשקשת, פי' הר"א מגרמייזא סנפיר וקשקשת הם סימני טהרה בדגים לפי שישנו בלויתן.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
התכוונתי גם למדרש שוח"ט הנ"ל, אבל יש עוד חיה שהתייחסו אליה בפרטיות כמו לחזיר.

הלויתן הוא דג טהור, כמובא במושב זקנים פ' שמיני: סנפיר וקשקשת, פי' הר"א מגרמייזא סנפיר וקשקשת הם סימני טהרה בדגים לפי שישנו בלויתן.​
לויתן דג טהור הוא - חולין סז: ויק"ר כב, י
ובמושב זקנים פ' שמיני: סנפיר וקשקשת, פי' הר"א מגרמייזא סנפיר וקשקשת הם סימני טהרה בדגים לפי שישנו בלויתן.​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה