עזרה איך מסבירים לילד מה זה טלפון חכם כשר?

  • פותח הנושא cyp
  • פורסם בתאריך
מצב
הנושא נעול.

פשוש

משתמש מקצוען
מקנאה במי שמצליח לחנך את ילדיו בדור כ"כ קנאי וקיצוני לפעמים למקום מעוות
כשחוץ מגדולי הדור עוד הרבה 'מעוררים' מסתובבים סביבינו כל היום
שבנ"א לחברו זה חמור לא פחות מחילול שבת
וחז"ל כתבו 'המלבין פני חברו.. אין לו חלק לעוה"ב'

וודאי שצריך לחנך את הילדים למידות טובות, לבן אדם לחברו וגם ליראת שמים שהיא בעצם כוללת הכל, ואשרי מי שמצליח!

אבל מה זה קשור לנושא?

זה כמו שבן אדם ישתה כוס חלב רגע אחרי שגמר לאכול בשרי.
ותוך כדי שהוא אחוז חרטה על מה שעשה, יגיד לו בן אדם אחר: מה אתה כל כך מצטער? לשון הרע הרבה יותר חמור ובזה אתה חוטא כל היום.

זה נכון.
אבל מה הקשר?
כשאומרים את זה עכשיו, זה מפחית מהחומרה של אכילת בשר וחלב.
 

רחלה 123

משתמש מקצוען
וודאי שצריך לחנך את הילדים למידות טובות, לבן אדם לחברו וגם ליראת שמים שהיא בעצם כוללת הכל, ואשרי מי שמצליח!

אבל מה זה קשור לנושא?

זה כמו שבן אדם ישתה כוס חלב רגע אחרי שגמר לאכול בשרי.
ותוך כדי שהוא אחוז חרטה על מה שעשה, יגיד לו בן אדם אחר: מה אתה כל כך מצטער? לשון הרע הרבה יותר חמור ובזה אתה חוטא כל היום.

זה נכון.
אבל מה הקשר?
כשאומרים את זה עכשיו, זה מפחית מהחומרה של אכילת בשר וחלב.


קראת את כל האשכול מתחילתו ועד סופו?
באם כן ככל הנראה מדובר בשיח חרשים
פרשתי
 

אביחי בס

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כתבו כאן כ"כ הרבה מלל. ואולי לפני שינעלו אספיק לשאול את השאלה שאף אחד לא שאל; שאלת 'המלך הוא ערום'.

כמויות המלים שנשפכו כאן עומדות על ההנחה שאליה הובילו אותנו עסקני המלחמה באינטרנט. למה כוונתי? כשהחלו לצאת המכשירים המוגנים, אמר לי אחד מעסקני האינטרנט בכאב שכעת איבדנו את כל ההרתעה נגד בעלי האייפון, כי כל אחד יכול לומר שהמכשיר שלו כשר. ומהיום הוא כבר לא יוכל לצעוק בבעלי האייפון שמגיעים לשטיבלאך. חברים של אותו אחד גם יזמו משחק קלפים לילדים שעל כל קלף יש פשקווילון קטן או משפט מחץ אחד נגד בעלי אייפון. זו דרך אטרקטיבית לחנך אנשים דרך ילדיהם, כמו הספרון לילדים שמפיצים הקנאים נגד המדינע כדי לחנך את הדור הרך לקום על הוריהם הציוינים רח"ל. זו דרך שגוררת אינספור מאבקים שמעמידה בחזית המלחמה ילדים טהורים ואפילו תינוקות בעגלה שמשמשים כבשר תותחים נגד כל מי שלא מוצא חן בעיניי ולדעתי הוא פסול. היום אתה שולח את הילד לצעוק על בעל אייפון, מחר הילד של השכן יישלח לצעוק עליך כי אתה אוכל כשרות פלונית, ואין לדבר סוף.

מה שאני למד מכל הנתונים הנ"ל, שעד היום עיקר המלחמות נעשו בצורה של חיצוניות [עיקר המלחמות, כי אני מכיר גם אנשים נפלאים שפעלו בדיסקרטיות מדהימה מתוך הבנה שהפשקווילים מושכים המונים לטעום מעץ הדעת]. בצורה של כפייה חברתית סביבתית שלתוכה הטילו גם בחור גם יונק עם איש שיבה. כולם מגויסים למלחמה ברשעים בעלי האייפון. וכל ילד יודע שעם ישראל מתפלל על כל בעל אייפון [אגדת עם מספרת על אותו ברנש שמרוב השתוקקות לתפילותיהם של ישראל קדושים הלך וקנה את המכשיר כדי להיכנס למועדון המפוללים]. רק בגלל המצב הזה הגענו לסיטואציות שילד שואל וצריך הסברים על התבנית, על מה-נקרא-אייפון ועל-מי-צריך-להתפלל... ולמה לדוד יוסי יש אייפון והאם מותר לי עוד לדבר אתו כי הרבי בחיידר אמר שהוא רשע וכו' וכו'. וגרוע מכך, אם אבא קונה מכשיר, הילד קרוע בעצמו ומעורבב בזהותו.

אבל מה לעשות, הטכנולוגיה לא ממתינה לציבור החרדי, והמחר כבר כאן, ואלו שצעקו אתמול, מחזיקים לשעבר כבר מכשיר מוגן. אלו שצועקים כאן היום מחר ידברו עם הקולגות והחברים בווטסאפ. הרי יש כבר וואטספ חרדי בטלפונים, הרבה יותר קל יהיה למשועממי הטלפון לעבור לווטסאפ הכתוב. וזה כבר כאן, מעבר לדלת. ואתם יודעים מה, זה בכלל לא משנה, אולי באמת צודקים אלו שטוענים שנישאר עם המכשירים הכשרים עד ביאת המשיח בב"א, זה בכלל לא חשוב לעצם מה שאני הולך לכתוב.

וכאן אני מגיע ושואל שאלה, או נכון יותר אומר אמירה:
האם לא הגיע הזמן לנטוש את החינוך החיצוני הזה? העתיד כבר כאן ומחר יש גם אצל השכן הזה ואצל הבן-דוד ההוא מכשיר חכם [ובשקט, לא לגלות, אולי גם אצלנו]. איך נחנך אז; האמנם כל החינוך יקרוס?!
אנחנו צריכים לעשות חושבים. להתחיל לחנך להתעלמות מכל הפשקווילים, מכל התעמולה, מכל המסרים שאולי נכונים אבל צורתם הרסנית, מכל הקשר של ילד בן שלוש לעסקיהם של מבוגרים. לעבור לחינוך פנימי ומהותי, מי אנחנו, מה תפקידנו בעולם, מה הקב"ה רוצה מאתנו, מה הוא לא אוהב שנראה, ממה עלינו לשמור עינינו, הן ברחוב רבי עקיבא החרדי והן במייל הכשר שפתאום נשלחו אליו בטעות קליפים לא נקיים, מדוע הזמן יקר מכל, ועל מה אסור להשחיתו, גם במכשיר פרוץ וגם במחשב עם 'נתיב', מה אסור לנו לדבר, הן בבדיחות גסות באינטרנט והן בשיחות "השקפה" על העסקן המושחת ההוא והח"כ השקרן ההוא.

אני חושב שאין לנו את הפריבילגיה שהייתה לחרדים החל מקום המדינה ועד המילניום לסמוך על המשטר של המסגרת,
על כוח ההרתעה הציבורי שנסמך על חומות, משום שכבר אין היום רשות הרבים סטרילית, כי הרע חודר לבית פנימה, מתחת לשמיכה ובכיס של הפראק. כל אחד צריך לעמוד מול בוראו ולשאול את עצמו: מה הגבולות שאני מציב לביתי, לאן אני רוצה להגיע ברוחניות, אלו עיתונים הם לגיטימיים מבחינתי ואיזו תרבות מתאימה לשאיפותיי, הן שלי והן של ילדיי - יחד.
יודגש, אני לא חולק עקרונית על חינוך ציבורי, אם כי בוודאי לא בצורה הנוכחית, אבל אני חושב שפרקטית מי שרוצה לגדל ילדים טהורים ושפויים, חייב להפעיל את האבר שאלוקים שתל לנו בתוך הראש ולקשור אותו לאבר שנתלה בחלל הבטן, ולהחדיר המון חינוך פוזיטיבי ולא נגטיבי. המון טוב והמון אור ייתרו ממילא את הצורך במלחמה בתוויות ובסיסמאות רחוב. מי שיתעקש להמשיך ולהיגרר אחרי תוויות של 'בעל אייפון' שלא תמיד בודקות את התוכן בפנים, יכול למצוא את עצמו עוד כמה שנים בלי ידיים ובלי רגליים, ולא נעים לומר, בלי ילדים צדיקים.
מקווה שדבריי יובנו אל נכון, כי לא היה לי זמן לערוך את הדברים כראוי. שפכתי מנהמת לבי.

הלוואי שנצליח בכך. נעשה את שלנו ומשמיים יעזרו. אין ספק. הוא הבטיח.
אקונומיקה - חייבים. סנט מוריץ - חייבים. אבל מי שדואג לילדים שלו, שם את זה רחוק מאד מאד מהישג ידם, כי שפריץ אחד לעין - ה' ירחם.
רובם של אלו שמחזיקים סמרטפון מוגן לצרכי עבודה - לא מתייחסים לזה כמו סנט מוריץ...
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אקונומיקה - חייבים. סנט מוריץ - חייבים. אבל מי שדואג לילדים שלו, שם את זה רחוק מאד מאד מהישג ידם, כי שפריץ אחד לעין - ה' ירחם.
רובם של אלו שמחזיקים סמרטפון מוגן לצרכי עבודה - לא מתייחסים לזה כמו סנט מוריץ...
בגלל [שלפי השערתך!] עוד כמה שנים אני יקנה חלב עם רחפן, אני צריך היום להתרגל לזה שסמרטפון זו עובדה שחייבים להתרגל ליות איתה???
ציטטת את הודעתי. משמע יש לך תגובה לדבריי. ובכן, לא הבנתי מה אמרתי שהוביל לתגובתך. אשמח אם תסכם במשפט או שניים את דבריי כפי שהבנת אותם, כדי שאוכל להבין את דבריך. דבריך חשובים לי מאוד, ולכן אני רוצה להבין אותם.
 

אביחי בס

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אני מבין ממך, נסכם את זה בשתי מילים: שאין מה לעשות!
זה המצב, והוא לא חמור כמו שמנפחים אותו וא"א להתעלם ממנו.

תקן אותי אם לא ירדתי לעומק דעתך.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אני מבין ממך, נסכם את זה בשתי מילים: שאין מה לעשות!
זה המצב, והוא לא חמור כמו שמנפחים אותו וא"א להתעלם ממנו.

תקן אותי אם לא ירדתי לעומק דעתך.
במחילה, נראה שאפילו לא ניסית לרדת, אם כי אני מעריך את העובדה שהשקעת מזמנך לקרוא.
כתבתי בדיוק להיפך. יש מה לעשות, אבל מה שעושים היום, אינו הפתרון ואולי אף להיפך. כתבתי שהפתרון צריך להיות חזק יותר, פנימי יותר, אנטיביוטיקה ולא אקמול. דווקא משום שהמצב חמור מאוד!
 

קצרה

משתמש מקצוען
אני חושב שאין לנו את הפריבילגיה שהייתה לחרדים החל מקום המדינה ועד המילניום לסמוך על המשטר של המסגרת, על כוח ההרתעה הציבורי שנסמך על חומות, משום שכבר אין היום רשות הרבים סטרילית, כי הרע חודר לבית פנימה, מתחת לשמיכה ובכיס של הפראק. כל אחד צריך לעמוד מול בוראו ולשאול את עצמו: מה הגבולות שאני מציב לביתי, לאן אני רוצה להגיע ברוחניות, אלו עיתונים הם לגיטימיים מבחינתי ואיזו תרבות מתאימה לשאיפותיי, הן שלי והן של ילדיי - יחד.
יודגש, אני לא חולק עקרונית על חינוך ציבורי, אם כי בוודאי לא בצורה הנוכחית, אבל אני חושב שפרקטית מי שרוצה לגדל ילדים טהורים ושפויים, חייב להפעיל את האבר שאלוקים שתל לנו בתוך הראש ולקשור אותו לאבר שנתלה בחלל הבטן, ולהחדיר המון חינוך פוזיטיבי ולא נגטיבי. המון טוב והמון אור ייתרו ממילא את הצורך במלחמה בתוויות ובסיסמאות רחוב. מי שיתעקש להמשיך ולהיגרר אחרי תוויות של 'בעל אייפון' שלא תמיד בודקות את התוכן בפנים, יכול למצוא את עצמו עוד כמה שנים בלי ידיים ובלי רגליים, ולא נעים לומר, בלי ילדים צדיקים.
מקווה שדבריי יובנו אל נכון, כי לא היה לי זמן לערוך את הדברים כראוי. שפכתי מנהמת לבי.

הלוואי שנצליח בכך. נעשה את שלנו ומשמיים יעזרו. אין ספק. הוא הבטיח.

הבאת תמצות על רגל אחת של הגישה הדתית לאומית - מספיק לחנך את עצמך אין צורך גם להגן על עצמך - החינוך ישמור ...
הגישה הזו הוכחה ככושלת.
 

אביחי בס

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
במחילה, נראה שאפילו לא ניסית לרדת, אם כי אני מעריך את העובדה שהשקעת מזמנך לקרוא.
כתבתי בדיוק להיפך. יש מה לעשות, אבל מה שעושים היום, אינו הפתרון ואולי אף להיפך. כתבתי שהפתרון צריך להיות חזק יותר, פנימי יותר, אנטיביוטיקה ולא אקמול. דווקא משום שהמצב חמור מאוד!
אז עמי משוגתי ועמך תהיה סליחתי.
 

אלישבע10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא.
מה יענו כל החכמים שמתרצים "ממילא בעוד כמה שנים לא נוכל בלי" כשמשיח יבוא? מה נאמר לו כשישמעו היום פעמי מבשר? שלא האמנו שיגיע כ"כ מהר? חשבנו שהטכנולוגיה המתקדמת הזו תשיג אותנו לפניו?
אם היום לא מוכרחים, אז היום לא משתמשים.
והעתיד - עדיין.
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
נוגע כאן בנושא מאוד חשוב. החינוך הפנימי המגדל, והחומות החיצוניות השומרות.
בקצרה: חייבים תמיד את שניהם. באיזון הנכון.
לא פעם מתמקדים בעיקר בחומות, והבנייה הפנימית - מידי חלשה. זו טעות מסוכנת.
ולא פעם סומכים על בנייה פנימית, רצון טוב ומשמעת עצמית - ולא ערים לשים גם גבול חיצוני מספיק שומר. גם זו טעות מסוכנת.
חייבים שילוב נכון של בנייה פנימית יחד עם מסגרת שומרת.
איך לעשות את זה בפועל? שאלה טובה... יהיו על זה כמה וכמה תשובות שונות.

אותה נקודה בזוית נוספת:

הכותבים כאן כמעט וצודקים כולם!
רק כשנעשה חלוקה נראה שכל אחד מדבר מכיוון שונה
יש באייפון ובאינטרנט 2 בעיות:
1.הפריצות והאיסורים...
2. בזבוז זמן והתמכרות.

בעבר, הבעיה הייתה בעיקר בעיה מס' 1, לשם כך המלחמה הייתה כ"כ נוראה.
כיום המוגנים פתרו את הבעיה הזו.
מנגד, בעיה מס' 2 קיימת במלא עוצמתה ואולי אף יותר.
לבעיה הזו אין פתרון שהוא "לא לקבל ילדים לחיידר וכד'" וגם לא יעזור להגיד שזה אסור..
כי "למה אני יכול לראות את הסרטון הזה במחשב של הבית ובפלאפון לא?"
ובנוסף, בעיית השעמום היא בעיה כוללת. זה בעייתי גם אצל אבא שמדפדף ב"יתד שלנו" לילדים...
זה כבר תלוי בסגנון חיים, ברמה של עבודת השם וכד'.
ובזה כל אחד בונה את עצמו לבד ולא יעזור מסגרת חברתית.

התועלת החברתית תהיה בהסברה נכונה
כמה הדבר מזיק בחיים המותרים! כמה חיי המשפחה התקינים והיפים מוזנחים להם לאט!

ואני לא יודע אם בזה יש הוכח תוכיח... (ובוודאי שלא יותר מחבר שלך שמסתובב בבית כנסת וקורא עלונים של קופת העיר במקום ללמוד...).
 

מרחבית

משתמש מקצוען
האוטובוסים יעלמו מהעולם לטובות רכבים אוטונומים
אוחח... עד שנתרגל לרב קו, וכל התקלות יפתרו - האוטובוסים יעלמו...

בקיצור : אי אפשר לנסות לשער מה יהיה בעתיד בחשיבה בכלים של ההווה.

זה נכון מאוד. אך אין צורך בכך. אנחנו פועלים בהווה לפי ההווה. בדרך כלל דברים לא באים פתאום. יש תהליכים, לפעמים ארוכים מאוד, וה'שוק' - גם החרדי והרוחני מגיב לכל שלב בהתאם.
אלו שקפצו ראשונים לאינטרנט כי 'בעתיד אי אפשר יהיה בלי זה' ( נניח שזאת היתה הסיבה שלהם...) - נחשפו לאינטרנט פרוץ. למרבה הכאב, חלק לא קטן מהם נפלו חלל.
היום יש סינונים טובים יותר ויותר. ועדיין משתדלים שזה יהיה די בדיעבד ומתוך הכרח.
החיים לא יעצרו... מה שנהיה מוכרחים נעשה - תוך מציאת פתרונות הכי טובים שאפשר.
כל פעם מתמודדים עם ההווה. ומחכים כל יום למשיח צדקנו...
 

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
באת תמצות על רגל אחת של הגישה הדתית לאומית - מספיק לחנך את עצמך אין צורך גם להגן על עצמך - החינוך ישמור ...
הגישה הזו הוכחה ככושלת.
הגישה הדתית לאומית דוגלת רק בחינוך עצמי, ובפתיחות וחשיפה להכל כדי להתחסן.
הגישה החרדית דוגלת בחומות וגטו, בשמירה ואי חשיפה.

מה שהוא אמר, זה להמשיך לא לחשוף , להמשיך לשמור, אבל להפסיק להסתמך יותר מידי על זה, ולהתמקד גם בתוכן פנימי, ובחיסון עצמי, כי גם חומות וגטו בלי פנימיות כשלו במבחן המציאות.
 

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
אוחח... עד שנתרגל לרב קו, וכל התקלות יפתרו - האוטובוסים יעלמו...
;)

זה נכון מאוד. אך אין צורך בכך. אנחנו פועלים בהווה לפי ההווה.
אויש, ברור
כמה פה הבינו ממני שאני דוגלת בכך שאם בעתיד לא תהיה אפשרות בלי - כדאי להתחיל מעכשיו,
אז אני אבהיר שלא היתה לי שום כוונה כזו או צל שלה.
כל עוד אפשר לשרוד בצורה שפויה בלי הדבר הזה - אני ממליצה להתרחק ככל האפשר.

זו היתה תגובה ענינית לטענה ש"זה לא יקרה כל כך בקרוב" ורק אליה.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הבאת תמצות על רגל אחת של הגישה הדתית לאומית - מספיק לחנך את עצמך אין צורך גם להגן על עצמך - החינוך ישמור ...
הגישה הזו הוכחה ככושלת.
וואו, איך עלו על זה כ"כ מהר, זו בדיוק הגישה שלהם. אבל ברצינות, חשבתי שמספיק שכתבתי "יודגש, אני לא חולק עקרונית על חינוך ציבורי..." בשביל להבין שאני כן דוגל בשיטה החרדית שהוכיחה את עצמה היטב. אני רק חושב שלא על כל מצווה בתרי"ג מצוות החינוך הזה יכול להבטיח. ושוב, צריך כן חינוך ציבורי, אבל בצורה חכמה ונכונה.
ובהתייחסות נקודתית יותר, לא כתבתי שלא צריך להגן על עצמי, בוודאי שצריך, אבל בצורה פנימית ולא בצורה חיצונית. שוב, האווירה החיצונית כן חשובה, אבל במקרה שלנו האווירה הזו הולכת ומאבדת את תועלתה. עניין של פרקטיות. זה הכל.
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
הגישה הדתית לאומית דוגלת רק בחינוך עצמי, ובפתיחות וחשיפה להכל כדי להתחסן.
הגישה החרדית דוגלת בחומות וגטו, בשמירה ואי חשיפה.

מה שהוא אמר, זה להמשיך לא לחשוף , להמשיך לשמור, אבל להפסיק להסתמך יותר מידי על זה, ולהתמקד גם בתוכן פנימי, ובחיסון עצמי, כי גם חומות וגטו בלי פנימיות כשלו במבחן המציאות.
למילה גטו יש קונוטציה מאד מאד שלילית בגלל השימוש שלה בשנות ה30 וה40 של המאה הקודמת.
קראתי כמה פעמים את ההודעה כי התוכן שלה מעולה בעיניי, אבל המילה גטו שרטה אותי.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
;)


אויש, ברור
כמה פה הבינו ממני שאני דוגלת בכך שאם בעתיד לא תהיה אפשרות בלי - כדאי להתחיל מעכשיו,
אז אני אבהיר שלא היתה לי שום כוונה כזו או צל שלה.
כל עוד אפשר לשרוד בצורה שפויה בלי הדבר הזה - אני ממליצה להתרחק ככל האפשר.

זו היתה תגובה ענינית לטענה ש"זה לא יקרה כל כך בקרוב" ורק אליה.

מתנצלת. עכשיו הבנתי...
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
למילה גטו יש קונוטציה מאד מאד שלילית בגלל השימוש שלה בשנות ה30 וה40 של המאה הקודמת.
קראתי כמה פעמים את ההודעה כי התוכן שלה מעולה בעיניי, אבל המילה גטו שרטה אותי.
המילה גטו היא השלמה אוטומטית למינוח השואתי כלפי כל דבר אסור. הציונים הם נאצים, האינטרנט הוא שואה, גוגל יותר גרוע מהיטלר. אז אפוא אנחנו? נכון מאוד, בגטו.
הכלל, צריך להאשים את העסקנים שמזהמים כל שיח. בהן צדקי שאותו ילד שצועק לשוטר תמים נאצי, איבד כל רגישות לשואה האיומה של עמנו.
[זאת למרות, שלדעתי היו גדולים שכבר השתמשו במינוח כזה.]
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
אפשר לנעול את האשכול..
יש כאן כמה סוגי אנשים וממילא כל אחד מחנך את ילדיו לפי הסוג שהוא נמצא בו:
1. המנותקים: אלה שאין להם אינטרנט וכו' והם מתחלקים ל2 סוגים:
1א': לא רוצים את זה בגלל אושר פנימי והם מצליחים להדביק בו את ילדיהם ללא צורך בשלילת האחר.
1ב': לא רוצים את זה כי אסור .. והלוואי ש... . ואז צריך להילחם בכל מי שכן מחזיק את זה כי אוטוטו אנחנו נשברים וקונים גם...
2. המחוברים: אלה שיש להם מוגן וכד' והם מתחלקים לשניים
2א': לצורכי עבודה באמת. והם לא צריכים להסביר לילדים יותר מדאי. כי ככה זה בבית.
2ב': אלה שכל התפילה הם גם בעבודה... (איפה ר' לוי יצחק מברדיטשוב שהצדיק את אותו בעל עגלה שהתפלל תוך כדי ששימן את עגלתו) והם צריכים להסתבך עם עצמם.
ויש את הסוג השלישי: הנבלעים
אלא שהאינטרנט בלוע בתוכם, והם מלאים טענות כרימון על הרבנים, על העסקנים, על העבר והעתיד שעוד רגע ולא יהיה גמרות אלא כולם יישבו עם אייפונים בבית מדרש...
זהו.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה