עזרה איך מסבירים לילד מה זה טלפון חכם כשר?

  • פותח הנושא cyp
  • פורסם בתאריך
מצב
הנושא נעול.

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
למילה גטו יש קונוטציה מאד מאד שלילית בגלל השימוש שלה בשנות ה30 וה40 של המאה הקודמת.
קראתי כמה פעמים את ההודעה כי התוכן שלה מעולה בעיניי, אבל המילה גטו שרטה אותי.
אני אוהבת את המילה הזו, וגם עוד כמה שהקונוטציה שלהן הפכה שלילית. בעיני היא חיובית ומעולה. אבל את יכולה לבחור כל כיבוס מילים אחר.
 

נחמי פורתא

משתמש מקצוען
ובהתייחסות נקודתית יותר, לא כתבתי שלא צריך להגן על עצמי, בוודאי שצריך, אבל בצורה פנימית ולא בצורה חיצונית. שוב, האווירה החיצונית כן חשובה, אבל במקרה שלנו האווירה הזו הולכת ומאבדת את תועלתה. עניין של פרקטיות. זה הכל.


ובהמשך לדברים היסודיים והחשובים כ"כ שהובאו כאן:

המציאות היא, שמי שמגדל את ילדיו רק על ערכי השמירה על החומות החיצוניות, והמסר העיקרי שמועבר בבית ובמוסדות החינוך הוא: לשמור על הסטנדטים החברתיים המקובלים, וחסר שם השיח הפנימי שמכניס משמעות פנימית יותר למעשים.
בד"כ זה יגרום לכך שהילדים יקלטו שלא כ"כ משנה מי אני ומה מעשיי,
כן משנה מה יודעים עלי ועל מעשיי.
הכל הופך להיות חיצוני מאד וריק....
לא משנה מה אני עושה ומה קורה איתי בכלל, העיקר שכלפי חוץ - הרושם שאני עושה הוא רושם טוב....
ולכן ילד שגדל ככה, יכול ר"ל בבוא היום גם להגיע לאייפון אפי' לא מוגן, ולא להרגיש עם זה רע כל עוד אף אחד לא יודע, מישהו פעם דבר אתו על החומות הפנימיות שלא קשורות למשטר חיצוני?....
 

נחמי פורתא

משתמש מקצוען
כתבו כאן כ"כ הרבה מלל. ואולי לפני שינעלו אספיק לשאול את השאלה שאף אחד לא שאל; שאלת 'המלך הוא ערום'.

כמויות המלים שנשפכו כאן עומדות על ההנחה שאליה הובילו אותנו עסקני המלחמה באינטרנט. למה כוונתי? כשהחלו לצאת המכשירים המוגנים, אמר לי אחד מעסקני האינטרנט בכאב שכעת איבדנו את כל ההרתעה נגד בעלי האייפון, כי כל אחד יכול לומר שהמכשיר שלו כשר. ומהיום הוא כבר לא יוכל לצעוק בבעלי האייפון שמגיעים לשטיבלאך. חברים של אותו אחד גם יזמו משחק קלפים לילדים שעל כל קלף יש פשקווילון קטן או משפט מחץ אחד נגד בעלי אייפון. זו דרך אטרקטיבית לחנך אנשים דרך ילדיהם, כמו הספרון לילדים שמפיצים הקנאים נגד המדינע כדי לחנך את הדור הרך לקום על הוריהם הציוינים רח"ל. זו דרך שגוררת אינספור מאבקים שמעמידה בחזית המלחמה ילדים טהורים ואפילו תינוקות בעגלה שמשמשים כבשר תותחים נגד כל מי שלא מוצא חן בעיניי ולדעתי הוא פסול. היום אתה שולח את הילד לצעוק על בעל אייפון, מחר הילד של השכן יישלח לצעוק עליך כי אתה אוכל כשרות פלונית, ואין לדבר סוף.

מה שאני למד מכל הנתונים הנ"ל, שעד היום עיקר המלחמות נעשו בצורה של חיצוניות [עיקר המלחמות, כי אני מכיר גם אנשים נפלאים שפעלו בדיסקרטיות מדהימה מתוך הבנה שהפשקווילים מושכים המונים לטעום מעץ הדעת]. בצורה של כפייה חברתית סביבתית שלתוכה הטילו גם בחור גם יונק עם איש שיבה. כולם מגויסים למלחמה ברשעים בעלי האייפון. וכל ילד יודע שעם ישראל מתפלל על כל בעל אייפון [אגדת עם מספרת על אותו ברנש שמרוב השתוקקות לתפילותיהם של ישראל קדושים הלך וקנה את המכשיר כדי להיכנס למועדון המפוללים]. רק בגלל המצב הזה הגענו לסיטואציות שילד שואל וצריך הסברים על התבנית, על מה-נקרא-אייפון ועל-מי-צריך-להתפלל... ולמה לדוד יוסי יש אייפון והאם מותר לי עוד לדבר אתו כי הרבי בחיידר אמר שהוא רשע וכו' וכו'. וגרוע מכך, אם אבא קונה מכשיר, הילד קרוע בעצמו ומעורבב בזהותו.

אבל מה לעשות, הטכנולוגיה לא ממתינה לציבור החרדי, והמחר כבר כאן, ואלו שצעקו אתמול, מחזיקים לשעבר כבר מכשיר מוגן. אלו שצועקים כאן היום מחר ידברו עם הקולגות והחברים בווטסאפ. הרי יש כבר וואטספ חרדי בטלפונים, הרבה יותר קל יהיה למשועממי הטלפון לעבור לווטסאפ הכתוב. וזה כבר כאן, מעבר לדלת. ואתם יודעים מה, זה בכלל לא משנה, אולי באמת צודקים אלו שטוענים שנישאר עם המכשירים הכשרים עד ביאת המשיח בב"א, זה בכלל לא חשוב לעצם מה שאני הולך לכתוב.

וכאן אני מגיע ושואל שאלה, או נכון יותר אומר אמירה:
האם לא הגיע הזמן לנטוש את החינוך החיצוני הזה? העתיד כבר כאן ומחר יש גם אצל השכן הזה ואצל הבן-דוד ההוא מכשיר חכם [ובשקט, לא לגלות, אולי גם אצלנו]. איך נחנך אז; האמנם כל החינוך יקרוס?!
אנחנו צריכים לעשות חושבים. להתחיל לחנך להתעלמות מכל הפשקווילים, מכל התעמולה, מכל המסרים שאולי נכונים אבל צורתם הרסנית, מכל הקשר של ילד בן שלוש לעסקיהם של מבוגרים. לעבור לחינוך פנימי ומהותי, מי אנחנו, מה תפקידנו בעולם, מה הקב"ה רוצה מאתנו, מה הוא לא אוהב שנראה, ממה עלינו לשמור עינינו, הן ברחוב רבי עקיבא החרדי והן במייל הכשר שפתאום נשלחו אליו בטעות קליפים לא נקיים, מדוע הזמן יקר מכל, ועל מה אסור להשחיתו, גם במכשיר פרוץ וגם במחשב עם 'נתיב', מה אסור לנו לדבר, הן בבדיחות גסות באינטרנט והן בשיחות "השקפה" על העסקן המושחת ההוא והח"כ השקרן ההוא.

אני חושב שאין לנו את הפריבילגיה שהייתה לחרדים החל מקום המדינה ועד המילניום לסמוך על המשטר של המסגרת,
על כוח ההרתעה הציבורי שנסמך על חומות, משום שכבר אין היום רשות הרבים סטרילית, כי הרע חודר לבית פנימה, מתחת לשמיכה ובכיס של הפראק. כל אחד צריך לעמוד מול בוראו ולשאול את עצמו: מה הגבולות שאני מציב לביתי, לאן אני רוצה להגיע ברוחניות, אלו עיתונים הם לגיטימיים מבחינתי ואיזו תרבות מתאימה לשאיפותיי, הן שלי והן של ילדיי - יחד.
יודגש, אני לא חולק עקרונית על חינוך ציבורי, אם כי בוודאי לא בצורה הנוכחית, אבל אני חושב שפרקטית מי שרוצה לגדל ילדים טהורים ושפויים, חייב להפעיל את האבר שאלוקים שתל לנו בתוך הראש ולקשור אותו לאבר שנתלה בחלל הבטן, ולהחדיר המון חינוך פוזיטיבי ולא נגטיבי. המון טוב והמון אור ייתרו ממילא את הצורך במלחמה בתוויות ובסיסמאות רחוב. מי שיתעקש להמשיך ולהיגרר אחרי תוויות של 'בעל אייפון' שלא תמיד בודקות את התוכן בפנים, יכול למצוא את עצמו עוד כמה שנים בלי ידיים ובלי רגליים, ולא נעים לומר, בלי ילדים צדיקים.
מקווה שדבריי יובנו אל נכון, כי לא היה לי זמן לערוך את הדברים כראוי. שפכתי מנהמת לבי.

הלוואי שנצליח בכך. נעשה את שלנו ומשמיים יעזרו. אין ספק. הוא הבטיח.

לא מתאפקת, ומצטטת שוב את כל ההודעה!!!

בעיני, ההודעה הזאת היא סיכום של כל מה שקורה אתנו היום, ולאיזה מהפך חיובי - לעניות דעתי לפחות - עלינו לשאוף...
 

קצרה

משתמש מקצוען
הגישה הדתית לאומית דוגלת רק בחינוך עצמי, ובפתיחות וחשיפה להכל כדי להתחסן.
הגישה החרדית דוגלת בחומות וגטו, בשמירה ואי חשיפה.

מה שהוא אמר, זה להמשיך לא לחשוף , להמשיך לשמור, אבל להפסיק להסתמך יותר מידי על זה, ולהתמקד גם בתוכן פנימי, ובחיסון עצמי, כי גם חומות וגטו בלי פנימיות כשלו במבחן המציאות.

מעודי לא ידעתי שהגישה החרדית תומכת רק בחומות וגטו. או מסתמכת עליהם יותר מידי. אולי לכן התקשיתי להבין על איזו שינוי מדובר.
גם יצירת החומות הן תוצאה של חינוך כמובן. חינוך של אל תאמין בעצמך עד יום מותך. (ואל תקח סמארטפון מפוקח כי אתה תדע לשמור על עצמך).
לא חל בזה כל שינוי.
גם עד היום - כל יחיד ויחיד בחר בעצמו ביצירת חומה סביבו וזה היה פרי חינוך.

יתכן שהגישה החסידית אכן מתעסקת הרבה בשמירה של הקהילה אחד על השני.
כל שאר הקהילות מעולם לא היתה בהם הגנה קהילתית או מחויבות קהילתית.
 

חחח

משתמש סופר מקצוען
יתכן שהגישה החסידית אכן מתעסקת הרבה בשמירה של הקהילה אחד על השני.
כל שאר הקהילות מעולם לא היתה בהם הגנה קהילתית או מחויבות קהילתית.
ובזמן האחרון רואים שעוד ועוד ליטאים וספרדים מתאגדים אף הם לקהילות.
כי בדורנו, אחד מחומות ההגנה החזקות זו הקהילה.
 

קצרה

משתמש מקצוען
וואו, איך עלו על זה כ"כ מהר, זו בדיוק הגישה שלהם. אבל ברצינות, חשבתי שמספיק שכתבתי "יודגש, אני לא חולק עקרונית על חינוך ציבורי..." בשביל להבין שאני כן דוגל בשיטה החרדית שהוכיחה את עצמה היטב. אני רק חושב שלא על כל מצווה בתרי"ג מצוות החינוך הזה יכול להבטיח. ושוב, צריך כן חינוך ציבורי, אבל בצורה חכמה ונכונה.
ובהתייחסות נקודתית יותר, לא כתבתי שלא צריך להגן על עצמי, בוודאי שצריך, אבל בצורה פנימית ולא בצורה חיצונית. שוב, האווירה החיצונית כן חשובה, אבל במקרה שלנו האווירה הזו הולכת ומאבדת את תועלתה. עניין של פרקטיות. זה הכל.

אז ההבדל בינך לבינם הוא שהם חשבו כבר לפני 70 שנה שיצירת חומות ההגנה הולכת ומאבדת את תועלתה, עניין של פרקטיות ואתה רק עכשיו??
מצטערת, זה צועק לי כי אלו בדיוק המילים שהם השתמשו בהם פעם.

ולענין קרא את תגובתי לעיל
מי שהסתמך על חינוך ציבורי והגנה של הציבור אכן בבעיה - כי הוא טעה מתחילת הדרך.
הגישה החרדית אינה גישה של "הציבור ישמור עלינו" אלא בגישה של חינוך והתבדלות מאז ומעולם. כי גם ההתבדלות היא פרי תוצאה של חינוך.
אין לי סמארטפון לא כי יש לי בעיה מהשכן. אין לי סמארטפון כי אני יוצרת סביבי חומה במודע.
 

קצרה

משתמש מקצוען
ובזמן האחרון רואים שעוד ועוד ליטאים וספרדים מתאגדים אף הם לקהילות.
כי בדורנו, אחד מחומות ההגנה החזקות זו הקהילה.

אני לא רואה את התאגדות הקהילות.. (במובן כמו החסידים ולא קהילת בית כנסת..)
בטח לא ברמה של מחויבות זה לזה.

בזה אני מסכימה עם מוישה לחלוטין שהגנה של קהילה היא מהשפה ולחוץ ושווה מאומה..
דווקא בדורינו שאפשר ללכת עם "שמונה בגדים" ולהיות חילוני גמור ללא הפרעה - אין בקהילה שום חומת הגנה...
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אז ההבדל בינך לבינם הוא שהם חשבו כבר לפני 70 שנה שיצירת חומות ההגנה הולכת ומאבדת את תועלתה, עניין של פרקטיות ואתה רק עכשיו??
מצטערת, זה צועק לי כי אלו בדיוק המילים שהם השתמשו בהם פעם.

ולענין קרא את תגובתי לעיל
מי שהסתמך על חינוך ציבורי והגנה של הציבור אכן בבעיה - כי הוא טעה מתחילת הדרך.
הגישה החרדית אינה גישה של "הציבור ישמור עלינו" אלא בגישה של חינוך והתבדלות מאז ומעולם. כי גם ההתבדלות היא פרי תוצאה של חינוך.
אין לי סמארטפון לא כי יש לי בעיה מהשכן. אין לי סמארטפון כי אני יוצרת סביבי חומה במודע.
בדיוק אלו המלים? אפשר דוגמאות? אבל שוב, זה בכלל לא משנה. לא שללתי לגמרי את החומות. בכלל לא. כתבתי שאולי יש תחומי חינוך שעיקר הדגש בהם הוא בחומות ובשמירה הקהילתית. אבל יש תחומים שהחומות כבר לא עוזרות, ולכן מי שמתעקש לעבוד רק עם חומות, הוא הולך ומאבד הכל. אני מקווה שבחינוך לדרך ארץ, למשל, או שמירת שבת, את כן מחנכת עם תוכן חיובי ולא סומכת על האווירה השבתית ברחוב. זה בכלל לא סותר לשמירה על הפרהסיה הציבורית ועל אווירה שבתית נאותה גם ברחוב, אבל הרבה הרבה הרבה יותר מכך, ועוד יותר הרבה, חשוב החינוך הפנימי בבית. אני חושב שהנקודות שהזכרתי, שמירת החושים, ניצול הזמן, ועוד ועוד, כמעט לא זוכים לחינוך בעל תוכן בבית פנימה, אולי כי סומכים יותר מדיי על החומות ועל החינוך-רחוב.
בכל מקרה, אני בהחלט מאחל לך בהצלחה בהמשך הדרך. אשתדל להתפלל על כל עם ישראל, כל אחד בדרכו, ובהחלט גם עליי. אין לי שום ביטוח בדרך בה אני חפץ.
 

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
מעודי לא ידעתי שהגישה החרדית תומכת רק בחומות וגטו. או מסתמכת עליהם יותר מידי. אולי לכן התקשיתי להבין על איזו שינוי מדובר.
אני לא חושבת שזו הגישה הבסיסית, כן התפתחות דינמית שקרתה בתוך קהילות בעיקר, ובתוך הציבור החרדי ככלל.

לאורך השנים שחלפו מִקוּם המדינה , הציבור החרדי הפך יותר קהילתי, ויש יותר קודים פנימיים , מחויבויות בלתי כתובות, והרבה כללים שנועדו לשמור על הגבולות החיצוניים.

לא בהכרח, אך במקומות מסוימים זה לעיתים על חשבון הפנימיות.

אפשר לומר בזהירות שככל שקהילה סגורה יותר, כך יש פחות מקום לפיתוח מחשבה עצמאית ויכולת חוסן בפני אתגרים לא מוכרים.

שוב: לא בהכרח, לא מחייב ולא תמיד, ל פ ע מ י ם , זה קורה, וצריך לתת על זה את הדעת.

ואם את לא מבינה על מה אנחנו מדברים , הגיוני, אבל יש כאן הרבה שכן.
 

פשוש

משתמש מקצוען
אני לא חושבת שזו הגישה הבסיסית, כן התפתחות דינמית שקרתה בתוך קהילות בעיקר, ובתוך הציבור החרדי ככלל.

לאורך השנים שחלפו מִקוּם המדינה , הציבור החרדי הפך יותר קהילתי, ויש יותר קודים פנימיים , מחויבויות בלתי כתובות, והרבה כללים שנועדו לשמור על הגבולות החיצוניים.

לא בהכרח, אך במקומות מסוימים זה לעיתים על חשבון הפנימיות.

אפשר לומר בזהירות שככל שקהילה סגורה יותר, כך יש פחות מקום לפיתוח מחשבה עצמאית ויכולת חוסן בפני אתגרים לא מוכרים.

שוב: לא בהכרח, לא מחייב ולא תמיד, ל פ ע מ י ם , זה קורה, וצריך לתת על זה את הדעת.

ואם את לא מבינה על מה אנחנו מדברים , הגיוני, אבל יש כאן הרבה שכן.

את כותבת דברים של טעם!

אבל עדיין אני חושבת שבדור כל כך פרוץ ומסוכן יש לחומות הללו יותר תועלת מאשר נזק.
המסגרת שומרת עלינו.

אבל בתוך הבית פנימה חשוב כל כך לחנך את הילדים לעבודה פנימית.
ללמד אותם לחשיבה עצמאית.
להזכיר להם לחשוב לפני כל מעשה בצורה ניטרלית: האם הקב"ה מרוצה ממני?
והעיקר - להיות כנה ואמיתי עם עצמך אבל עד הסוף.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
אני מקווה שבחינוך לדרך ארץ, למשל, או שמירת שבת, את כן מחנכת עם תוכן חיובי ולא סומכת על האווירה השבתית ברחוב.
היא טענה להיפך. שגם בעניין המכשירים יש חינוך פנימי, לפחות בציבור שהיא מכירה, ולא מסתמכים על החינוך הציבורי. אלא שחומות חייבות להיות, ולא בגלל מישהו מבחוץ, אלא כחלק מהחינוך החרדי להתבדל ולשים גדר וסייג.
כך לפחות אני הבנתי את דבריה.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
היא טענה להיפך. שגם בעניין המכשירים יש חינוך פנימי, לפחות בציבור שהיא מכירה, ולא מסתמכים על החינוך הציבורי. אלא שחומות חייבות להיות, ולא בגלל מישהו מבחוץ, אלא כחלק מהחינוך החרדי להתבדל ולשים גדר וסייג.
כך לפחות אני הבנתי את דבריה.
אולי.
אני חושב שהנקודות שהזכרתי, שמירת החושים, ניצול הזמן, ועוד ועוד, כמעט לא זוכים לחינוך בעל תוכן בבית פנימה, אולי כי סומכים יותר מדיי על החומות ועל החינוך-רחוב.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

cyp

משתמש מקצוען
תודה לכולם על התגובות, באיזה שהוא שלב הפסקתי לקרוא... הרגשתי שהאשכול מיצה את עצמו....
רק דבר אחד חשוב לי להוסיף.... זה חשוב להלחם על חינוך הילדים.. זה חשוב לשמור עליהם קרובים ושמורים ולא חשופים. אבל זו המציאות! וממציאות אי אפשר לברוח! עלינו לחבר את הילדים בפנימיות, בתוכן, אני תוהה אם כל אלה שנואמים נמרצות על כמה צריך לשמור ואיזה חומות לשים וכמה להחביא להסתיר לא לספר... מוציאים כל כך הרבה אנרגיה גם בשיחות עם הילדים, בדיבור על הפנימיות על קרבת ה' על רצון לעשות מה שצריך...... בכל דילמה שעולה אנחנו משתדלים לחשוב וגם הילדים... האם אני עושה את רצון ה'? האם ה' שמח במעשה זה.... זה נותן כח גם לעמוד מול אלה המנסים לערער אחריך ואחרי מעשיך, לכל אחד יש שיקול דעת ובחירה משלו. ולכל אחד יש חשבון אישי שלו עם קונו... בואו וניתן לילדים כח ועוצמה פנימית, שירגישו חזקים לעמוד מול התמודדויות....כי נסיונות תמיד יהיו...
רק בבקשה. על תדונו, תלעיגו תביישו אנשים בשם ה"תיירה"
ויהי רצון שיהיו כל מעשינו לשם שמיים
 

קרעפט

משתמש מקצוען
אמר פעם אדם חכם שאין כזה דבר הסברה כי כשאומרים להסביר ז''א שאתה מתנהג בצורה לא מובנת וצריך להסביר, אבל אם אתה מתנהג בצורה נורמלית אין שום צורך להסביר
ולגופו של עניין..
אם ההורים שלמים עם העניין ומשתמשים במכשיר או באינטרנט בצורה סבירה ובריאה בשעות הגיוניות אז אין צורך להסביר, הילדים כבר מבינים לבד ואין שאלות
אם ההורים לא שלמים אם העניין לא יעזור שנסביר להם.
ומי שמתרגש מכל המודעות בחוץ מספיקה התייחסות מרומזת ושלום
אם בכל זאת רוצים להסביר אפשר לדבר על העניין בכללות על סוגי המכשירים ומטרתם, אבל שאבא יבוא ויתנצל לבן שלו למה הוא משתמש באייפון???
ועוד נקודה שעדיף לא להסביר הרי תמיד שנדבר עם הילדים נציג בפניהם את האידיאל ביחס למי שנצרך למכשירים מוגנים, ומה לעשות שבפועל אנחנו לא מתנהגים כפי האידיאל ואז זה סתם גורם בלבול לילד כשרואה דיבורים לחוד ומעשים לחוד.
 

מרשמלו

מנהלת איש את רעהו מנהלת פורום נשים
מנהל
מנוי פרימיום
המשך יבוא, או שלא...
כרגע בבדיקה.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה