חברים יקרים!
הנושא כאן נסחף, אולי באשמתי, לנושאים שונים שכל אחד מהם דורש אשכול לעצמו, אין לי כרגע את הזמן לפתוח אשכולות כאלה, ולהעלות עלי כתב את כל מה שיש לי לכתוב בנושא, לכן אנסה לקצר כמה שיותר. וזאת למודעי, שאני כותב כאן כמובן רק מה שנראה לעניות דעתי, וכפי ראות עיני בספרי תולדות העם, אולם יתכן מאד שחסרים לי פה ושם ידיעות שונות, לכן אודה לכם על כל הערה או תיקון טעות, ובכן:
א. באיזה שפה השתמשו אבותינו במשך הדורות?
אכן כפי שכתב "אברהם", בתקופת התנ"ך השתמשו אבותינו בלשון הקודש, אולם ידעו להיזהר בקדושתו, וכמו שהכוזרי כותב: "אברהם אבינו דיבר בלשון הקודש וארמית, לשון הקודש לדברים שבקדושה, וארמית לדברי חול" (כוזרי, מאמר שני אות ס"ח). וכך במשך כל הדורות, עד יציאתם של בני ישראל לגלות, היה לשון התנ"ך מקודש בקרב העם, וידעו להעריך אותו כהוגן, וכמבואר ברמב"ן על התורה (פרשת כי תשא).
אמנם, מאז גלה עם ישראל מארצו, פסקו אבותינו מלדבר בלשון הקודש, והשתמשו בו רק לתפילה, לימוד וכתיבה, ובעיקר כתיבת דברי תורה, ובפרט תלמידי חכמים שהיו בקיאים בלשון הקודש. הסיבה לכך כותב החתם סופר בהגהות על השולחן ערוך (או"ח סימן פה) וז"ל: "נראה לי דמשום הכי הנהיגו אבותינו בניהם שלא לדבר בלשון הקודש, ונשכח מאיתנו לגמרי בעו"ה, משום שגלו לבבל שהיתה מלאה גילולים". וזאת, על פי דברי הרמב"ם בפירוש המשניות (אבות פרק א, משנה יז) שאם מדבר האדם דבר מאוס בלשון הקודש הוא נמאס יותר למעלת הלשון "שאין צריך שישתמשו בו אלא למעלות".
ומן הראוי להעתיק את דברי היעב"ץ בספרו "מגדל עוז" וז"ל: "לשון הקודש צריך להקדישו קודש קדשים לתורה ולתפילה ולשבח בו את הבורא ית"ש, ולא ניתן להשתמש בו לדברים ריקנים של הדיוטות ולחלל קדושתו, ואוי להם לאותם שחיברו ספרי עגבים וניבול פה ובאו פריצים וחללוה אוי לנפשם ולמזלם". והחתם סופר ('דרשות' ח"א דף ק, ב) כותב, שהסיבה שלשון הקודש נשתכחה מדור ההפלגה היתה, כדי שלא ישתמשו בה בני אדם שאינם מהוגנים, וז"ל: "אין זה כי אם מרוב קדושת הלשון הזה שאיננו נשאר ברצון בין בני אדם, מה גם בארץ העמים הטמאה, ומפני זה נס וברח מאנשי המגדל בדור ההפלגה ונשתנה לשבעים לשונות אחרות, למען לא ישתמשו בו אנשים שאינם מהוגנים". וזאת, על פי דברי הזוהר הקדוש (פרשת נח דף ע"ה - סוף עמוד ב).
מבואר בזה שמעלת הלשון גדולה עד מאד לאותן המשתמשים בו בקדושה, ולעומת זה לחוטאים בו, הוא נמאס יותר אם הוא בלשון הקודש. על אחת כמה וכמה כאשר מדברים בלשון הקודש דברים אסורים ולשון הרע, רכילות או דברים מגונים, ולכן אין ראוי שתהיה שפה מדוברת להמון עם שאינם נזהרים בהם כדבעי.
ב. מה היתה כוונתו של בן יהודה ב"תחיית השפה העברית"?
"Yisrael" הניח שתמכתי יתדותי על דברי הרה"ק מסאטמאר זצ"ל, אולם הוא לא קלע למטרה, שכן את רוב הידיעות שלי בנושא שאבתי דווקא מעיון בספרי בן יהודה, והספרים שנכתבו אודותיו (כגון: ספרו "החלום ושברו", ספרה של אשתו השניה "חייו ופעלו", וספריו של ידידו ד"ר יוסף קלויזנר - "מפעל חייו" ו"עברית החדשה"). ספרים אלה, לא רק שלא מסתירים את כוונתו של בן יהודה, אלא לדאבוננו גם משבחים אותה. קצרה היריעה מהכיל את כל הציטוטים שהייתי רוצה לצטט משם, שכולם הם בבחינת "הודאת בעל דין כמאה עדים", לכן אכתוב בקצרה את התמצית:
מדובר באיש רע מעללים, שידע את ריבונו והתכוון למרוד בו. בצעירותו עזב באכזריות את אמו האלמנה שכה קיוותה לרוות נחת יהודי מבנה יחידה המוכשר, והוא פנה אליה עורף, נסחף להשכלה, ומשם לתנועת "חובבי ציון" שפעלה להפוך את עם ישראל כעם בין העמים, ולפנות עורף לאבותינו שבמשך כל הדורות מאז יצאו לגלות נזהרו שלא להתגרות באומות, אלא לקבל את שלטון הגויים היכן שהם נמצאים (שזה כולל כמובן לדבר בשפת המקום ולא לייצר שפה עממית חדשה, שלא לדבר על הקמת מדינה שזה נושא בפני עצמו).
חלקו של בן יהודה בתנועה זו היתה בעיקר מפעל חייו, שהוא קרא לזה "תחיית השפה העברית", לתכלית מדינית גרידא, והפעם לא אתאפק מלצטט את דברי קלויזנר: "בן יהודה רצה שתהא הלשון העברית הולכת ונעשית לשון העם כולו, שידברו בה לא רק החכמים והסופרים האשכנזים והספרדים והתימנים ושאר יהודי המזרח ביחסיהם ההכרחיים אלה לאלה, אלא שידברו בה תמיד, מהרכה וברצון, גם בעלי המלאכה והפועלים, החנוונים והאיכרים, העגלונים והסבלים, ולא לשם קדושת הלשון ידברו בה, ואפילו לא לשם איחוד העדות ואיחוד הדורות, אלא לשם תכלית מדינית".
ג. מדוע בחר בן יהודה בלשון הקודש - לבנות עליו את השפה החדשה?
כפי מה שכתוב בספרים האלה שהזכרתי, היה זה משני סיבות:
1. כי שפה זו כבר היתה ידועה בחלקה לרבים מבני ישראל, ובפרט ליהודים שלמדו והתפללו, ועוד יותר לתלמידי חכמים שגם כתבו בשפה זו, וממילא קל יהיה יותר להנהיגה.
2. כי רובו של העם בזמנו, היו שומרי מצות, והיה להם רגש לקדושה שבלשון, והבין שכך יוכל לתפוס בנקל את ההמון עם ברשתו במסווה של קדושה, מה שאין כן אם היה בוחר בשפה אחרת, מלבד חבריו המשכילים שונאי היהדות, לא היה ההמון עם מתפתה לדבר בשפה זו.
3. הוא בחר דווקא בלשון התנ"ך ולא בלשון חז"ל, כדי לקחת חלק במעשיהם הנבזים של המשכילים לעקור את התלמוד, שעל זה נלחמו גדולי ישראל במשך כל הדורות האחרונים, במסירות נפש ובדם לבם, נגד המשכילים וחבריהם, וכיום כשאנו רואים את הדברים שכתב כאן בפורום "Yisrael" דברים מזעזעים שכביכול העברית המודרנית יותר טהורה וקדושה מלשון חז"ל, אנו רואים עד כמה נכון הדבר שזו היתה כוונתו של אותו האיש - בן יהודה, לזלזל ואף לעקור את התלמוד. ואוסיף לצטט שורה מתוך מכתבו של בן יהודה לחברו בחודש תמוז תרמ"ז (פורסם בעיתון "חבצלת") וז"ל: "דע לך, כי כל הימים שלא יעקר התלמוד מישראל, לא יכון הישוב בארץ אבותינו"..
ד. כיצד ערך בן יהודה את השפה?
בספר "חייו ומפעלו" שכתבה אשתו השניה, בעמוד 31, היא מספרת שפעם ראה חותנו של בן יהודה, ה"ה המשכיל יונאס הנודע לשמצה, את חתנו כשהוא מעיין בסידור תפילה. כשהוא הביע את התפעלותו מכך, נענה בן יהודה ואמר לו: "אני מוציא את כל אותן המילים הקדושות, שבדעתי לחללן בהדיבור העברי של יום יום".. נראה לי שציטוט כזה די למבין, הגם שהייתי יכול להביא עוד דוגמאות רבות כאלה..
ה. כיצד פעל בן יהודה להטמעת השפה?
כפי שמספרים אשתו וחבריו בספרים הנ"ל, הוא השתמש בדרכי טרור ואלימות, והיה מוכן שיישפך דם רב למען הדבר הזה. לפעמים היה פועל בצורה מופרעת ביותר, כולל הטרדת ילדים וחרחור ריב בתוך משפחות, הכל כדי לכפות על בתי הספר ללמד בשפה העברית.
ו. מה היתה דעתם של גדולי ישראל אודות השפה העברית המחודשת?
"Yisrael" כותב שהרה"ק מסאטמאר זצ"ל היה יחיד בדעה נגד העברית המודרנית, אולם מי שיודע פרק בהיסטוריה הלא רחוקה בכלל, יודע שרוב רובם של גדולי ישראל היו נגד זה, ההבדל שבינם ובין שיטת סאטמאר, היה רק בדרכי המלחמה נגד הציונות והעברית, אולם בהשקפה היו כולם יחד נגד הציונות בכלל והעברית בפרט, ואין כאן המקום להרחיב ולצטט את מה שיש לי לצטט בשם צדיקי בית בעלזא, ויזניץ, באבוב, ועוד רבים מגדולי החסידות שנלחמו נגד העברית ואכן בכל המוסדות שהקימו מלמדים ומדברים רק באידיש.
יש עוד הרבה הרבה מה לכתוב, אבל נראה לי שהארכתי מספיק.
אשמח לקבל את תשובותיכם, ואודה לכם מאד (ואם אודה לכם יהיה זה באמת, ולא בטעות...).
הנושא כאן נסחף, אולי באשמתי, לנושאים שונים שכל אחד מהם דורש אשכול לעצמו, אין לי כרגע את הזמן לפתוח אשכולות כאלה, ולהעלות עלי כתב את כל מה שיש לי לכתוב בנושא, לכן אנסה לקצר כמה שיותר. וזאת למודעי, שאני כותב כאן כמובן רק מה שנראה לעניות דעתי, וכפי ראות עיני בספרי תולדות העם, אולם יתכן מאד שחסרים לי פה ושם ידיעות שונות, לכן אודה לכם על כל הערה או תיקון טעות, ובכן:
א. באיזה שפה השתמשו אבותינו במשך הדורות?
אכן כפי שכתב "אברהם", בתקופת התנ"ך השתמשו אבותינו בלשון הקודש, אולם ידעו להיזהר בקדושתו, וכמו שהכוזרי כותב: "אברהם אבינו דיבר בלשון הקודש וארמית, לשון הקודש לדברים שבקדושה, וארמית לדברי חול" (כוזרי, מאמר שני אות ס"ח). וכך במשך כל הדורות, עד יציאתם של בני ישראל לגלות, היה לשון התנ"ך מקודש בקרב העם, וידעו להעריך אותו כהוגן, וכמבואר ברמב"ן על התורה (פרשת כי תשא).
אמנם, מאז גלה עם ישראל מארצו, פסקו אבותינו מלדבר בלשון הקודש, והשתמשו בו רק לתפילה, לימוד וכתיבה, ובעיקר כתיבת דברי תורה, ובפרט תלמידי חכמים שהיו בקיאים בלשון הקודש. הסיבה לכך כותב החתם סופר בהגהות על השולחן ערוך (או"ח סימן פה) וז"ל: "נראה לי דמשום הכי הנהיגו אבותינו בניהם שלא לדבר בלשון הקודש, ונשכח מאיתנו לגמרי בעו"ה, משום שגלו לבבל שהיתה מלאה גילולים". וזאת, על פי דברי הרמב"ם בפירוש המשניות (אבות פרק א, משנה יז) שאם מדבר האדם דבר מאוס בלשון הקודש הוא נמאס יותר למעלת הלשון "שאין צריך שישתמשו בו אלא למעלות".
ומן הראוי להעתיק את דברי היעב"ץ בספרו "מגדל עוז" וז"ל: "לשון הקודש צריך להקדישו קודש קדשים לתורה ולתפילה ולשבח בו את הבורא ית"ש, ולא ניתן להשתמש בו לדברים ריקנים של הדיוטות ולחלל קדושתו, ואוי להם לאותם שחיברו ספרי עגבים וניבול פה ובאו פריצים וחללוה אוי לנפשם ולמזלם". והחתם סופר ('דרשות' ח"א דף ק, ב) כותב, שהסיבה שלשון הקודש נשתכחה מדור ההפלגה היתה, כדי שלא ישתמשו בה בני אדם שאינם מהוגנים, וז"ל: "אין זה כי אם מרוב קדושת הלשון הזה שאיננו נשאר ברצון בין בני אדם, מה גם בארץ העמים הטמאה, ומפני זה נס וברח מאנשי המגדל בדור ההפלגה ונשתנה לשבעים לשונות אחרות, למען לא ישתמשו בו אנשים שאינם מהוגנים". וזאת, על פי דברי הזוהר הקדוש (פרשת נח דף ע"ה - סוף עמוד ב).
מבואר בזה שמעלת הלשון גדולה עד מאד לאותן המשתמשים בו בקדושה, ולעומת זה לחוטאים בו, הוא נמאס יותר אם הוא בלשון הקודש. על אחת כמה וכמה כאשר מדברים בלשון הקודש דברים אסורים ולשון הרע, רכילות או דברים מגונים, ולכן אין ראוי שתהיה שפה מדוברת להמון עם שאינם נזהרים בהם כדבעי.
ב. מה היתה כוונתו של בן יהודה ב"תחיית השפה העברית"?
"Yisrael" הניח שתמכתי יתדותי על דברי הרה"ק מסאטמאר זצ"ל, אולם הוא לא קלע למטרה, שכן את רוב הידיעות שלי בנושא שאבתי דווקא מעיון בספרי בן יהודה, והספרים שנכתבו אודותיו (כגון: ספרו "החלום ושברו", ספרה של אשתו השניה "חייו ופעלו", וספריו של ידידו ד"ר יוסף קלויזנר - "מפעל חייו" ו"עברית החדשה"). ספרים אלה, לא רק שלא מסתירים את כוונתו של בן יהודה, אלא לדאבוננו גם משבחים אותה. קצרה היריעה מהכיל את כל הציטוטים שהייתי רוצה לצטט משם, שכולם הם בבחינת "הודאת בעל דין כמאה עדים", לכן אכתוב בקצרה את התמצית:
מדובר באיש רע מעללים, שידע את ריבונו והתכוון למרוד בו. בצעירותו עזב באכזריות את אמו האלמנה שכה קיוותה לרוות נחת יהודי מבנה יחידה המוכשר, והוא פנה אליה עורף, נסחף להשכלה, ומשם לתנועת "חובבי ציון" שפעלה להפוך את עם ישראל כעם בין העמים, ולפנות עורף לאבותינו שבמשך כל הדורות מאז יצאו לגלות נזהרו שלא להתגרות באומות, אלא לקבל את שלטון הגויים היכן שהם נמצאים (שזה כולל כמובן לדבר בשפת המקום ולא לייצר שפה עממית חדשה, שלא לדבר על הקמת מדינה שזה נושא בפני עצמו).
חלקו של בן יהודה בתנועה זו היתה בעיקר מפעל חייו, שהוא קרא לזה "תחיית השפה העברית", לתכלית מדינית גרידא, והפעם לא אתאפק מלצטט את דברי קלויזנר: "בן יהודה רצה שתהא הלשון העברית הולכת ונעשית לשון העם כולו, שידברו בה לא רק החכמים והסופרים האשכנזים והספרדים והתימנים ושאר יהודי המזרח ביחסיהם ההכרחיים אלה לאלה, אלא שידברו בה תמיד, מהרכה וברצון, גם בעלי המלאכה והפועלים, החנוונים והאיכרים, העגלונים והסבלים, ולא לשם קדושת הלשון ידברו בה, ואפילו לא לשם איחוד העדות ואיחוד הדורות, אלא לשם תכלית מדינית".
ג. מדוע בחר בן יהודה בלשון הקודש - לבנות עליו את השפה החדשה?
כפי מה שכתוב בספרים האלה שהזכרתי, היה זה משני סיבות:
1. כי שפה זו כבר היתה ידועה בחלקה לרבים מבני ישראל, ובפרט ליהודים שלמדו והתפללו, ועוד יותר לתלמידי חכמים שגם כתבו בשפה זו, וממילא קל יהיה יותר להנהיגה.
2. כי רובו של העם בזמנו, היו שומרי מצות, והיה להם רגש לקדושה שבלשון, והבין שכך יוכל לתפוס בנקל את ההמון עם ברשתו במסווה של קדושה, מה שאין כן אם היה בוחר בשפה אחרת, מלבד חבריו המשכילים שונאי היהדות, לא היה ההמון עם מתפתה לדבר בשפה זו.
3. הוא בחר דווקא בלשון התנ"ך ולא בלשון חז"ל, כדי לקחת חלק במעשיהם הנבזים של המשכילים לעקור את התלמוד, שעל זה נלחמו גדולי ישראל במשך כל הדורות האחרונים, במסירות נפש ובדם לבם, נגד המשכילים וחבריהם, וכיום כשאנו רואים את הדברים שכתב כאן בפורום "Yisrael" דברים מזעזעים שכביכול העברית המודרנית יותר טהורה וקדושה מלשון חז"ל, אנו רואים עד כמה נכון הדבר שזו היתה כוונתו של אותו האיש - בן יהודה, לזלזל ואף לעקור את התלמוד. ואוסיף לצטט שורה מתוך מכתבו של בן יהודה לחברו בחודש תמוז תרמ"ז (פורסם בעיתון "חבצלת") וז"ל: "דע לך, כי כל הימים שלא יעקר התלמוד מישראל, לא יכון הישוב בארץ אבותינו"..
ד. כיצד ערך בן יהודה את השפה?
בספר "חייו ומפעלו" שכתבה אשתו השניה, בעמוד 31, היא מספרת שפעם ראה חותנו של בן יהודה, ה"ה המשכיל יונאס הנודע לשמצה, את חתנו כשהוא מעיין בסידור תפילה. כשהוא הביע את התפעלותו מכך, נענה בן יהודה ואמר לו: "אני מוציא את כל אותן המילים הקדושות, שבדעתי לחללן בהדיבור העברי של יום יום".. נראה לי שציטוט כזה די למבין, הגם שהייתי יכול להביא עוד דוגמאות רבות כאלה..
ה. כיצד פעל בן יהודה להטמעת השפה?
כפי שמספרים אשתו וחבריו בספרים הנ"ל, הוא השתמש בדרכי טרור ואלימות, והיה מוכן שיישפך דם רב למען הדבר הזה. לפעמים היה פועל בצורה מופרעת ביותר, כולל הטרדת ילדים וחרחור ריב בתוך משפחות, הכל כדי לכפות על בתי הספר ללמד בשפה העברית.
ו. מה היתה דעתם של גדולי ישראל אודות השפה העברית המחודשת?
"Yisrael" כותב שהרה"ק מסאטמאר זצ"ל היה יחיד בדעה נגד העברית המודרנית, אולם מי שיודע פרק בהיסטוריה הלא רחוקה בכלל, יודע שרוב רובם של גדולי ישראל היו נגד זה, ההבדל שבינם ובין שיטת סאטמאר, היה רק בדרכי המלחמה נגד הציונות והעברית, אולם בהשקפה היו כולם יחד נגד הציונות בכלל והעברית בפרט, ואין כאן המקום להרחיב ולצטט את מה שיש לי לצטט בשם צדיקי בית בעלזא, ויזניץ, באבוב, ועוד רבים מגדולי החסידות שנלחמו נגד העברית ואכן בכל המוסדות שהקימו מלמדים ומדברים רק באידיש.
יש עוד הרבה הרבה מה לכתוב, אבל נראה לי שהארכתי מספיק.
אשמח לקבל את תשובותיכם, ואודה לכם מאד (ואם אודה לכם יהיה זה באמת, ולא בטעות...).