דיון איך הכי טוב להראות שינוי במְספר או בזמן?

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כשיש בספר שני מְספרים שונים או שני זמנים שונים, איך אתם מעדיפים שיראו את ההבדל ביניהם?
עם שינוי בפונט (למשל אחד רגיל ואחד בולד), או עם ציון שם המספר לפני (שימי: אתמול פתחתי את פרוג ו... לאה: כשנכנסתי הביתה...)
או אולי הצעה אחרת?
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
כשיש בספר שני מְספרים שונים או שני זמנים שונים, איך אתם מעדיפים שיראו את ההבדל ביניהם?
עם שינוי בפונט (למשל אחד רגיל ואחד בולד), או עם ציון שם המספר לפני (שימי: אתמול פתחתי את פרוג ו... לאה: כשנכנסתי הביתה...)
או אולי הצעה אחרת?
השאלה אם מתאים לכתוב בספר שני פונטים שונים.
לדעתי זה תלוי באופי של הספר.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
השאלה אם מתאים לכתוב בספר שני פונטים שונים.
באילו מקרים לדעתך זה לא יהיה מתאים? (הכוונה היא לא שני פונטים שונים לגמרי, אלא כזה וכזה או כזה.)

אני מעדיפה שינוי בפונט (כמו למשל הדוגמא שכתבת).
תודה!
אם יש שלושה מספרים, או שניים בהווה ואחד בעבר - איך אפשר להבדיל ביניהם?
 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם יש שלושה מספרים, או שניים בהווה ואחד בעבר - איך אפשר להבדיל ביניהם?
אפשר לעשות את אחת הצורות (מודגש או לא) לעבר והשניה להווה ולכתוב את המספרים שבאותו זמן (או פשוט שבכל קטע יהיה ברור מי המספר, אפשר גם לעשות אחד מהם בגוף ראשון ואחד להתמקד על הדמות (מחשבות וכו') או שניהם לא גוף ראשון ופשוט יהיה ברור על מי כל אחד מהקטעים.
עוד אופציה לעשות ככה, ככה, וככה, השאלה אם זה לא יהיה יותר מידי... צריך לנסות ולראות מה יותר נעים לעין.
 

שרהלה שרהלה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פעם כתבתי משהו כזה ושיתפתי. היה דיון כזה:
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
אחת השאלות החשובות.

בעבר הייתי מדגיש אחד מהדוברים, אבל זה היה גורם לו להישמע ולהיקרא דומיננטי פי כמה מרעהו, מה שלא מתאים במקרה שהם שווים לכאורה.

זה עדיין יכול להתאים במקרה של מראיין ומרואיין, כמו כאן למשל:



אפשרות נוספת היא להשאיר את שניהם אותו דבר בדיוק, כאשר מתוך התוכן ברור מי אומר מה.
אזהרה והסתייגות: לפעמים גם הכותב עצמו עשוי להתבלבל במקרה כזה.




וכאן, ממש ממש פעם, אחד ישר ואחד נטוי. עד היום זו השיטה הפחות חביבה עליי. טקסט נטוי משדר משהו מאוד מסוים ומנותק.




בסופו של דבר השיטה המועדפת עליי היא פונט אחיד (לא מודגש) עם שינויים בגודל הטקסט שמלמדים על דומיננטיות הדובר.


ופה שוב, עם טוויסט של משחק עם הגודל תוך כדי תנועה.


המבקרים? אהבו.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
פעם כתבתי משהו כזה ושיתפתי. היה דיון כזה:
תודה רבה על הקישור! המסקנות שם ממש מעניינות ומועילות.

אחת השאלות החשובות.

בעבר הייתי מדגיש אחד מהדוברים, אבל זה היה גורם לו להישמע ולהיקרא דומיננטי פי כמה מרעהו, מה שלא מתאים במקרה שהם שווים לכאורה.

זה עדיין יכול להתאים במקרה של מראיין ומרואיין, כמו כאן למשל:



אפשרות נוספת היא להשאיר את שניהם אותו דבר בדיוק, כאשר מתוך התוכן ברור מי אומר מה.
אזהרה והסתייגות: לפעמים גם הכותב עצמו עשוי להתבלבל במקרה כזה.




וכאן, ממש ממש פעם, אחד ישר ואחד נטוי. עד היום זו השיטה הפחות חביבה עליי. טקסט נטוי משדר משהו מאוד מסוים ומנותק.




בסופו של דבר השיטה המועדפת עליי היא פונט אחיד (לא מודגש) עם שינויים בגודל הטקסט שמלמדים על דומיננטיות הדובר.


ופה שוב, עם טוויסט של משחק עם הגודל תוך כדי תנועה.


המבקרים? אהבו.
תודה על הפירוט והדוגמאות.
בסופו של דבר השיטה המועדפת עליי היא פונט אחיד (לא מודגש) עם שינויים בגודל הטקסט שמלמדים על דומיננטיות הדובר.
נראה מוצלח במקרים הנ"ל, ובפרט שמדובר בקטעים קצרים ובפלטפורמה אינטרנטית. אבל בספר סטנדרטי - הייתם משתמשים בשיטה הזאת? (בהנחה שבספר הספציפי הזה יש דובר אחד יותר דומיננטי ודובר אחד פחות.)
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
נראה מוצלח במקרים הנ"ל, ובפרט שמדובר בקטעים קצרים ובפלטפורמה אינטרנטית. אבל בספר סטנדרטי - הייתם משתמשים בשיטה הזאת? (בהנחה שבספר הספציפי הזה יש דובר אחד יותר דומיננטי ודובר אחד פחות.)

בהחלט כן!

ובניגוד לאתר פה שמקפיץ לך את גודל הפונט בבת אחת, בספר אפשר לבחור גודל פונט הגבוה רק ב1 או ב0.5.

בצורה כזו זה אפילו לא נראה שאחד מהם דומיננטי יותר. כמו שבחיים עצמם שני דוברים אינם זהים בקול ובגובה ובמראה אלא יש ביניהם שינויים קטנים.
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בספר 'דואט' של דבורי רנד, השתמשו במשקלים שונים לשני המספרים.
(בעיתון, החלוקה הייתה צבעונית)
ובאמת החלוקה לפי צבע היתה מוצלחת יותר... את הספר המשקלים השונים הפריעו לי לקרוא
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לדעתי מספיק לכתוב את שם המספר למעלה במודגש, לטעמי האישי זה עדיף על שינוי פונט.
אם רוצים משהו מודגש יותר אז אפשר לעשות שינוי בעצם הכתיבה כמו הזמן או הגוף של המספר.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אם רוצים משהו מודגש יותר אז אפשר לעשות שינוי בעצם הכתיבה כמו הזמן או הגוף של המספר.
התחברתי להצעה הזאת. האמת שבימים האחרונים בחנתי את ההגשה של כל מיני ספרים כדי לבדוק איך עשו את החלוקה, וראיתי שבשנייה לפני האור - רק לפני החלק שכתוב בגוף ראשון כתוב את שם המספר. אני חושבת שמאוד מתאים לעשות ככה, כי זה בעצם כמו יומן או כתיבה אישית מפי הדמות עצמה, ואילו בקטעים שכתובים בגוף שלישי - אפשר להבין לבד על מי מדובר בלי לכתוב במפורש לפני.

מעניין לחשוב על קטעים שכתובים בגוף ראשון - איך הם היו נראים בגוף שלישי? מה מרוויחים מכל צורת כתיבה? ולאיזו דמות הכי חשוב לתת את הקול המדבר?
 

שרהלה שרהלה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אני אישית לא יכולה לסבול שכותבים שנים.
גם לא יכולה לסבול כתב נטוי.
עדיף בולד.
או הווה/עבר.
או להבין לבד.
נכון. סופר צריך לסמוך על האינטליגנציה של הקוראים שלו. ספר שמאכיל את הכל בכפית בד"כ לא יצבור תהודה...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה