דרוש מידע מענה לילד מחונן במגזר החרדי

מצב
הנושא נעול.

משה שאחא

משתמש פעיל
לא צריך למצוא למה כל דבר שקורה אצל החילונים הוא רע כדי לתרץ למה זה בסדר שאצל החרדים אין. לפעמים מותר פשוט להודות שהם עושים משהו טוב.
מסגרת מתאימה לילד מחונן לא קשורה בכלום ל"מעל אנשים". זו הכרה בכך שגם למחוננים יש צרכים מיוחדים - וכן, גם קשיים. תכניות המחוננים השונות באות לתת לא רק מענה לצורך האינטלקטואלי של התלמידים אלא גם לצרכים רגשיים.
דווקא במקום רגיל תלמיד מחונן עלול לפתח הרבה יותר גאווה וזלזול באחרים. ילד כזה לפעמים חכם יותר מהמורים, וממש לא מזיק לו לפגוש עוד ילדים חכמים כמוהו ומבוגרים שמסוגלים לאתגר אותו.
תלמידים מחוננים הרבה פעמים מפספסים את פיתוח כישורי הלמידה, כי הם יודעים את כל מה שמלמדים בבית הספר בשניות בלי להתאמץ. אחר כך כשהם גדלים ופוגשים אתגרים בחיים הם פשוט לא יודעים מה לעשות עם זה. לפעמים הם יוצאים פחות "מוצלחים" בחיים מאשר תלמידים בינוניים שרכשו יכולת (רגשית ומנטלית) להתמודד עם קשיים.
לא כל המחוננים אותו דבר, אבל יש כאלו שהקשיים שלהם לא פחות משמעותיים מאשר הקשיים של תלמידים חלשים. מבחינה חברתית, יש כאלו שהלימוד להיות "איש בין אנשים" בשבילם עובר דרך תכניות מיוחדות שבהן יש להם הזדמנות לחוות קשרים חברתיים תקינים.
דבר ראשון באמת לא צריך למצוא כל החינוך שלהם קלוקל מתחילתו ועד סופו (תדבר עם כאלו שהיו שם וחזרו) ואין דבר אחד שאפשר לקחת מהם
דבר ראשון בדיוק כמו אחד שיש לו ילד חלש מאוד והוא לא היה רוצה שהילד שלו ילמד במוסד שלילדים כמותו ולו בגלל התדמית שתיווצר לו (וראיה לכך הורים לילדים עם תסמונת שמשלווים אותם במוסדות רגילים אני לא יודע בדיוק באיזה צורה אבל זה קיים מידיעה) כך בדיוק הורה לילד מחונן אמור לא לרצות במוסד לילדים מחוננים (ילד זה לא בחור) החברה לא תהיה אותה חברה החברים מהחידר הקודם ("הרגיל") כבר לא "ברמה" שלו (לא הלימודיתמבחינה חברתית סוג של אליתה) החברים מהבית כנסת בשבת כבר לא ברמה שלו וכן על זה הדרך בחור שלומד בישיבה מהשורה הראשונה יש לו את השכל לדעת שהחברים שלו שהמשיכו לישיבה פחות טובה הוא יכול להמשיך להיות חבר שלהם לדבר איתם וכו' וכו' ואצל ילד זה לא ככה
עוד נקודה מלמד שהוא מתאים לילדים מכוננים - מוכשרים כבר ילך להיות ר"מ או אפי' מישיב בישיבה זה שצריך לטפל בקשיים שלו זה לא סותר וצריך וטפל בדיוק כמו אצל ילדים חלשים מבלי להוציא אותם מהמסגרת
עוד נקודה במוסדות החילוניים יש מספיק כסף ליועצים לילדים מחוננים ולכל מה שצריך ולא צריך מה שחסר במוסדות חרדיים (גם מי שתחת חינוך העצמאי)
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
דבר ראשון באמת לא צריך למצוא כל החינוך שלהם קלוקל מתחילתו ועד סופו (תדבר עם כאלו שהיו שם וחזרו) ואין דבר אחד שאפשר לקחת מהם
דבר ראשון בדיוק כמו אחד שיש לו ילד חלש מאוד והוא לא היה רוצה שהילד שלו ילמד במוסד שלילדים כמותו ולו בגלל התדמית שתיווצר לו (וראיה לכך הורים לילדים עם תסמונת שמשלווים אותם במוסדות רגילים אני לא יודע בדיוק באיזה צורה אבל זה קיים מידיעה) כך בדיוק הורה לילד מחונן אמור לא לרצות במוסד לילדים מחוננים (ילד זה לא בחור) החברה לא תהיה אותה חברה החברים מהחידר הקודם ("הרגיל") כבר לא "ברמה" שלו (לא הלימודיתמבחינה חברתית סוג של אליתה) החברים מהבית כנסת בשבת כבר לא ברמה שלו וכן על זה הדרך בחור שלומד בישיבה מהשורה הראשונה יש לו את השכל לדעת שהחברים שלו שהמשיכו לישיבה פחות טובה הוא יכול להמשיך להיות חבר שלהם לדבר איתם וכו' וכו' ואצל ילד זה לא ככה
עוד נקודה מלמד שהוא מתאים לילדים מכוננים - מוכשרים כבר ילך להיות ר"מ או אפי' מישיב בישיבה זה שצריך לטפל בקשיים שלו זה לא סותר וצריך וטפל בדיוק כמו אצל ילדים חלשים מבלי להוציא אותם מהמסגרת
עוד נקודה במוסדות החילוניים יש מספיק כסף ליועצים לילדים מחוננים ולכל מה שצריך ולא צריך מה שחסר במוסדות חרדיים (גם מי שתחת חינוך העצמאי)
מתחילתו ועד סופו, בלי שום דבר טוב, לא פחות. שחרדים לא יתפלאו על איך שחושבים עליהם חילונים, כשככה הם חושבים על חילונים.
השתתפות בתכנית מחוננים לא אמורה לגרום לילד להרים את האף (זה ממש לא המסר שמקבלים בתכניות האלו), אלא אם זו הגישה של ההורים - ואז לא יעזור להימנע בכוונה משליחה, כי ילדים קולטים יפה מאד את הגישה גם המעשים החיצוניים מנוגדים לה.
 

צבי2

משתמש פעיל
יש לי שני ילדים שלפי כל מה שניסיתי לבדוק במשך השנים, מסתבר שהם מחוננים עם חלק גדול מהקשיים של מחוננות...
סוג של בדידות חברתית... אין להם באמת נושאי שיחה עם ילדים בני גילם... כי ילד בן 11 שמעניין אותו התפרקות אטומים ועוד כל מיני דברים נדירים בגאוגרפיה לא ממש מעניין כל ילד בגיל הזה...
לילד בן 11 שנמצא כ"כ הרבה שעות במסגרת (בפרט החסידית - שזה שעות רבות יותר) ומוצא את עצמו עם סף תסכול נמוך על כל דבר, כי אין לו מה לעשות אם הוא כבר מבין מראש הכל, אז הוא כבר הרבה פעמים לכתחילה לא מתחיל להקשיב ופשוט לא שם אלא בענייניו, בקיצור, הוא ממש סובל!...
ברגע שיש לו משהו אחר מאתגר יותר, הוא פשוט פורח...
דוגמה קטנה, נתתי לו ללמוד קורס בערבית, הוא בן אדם אחר!

השאלה שלי היא כזאת:
אני רוצה לדעת, במידה ואני מאבחנת את הילד, האם יש לי מזה משהו? האם אקבל תקציבים גם לטיפול רגשי תואם אבל גם לקידום הילד במקצועות שונים???
אני לא רוצה שמה שהוא ילד ויתעניין יהיה רק פיזיקה, מדעים ושפות, שאת כל אלה יש חינם והמון ברחבי הרשת...
אני כן רוצה שיהיו לי תקציבים לקבוע לו חברותות ברמה גבוהה בגמרה וכו' שלא ישב בטל בת"ת, ( למרות שאני יודעת שהעמל והיגיעה זה מה שצריך, אבל הבטלה אם כל חטאת... והתסכול של הילד לא שווה את זה...)


זה משהו שקיים?

תודה מראש לעונים :)

בלת"ק
לבדוק קשיי תקשורת, פעמים רבות הם מחוננים מהרגיל וכך מחפים על הבדידות החברתית, במידה ויאובחן כ ASD יקבל סל טיפול שיתרום רבות להתפתחות חברתית ונפשית תקינה.
כמה שאלות על הילדים:
מציק להם רעש? תאורה חזקה? בגדים מסוימים?
בררנים באוכל?
חרדתיים קצת?
לא מבינים בדיחות? או רמזים?
תשובה חיובית לאחת או יותר משאלות אלו מעלה את הסיכוי לאבחון כASD
 

דרך אמונה בחרתי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בלת"ק
לבדוק קשיי תקשורת, פעמים רבות הם מחוננים מהרגיל וכך מחפים על הבדידות החברתית, במידה ויאובחן כ ASD יקבל סל טיפול שיתרום רבות להתפתחות חברתית ונפשית תקינה.
כמה שאלות על הילדים:
מציק להם רעש? תאורה חזקה? בגדים מסוימים?
בררנים באוכל?
חרדתיים קצת?
לא מבינים בדיחות? או רמזים?
תשובה חיובית לאחת או יותר משאלות אלו מעלה את הסיכוי לאבחון כASD
לא גדול על כל השאלות:)
 

אזרח ותיק

משתמש מקצוען
אולי אפשר לבקש מהרב'ה בחיידר שיתיר לו (כשהוא משתעמם) לקרוא ספרי קודש שיעניינו אותו מצד אחד ושהוא יוכל לקרוא לבד מאידך,
למשל (רק זורק) "תורה שבעל פה" של הרב יהושע ענבל (סוקר וחוקר את דרכי התורה שבע"פ, ספר גאוני ומרתק)
 

בינה מלכותית

משתמש מקצוען
אולי אפשר לבקש מהרב'ה בחיידר שיתיר לו (כשהוא משתעמם) לקרוא ספרי קודש שיעניינו אותו מצד אחד ושהוא יוכל לקרוא לבד מאידך,
למשל (רק זורק) "תורה שבעל פה" של הרב יהושע ענבל (סוקר וחוקר את דרכי התורה שבע"פ, ספר גאוני ומרתק)
מכירה מחוננת שהייתה המון משועממת בשיעורים
והמורות בשביל להשתיק את השאלות שלה (שיצליחו להמשיך ללמד)
נתנו לה להתעסק וכו' רק שהיא למדה להיות אחרת מהמסגרת, עד היום כשיש הוראות מרגישה שלה מותר אחרת.

צריך לעשות את זה מוסכל ושלא יגרום לו לקבל הערות וצקצוקים מחברים.

כן הייתי מוסיפה לו עוד אתגרים בחיי היום יום, כמו לימודים עם אברך על לימודי קודש/חול
או שילוב בין השתיים
 

אמא טרייה:)

משתמש רשום
המוסד הוא זה שיקבל תקציב על תלמיד שעבר את המבחנים של משרד החינוך שמתרחש במוסדות הכללים בכיתות א' ב'
 

מתמטיקה

משתמש רשום
למדתי קורס מקצועי על ילדים מחוננים ורק אציין שתלמידים מחוננים הם לאו דווקא מצטיינים, עד כמה שזה נשמע מפליא יש תלמידים מחוננים שמקבלים ציונים 70-80 ואז הצוות לא מאמין להורים שהוא מחונן. יש לזה סיבות ואם תעודדו את הילד ותובילו אותו נכון הוא יכול להגיע רחוק. ילד מחונן מסוגל להגיע לבד לידע עצום ויותר מכך, רק צריך לתת לו כלים, עידוד והכוונה
 

הגרפולוגית

משתמש פעיל
בלת"ק
ילד מחונן זה אומנם מתנה.
אבל מתנה מאתגרת.
כי ילד מחונן בד"כ לא מקבל את המענה הריגשי לו הוא זקוק כמו כל ילד בגיל שלו.
כשהוא היה בן שנתיים וידע כבר א', ב'- כולם ציפו ממנו להיגמל מטיטול וגם ממוצץ כמובן.
כי איך ילד שיודע לקרוא יהיה עם טיטול ומוצץ?!
וכשהוא היה בן 5 וידע כבר משניות, כולם הופתעו כשהוא נשכב על הרצפה בהפגנתיות.
כי איך ילד שלומד משניות נשכב על הרצפה ומפגין?
בד"כ ציפיות מילד מחונן יותר גבוהות גם מבחינה לימודית וגם מבחינות אחרות,
כך שבלי לשים לב בד"כ הוא לא מקבל מענה רגשי מותאם לגילו.
ונאלץ להתבגר בגיל צעיר מידי, מה שגורם לו לעיתים לתסכול ולבעיות רגשיות אחרות.
לכן לילד כזה בד"כ טוב להגדיל חשיפה בתחום הלימודי מחד אך להקטין ציפיות ולתת מענה רגשי מאידך.
ואגב, זה מה שגורם לו להיות בודד חברתית, כי הוא לא למד לקיים יחסים חברתיים עם בני גילו בשל קשייו הרגשיים.
כמובן לא מדברת על ילד ספציפי חלילה ויש מחוננים שסביבתם מצליחה לפתח אותם גם רגשית.
אבל מדברת מהיכרות קרובה עם כמה וכמה מחוננים.
וזה מה שגורם לבנים בעיקר להיפלט ממסגרת חרדית מתאימה אם אין להם מענה ולחפש אוניברסיטאות ומכללות שבהם יש יותר תחרות ותחומי התפתחות שכליים.
אז אל תגידו לפותחת האשכול: תגידי תודה לד' ואל תתלונני. כי מי שלא נותן מענה מתאים לילדים אלו מגיל צעיר- עלול להיתקל בהמון קשיים יותר מכל ילד אחר!
 
יש לי שני ילדים שלפי כל מה שניסיתי לבדוק במשך השנים, מסתבר שהם מחוננים עם חלק גדול מהקשיים של מחוננות...
סוג של בדידות חברתית... אין להם באמת נושאי שיחה עם ילדים בני גילם... כי ילד בן 11 שמעניין אותו התפרקות אטומים ועוד כל מיני דברים נדירים בגאוגרפיה לא ממש מעניין כל ילד בגיל הזה...
לילד בן 11 שנמצא כ"כ הרבה שעות במסגרת (בפרט החסידית - שזה שעות רבות יותר) ומוצא את עצמו עם סף תסכול נמוך על כל דבר, כי אין לו מה לעשות אם הוא כבר מבין מראש הכל, אז הוא כבר הרבה פעמים לכתחילה לא מתחיל להקשיב ופשוט לא שם אלא בענייניו, בקיצור, הוא ממש סובל!...
ברגע שיש לו משהו אחר מאתגר יותר, הוא פשוט פורח...
דוגמה קטנה, נתתי לו ללמוד קורס בערבית, הוא בן אדם אחר!

השאלה שלי היא כזאת:
אני רוצה לדעת, במידה ואני מאבחנת את הילד, האם יש לי מזה משהו? האם אקבל תקציבים גם לטיפול רגשי תואם אבל גם לקידום הילד במקצועות שונים???
אני לא רוצה שמה שהוא ילד ויתעניין יהיה רק פיזיקה, מדעים ושפות, שאת כל אלה יש חינם והמון ברחבי הרשת...
אני כן רוצה שיהיו לי תקציבים לקבוע לו חברותות ברמה גבוהה בגמרה וכו' שלא ישב בטל בת"ת, ( למרות שאני יודעת שהעמל והיגיעה זה מה שצריך, אבל הבטלה אם כל חטאת... והתסכול של הילד לא שווה את זה...)


זה משהו שקיים?

תודה מראש לעונים :)
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בבוקר קראתי את האשכול, דיברו על ילד מחונן.
עכשיו קראתי, מדברים על חשד לאוטיזם, מוגבלות חברתית, מופרעות, בדידות, אבחונים מפחידים עם אותיות באנגלית. אני שמח שבזמני זה לא היה ככה, כי בטוח הייתי נכנס למחלקה סגורה.
חברים, להירגע! כשרון הוא לא מחלה. אין צורך לחפש את הפגמים, אין צורך להסתיר אותו בשידוכים, ואין צורך לפחד ממנו כל כך.
בסך הכול צריך קצת תשומת לב, קצת כיוון אל המקום הנכון, השקעה בדברים הנכונים, וחברים נורמליים שיודעים להסתדר עם הממושקף המרחף.
בישיבה יאהבו את הכישרון, למי שאוהב ללמוד - יהיה שם כיף.
==
נ.ב. בתקופה האחרונה, אני רואה השתלטות בלתי הגיונית של תחום האבחונים והטיפולים. לעורר מודעות זה תהליך מבורך, אבל העובדה שמישהו בעיתונות הכתובה - בפרט בעיתונות הנשים, החליט שאין זכות קיום לאנשים שהם לא מאובחנים או לא מטפלים, לא הופכת את רוב הציבור למתמודדים, ובוודאי שאין בכוחה לשלול את הזכות למי שאינו מתואר בתואר הנכסף ׳מטפל/ת רגשית׳, לחשוב נכון ולייעץ נכון.
 
נערך לאחרונה ב:

פנינה 99

משתמש סופר מקצוען
יש לי שני ילדים שלפי כל מה שניסיתי לבדוק במשך השנים, מסתבר שהם מחוננים עם חלק גדול מהקשיים של מחוננות...
סוג של בדידות חברתית... אין להם באמת נושאי שיחה עם ילדים בני גילם... כי ילד בן 11 שמעניין אותו התפרקות אטומים ועוד כל מיני דברים נדירים בגאוגרפיה לא ממש מעניין כל ילד בגיל הזה...
לילד בן 11 שנמצא כ"כ הרבה שעות במסגרת (בפרט החסידית - שזה שעות רבות יותר) ומוצא את עצמו עם סף תסכול נמוך על כל דבר, כי אין לו מה לעשות אם הוא כבר מבין מראש הכל, אז הוא כבר הרבה פעמים לכתחילה לא מתחיל להקשיב ופשוט לא שם אלא בענייניו, בקיצור, הוא ממש סובל!...
ברגע שיש לו משהו אחר מאתגר יותר, הוא פשוט פורח...
דוגמה קטנה, נתתי לו ללמוד קורס בערבית, הוא בן אדם אחר!

השאלה שלי היא כזאת:
אני רוצה לדעת, במידה ואני מאבחנת את הילד, האם יש לי מזה משהו? האם אקבל תקציבים גם לטיפול רגשי תואם אבל גם לקידום הילד במקצועות שונים???
אני לא רוצה שמה שהוא ילד ויתעניין יהיה רק פיזיקה, מדעים ושפות, שאת כל אלה יש חינם והמון ברחבי הרשת...
אני כן רוצה שיהיו לי תקציבים לקבוע לו חברותות ברמה גבוהה בגמרה וכו' שלא ישב בטל בת"ת, ( למרות שאני יודעת שהעמל והיגיעה זה מה שצריך, אבל הבטלה אם כל חטאת... והתסכול של הילד לא שווה את זה...)


זה משהו שקיים?

תודה מראש לעונים :)
בלת"ק
הייתי משקיעה במישהו שיאתגר אותו בתחום לימוד התורה.
ורצוי מתואם עם המסגרת הלימודית שלו.
ילד כזה כבר יכול להיות שואל ומשיב לצד המלמד
או ללמוד ברמה גבוהה מסכתות מאתגרות ומענינות(לא למדתי רק משמועות)
אין קצבה למחוננים.
אלא אם כן תוך האבחון עולים קשיים רגשיים,חברתיים
שיאפשרו לקבל קידום בתחומים אילו.
אך לא כחלק מהמחוננות.
 

תותחינוס

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
בלת"ק חלקי
בחיידרים שהם מוסדות פטור אין כזה דבר סל שעות לילדים שזכאים.
המקרה היחיד שאפשר לקבל סל שעות בחיידר זה לילד על הרצף.
זה לא נכון,
יש בכל עיר רשימה של לקויות שמקבלות
יש עוד לקויות חוץ מתקשורת.
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
עלו פה כל מיני רעיונות לתת לילד תפקיד של עזרה לילדים אחרים או למלמד - בזהירות עם זה. רק אם יש מורה עם הבנה חברתית וחיבור למרקם החברתי של הכיתה. זה מסוג הדברים שיכולים לבנות ילד או להרוס אותו מבחינה חברתית.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בסך הכול צריך קצת תשומת לב, קצת כיוון אל המקום הנכון, השקעה בדברים הנכונים, וחברים נורמליים שיודעים להסתדר עם הממושקף המרחף
- - - ואשה שתסכים לסבול נוכחות של גבר ’עילוי’ עם קוי התנהגות אוטיסטיים איתה בבית.
עם התפתחות הדור, ב”ה, מספרן של אלו ^ הולך ופוחת.
ולכן מומלץ להורי המחוננים להקפיד במיוחד על פיתוח רגשי וחברתי: שבנם יצא בן אדם תקשורתי, רגיש, אנושי. כזה שיודע לדבר גם עם מי שפחות חכם ממנו. שלא נותן לכולם הרגשה של ’אני מחונן הבנתי הכל לפניכם’ ו’אין לי מה לעשות בחברתכם כי אני מחונן’.

רוצים אתגר בשביל השכל שלו? תנו לו חברותא חריפה + שיעורי בית והכנה עצמאית
רוצים אתגר בלימודי חול? תנו לו ספרי אנגלית מתמטיקה ומדעים.
אבל במקביל לא לשכוח לחזק את האינטלגנציה הרגשית ואת הכישורים הבין אישיים.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה