ספרון לילדים | אברהם אבינו | מהדורת ביקורת

איך זה התחיל?!..........
כ'אב טרי' הרבה זמן חיפשתי איזה ספר יהודי טוב לילדים קטנים,
אם סיפורת קצת יותר משכנעת מהספרי ילדים הקלאסיים - אבל עדיין לשמור על הילדותיות...
ובכן לא בדיוק מצאתי... (אם מישהו מכיר אשמח לדעת),
אחרי תקופה אשתי אמרה לי אולי תנסה לכתוב משהו, לך תדע אולי זה יצא יפה,
אחרי כמה טיפטופים...
ובכן נשים, אתן יודעות להשפיע!
התיישבתי מול המחשב חיפשתי מה הדבר הראשון שהייתי רוצה לספר לילד שלי,
וכך הגעתי לאדם הראשון (היהודי)...
והתחלתי לכתוב,
מילה רדפה מילה
עד ש...
לקח קצת זמן אבל יחסית די מהר הגעתי למילים האחרונות, אני מסתכל ו'וואלה' יצא לי סיפור,
(נ.ב. אני לא מומחה לניקוד השתמשתי בתוכנה אוטומטית לניקוד מקווה שזה בסדר).



אַבְרָם - וְאָדוֹן הַכֹּל
------~~~@@@ssMss@@@~~~-----
הַסִּפּוּר שֶׁלָּנוּ,
מְסַפֵּר עַל אֱמוּנָה תְּמִימָה,
סִפּוּר כֹּל כָּךְ נִפְלָא.

הָיֹה הָיָה יֶלֶד,
יֶלֶד עִבְרִי רִאשׁוֹן.
מַתְחִיל הָאֻמָּה,
לְבַדּוֹ הִתְחִיל, ובְּגָאוֹן.

הַיֶּלֶד הַזֶּה
אַבְרָם שְׁמוֹ,
הָלַךְ בְּרֵאשִׁית דַּרְכּוֹ,
לְחַפֵּשׂ אֶת כּוּר מַחְצַבְתּוֹ.

נִסְתָּר בַּמְּעָרָה,
חָבוּי מֵעֵין כֹּל,
שָׁאַל וּבָדַק
מִי אָמַר וְנִהְיָה הַכֹּל.

בַּיּוֹם הָלַךְ לַשֶּׁמֶשׁ,
וּבַלַּיְלָה לַלְּבָנָה,
הַאִם אַתֶּם - אוּלָי אַתֶּם
מְקוֹר הַבְּרִיאָה?

וְהִנֵּה,
בַּיּוֹם בָּרְחָה הַלְּבָנָה!
וּבַלַּיְלָה גַּם הַשֶּׁמֶשׁ נֶעֶלְמָה!
אָמַר אַבְרָם,
הַיּוֹם וְהַלַּיְלָה - בּוֹרֵא אֵינָם,
כִּי הַבּוֹרֵא וַדַּאי תָּמִיד קַיָּם.

יּוֹם לַּיְלָה,
לַּיְלָה וְיוֹם,
מִסְתַּכֵּל אַבְרָם,
מַמָּשׁ בְּכָל מָקוֹם.

אוּלַי הוּא פֹּה?
אוֹ בְּעֶצֶם אוּלַי שָׁם?
הַבּוֹרֵא הוּא נִגְלָה?
וְהֵיכָן הוּא קַיָּם?

שָׁאַל אַבְרָם אֶת שֵׁם,
וְגַם בָּדַק אֵצֶל עֵבֶר,
אֵיךְ בָּרָא הַבּוֹרֵא,
אֶת הַנִּמְצָא מִכֹּל עֵבֶר?

מִיַּד אָמַר לוֹ שֵׁם,
וְגַּם עֵבֶר אָמַר,
הַבּוֹרֵא, אֲדוֹן הַכֹּל,
גָּדוֹל הוּא, גָּדוֹל גָּדוֹל.

לֹא תִּמְצָא אוֹתוֹ פֹּה,
אֵין כָּאן כְּמוֹתוֹ,
כִּי הַבּוֹרֵא - אֲדוֹן הַכֹּל,
הוּא הַמֶּלֶךְ כֹּל יָּכוֹל...

אוֹתָנוּ בָּרָא,
לְתַכְלִית, לְטוֹב,
כִּי הוּא – כֹּל כֻּלּוֹ,
רַק טוֹב.

לֹא כְּמוֹ הַשֶּׁמֶשׁ הַיָּרֵחַ,
וְכֹל הַכּוֹכָבִים,
שֶׁהֵם מַשְׁפִּיעִים רַק לִפְרָקִים,
אֲדוֹן הַכֹּל הוּא לְּלֹא פָּנִים,
עָשָׂה עוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה
לְכָל הַמַּעֲשִׂים,

הוּא נִמְצָא תָּמִיד וּמְקַיֵּם אֶת הָעוֹלָם,
הוּא מֶלֶךְ חָי וְקַיָּם...

אַבְרָם הַיֶּלֶד שָׂמַח שָׂמַח,
הִנֵּה נִמְצָא אֲדוֹן לַבִּירָה,
אָב לַמַּעֲשִׂים,
שֶׁהוּא מֶלֶךְ,
לֹא סְתָם מֶלֶךְ!
מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים.

וַדַּאי שֶׁהוּא בָּרָא אֶת הַנִּבְרָאִים,
כִּי הוּא חָי וְקַיָּם לְעוֹלָמִים...

____________________________________________

וְהִנֵּה יָצְאָה שְׁמוּעָה -
שְׁמוּעָה לְמֶרְחַקִּים,
כִּי הַיֶּלֶד אַבְרָם,
מַאֲמִין בֶּאֱלֹקִים.

וְהוּא,
בְּעַזּוּת פָּנִים,
שׁוֹבֵר וְהוֹרֵס,
אֶת כָּל הַצְּלָמִים,

אָבִיו תֶּרַח,
לֹא רָאָה מָזוֹר,
אֵין בְּרֵירָה,
הַיֶּלֶד כְּבָר יֶלֶד גָּדוֹל.

נֵלֶךְ לַמֶּלֶךְ,
לְנִמְרוֹד הַגִּבּוֹר,
אוּלַי הוּא,
יִגְרֹם לַיֶּלֶד לִרְאוֹת בְּאוֹר.

כִּי הַצֶּלֶם,
הַפֶּסֶל,
וְכָל דוֹמָיו,
הֵם מְנַהֲלִים אֶת כָּל צְעָדָיו.

אוֹ אָז נִמְרֹד,
הַמֶּלֶךְ הָרָשָׁע,
שָׁמַע אֶת הַסִּפּוּר,
וּבְלִבּוֹ מְזִימָה.

אֶת כִּבְשָׁן הָאֵשׁ,
הֵחֵל לְהַבְעִיר,
אִם יֵשׁ לַיָּלֶד אֱלוֹקַּ,
יָבוֹא אוֹתוֹ לְהַצִּיל.

אֶת אַבְרָהָם חִישׁ מַהֵר,
הִשְׁלִיךְ לְכִבְשַׁן,
וְהָאֵשׁ בּוֹעֶרֶת,
מְלֵאָה בֶעָשָׁן...

אַךְ מַה זֶה?!,
הַפְלֵא וָפֶלֶא!
אֲפִילוּ נִמְרוֹד הַגִּבּוֹר,
נִמְצָא בְּלִי הֶגֶה.

הָאֵשׁ בּוֹעֶרֶת,
וְאַבְרָם בְּתוֹכָהּ,
אֲבָל אַבְרָם שָׁלֵם,
וְרַק הָאֵשׁ דָּעֲכָה.

מִיַּד הַכֹּל הֵחֵלּוּ אוֹמְרִים,
מִי הוּא אֲדוֹן הָעוֹלָם,
אֲדוֹן הַכֹּל,
אֲדוֹנוֹ שֶׁל אַבְרָהָם.
-~-~-~-~-
נהנתם!...
תכתבו תגובה...
על המחבר
דוד אברבנאל
D.A
אות כתובה היא אות קסומה,
צליל,
צורה,
תנועה,
ותבונה...

תגובות

יפה מאוד מאוד!!
הניקוד אכן טעון שיפור אנושי...
אתה מעוניין גם בהערות או רק הארות?
מהארות יש לי המון!! שלח לאיזה צייר (רק פה בפרוג יש כמה...) יעשו מזה ספרון ממש יפה, מתאים להקראה בגני ילדים וכדומה...
 
אני מעוניין גם בהערות!

ולגבי האפשרות להפוך את זה לספר ילדים עם איורים, אחותי כבר סוג של החליטה שהיא הציירת של הספר...
 
אתה צודק מאוד!.... גם אני חשבתי על זה,
אבל רציתי דמות שילד יכול להזדהות איתה וללמוד ממנה, בפרט שהוא באמת היה ילד בסיפור...

(נ.ב. במדרש (חיפשתי מקום אבל שכחתתי את המקור) מבואר ששם ועבר לימדו את א"א את התורה ומציאות הקב"ה [ספר היצירה], וההתייחסות שם היא שאברהם מקטנותו כילד חונך על אמונה וידיעת ה', ואת הענין הזה אני רוצה להעביר לילד שלי לפחות לא אברהם המבוגר והמאמין אלא אברהם הילד המאמין).
 
שוב, אותו ספק היה לי גם לגבי השם אברם הרי כולם מכירים אותו כאברהם...
אך מכיון וחז"ל והמפרשים כשבאו לפרש על זמן היותו בתקופה זו לא נמנעו מלכתוב כך כתבתי גם אני...
ואני לא חושב שבעינו של ילד יש כאן זילזול, להיפך אני חושב שיש כאן הבנה טובה והזדהות - וממילא הערכה עמוקה... ילד מבין בשפה שלו (כך שמעתי ממחנכת)...


אבל תודה ממש!
סוף סוף מישהו כותב ביקורות...
 
נערך לאחרונה ב:
וואו!!!
אהבתי מאוד!!!!
אני עובדת עכשיו על פרויקט לספרי ילדים על סיפורי אגדות של הגמרא... גם כי: הרבה זמן חיפשתי איזה ספר יהודי טוב לילדים קטנים...
 
המילה "בגאון" איננה מוכרת לילדים. ואולי עוד כמה מילים.
"אוּלַי הוּא, יִגְרֹם לַיֶּלֶד לִרְאוֹת בְּאוֹר." כמדומני שילדים לא יבינו את הציניות [הברוכה] שבמשפט ולא כדאי לכתוב על ע"ז "אור".
כתיבה מעולה, בהצלחה רבה.
 
אמנם מצד הטקסט רובו אינו ברור לילד, אך כך גם הרבה ספרי ילדים, הרעיון הוא לא שהטקסט יהיה ברור לילד (כי לא כל ילד מכיר את כל המילים), אלא שהטקסט יהיה ציורי ומתואר, את ההסבר כבר אמא שלו תעשה...

מבחינת המילים הגבוהות, וגם טקסטים בעלי משמעות מרובה, ובכן אף ילד לא ניזוק מכך ששמע מלא מילים גבוהות ומשמעויות נסתרות שהוא לא הבין...

נ.ב. האמת שכמה פעמים שקלתי לשנות את הטקסט בגלל מה שכתבת, ואני עדיין שוקל...
 
הסיפור כתוב מאד יפה,
אבל הוא לא מתאים לילדים קטנים.
סיפור שמסופר לילדים קטנים צריך להיות מובן להם משמיעה ראשונה ללא תיווכים.
אין שום בעיה להכניס מילים גבוהות
אבל באופן שההסבר של המילה מובן לבד מתוך ההקשר.
ילד צריך להבין את הסיפור כדי להנות ממנו.
וכמעווותים את מבנה המשפט
כדי להתאים אותו למקצב ולחריזה,
זה אומנותי,
אבל לא מותאם לילדים.

כמו שאמרו, זה טוב להקראה בגנים. (אחרי סיפר הפרשה)
 
(נ.ב. במדרש (חיפשתי מקום אבל שכחתתי את המקור) מבואר ששם ועבר לימדו את א"א את התורה ומציאות הקב"ה [ספר היצירה], וההתייחסות שם היא שאברהם מקטנותו כילד חונך על אמונה וידיעת ה', ואת הענין הזה אני רוצה להעביר לילד שלי לפחות לא אברהם המבוגר והמאמין אלא אברהם הילד המאמין).
שוב, אותו ספק היה לי גם לגבי השם אברם הרי כולם מכירים אותו כאברהם...
אך מכיון וחז"ל והמפרשים כשבאו לפרש על זמן היותו בתקופה זו לא נמנעו מלכתוב כך כתבתי גם אני...
ואני לא חושב שבעינו של ילד יש כאן זילזול, להיפך אני חושב שיש כאן הבנה טובה והזדהות - וממילא הערכה עמוקה... ילד מבין בשפה שלו (כך שמעתי ממחנכת)...
אני בעד שני הנימוקים האלו.
הכי מחבר.
 
אמנם מצד הטקסט רובו אינו ברור לילד, אך כך גם הרבה ספרי ילדים, הרעיון הוא לא שהטקסט יהיה ברור לילד (כי לא כל ילד מכיר את כל המילים), אלא שהטקסט יהיה ציורי ומתואר, את ההסבר כבר אמא שלו תעשה...
ואם רוב תושבי הארץ אוכלים בלי הכשר אז?

רוב הספרות החרדית לילדים רדודה היום על גבול השערורייתית.
אם אתה רוצה להיות זה שמתקן את המעוות ונותן ספרים עם ערך ותוכן,
הדרך היא כן לעבור דרך הכללים שילד צריך כדי להתחבר לסיפור.
 
יש צדק במה שאת כותבת!
ואחרי שכתבו וחזרו וכתבו נראה שבאת יש פה משהו, אני אנסה לשנות לשונות מליצה מהטקסט,
ותודה על הביקורת (של כולם) ...

אני קצת לא מסכים עם מה שכתבת על הספרות ילדים החרדית לדעתי היא לא רדודה כלל, המחברים החרדיים כתבו בשפה כזו כמעט ריקה מתוכן כי ילד מבין רגשות מעשים ציורים ותיאורים הוא לא מבין פילוסופיה... (גישה של נמכור לו את התוכן כשהוא יגדל, לדעתי יש פה הגיון ולא שערוריה, ובזה לדעתי צריך להיזהר לא למכור לו תוכן מילולי מוקדם מידי, כי הוא יתפוס אותו לא נכון כמה שנאמץ)

ובקשר למה שאני כתבתי וקצת באתי לשנות זה כן להכניס תוכן, ואני מודע לכך שילד לא יתפוס את כולו, אבל לפחות קצת מהתוכן הכתוב יועבר לילד ממי שיעביר לו אותו, וגם אם לא לפחות לא יועבר לו תוכן שגוי... (ואת זה הוא יבין כשיגדל - אני משתדל להסתמך על מקורות חז"ל עד לרמת הדיוק).

דבר נוסף, באמת באתי לחדש זה ספרות ילדים על התנ"ך ומקורות חז"ל, זה לא שאין בכלל - אבל אין בסגנון הזה...
 
כתיבה נפלאה וקולחת, מעניינת, מסקרנת ומרחיבה אופקים.

השאלה לכל ההערות כאן היא מהי ההגדרה ילד קטן, איזה גיל? איזה כיתה? ואיזה מגזר?
כי לכיתה ב' זה פנטסטי אולי גם לא', האם זה כבר לא ילד קטן?

ועוד מילה חשובה, אתה באמת חידוש, כי סיפור בחרוזים, על האבות הקדושים, אין בדורנו המשופע, אפילו לא בנמצא...

תודה על הרעיון, הביצוע, וה' יהיה בעזרך!
תמשיך לספר ולשתף את כתיבתך, על אברם/אברהם, יצחק ויעקב, מסקרן אותי מאוד, איך תסקר ותחרז את תולדותיהם ומעשיהם.
אתה אלוף!
 
(גישה של נמכור לו את התוכן כשהוא יגדל, לדעתי יש פה הגיון ולא שערוריה, ובזה לדעתי צריך להיזהר לא למכור לו תוכן מילולי מוקדם מידי, כי הוא יתפוס אותו לא נכון כמה שנאמץ)
הגדרה שאהבתי מאת הרב ישראל גולדווסר: תפיסת הגננת.
וזה דברים שקשה מאד לשנות. אכן, יש דברים שעדיף שלא לומר בכלל מאשר לספר רק את הרובד הראשון.
 
יפה מאד מאד.
אבל נראה לי חסר הפרט של שבירת הצלמים (מהסיפור נשמע שיצאה שמועה אך לא סופר הסיפור של שבירת הצלמים, אצל הילד יכול להישמע שזה שמועה לא נכונה).
אגב, אם אני זוכר טוב במדרש מסופר ש"נגלה עליו בעל הבירה" וכו' ולא ששם ועבר למדו אותו.
 
בעיני זה מקסים
הייתי שמחה לספר לבן שלי את הסיפור הזה
ולגבי הויכוח אם זה מתאים או לא, אפשר לעשות ניסוי
אני אנסה לספר את זה לבן לי בן ה - 4...
אמנם בלי ציורים זה קשה יותר כי הם מאד ממחישים
יש לי תחושה שהוא יבין (אני מספרת לו סיפורים מופשטים ומורכבים והוא אוהב אותם)
ואני ממליצה לפנות לציירת מקצועית
סתם נקודה, אישית לא היתי מצירת את א"א כילד
זה קדוש מדי בעיניי
היתי מציירת את הרקע מסביב - בית מדרש, שמש ואבנים, וכו'
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

שתף את המאמר

למעלה