חידות תורניות אשכול חידות תורניות

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
3. מי ניבא 400 שנה, וללא הועיל ?
היה שם בן נח מתנבא לעובדי כוכבים ארבע מאות שנה, ולא קבלו העובדי כוכבים ממנו (תנא דבי אליהו רבה פרק כ"ח)
4. קשר בין רמבעה"נ לחנוכה ?
הגר"ח פלאג'י ובנו ר' אברהם ז"ל כתבו לתרום לקופת רבי מאיר בעל הנס בימי חנוכה ובפרט בראש חודש טבת.
ובבן איש חי פ' וישב: ומנהגנו להדליק שמן למאור לכבוד נשמת רבי מאיר בעל הנס זיע"א ביום ראש חדש טבת.​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום

קבצים מצורפים

  • נחור בלעם.png
    נחור בלעם.png
    KB 47 · צפיות: 22

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כן !
מעניין.
מה ההוכחה?
אצל עשו לא מצינו שכיבד את אמו, וכן כתוב ותהיינה מורת רוח ליצחק ורבקה !
ואצל יעקב כתוב שלמרות שלא רצה, הלך ליצחק לקחת הברכות, וכן בסוף הפרשה שהוא שלחה אותו קום ברח לך אל לבן אחי.
ויש ווארט, שמה שכתוב וישלח יצחק את יעקב וכו' אחי רבקה אם יעקב ועשו, שהפסוק מדגיש פה רבקה, שיעקב בשונה מעשו, כן ציית לאמו, ומתרץ קושיית רש"י, ודו"ק.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
היה שם בן נח מתנבא לעובדי כוכבים ארבע מאות שנה, ולא קבלו העובדי כוכבים ממנו (תנא דבי אליהו רבה פרק כ"ח)
נכון מאוד !
הגר"ח פלאג'י ובנו ר' אברהם ז"ל כתבו לתרום לקופת רבי מאיר בעל הנס בימי חנוכה ובפרט בראש חודש טבת.
ובבן איש חי פ' וישב: ומנהגנו להדליק שמן למאור לכבוד נשמת רבי מאיר בעל הנס זיע"א ביום ראש חדש טבת.​
מתכוון למשהו אחר !!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אצל עשו לא מצינו שכיבד את אמו, וכן כתוב ותהיינה מורת רוח ליצחק ורבקה !
לא ראינו אינה ראיה ולא מצינו אינה הוכחה, ומורת רוח היתה שווה ליצחק ורבקה.
ובאמת לא ידוע לי על חילוק בין אביו לאמו. וסתם בשוטטותי מצאתי לשון מעניינת בספר 'מראה יחזקאל' [לרבי יחזקאל פנט, תלמידו של רבי מנחם מנדל מרימנוב] (ס"פ קדושים, חידושי אגדה לחתונה): קדושים תהיו כו' איש אמו ואביו כו', כבר נתקשו המפרשים לפרש הסמיכות דמה ענין קדושה למצות כיבוד אב ואם דקדושה היינו לקדש עצמו במותר לו והלא גם עשו כיבד אביו ואמו והיה רשע וטמא..
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
נכון מאוד !!
האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה
שמעתי הרצאה מפי הרב ברוך רוזנבלום שבו הוא מביא את הסיפור עם אחותה של ברוריה ושחרורה מהכלא ע''י רבי מאיר גיסה.
שואל המהרש''א, איך יתכן שרבי מאיר אמר לשומר בית הכלא להגיד את המשפט אלוק דמאיר ענני? איך הוא יכול לסמוך על עצמו שבזכותו ה' יציל אותו מכל רע?
מסביר המהרש''א שאין הכוונה במילים אלוק דמאיר לשם של התנא עצמו רבי מאיר אלא כדבריו:
'' דמאיר לארץ ולדרים עליה הוא יעננו או שאמר אלקא דמאיר לנו במלכות יון הקודמת בנס הנרות של חנוכה כמו שייסד הפייט ומי יאיר לך מאיר כו' הוא יעננו להציל אותנו בנס מידיה''.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
קשור לפרוש המהרש''א על המילים: אלוק דמאיר ענני?
והנה הפירוש (על ענין 'אלקא דמאיר ענני'):
ויש לדקדק היאך ייחד ר"מ שמו של הקדוש ברוך הוא על עצמו בחייו שהרי אמרו אין הקדוש ברוך הוא מייחד שמו על הצדיקים בחייהם שנאמר אלהי אברהם ופחד יצחק וגו' וי"ל דלא אמר אלהא דמאיר כו' רק לסימן בעלמא על שמו ולא נתכוין כל עיקר על שמו רק נתכוין אלהא דמאיר לארץ ולדרים עליה הוא יעננו או שאמר אלהא דמאיר לנו במלכות יון הקודמת בנס הנרות של חנוכה כמו שייסד הפייט ומי יאיר לך מאיר כו' הוא יעננו להציל אותנו בנס מידיהם וק"ל:

ומצאתי עוד דבר קשר, מדברי הרה"ג ר' פינחס זביחי שליט"א (מספרו עטרת פז על ברכת הלבנה, עמ' לד-לו בהערות):
1701633999997.png
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בספר תורה של הרוקח היה נוסח אחר
אע"פ שנסתי מלומר כן, ושינסתי מתני לפרש באופן אחר, ולא מצאתי פתח מרווח.
ושיערתי שמא פן ואולי, לא תהיה ברירה אלא לומר אללי, כי גרס הרוקח 'ואלה' תולדות יעקב.
ובכן, ביקשתי באוצר החכמה, ומצאתי הרבה מאוד ספרים 'המצטטים' פסוק זה בתוספת ו'. וביניהם מרבותינו הראשונים (כגון צרור המור, ועוד), עד שכרסם בי הספק לומר שמא צדק החכם @מתגעגע בהשערתו הלזו.
ועדיין אין בי היכולת לקבוע דבר וחצי דבר, אלא שמכל מה שנאמר זה נשמע לי הכי מרווח.

ודרך אגב, אין זה חידושו של הרוקח עצמו, אלא שדרכו בסוף כל פרשה להביא מדברי ה'לקח טוב', ודבר זה גם הוא ביניהם.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
5. שם של אשה שמופיע בתורה פעמיים ?
עדה. אשת למך ואשת עשיו.

(ואגב, לא מומלץ להוסיף ע"י עריכה. אנחנו הולכים עם הפנים קדימה, ולא רואים את הרכבים מאחורה.. על כן כדאי להוסיף בהודעה חדשה.)
 

מתעניןi

משתמש רשום
כרגע לא זוכר, כשאמצא אכתוב.

עוד כמה חידות:
1. מי היו לו שני נשים עם אותו משם ?
2. מי היו לו שני ילדים עם אותו שם (ניקוד שונה) ?
3. מי ניבא 400 שנה, וללא הועיל ?
4. קשר בין רמבעה"נ לחנוכה ?
5. שם של אשה שמופיע בתורה פעמיים ?
5. מלכה
בראשית י"א כ"ט
במדבר כ"ו ל"ג
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מילה מהפרשה: (לא דמות, אבל האנשתי אותה לצורך הענין)
אצל איש מקומי בא אחד השבטים
ובי קבע משכנו לאחר שנים
שלט בי אחד מן המלכים
ומצור בנאני אחד המלכים
בזמן הנביא הייתי שפלה
מלך ישראל במקומי בא
וכבוד ישראל עדי יבואה
והמשיב ידו לפתור, לא ישיב ידו מלפרוט.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מילה מהפרשה: (לא דמות, אבל האנשתי אותה לצורך הענין)
אצל איש מקומי בא אחד השבטים
ובי קבע משכנו לאחר שנים
שלט בי אחד מן המלכים
ומצור בנאני אחד המלכים
בזמן הנביא הייתי שפלה
מלך ישראל במקומי בא
וכבוד ישראל עדי יבואה
והמשיב ידו לפתור, לא ישיב ידו מלפרוט.
עדולם
יהודה בא לשם ופגש את חירה.
אח"כ עדולם היתה בנחלת שבט יהודה.
אחד מל"א המלכים שיהושע בן נון ניצח היה מלך עדולם.
רחבעם מלך יהודה ביצר את עדולם.
עדולם מוזכרת בספר מיכה על ערי שפלת יהודה.
דוד התחבא שם שברח משאול.
בני שבט יהודה חזרו מגלות בבל לעדולם.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יפה מאוד!
רק המשפט הזה לא מדויק:

היא מוזכרת כשפלה בספר יהושע (טו).
ובספר מיכה יש פתרון למשפט אחר בחידה.
לצד ירמות שוכה ועזקה.
עד עדולם יבוא כבוד ישראל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה