שיתוף - לביקורת אילסר

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית


בטוח שבית כנסת זה נקבה?
שאלה טובה, יש כאן מישהו שמבין בקהל?

פרק 7:

הבוקר מגיע יחד עם כאב ראש עוצמתי שלא מניח לי לסקור את החדר הקטן בו אני מתעורר, מבולבל ואדום – עיניים. אני מזגזג אל עבר הדלת, אומד לא נכון את המרחק, נתקל בה ופותח לתוך מסדרון, מתלבט לאיזה צד אני אמור לפנות.

"בוקר טוב", רייצ'ל מגיעה מימין. "איך ישנת?".

"אני לא זוכר שישנתי", אני משפשף עיניים. "גם לא שהלכתי לישון".

"נרדמת על הספה. ג'ק הרים אותך לחדר".

"טוב. איפה נוטלים ידים?".

"במטבח", היא מסתובבת והולכת לה.

אני מתלבט אם לעקוב אחריה, מכריע שכן, מגיע אל המטבח. רייצ'ל טורחת למלא לי נטלה ולהצמיד מגבת.

"תודה", אני משתדל להיות מנומס, מתחיל להרגיש כמו תינוק.

"בשמחה", היא נשמעת כמו אמא. אם ככה נשמעות אמהות. "אני תכף יוצאת לסמינר", היא מודיעה לי אחרי עניית אמן קולנית מדי. "אז תתארגן מהר, אני אלווה אותך לבית של שרה".

"מה פתאום?", המגבת נשמטת לי מהידיים. לא מוצא חן בעיניי ללכת איתה ברחוב. "בכלל לא התפללתי!".

"תתפלל בבית של שרה, אתה לא יכול ללכת לבית הכנסת בלי ליווי".

"למה?", הפנים שלי מתקשחות כשאני מבין. רייצ'ל בוחרת לא לענות. "אין לי בגדים אחרים", אני אומר בשקט, בוחן את החולצה המקומטת משינה.

"לא נורא. שרה כבר התחילה פסח, אז בגדים חדשים זה סתם מיותר", היא לא נושמת בין לבין, כך שאני לא יכול להשחיל מילה. "ואם תרצה להתקלח – תוכל אצלה".

"אני לא אוהב ספורט", אני מודיע בקול נוקשה.

"גם אני. מה אתה בא להגיד בזה?".

אני משלב ידיים. "שאני לא הולך לעשות פסח. אני אף פעם לא עושה פסח!".

"תמיד יש פעם ראשונה", היא מחייכת, אני לא מבין למה. "יוצאים? אני ממהרת".

"תצאי, אני נשאר פה".

"אני מחכה. תזדרז".

אנחנו נאבקים במבטים הרבה זמן. אני ממצמץ שניה לפניה ונכנע. שואל איפה השירותים ומבקש גם מברשת שיניים.

חמש דקות אחר כך אנחנו ברחוב, שנראה ממש חי, אפילו גועש. ילדים בטווח גילאים גודשים אותו, צועדים על פני כל סנטימטר אפשרי בין הבתים.

"אין פה כביש!", אני מזדעק, גורר מבטים המומים ומבט אחד נוזף מרייצ'ל. "לאן נעלם הכביש?", אני לוחש לה, המום מהגילוי.

"אין מכוניות בבועה", היא מנמקת. "אז לא צריך כבישים".

בועה. ג'ייקוב לא הסביר לי על הבועה ומה זה אומר. ואת רייצ'ל כבר החלטתי שאני לא שואל. אני סוקר את השמים, מחפש איזשהו קו דק שיבהיר לי את משמעות השם או שבירת אור צבעונית היכנשהו ברקיע. לא מוצא.

"הגענו", רייצ'ל פותחת שער גדר של בית שנראה בדיוק כמו זה שיצאנו ממנו, לבן ומרובע. גם הדלת בצבע חום-אדמדם תואמת. גם הקול שעולה מהדפיקות.

"רגע", קול נשמע מתוך הבית, צעדים, סיבוב מפתח וחריקה קלה של הדלת. "מתיו!", האשה שבפתח לא דומה לרייצ'ל, רק בצבע העיניים ובאף הקצת סולד שלה. חוץ מזה היא דומה לג'ייקוב בתווי הפנים העגולים ובחיוך שלה. ובעצם, גם לי.

"הוא מעדיף שיקראו לו מתן", רייצ'ל מדברת במקומי. "ואם הכנת לו שמרים שוקולד – אז תחביאי אותה. הוא כבר לא אוהב שוקולד, גם לא מסכים לראות אותו", היא מסתובבת אלי ומחייכת. "תהנה! אני כבר כמעט מאחרת!".

אני עוקב אחריה בשפתיים מכווצות, ממשיך להסתכל על הנקודה בה היא כבר נעלמה מעיניי.

"תרצה להיכנס?", שרה מבררת. יש לה קול דק כמו של רייצ'ל, אבל פחות מעצבן. "או שאתה מעדיף להסתובב קצת בחצר?".

"אני – אני צריך להתפלל", אני לא יודע מה עדיף לי.

"אז יהיה לך נוח יותר בבית", היא צועדת אחורה, מפנה לי את השטח. "תרצה את התפילין של רוּבֶן?".

"רובן?".

"בעלי", היא מסבירה. "הגדול שלי רק בן ארבע".

אני נועץ בה מבט תמה. "את יותר גדולה מג'ייקוב?", היה נראלי שג'ייקוב הוא הבכור, התבלבלתי?

"לא", משהו נאטם בפנים שלה, נראה שעליתי על עוד מוקש. היא מסתובבת ופונה אל ארון הספרים, שנמצא בדיוק איפה שנמצא ארון הספרים בבית ההוא, שנהיה גם שלי מאתמול. מוציאה סידור, נעלמת לרגע וחוזרת עם תיק תפילין, מניחה על שולחן סלון מוכר.

הכל מוכר. הספה. המנורה. הרצפות האפורות. תמונת הכותל. אפילו עציץ הפלסטיק! האנשים פה באמת חיים בבועה!
 

קנה סוף

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
מדהים.
למרות שנראה לי שמאז שהוזכר שהוא לא צמצם את הפערים, השפה שלו ירדה רמה במקצת, כדי להתאים אותה למה שנאמר קודם. אבל יכול להיות שאין הבדל ואני טועה.
 

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מדהים.
למרות שנראה לי שמאז שהוזכר שהוא לא צמצם את הפערים, השפה שלו ירדה רמה במקצת, כדי להתאים אותה למה שנאמר קודם. אבל יכול להיות שאין הבדל ואני טועה.
יכול להיות בגלל הקטע השני בפרק 6. הזיכרון - שם יש משפט ששיניתי אצלי והבכי - שאני צריכה למצוא לו תחליף עוקב.
אלו הדברים שראיתי, אם יש עוד, אשמח שתכוונו..
 

קנה סוף

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני חושבת שהמשפטים עם סימני הקריאה שהוא אומר בפרק 6 גרמו לי להרגשה הזו. לפני כן הוא כמעט לא השתמש בסימני קריאה. או אפילו בכלל לא.
יש הרבה סימני קריאה מפוזרים בהרבה מקומות, בכל פעם שהוא מתעצבן או מופתע. אולי פשוט בגלל שג'ייקוב בעצם הדגיש את זה - אז פתאום זה היה צועק יותר?

והעניין עם בית הכנסת - זו די טעות שלי, לא של מתן, למרות שאני לא בטוחה שזו טעות. השאלה אם התואר נוטה על בית או כנסת. בית זה זכר, כנסת זו נקבה. בבית ספר לעומת זה אין שאלה - שניהם זכר. קיצר מי שיש לו ידע בנושא - מוזמן לתרום.
גמר חתימה טובה!
 

קנה סוף

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
"אני יכול לשבת!", אני מקיים ומתיישב על הספה, טופח על הכרית לידי. "וגם אתה!".
פה סימני הקריאה לא נראים קשורים לעצבנות או הפתעה.
"זו בית כנסת מעצבנת!"
פה דווקא הטעות במין (לכאורה) היא המפריעה.
"המתפללים ממש סקרנים! יותר מדי!".
פה פשוט קשה לי לדמיין אותו קורא ברחוב בקול רם...
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שאלה אם התואר נוטה על בית או כנסת. בית זה זכר, כנסת זו נקבה. בבית ספר לעומת זה אין שאלה - שניהם זכר. קיצר מי שיש לו ידע בנושא - מוזמן לתרום.
גמר חתימה טובה!
בית כנסת - זכר.

גמר חתימה טובה!
 

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פה סימני הקריאה לא נראים קשורים לעצבנות או הפתעה.
התלהבות...
פה דווקא הטעות במין (לכאורה) היא המפריעה.
טעות שלי, מתקנת
פה פשוט קשה לי לדמיין אותו קורא ברחוב בקול רם...
מקובל, אשנה מעט מהמשפט (הוא צועק גם אחר כך על הכביש, אבל תסלחו לו - הוא היה מופתע)
 

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בכל מקרה אחר, הייתה הקלה ממלאת את ליבו למשמע הדפיקות על הדלת. כעת, על אף הדממה המעיקה השוררת בחדר והאופן בו מביט בו דודו, מצפה שיפר אותה, מצליחות הדפיקות להוסיף עוד לכבדות ליבו.

"כן!", בנג'מין הוא זה שמאשר בסוף, בקול רועם מדי.

"מסמכים", איתן נכנס פנימה, מניח ניילונית על השולחן, "ברוס העביר לי. אמר שעובדים על ההוראה האחרונה".
"תודה", ג'ייקוב עוקב אחר גבו המתרחק של הבחור דק הגזרה עד שהוא נעלם מאחורי הדלת, מחלץ את הדפים מהניילונית ומעקם את פיו לאורך הרשימה.

"לא ענית לי, עדין", בנג'מין אינו מתכוון לוותר.

"כי אין לי מה, דוד", הוא מניח לדפים, מוסיף לשאלה העולה על פני דודו: "רשימת המנטרים".

"אתה קשוח איתם, גם לא מעט נגוע".

"אני נגוע מאד", מדייק ג'ייקוב. "לכן ישיבת המועצה עוד מעט".

"טוב שאתה מודה. זו גם הסיבה שגרמה לך להשיב בשלילה?".

"לא שללתי", ג'ייקוב מנער את ראשו. "רק אמרתי שכעת זהו לא הזמן המתאים. אני לא יכול להפקיר את מתיו דווקא עכשיו".

"זו אותה הטענה במשך שש השנים האחרונות, רק הנסיבות משתנות. אתה כבר עוד מעט בן שלושים ושניים אם אני לא טועה".

"עוד מעט", מהמהם ג'ייקוב.

"נו?".

"להזכירך, דוד. יש לי שני אחים בני חמש עשרה, כשהקטן הולך להתמודד מול תקופה מאד קשה בקרוב וצריך אותי לצידו".

"כל עוד הם בסביבה אני לא רואה בעיה. את רייצ'ל מזמן יכולת לשים אצל אַבִיגֶיְל שלי, היא תסתדר שם מעולה. את מתיו אפשר אצל מייק, אבל אני לא בטוח כמה זה יהיה חכם".

"זה לא, אני מעדיף את הפנימיה ולא את מייק", ג'ייקוב מתקשח. "וגם הפנימיה תהיה אסון בשבילו".

"אז תחכה שמתיו יגיע לגיל עשרים, או אפילו שיתחתן?", בנג'מין זועם. הזעם הופך את מילותיו ללועגות. "ותתחתן רק כשתהיה בן ארבעים? מה אבא שלך היה אומר על זה? אה?", הוא נושם עמוק תוך עצימת עיניים. "מילא לא היה משהו על הפרק, אני קיבלתי רק רשמים חיוביים עד שלשום, לא חבל?".

"חבל", ג'ייקוב בולע את רוקו, בהחלט חבל. "אבל כל עוד הדברים לא סופיים, המחויבות שלי למשפחה קודמת. בכל אופן, לא שללתי, רק אמרתי את האמת – שכעת זהו לא הזמן המתאים".

"ואת הרב לא שאלת לפני שקיבלת את ההחלטה שלך, נכון?", בנג'מין כבר חודר למקומות פרטיים מדי, כאלה שגורמים לג'ייקוב לקוות שאיתן יפתח את הדלת בחבטה ויודיע על התפרצות ברמה קריטית.

"לא שאלתי", הוא מודה בלחש. מסלק מראשו את המחשבות הלא הגונות. "אני יכול לשאול, אם זה מה שמפריע לך".

"תשאל", בנג'מין מהנהן ומתרומם. "ואולי תקבל קצת על הראש".

"ומה בדיוק קרה עד עכשיו?", חיוך גולש לשפתיו של ג'ייקוב.

"קיבלת. אבל נראה שנהיית חסין למכות שלי, כך שאולי הרב יצליח במקום שבו נכשלתי".

"או שהוא יטען שאני צודק".

עיניו של בנג'מין מצטמצמות. "אני מאד מסופק בזה", הוא חוזר לשבת. "ג'ק, אל תהיה תמים. אל תצפה בישיבה הקרובה שכולם יסכימו עם דעתך. הדבר הראשון שהאנשים יציעו זה למחוק את מתיו שוב ולשלוח אותו מחוץ לבועה".

"גם אתה?", ג'ייקוב מחמיר פנים.

"אם תהיה הצבעה, היא תהיה חשאית", קולו של הדוד הופך יבש. "אבל אני יכול להגיד לך כבר כעת את דעתי – הילד לא ישרוד פה הרבה זמן, כך שעדיף להוציא אותו כעת, כמו שהוא, ללא מחיקה חוזרת - שלישית במקרה שלו. ואם כבר מעלים את הנקודה הזו – אי אפשר לדעת אם השנייה היא לא זו שגררה את הפערים", בנג'מין מפסיק לרגע ונאנח. "ונקודה גוררת נקודה - אין לנו אפשרות לפטר כל כך הרבה עובדים, לא רק בגלל שנתקשה לגייס חלופיים אלא גם בגלל שהבועה לא תתמודד עם כל המבקשים החדשים".

"תמיד אפשר לעשות זאת בהדרגה", ג'ייקוב נושך שפתיים, מתעלם מן החלקים הראשונים. "הבועה לא במצב גרוע כל כך".

"לא גרוע, אבל לא מן המשופרים", בנג'מין מניד בראשו, קולו מסופק. "עוד שנה – שנתיים יתחילו התושבים לבקש לצאת. הסבלנות של ריימונד אמנם ארוכה, אבל בשלב כלשהוא היא תשתלם".

"אף אחד לא כלוא פה", ג'ייקוב מושך כתפיים. "ובאותה מידה, אף אחד לא טיפש מספיק בשביל להקריב את חייו ללא סיבה".

"התושבים לא טיפשים, אבל גם להם יש פתיל שאוזל. ותמימות היא תחליף נוראי לטיפשות, אפילו יותר".

ג'ייקוב שותק, מרכין ראש אל הדפים.

"אני לא רוצה לתת דוגמאות, אני מניח שיש לך די והותר", בנג'מין מתרומם, הפעם צועד לכיוון הדלת. "תחשוב על זה", הוא אומר כשידו מונחת על הידית. "תחשוב גם על טובת הכלל כשאתה מפיל כאלה החלטות גורליות".

הדלת נטרקת אחרי בנג'מין, מעט חזק מדי. או שמא אלה הרגשות הסוערים בו המעצימים כל דבר. הוא היה תמים, לא טיפש. רבקה והילדים הם שנפגעו. הוא לועס את פנים לחיו, עוצם את עיניו ומטיל את ראשו לאחור. יותר מדי פגועים יש בגלל השגיאות שלו. אסור לו לעשות טעות נוספת. זו כבר תהיה אחת יותר מדי.
 
נערך לאחרונה ב:

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אהבתי את הסיפור, בטח יכולת לשים לב לזה עם כל הלייקים ששלחתי ;)
האמת שאת כל הדיאולוגים שבישיבות פחות הבנתי, אבל אולי אני היחידה.
בכל אופן, מחכה לפרק הבא!
תודה :)
הדיאלוגים - הם מעין רמזים, חלקם את אמורה להבין לבד, חלקם יובהרו עוד בהמשך.
התשובה השלילית וכל מה שנוגע לה - שידוכים, הבחור בן 32 אוטוטו...
מחיקה שלישית - המחיקה של מתן היא לא הראשונה, תובהר בהמשך
הבועה, התושבים והסבלנות של ריימונד - יובהר בהמשך, מתקשר לאחידות של הבתים
רבקה והילדים - יובהר בהמשך. אני מניחה שאפשר לנחש למה הכוונה... לפחות על סמך הגילויים האחרונים (והפנים של שרה)
אם יש עוד משהו שהתקשית בו - אשמח שתצייני. אני לא אוהבת לחשוף קלפים על ההתחלה וגם לא לייבש עם רקע. אבל מצד שני - הדיאלוגים והמאורעות אמורים לקדם מעט מאותם קלפים + הרקע.
 

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שרה מתבררת כאישה מאד נחמדה. מיד אחרי שאני מסיים שחרית, היא מציעה לי לאכול ומובילה אותי למטבח, שדומה מדי למטבח בבית של – שלי, אותו מטבח פינתי לבן מבהיק ושיש אפור שמשני צידיו יש כיורים גדולים. שמאלה ממנו, סמוך לחלון, יש אי תואם, עליו מונחת כבר ארוחת הבוקר ועוד כמה דברים מחשידים מכוסים במגבת.

אחר כך היא חושפת את עוגות השמרים שגורמות לי לנוע באי נוחות, מכניסה לתנור ומזדרזת משם עם מטלית ובקבוק שפריצר כחול. חוזרת מדי פעם לוודא שלא חסר לי לחם, גבינה או ירקות ושהחביתה לא נגמרה לי מהר מדי, סורקת את המטבח בפרצוף מכווץ וממשיכה הלאה.

"הריח השרוף הזה ממך!", היא מזדעקת בביקור הבא שלה. "ואני חשבתי שזה העוגות, ולא הסתדר לי איך כל כך מהר הן נשרפו".

"אה, סליחה", לא ממש נעים לי. "אין לי עוד בגדים".

היא סורקת אותי. "אני מפעילה תכף כביסה לבנה. תרצה שאכניס את שלך? עד שרייצ'ל תחזור כבר יתייבש. בינתיים אני אביא לך גופיה וציצית של רובן".

"אהמממ, בסדר", לא כל כך בסדר, אין דרך יותר פשוטה? "את לא יכולה לעשות קסם והבגדים יתנקו עלי?".

"קסם?", היא מכווצת אף ונשמעת בדיוק כמו ג'ייקוב לרגע.

"כן, כמו שרייצ'ל עשתה. היא מחאה כף והאור נכבה".

"אה, זה", שרה צוחקת. "זה לא בדיוק קסם", היא מתרצנת בחיוך. "יותר כמו כישרון כזה. אני לא ממש מוצלחת בו. בכל אופן, זה משהו שצריך ללמוד, בדיוק כמו ציור, שירה והנהלת חשבונות".

"לא הבנתי", אני באמת לא מבין. "איך זה יכול להיות כישרון?".

"זה כמו -", היא נתקעת ומגלגלת עיניים. "כמו מחשבה יוצרת מציאות, מבין?".

"לא".

"נלך על הדוגמא של רייצ'", היא נאנחת. "אתה רואה את המנורה, נכון?", אצבעה מורה למעלה. "בשביל לכבות אותה אתה צריך להבין איך היא עובדת – יש מעגל חשמלי, ברגע שהמעגל מתבטל – לנורה לא זורם חשמל. אז אתה פשוט חושב על זה, וזה קורה".

"רייצ'ל לא רצתה שזה יקרה", עובדה שהיא נאנחה אחר כך. "וכשאני ניסיתי להגיע למועצה דרך הדלת של הבית, לא הצלחתי".

"בגדול לא צריך כפיים בשביל לגרום לדברים לקרות, מספיק שתחשוב עליהם. לרייצ'ל כנראה הייתה התפרצות לא מכוונת, זה משהו שקורה לה די הרבה", שרה שוב צוחקת. "לגבי הדלת – תשאל את ג'ייקוב, אני לא מבינה גדולה בזה".

"טוב, אז אני רק צריך לחשוב על מעגלים חשמליים ולהרוס אותם?", אני כבר מכין את כפות הידיים שלי, מביט בה במבט מצפה ומוחא כף כשהיא מהנהנת.

כלום לא קורה, אני נושף ברוגז.

"בוא נעשה את זה אחרת", היא לא מתייאשת ממני. אני כן, קצת. "יש מתג למנורה, שם, ליד המקרר", שוב היא מצביעה, הפעם לכיוון היציאה. "אם אתה הולך עד אליו ולוחץ, האור נכבה, נכון?".

"כן!", אני מסכים ומוחא כף. המתג יורד, גם האור. מדהים.

"יופי", היא מוחאת לי כף. בעצם לאור שנדלק. "אני אביא לך בגדים אחרים בינתיים, בסדר?".

אני מהנהן. ברגע שהיא נעלמת אני מוחא כף שוב. מכבה את התנור. אני לא אוהב את ריח השמרים שמתפזר לכל עבר. שמרים שוקולד, פוי.
 
נערך לאחרונה ב:

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואוו
איזה פרק חמוד!!


הייתי כותבת ככה
למטבח בבית של... שלי.
זה יותר גורם להבין את ההיסוס שלו..
תודה. צודקת.
אגב, כרגע אני לוקחת שוב הפסקה.
מאליביה (ששש סוד) מחכה לי, ויש עוד משהו שהבטחתי לעצמי להתקדם בו...
נתעדכן בהפוגה הבאה :)
 

yael305

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה. צודקת.
אגב, כרגע אני לוקחת שוב הפסקה.
מאליביה (ששש סוד) מחכה לי, ויש עוד משהו שהבטחתי לעצמי להתקדם בו...
נתעדכן בהפוגה הבאה :)
מה???
אין מצב!!
את חייבת להמשיךך
או לפחות לצרף אותי לקבוצת ביקורת ...
 

תהילה בצלאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מה???
אין מצב!!
את חייבת להמשיךך
או לפחות לצרף אותי לקבוצת ביקורת ...
יש קבוצת ביקורת?
אשמח מאוד להצטרף:love:!!!
(מדתי עריכה לשונית, שווה לך;))
יש. אבל יש אבל גדול:
1. לא הורשיתי להוציא הודעה להרחבת קבוצת הביקורת, אז אני מניחה שלעדכן דרך פה - יהיה לא הוגן ולא ראוי
2. מדובר בספר המשך, עם מלא פרטים קטנים וגדולים. מצריך הרבה אחיזת ראש.
3. אני לא יכולה לצרף כל אחד, כן? לכן תסלחו לי שאני לא כותבת פה את המייל האישי שלי ובאותה מידה לא מעלה את הפרקים...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ה'

לג הוֹרֵנִי יי דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ וְאֶצְּרֶנָּה עֵקֶב:לד הֲבִינֵנִי וְאֶצְּרָה תוֹרָתֶךָ וְאֶשְׁמְרֶנָּה בְכָל לֵב:לה הַדְרִיכֵנִי בִּנְתִיב מִצְוֹתֶיךָ כִּי בוֹ חָפָצְתִּי:לו הַט לִבִּי אֶל עֵדְוֹתֶיךָ וְאַל אֶל בָּצַע:לז הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי:לח הָקֵם לְעַבְדְּךָ אִמְרָתֶךָ אֲשֶׁר לְיִרְאָתֶךָ:לט הַעֲבֵר חֶרְפָּתִי אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי כִּי מִשְׁפָּטֶיךָ טוֹבִים:מ הִנֵּה תָּאַבְתִּי לְפִקֻּדֶיךָ בְּצִדְקָתְךָ חַיֵּנִי:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

סוכות • אתגר חופשי

לוח מודעות

למעלה