חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וגם החישוב הכפול לדוחק ייחשב, שאם כן מה הפרש יש בין 'בעוד' לבין 'כי', ולמה זה לשנים יימנה וזה באחד ייענה?
לא הרי זה כהרי זה, יש ב'עוד' שאין ב'כי', שהרי יש בו את כל התיבות - בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ משא"כ ב'כי', ויש ב'כי' שאין ב'עוד' ששניהם מופנים אל שר אחד משא"כ ב'עוד'​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כבד את אביך ואת אמך קיימו יוסף, שנאמר ויאמר ישראל אל יוסף הלא אחיך רועים בשכם לכה ואשלחך אליהם.
דבר אחר, כבד את אביך ואת אמך קיים יצחק, שהיה מושלך לפני אביו כשה לטבח. (תנא דבי אליהו רבה פרק כ"ו)

עשו הרשע היה מיוחד בכיבוד אב.
זכור לי בבירור מדרש שהיו עשר דורות מאדם הראשון עד נח, שהיו מכבדים כל אחד את אביו בלבד, ולא הסכימו לכבד את אבי-האב, עד שבא נח וכיבד את אביו ואת אבי אביו.
אלא שביקשתיו - מעט כמיסת הפנאי - ולא מצאתיו עתה.
אבקש מאת המכירים אבידה זו שישיבוה ויושיבוה על מכונה, ושכרם כפול מן השמים.
על פי ספר "אוצר אגדות התורה" [- ליקט: ישראל יעקב קלפהולץ ]: באו המלאכים, ושאלו את ה': "במה מצא חן -נח בעינך?" השיב להם מה ההבדל בין נח לבין קודמיו:

כשהוליד שת- את אנוש- בנו ובקש ממנו שיאכיל את אביו, השיב לו: שהוא מוכן להאכילו, אבל כאשר בקשו ממנו להאכיל גם את סבו- את אדם, השיב להם: "מה לי ולו?" "די לי באבי, לא אוכל לדאוג גם לסבי "וכך גם הבאים אחריו- לא הסכימו להאכיל את הסבא, אלא את אביהם בלבד. כשנח הופיע בעולם ובקשו ממנו להאכיל את סבו השיב להם:

"היכן כל קרוביי וגואליי וכל אבות אבותיהם, כי חפץ אני להאכיל ולכלכל את כולם ולשרתם כל ימיהם"

כאשר המלאכים שמעו על כך- הם הבינו מדוע נח מצא חן בעיני ה' ואמרו: "אין כנח צדיק תמים, עושה צדקה וחסד, יהי רצון שצדקתו תצילו ממוות"
יפה מאוד.

עוד כמה:
1. שם ויפת כיבדו את אביהם וכיסו את ערותו
2.ראיתי מביאים שגם יעקב את יצחק (כנראה שבישל לו העדשים, או שהלך ללבן לקחת אישה. ראיתי מציינים שפ"א כז יב).
ואגב מובא שיעקב גם כיבד את אמו, ועשו רק אביו, ודו"ק.
3. נפתלי, כתוב שהיה עוזר ליעקב בגלל שהיה מהיר, לא זוכר כעת איפה.

וכנראה שיש עוד.
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
צודק בהחלט.
אלא ששתי החידות האחרונות כבר נפתרו, הלא כן?
אחרי ההודעה שלי בעניין כיבוד אב, נכון מאוד.

אגב, דיברנו על בעל השפתי כהן, אביא פרפראה יפה שראיתי בספרו:
'ויעקבני זה פעמיים' שלכאורה ה'זה' לא מובן, כי יעקב כבר היה בחוץ?
אלא שיעקב כשברח החוצה, שכח בחדר של יצחק את הסיר שבו בישל ליצחק את האוכל
וע"ז הצביעה עשו, ויעקבני 'זה', שהסיר הזה פעמיים כבר רימה אותי, פעם אחת כשמכרתי לו את הברכות בעבור נזיד עדשים, וכעת בברכות שוב, ודו"ק.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
סדר הדורות אלף השלישי ב"א ר"ו
במדרש רבה וישלח פרשה פ'
1701613583321.png

 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
בגמרא ב"ב איתא שהיה בזמן יעקב.
בבר"ר פ, ד:
ר"י בר סימון פתח, משלי כז: 'אל תתהלל ביום מחר ואת אמרת, בראשית ל: 'וענתה בי צדקתי ביום מחר מחר בתך יוצאת ומתענה הה"ד ותצא דינה וגו' ר' חנינא בשם ר' אבא הכהן בר' אליעזר פתח, איוב ו: 'למס מרעהו חסד מנעת חסד מן אחוך היא נסבת לאיוב שאינו לא גר ולא מהול לא בקשת להשיאה למהול הרי היא נישאת לערל לא בקשת להשיאה דרך היתר הרי נישאת דרך איסור ותצא דינה וגו':
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
3. נפתלי, כתוב שהיה עוזר ליעקב בגלל שהיה מהיר, לא זוכר כעת איפה.
לפי שנפתלי כיבד את אביו יותר מדאי, שהיה אביו שולחו לכל מקום שירצה והיה זריז במשלחתו (במדב"ר נשא פי"ד)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כרגע לא זוכר, כשאמצא אכתוב.

עוד כמה חידות:
1. מי היו לו שני נשים עם אותו משם ?
2. מי היו לו שני ילדים עם אותו שם (ניקוד שונה) ?
3. מי ניבא 400 שנה, וללא הועיל ?
4. קשר בין רמבעה"נ לחנוכה ?
5. שם של אשה שמופיע בתורה פעמיים ?
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לא הרי זה כהרי זה, יש ב'עוד' שאין ב'כי', שהרי יש בו את כל התיבות - בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ משא"כ ב'כי', ויש ב'כי' שאין ב'עוד' ששניהם מופנים אל שר אחד משא"כ ב'עוד'​

וחזרנו לדין..
לא הרי עוד כהרי כי ולא הרי כי כהרי עוד, ולא זה וזה כהרי היא הנכתב הוא, ומה ראית להוציא את זה ולהכניס את זה? שקולים הם ויבואו שניהם. אוציא אני את היא הנכתב הוא שאין בו רוח חיי מכירת יוסף, ולא אוציא את עוד ואת כי שנמצאו שקולים בדינם. הצד השווה שבהם שתשובה אין והתירוץ חסר עדיין.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יישר כח!
אמם כלל נקוט בידינו, כי המשיב, ידו לא מהרה ישיב, עד יפרש שיחתו המדודה, עד יפרט כל משפטי החידה.

עריכה: עתה ראיתי כי @מתגעגע בא אחריך וישלם את דבריך.
ובכל זאת אשאיר הודעה זו לכל יבוא אל הפתרונות, למען יזכרו להשלים הדברים כבר בראשונה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אינם שקולים, כיון שאין ל'הוא' בן זוג, משא"כ בשניהם

אם תבחן שוב את דברי, תראה שבכלל דבריך דברי ובכלל דברי דבריך, ודברי כלכלתי במשפט לאמר שקולים על שניהם ולא על שלשתם, על כן שנה ושלש ואל תיחלש.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וי"א שבלעם זה נחור
אמנם כתוב בתוס' השלם פ' שמות: ויש מדרשים שכתוב בהם בשעת מתן תורה נתקבצו כולם אצל קמואל, והתם משמע דקמואל אבי ארם היה בן בלעם נחור, [וכן מובא בלמכסה עתיק] אבל יש שם טעות דמוכח, כי כותב שם שבלעם הוא קמואל, וקמואל היה הרי בן נחור. ובהדר זקנים נכתב מתוקן: ויש מדרשים שכתוב בהם שנתקבצו כולם אצל קמואל, והתם משמע דקמואל אבי ארם היינו בלעם.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה