עזרה אולי הגיע הזמן לעשות מהפך בגמחי"ם בציבור החרדי?

בוקר מואר

משתמש מקצוען
הגמ"חים או ההלוואות?
לומר שבעלי החסד קברו אותו זו אמירה קשה מאוד.
הוא קבר את עצמו בהלוואות שלקח מהם.
זו בחירה חופשית, אף אחד לא מחייב אותו לעשות זאת!

נכון, זאת אמירה קשה מאוד.

אבל כפי שהזכירו כאן, היא מבוססת על הכלל שטבעו חז"ל
"לא עכברא גנב אלא חורא גנב"
מי גנב בפועל העכבר או החור שדרכו הוא השתחל פנימה?
אם נתת אפשרות קלה, לעכבר להיכנס פנימה, הרי שאתה אשם עוד יותר מהעכבר!

אז נכון, בשונה מעכבר, אנחנו בעלי בחירה,
ואף אחד לא יכול לתרץ את עצמו "היה גמחי"ם, התפתיתי ללווות מהם.."
מצד שני, אם הגמ"ח יודע שהוא גורם לרוב הלווים שלו, ליפול לפח יוקשים,
איך הוא יכול להיתמם ולאמר כוונתי לטובה?
 

זבון וזבין

משתמש מקצוען
הגמ"חים או ההלוואות?
לומר שבעלי החסד קברו אותו זו אמירה קשה מאוד.
הוא קבר את עצמו בהלוואות שלקח מהם.
זו בחירה חופשית, אף אחד לא מחייב אותו לעשות זאת!
קראתם את המשך דבריי (בסוגריים) ???

כתבתי במפורש שאני מעריך עד למאוד את כל מנהלי הגמחי''ם ובפרט בתור אדם שנעזר רבות על-ידיהם (באופן הנכון ב''ה !!!),
וכן, הגמחי''ם אשמים (לא - בעלי הגמחי''ם) וכמאמר הגמרא ''לאוו עכברא גנב אלא חורא גנב'' - לא העכבר גנב - אלא החור (האפשרות שיש לו לגנוב דרכו) גנב !!!
אם לא הייתה היד כ''כ רופפת על ההדק והגמחי''ם לא היו מלווים בקלות סכומים של 4 ואפילו 5 ספרות (וכמובן-רק לכמה חודשים בודדים שזה הוצאה להורג מבחינת החובה אח''כ לגלגל גמחי''ם) לא היה קרוב-משפחתי היקר מגלגלל סכומים הקרובים ל-6 ספרות בלי שום אפשרות לצאת מזה - ומדובר בצעיר מגיל 35 !!!
 

זבון וזבין

משתמש מקצוען
נכון, זאת אמירה קשה מאוד.

אבל כפי שהזכירו כאן, היא מבוססת על הכלל שטבעו חז"ל
"לא עכברא גנב אלא חורא גנב"
מי גנב בפועל העכבר או החור שדרכו הוא השתחל פנימה?
אם נתת אפשרות קלה, לעכבר להיכנס פנימה, הרי שאתה אשם עוד יותר מהעכבר!

אז נכון, בשונה מעכבר, אנחנו בעלי בחירה,
ואף אחד לא יכול לתרץ את עצמו "היה גמחי"ם, התפתיתי ללווות מהם.."
מצד שני, אם הגמ"ח יודע שהוא גורם לרוב הלווים שלו, ליפול לפח יוקשים,
איך הוא יכול להיתמם ולאמר כוונתי לטובה?
שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד ???
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
בלת"ק
ההלוואות חוזרות באופן כמעט מוחלט לגמחי"ם (למעט בודדים ממש שחיים חיי פאר על חשבון הגמחי"ם)

אנשים בדרך כלל לא הולכים לבית עולמם (בשיבה טובה) ומשאירים חובות ובוודאי לא חובות שירושתם לא יכולה לפרוע

עכשיו מה אכפת לכם שיש אנשים שיש להם סולם ערכים שונה והם מעדיפים שכספם ילך על חתונות/דירות לילדים

נ.ב. מההכרות שלי רוב מי ש"נותן דירה" עושה את זה על ידי השתתפות בתשלום המשכנתה שהילד לוקח, הכסף מהגמ"ח הולך לצורך השלמת ההון העצמי, אז מה עדיף שגם את זה הם יקחו בהלוואה בנקאית?
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
נ.ב. מההכרות שלי רוב מי ש"נותן דירה" עושה את זה על ידי השתתפות בתשלום המשכנתה שהילד לוקח, הכסף מהגמ"ח הולך לצורך השלמת ההון העצמי, אז מה עדיף שגם את זה הם יקחו בהלוואה בנקאית?
גם מי שלא נותן דירה שלמה ואפילו לא חצי, נניח הכי קצת 200,000 לכל ילד, זה סכום גדול בהחלט ואת זה הילד לא מחזיר בד"כ.
לדעתי השינוי שצריך להיות הוא, שהזוג שמשלם את המשכנתא, ייקח משכנתא עם החזר יותר נמוך (וכתוצאה מכך לתקופה יותר ארוכה), וסכום נוסף יעביר להורים כל חודש.

עריכה:
כמובן שזה לא מתאים לכל אחד. אבל מי שיש ביכולתו זה נראה לי מתבקש.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עכשיו מה אכפת לכם שיש אנשים שיש להם סולם ערכים שונה והם מעדיפים שכספם ילך על חתונות/דירות לילדים
כאילו שזה עניין של סולם ערכים ותו לא.
כאילו שהשתתפות במשכנתא ל6-7 ילדים זה פיסטוקים.
אני מבינה שאת לא מכירה אנשים שנאנקים תחת העול של חסכון לילדים פלוס הישרדות ביוקר המחיה היומיומי.
 

זבון וזבין

משתמש מקצוען
בלת"ק
ההלוואות חוזרות באופן כמעט מוחלט לגמחי"ם (למעט בודדים ממש שחיים חיי פאר על חשבון הגמחי"ם)

אנשים בדרך כלל לא הולכים לבית עולמם (בשיבה טובה) ומשאירים חובות ובוודאי לא חובות שירושתם לא יכולה לפרוע

עכשיו מה אכפת לכם שיש אנשים שיש להם סולם ערכים שונה והם מעדיפים שכספם ילך על חתונות/דירות לילדים

נ.ב. מההכרות שלי רוב מי ש"נותן דירה" עושה את זה על ידי השתתפות בתשלום המשכנתה שהילד לוקח, הכסף מהגמ"ח הולך לצורך השלמת ההון העצמי, אז מה עדיף שגם את זה הם יקחו בהלוואה בנקאית?
אינני רוצה להתחיל כאן בוויכוחים - אני רוצה רק לחדד את דבריי שכתבתי בלילה,

אין לי שום התנגדות (אפילו רעיונית) שמישהו יקח הלוואות גמ''ח כדי לתת 3 דירות לכל בת שיש לו למגורים והשקעה (כמובן - לפי קדימות בעלי הגמ''ח) כל-זמן שהוא יודע בבירור שב-50 או אפילו 80 השנים הקרובות הוא יוכל להחזיר את כל ההלוואה במלואה ע''י חסכון כל חודש כדי לפרוע !!!

ההתנגדות שלי מגיעה לאלו שלווים ויודעים שאין באפשרותם לפרוע את החוב בזמן ההלוואה הקצר שהגמ''ח נתן להם (שאגב, זה הדבר היחיד שאני מוחה בהתנהגות בעלי הגמחי''ם - כי זה מעודד גלגולים - וככה''נ זה מגיע רק מרצון להלוות כמה שיותר הלוואות ופחות להעמיד אנשים על הרגלים - שזה כל המצווה שיש בהלוואה) וסומכים שיצליחו בגלל ריבוי הגמחי''ם ללוות שוב ולגלגל - שהרבה מהם נופלים תוך תקופה קצרה למערבולת קשה,
ואגב, לפי מה שזכור לי: הלווה ויודע שאין לו ממה לפרוע (גלגול איננה פירעון) נקרא גזלן או רשע (אני לא זוכר את המקור)
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
כאילו שזה עניין של סולם ערכים ותו לא.
כאילו שהשתתפות במשכנתא ל6-7 ילדים זה פיסטוקים.
אני מבינה שאת לא מכירה אנשים שנאנקים תחת העול של חסכון לילדים פלוס הישרדות ביוקר המחיה היומיומי.
זה קשה ויקר לחתן, אבל כל זמן שאנשים פורעים את חובותיהם לא נחנך אותם דרך הכלכלה.
(לא אצל הליטאים בדירה ולא אצל הספרדים בחתונות הפאר)
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
זה קשה ויקר לחתן, אבל כל זמן שאנשים פורעים את חובותיהם לא נחנך אותם דרך הכלכלה.
(לא אצל הליטאים בדירה ולא אצל הספרדים בחתונות הפאר)
לא קשור למה שכתבתי במחילה. אני לא באה לחנך אף אחד. להיפך.
מהתגובה שלך משתמע כאילו מי שחוסכים ומשלמים דירה הם אלו עם סולם הערכים הנכון וכל השאר לא.
ולגבי חתונות פאר של ספרדים. אני באה מהציבור הזה וזו הגדרה מכלילה ולא ממש נכונה מה גם שאצלנו מכסים את רוב החתונה אבל זה לא האשכול המתאים.
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
לא קשור למה שכתבתי במחילה. אני לא באה לחנך אף אחד. להיפך.
מהתגובה שלך משתמע כאילו מי שחוסכים ומשלמים דירה הם אלו עם סולם הערכים הנכון וכל השאר לא.
ולגבי חתונות פאר של ספרדים. אני באה מהציבור הזה וזו הגדרה מכלילה ולא ממש נכונה מה גם שאצלנו מכסים את רוב החתונה אבל זה לא האשכול המתאים.
הרעיון פה לסגור את הגמחי"ם זה בעצם לחנך את הציבור דרך הכיס
ב. צודקת שזה משתנה בין העדות, אבל צורת התשלום על ידי מתנות זה רק סוג אחר של הלוואה ללא ריבית (כשהשני יחתן אם אין הפרשי מעמדות משמעותיים נצטרך להחזיר לו כגמולו הטוב)
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הרעיון פה לסגור את הגמחי"ם זה בעצם לחנך את הציבור דרך הכיס
אני לא בעדו. הוא לא יפתור את הבעיה של השמיכה הקצרה מדי.
צודקת שזה משתנה בין העדות, אבל צורת התשלום על ידי מתנות זה רק סוג אחר של הלוואה ללא ריבית (כשהשני יחתן אם אין הפרשי מעמדות משמעותיים נצטרך להחזיר לו כגמולו הטוב)
זה קצת יותר מורכב ממה שאת מתארת אבל נניח לזה.
 

אידישע מאמע

משתמש מקצוען
מהתגובה שלך משתמע כאילו מי שחוסכים ומשלמים דירה הם אלו עם סולם הערכים הנכון וכל השאר לא.
לא יודעת איפה ראית שכתבתי שזה הערך הנכון כתבתי שבשבילם זה ערך ואף אחד לא יחליט בשביל השני
עכשיו מה אכפת לכם שיש אנשים שיש להם סולם ערכים שונה והם מעדיפים שכספם ילך על חתונות/דירות לילדים
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לא יודעת איפה ראית שכתבתי שזה הערך הנכון כתבתי שבשבילם זה ערך ואף אחד לא יחליט בשביל השני
צודקת ואני מתנצלת רק שאני חולקת על העובדה שמדובר רק בסולם ערכים.
לצערי בחלק גדול מן הציבור מדובר במוסכמה חברתית שקורעת אותו ולא בערך נעלה ונשגב.
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
צודקת ואני מתנצלת רק שאני חולקת על העובדה שמדובר רק בסולם ערכים.
לצערי בחלק גדול מן הציבור מדובר במוסכמה חברתית שקורעת אותו ולא בערך נעלה ונשגב.
שנים רבות חשבתי כמוך עד שזה הגיע לידי למעשה, וגיליתי שהרבה מההורים, גם כאלו שלא יכולים, רואים בעזרה ראשונית לילדים ברכישת דירה ערך, ולא רק מוסכמה חברתית.
יש כאלו שלא מסוגלים לתת לילדים שלהם לגור בשכירות לתקופות ארוכות כל כך בלי אופק של יציבות.
לכן אני חושבת שבנושא זה אין אפשרות לחנך את הציבור, כי כל אחד מסתכל על הדברים מנקודת מבט כל כך שונה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
שנים רבות חשבתי כמוך עד שזה הגיע לידי למעשה, וגיליתי שהרבה מההורים, גם כאלו שלא יכולים, רואים בעזרה ראשונית לילדים ברכישת דירה ערך, ולא רק מוסכמה חברתית.
יש כאלו שלא מסוגלים לתת לילדים שלהם לגור בשכירות לתקופות ארוכות כל כך בלי אופק של יציבות.
לכן אני חושבת שבנושא זה אין אפשרות לחנך את הציבור, כי כל אחד מסתכל על הדברים מנקודת מבט כל כך שונה.
אני לא מתנגדת לעזרה. אני בעצמי קבלתי אותה מההורים.
אני כן מתנגדת למוסכמה ששולטת בחלק גדול מן הציבור שלנו שההורים חייבים לממן דירה או לפחות מחציתה.
נדמה לי שההבדל בין חובה כזו לבין הורים שמסייעים די ברור.
וכתבתי ולא ארחיב שוב שאין טעם לחנך את הציבור כי הבעיה נעוצה בעובדה שהשמיכה קצרה מדי. מכל כיוון.
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
אני לא מתנגדת לעזרה. אני בעצמי קבלתי אותה מההורים.
אני כן מתנגדת למוסכמה ששולטת בחלק גדול מן הציבור שלנו שההורים חייבים לממן דירה או לפחות מחציתה.
נדמה לי שההבדל בין חובה כזו לבין הורים שמסייעים די ברור.
וכתבתי ולא ארחיב שוב שאין טעם לחנך את הציבור כי הבעיה נעוצה בעובדה שהשמיכה קצרה מדי. מכל כיוון.
מסכימה איתך לגמרי.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ואגב, לפי מה שזכור לי: הלווה ויודע שאין לו ממה לפרוע (גלגול איננה פירעון) נקרא גזלן או רשע (אני לא זוכר את המקור)

לווה רשע ולא ישלם.

הפסוק מדבר בלשון הווה, דהיינו - הלווה נקרא 'רשע' כבר בזמן ההלוואה.
 

אמא של אפרת

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
אני חוזרת שוב על מה שכתבתי.
זוג שקיבל מההורים סכום ראשוני יפה אם ישקיע ויתנהל נכון יהיה לו לתת סכום כזה ל-10 ילדים בנוסף להתנהלות הגיונית יותר בחייו.
כמובן שאנחנו לא דורשים מההורים אבל הרעיון של סכום ראשוני מההורים הוא נכון מיסודו גם כלכלית.
(השקעה המניות מכפילה את עצמה פי 5 ב24 שנים מה שמספיק ל-10 ילדים וכל הכסף שמתקבל אחרי פרק זמן זה עומד לרשות ההורים)
 

abc321

משתמש פעיל
אני חוזרת שוב על מה שכתבתי.
זוג שקיבל מההורים סכום ראשוני יפה אם ישקיע ויתנהל נכון יהיה לו לתת סכום כזה ל-10 ילדים בנוסף להתנהלות הגיונית יותר בחייו.
כמובן שאנחנו לא דורשים מההורים אבל הרעיון של סכום ראשוני מההורים הוא נכון מיסודו גם כלכלית.
(השקעה המניות מכפילה את עצמה פי 5 ב24 שנים מה שמספיק ל-10 ילדים וכל הכסף שמתקבל אחרי פרק זמן זה עומד לרשות ההורים)
מה את מצפה שכסף שקיבלו עבור רכישת דירה ילך להשקעה במניות
והזוג יגורו בשכירות?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה