חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
גם יצחק אבינו היה צריך להיפטר בניסן מאותו הטעם שהקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים, ובכל זאת נולד בפסח ונפטר בתשרי, וכן הרבה צדיקים לא מתו בחודש שבו נולדו, וכן אברהם אבינו נולד בתשרי ונפטר בטבת [כמובא בספר קרנים מאמר ו' ובפי' דן ידין שם].​
סברא יפה, אבל מה אעשה שהגמ' כותבת במפורש שלמ"ד בתשרי נולדו בתשרי מץו ולמ"ד בניסן נולדו בניסן מתו, ו"אבות" היינו יצחק ויעקב (כי יצחק זה חשבון אחר שמבואר שם)?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
5) כמה שנים התעסק אברהם אבינו בספר יצירה?
שלש שנים.
מקור: מדרש פסיקתא חדתא (אוצר מדרשים עמ' 487):
כתיב מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהלתו (תהלים ק"ו), מכאן שאין יכול לדבר גבורותיו של הקדוש ברוך הוא אפילו מלאכי השרת, אבל אנחנו חייבים לספר קצת גבורותיו, וכשברא הקדוש ברוך הוא עולמו ברא ספר יצירה וצפה בו וממנו ברא עולמו, כיון שסיים מלאכתו הניחו בתורה והראה לו לאברהם ספר יצירה ולא הבין בו דבר, יצאה בת קול ואמרה האתה רוצה לדמות דעתך עם דעתי, כלום אינך יכול להבין בו יחידי, לך אצל שם ועבר, הלך אצל שם ועבר והביטו בו ג' שנים עד שידעו לצור עולם.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
6) באיזה חודש\יום לחודש נפטר אברהם אבינו?
בספר לקט יושר כתב שהוא נפטר בליל פסח.
זה לשונו (ח"א עמ' פו): וזכורני בב' לילות של פסח אכל כל אחד מבני ביתו בתחלת הסעודה ביצה מבושלת קשה. ולפעמים אכל אחד ב' ביצות, וכן המנהג באושטריך. ואמר שמת אברהם אבינו בליל פסח.
8) איזה אילנות היו באלוני ממרא?
אילנות הנקראים אלונים (פי' ר"י אלברצלוני לספר יצירה עמ' קלא, כלי יקר).
אילנות של הדס (לקט הקמח לר"ח משאש מערכת מ, הובא בספר לבוש יוסף (ישר) ח"ב עמ' 137).

[יש שכתבו שהכוונה לשני אילנות של פרשת בראשית: עץ החיים ועץ הדעת. אבל אין הכוונה כפשטן של דברים אלא לרזין עלאין].
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
9) אחרי מי רץ אברהם אבינו למערת המכפלה? (2)
בבעל הטורים: ואל הבקר רץ אברהם, 'ואל הקבר' רץ.
ומקורו מפרקי דרבי אליעזר (פל"ו): בְּאוֹתָהּ שָׁעָה כְּשֶׁהָיְתָה לָשָׁה שָׂרָה, רָאֲתָה דַם נִדָּה, לְפִיכָךְ לֹא הִגִּישׁ לָהֶם מִן הָעֻגוֹת. וְרָץ לְהָבִיא בֶּן בָּקָר, וּבָרַח לְפָנָיו בֶּן הַבָּקָר וְנִכְנַס לִמְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה.
ובספר חסד לאברהם (אזולאי, מעין ה נהר נא) כתב שאברהם כבר הביא לנערו שני פרים, וכשבא ליקח השלישי, בא המלאך רפאל ונדמה לו כפר חשוב ומשובח, והיה בורח ממנו עד שהגיע למערה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
10) בן כמה היה אבשלום בן דוד במותו?
ראב"ע (רות ב, יז) כתב [בשם איזה דרשן] שהיה בן כ"א. וכבר הקשו עליו שהיה לפחות בגיל שלשים.
בסדר הדורות הקצר (בניזרי, עמ' 29) כתב שהיה בן שלשים.
לדעת ר"י חיוג' (בפירושו לשמואל-ב טו, ז) נראה שהיה בן ארבעים.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
סברא יפה, אבל מה אעשה שהגמ' כותבת במפורש שלמ"ד בתשרי נולדו בתשרי מתו ולמ"ד בניסן נולדו בניסן מתו, ו"אבות" היינו יצחק ויעקב (כי יצחק זה חשבון אחר שמבואר שם)?​
כוונתך ו"אבות" היינו אברהם ויעקב?
בעצם אתה טועם שגם ב'נולדו' וגם ב'מתו' "אבות" הם אברהם ויעקב.
אבל יתכן גם להשתמש בלשון חז"ל "מידי איריא, הא כדאיתא והא כדאיתא", דהיינו בתשרי נולדו אבות הם אברהם ויעקב, ובתשרי מתו אבות הם יצחק ויעקב, ובכך נרויח שנצא ידי כל הדעות.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שלש שנים.
מקור: מדרש פסיקתא חדתא (אוצר מדרשים עמ' 487):
כתיב מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהלתו (תהלים ק"ו), מכאן שאין יכול לדבר גבורותיו של הקדוש ברוך הוא אפילו מלאכי השרת, אבל אנחנו חייבים לספר קצת גבורותיו, וכשברא הקדוש ברוך הוא עולמו ברא ספר יצירה וצפה בו וממנו ברא עולמו, כיון שסיים מלאכתו הניחו בתורה והראה לו לאברהם ספר יצירה ולא הבין בו דבר, יצאה בת קול ואמרה האתה רוצה לדמות דעתך עם דעתי, כלום אינך יכול להבין בו יחידי, לך אצל שם ועבר, הלך אצל שם ועבר והביטו בו ג' שנים עד שידעו לצור עולם.​
נפלא!!! יש עוד שיטה
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בספר לקט יושר כתב שהוא נפטר בליל פסח.
זה לשונו (ח"א עמ' פו): וזכורני בב' לילות של פסח אכל כל אחד מבני ביתו בתחלת הסעודה ביצה מבושלת קשה. ולפעמים אכל אחד ב' ביצות, וכן המנהג באושטריך. ואמר שמת אברהם אבינו בליל פסח.​
זה אתי למ"ד בניסן מתו אבות, ולמ"ד בתשרי מתו אבות א"כ נפטר בליל ראשון של סוכות (וא"כ יש משמעות יותר רחבה בלשון בתשרי מתו אבות, דהיינו שמתו באותו יום ממש, שהרי גם יעקב אבינו נפטר ביום הראשון של סוכות, כמובא בס' ציוני)​
אילנות הנקראים אלונים (פי' ר"י אלברצלוני לספר יצירה עמ' קלא, כלי יקר).​
תודה על השיטה שהיו אלונים, לא הכרתי.

[יש שכתבו שהכוונה לשני אילנות של פרשת בראשית: עץ החיים ועץ הדעת. אבל אין הכוונה כפשטן של דברים אלא לרזין עלאין].
מעניין. מי הם 'יש שכתבו'?
ראב"ע (רות ב, יז) כתב [בשם איזה דרשן] שהיה בן כ"א. וכבר הקשו עליו שהיה לפחות בגיל שלשים.
בסדר הדורות הקצר (בניזרי, עמ' 29) כתב שהיה בן שלשים.
לדעת ר"י חיוג' (בפירושו לשמואל-ב טו, ז) נראה שהיה בן ארבעים.​
התכוונתי לראב"ע. מאיזה הוכחה הקשו עליו?
תודה על השיטות האחרות. ולפי כל השיטות אבשלום לא יכל להיות בן סורר ומורה (עי' סנהדרין קז. ובבעל הטורים פ' תצא).​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בבעל הטורים: ואל הבקר רץ אברהם, 'ואל הקבר' רץ.
ומקורו מפרקי דרבי אליעזר (פל"ו): בְּאוֹתָהּ שָׁעָה כְּשֶׁהָיְתָה לָשָׁה שָׂרָה, רָאֲתָה דַם נִדָּה, לְפִיכָךְ לֹא הִגִּישׁ לָהֶם מִן הָעֻגוֹת. וְרָץ לְהָבִיא בֶּן בָּקָר, וּבָרַח לְפָנָיו בֶּן הַבָּקָר וְנִכְנַס לִמְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה.
ובספר חסד לאברהם (אזולאי, מעין ה נהר נא) כתב שאברהם כבר הביא לנערו שני פרים, וכשבא ליקח השלישי, בא המלאך רפאל ונדמה לו כפר חשוב ומשובח, והיה בורח ממנו עד שהגיע למערה.
נפלא!!! היה עוד פעם שהוא רץ למערה
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
כוונתך ו"אבות" היינו אברהם ויעקב?​
אכן, טעיתי...
בעצם אתה טועם שגם ב'נולדו' וגם ב'מתו' "אבות" הם אברהם ויעקב.
אבל יתכן גם להשתמש בלשון חז"ל "מידי איריא, הא כדאיתא והא כדאיתא", דהיינו בתשרי נולדו אבות הם אברהם ויעקב, ובתשרי מתו אבות הם יצחק ויעקב, ובכך נרויח שנצא ידי כל הדעות.​
שוב, זה לא מסתדר עם הנימוק של הגמרא
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
התכוונתי לראב"ע. מאיזה הוכחה הקשו עליו?
בספר אוצרות המפרשים של הרב משה קרביץ, הקשה, שהרי אבשלום נולד בהיות דוד בחברון בשבע השנים הראשונות למלכותו (שמואל-ב ג, ג), ואילו מרד אבשלום היה בשנת ל"ז למלכות דוד (שם טו, ז וברש"י ורד"ק שם), וא"כ היה אבשלום לפחות בן שלשים.


והאמת שהראב"ע לא התכוין לדקדק בדברי הדרשן ההוא. וכיון שחביבה עלי לשונו, אעתיק כל דבריו:
(יז) ויהי כאיפה שעורים - פעם אחת שאלני אדם מה טעם באיפה שעורים, אמרתי לו אין טעם לשאלה הזאת, כי הכתוב ספר מה היה. אז נקלותי בעיניו, ויאמר לי כי יש לו טעם. ואני החרשתי ממנו ולא שאלתיו.
והנה בא ביום אחד ואמר לי כי יש לו טעמים הרבה: האחד, שראתה רות בדרך נבואה כי עתיד היה אחד מבניה להעמיד עמוד על שם בעל', וטעם איפה צ"ו רמונים שהיו על העמוד וזה בגימטריא איפה, ופירוש שעורי' כמו שיעורים, כמו שער בנפשו. וטעם אחר: ויהי שתי מלות, ארמית ועברית, והיא כאשר ראתה שיתל' אבשלום שהוא מבניה, והנה כ"ף עם אל"ף רמז לשנות אבשלום במותו, ואחר כך איפה [צ"ל יפה] שערים לשון רבים, בעבור היותו כבד עליו [כלומר שהיה יפה תואר, ושערים לשון שערות, שהשער היה כבד עליו]. וטעם אחר: כי תחלת אות כאיפ' עם תחלת שעורים הוא בגמטריא ישי, שהוא צדיק גמור. אז שמח וישב לבו בקרבו:
[ע"כ דבריו. המוסגר שלי].

מעניין. מי הם 'יש שכתבו'?
ראיתי כמה. אחד מהם: ישרש יעקב עמ' סא.
ואגב, ראיתי מובא בשם 'עץ הדעת טוב' פרשת וירא, ש'ממרא' גימטריא יער, והם עצי היער.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שוב, זה לא מסתדר עם הנימוק של הגמרא
אה, נכון, כי לפי זה יצא שרק יעקב נמלאו שנותיו.
ראיתי פעם פי' יפה, אולי זה גם יתרץ קצת את התמיהה. בעיקרון אברהם היה צריך להסתלק מן העולם בתשרי כיום היוולדו, אבל היות שקיצרו לו חמש שנים מחייו, השתנה גם תאריך פטירתו, היות שכבר בין כה וכה לא נשלמו שנותיו. ולפי"ז מה שאמרו אבות נולדו ומתו בתשרי היה צריך להיות גם על אברהם ויצחק אלא שבכל אחד יש סיבה למה בפועל לא היה כך, אבל במחשבה היה צריך להיות פטירתם בתשרי. וכבר מצאנו בחז"ל (תוס' ר"ה כז. ד"ה כמאן מצלינן) כזה תירוץ כאן במחשבה כאן במעשה.
מסכימים?​
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
אה, נכון, כי לפי זה יצא שרק יעקב נמלאו שנותיו.
ראיתי פעם פי' יפה, אולי זה גם יתרץ קצת את התמיהה. בעיקרון אברהם היה צריך להסתלק מן העולם בתשרי כיום היוולדו, אבל היות שקיצרו לו חמש שנים מחייו, השתנה גם תאריך פטירתו, היות שכבר בין כה וכה לא נשלמו שנותיו. ולפי"ז מה שאמרו אבות נולדו ומתו בתשרי היה צריך להיות גם על אברהם ויצחק אלא שבכל אחד יש סיבה למה בפועל לא היה כך, אבל במחשבה היה צריך להיות פטירתם בתשרי. וכבר מצאנו בחז"ל (תוס' ר"ה כז. ד"ה כמאן מצלינן) כזה תירוץ כאן במחשבה כאן במעשה.
מסכימים?​
שוב, סברא יפה, אבל הגמ' אומרת בפירוש לא כך...
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שוב, סברא יפה, אבל הגמ' אומרת בפירוש לא כך...
כמו שבפסוק כתוב במפורש "זכר ונקבה בראם" ואינו אלא במחשבה, כך הגמרא אומרת בפירוש "אבות מתו בתשרי" משום שהקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים, ואינו אלא במחשבה.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ואגב, ראיתי מובא בשם 'עץ הדעת טוב' פרשת וירא, ש'ממרא' גימטריא יער, והם עצי היער.
וזה לשונו: ממרא הוא בגימטריא יער, ואלוני הם עצי היער, כמו כִּי יֵבֹשׁוּ מֵאֵילִים אֲשֶׁר חֲמַדְתֶּם (ישעיה א, כט), כי אלו המלאכים הנושאים הכסא הם תולדותיו, כדמיון העצים שהם נתלים ביער, וזהו סוד אז ירננו עצי היער וכו', כי הם המרננים לשי"ת הרוכב עליהם וכו'.​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה