בית כנסת מרשים עם תקציב מוגבל, מציאותי ?

כשהתוצאה כל כך מיוחדת, אני לא יכולה שלא לשתף כאן בתהליך המקסים שעשינו בבית הכנסת הזה... נכון, חרגתי קצת 'מהריבוע'... אבל התוצאה מאלפת... תהנו !

והפעם האתגר הייחודי היה, לתכנן 'בית מקדש מעט', מפואר ומעוצב, ובדגש על פונקציונליות מרבית. הבעיה כמה צפוי ... תקציב מוגבל !

בית כנסת קשמן 1 (2).jpg


מוזמנים ללמוד יחד...


אם כל יצירה חדשה מעוררת בי ריגוש, עיצוב בתי כנסת על אחת כמה וכמה... ועדיין עם 'ריגוש' בלבד לא מהנדסים תכוניות... אז איך בכל אופן מתחילים לעבד תכניות לבית כנסת ?

שלב ראשון והכרחי לכל תכנית מנצחת, איך לא ? 'פרוגרמה' מסודרת... אי תחליף 'לפרוגרמה' יסודית, לכן במקרה שלנו, אני קודם ממששת את הדופק של הקהילה, מיהו קהל היעד שלי? לאיזה ציבור אני פונה? מה עיקר היעוד של בית הכנסת? תפילות, לימוד? או גם וגם.. אוצר ספרים? פינת קפה? לובי כניסה?

רק ככה נוכל לבחור קונספט עיצובי מנצח, ולהמשיך משם בתכנון חללים פונקציונליים, ארון קודש, בימה, ריהוט ותאורה חכמה, בקיצור צריך לחשוב מלכתחילה על הכל ! עד הפינאלה...

חושבת שכולנו מכירות את תופעת הקרוואנים והפנליות... תודו עצוב לראות את בתי ה' כך... אז מה עושים ? איך בכל אופן מתמודדים עם תקציב מוגבל ?

הפתרון שלי היה יחסית די פשוט, ומעט מתחכם 'מיעוט חומרים', מה ? כן, ממש כך...

בחישוב קל, רק עלויות השיש, גילופי העץ לארון הקודש והבימה, כבר יכולים לחסוך לנו המון... ואם נוותר מעט על קרניזים, פרופילים, ונברשות לתקרה, נחסוך פעמיים גם בחומר וגם בביצוע עצמו, עבודות גבס מורכבות חבל לבצע בלי 'אמני גבס', מה שמטבע הדברים מייקר עוד יותר את הפרויקט כולו, ולכן החלטנו לנסות ללכת על קו נקי ועדכני, תוך כדי שמירה על קווים פשוטים, וקלים (יחסית) לביצוע.

מודה העובדה כי הלקוחות העדיפו קווים נקיים ומודרניים הקלה עלי במקצת... וכך נולד לו הרעיון לעצב בית כנסת מושלם, עם גבס ותאורה בלבד ! אפשרי ? באו ללמוד יחד איך עושים את זה נכון ?

בית כנסת קשמן 2 (2).jpg


בתחילה חשבתי על התקרה, בעיני הדרך לבית כנסת מרשים עובר דרך התקרה... תקרה (וארון קודש) מרשימה הייתה מאז ומעולם אחד ממאפייני העיצוב החזקים בחלל כולו, ולכן חשוב מאוד לקחת אותה בחשבון מראש, המחשבה הייתה ליצור תקרה מושלמת וזולה גם יחד, שתשתלב לנו היטב בהרמוניה עם ארון הקודש והבימה.

לכן בחרנו ללכת על תקרה חלקה וישרה, בתוספת פרופילי לד שקועים לאורך כל הבית כנסת שהולכים ויורדים לכיוון ארון הקודש, בנוסף לזה הוספתי עוד ששה ספוטים שקועים בגבס (טרימלס - ספוט שקוע ללא שולים) מעל ארון הקודש שידגישו לנו במיוחד את הארון.

את ארון הקודש כאמור חיפיתי בגבס בצורה מדורגת, בתוספת פרופלי לד שהולכים ויורדים מהתקרה, ובתוספת תאורה פנימית בין מדרגה למדרגה להשלמת האווירה, ככה הצלחנו לייצר עיצוב מרהיב עם המשכיות נפלאה בין ארון הקודש והתקרה.

לקישוט ארון הקודש והתקרה, בחרתי להשתמש בטכנולוגיית חיתוכי CNC (חיתוך מדויק בלייזר), קצת רקע... את הלוח עצמו חורצים במוכנות CNC לאותיות המבוקשות, מעליהם מיישמים 'פרספקס' (סוג של פלסטיק אקרילי שקוף), ובתוכם לד פנימי, האלמנט הזה ישווה מראה יוקרתי לתקרה ולארון הקודש גם יחד, תוך כדי חשיבה על תקציב נכון ומאוזן.

נכון, החיתוך הנ"ל מעט ייקר לנו את הפרויקט, אבל בשקלול כלל ההוצאות כאן בהחלט היה שווה להשקיע קצת יותר... החיתוך בגבס עצמו ובלי תוספות מיותרות של אלמנטים שונים, עזר לנו מאד לשמור על חלל הרמוני ונקי, ומאידך מפואר ומודגש היטב.

הרעיון לחרוט את עשרת הדיברות באותיות חרוטות ומוארות (פרספקס, עם תאורת לד פנימית) ממשיך את אותו השפה, ומאידך עוזר לנו לייחד ולהבליט את ארון הקודש בעיצוב שונה וייחודי, ובלי לשלב אלמנטים נוספים בחלל (כדוגמת עץ, מתכת, שיש וכו') מה שגם הוסיף לעיצוב החלל כולו, ועדיין שמר על קו אחיד והרמוני.

בית כנסת קשמן 3 (2).jpg


את הקו הזה המשכתי מעל הבימה, ובמקום נברשת כבדה שמעיקה על הזרימה בחלל בחרנו ללכת על חריטת CNC מעוטרת, ובנוסף לשיקול שהסברתי למעלה, (איזון תקציבי וקו אחיד) זו הייתה בחירה מושלמת, נכון, החריטות האלה לא זולות אבל מצדיקות את ההוצאה.

לסיום הוספתי באזור החלונות 'ניתוק בגבס', כלומר כעין מגרעת 15 ס"מ בתקרה עצמה, ששם יותקן בסיס הווילון (המסילה), כך הרווחנו וילונות נסתרים ואלגנטיים שישפכו מהתקרה ומטה, שישתלבו לנו היטב בקו הכללי שהתווינו לבית הכנסת.

אגב חשוב מאד לתכנן מראש את הניתוקים האלה, כולל מרחקים מתאמים, זה ימנע ממכם הרבה בעיות עתידיות בהתקנת הווילונות, המרחק המומלץ בד"כ הוא, בין 12 ס"מ מינימום ל - 15 ס"מ לכל היותר, 10 ס"מ לא מספק ! מדגישה פה כי כבר ראיתי לא פעם שתכננו רק 10 ס"מ, מה שיצר בהכרח בעיות עם הפתיחה והסגירה של הווילון.

את הקיר בחרנו לקשט עם תאורת 'אפ דאון' עדינה
(תאורה עולה ויורדת), ומעט קרניזים (בהדבקה פשוטה), שוב עם אותו קו עיצובי, גבס ותאורה בלבד, מושלם, פשוט, ושמור על איזון תקציבי !

אז נכון שהיצע חומרי הגלם היה יחסית דל, אבל עם מעט 'דמיון פורה' ומחשבה מקדימה, אפשר להגיע לתוצאה מושלמת ומרהיבת עין, ובעיקר השראה והרחבת הדעת למתפללים היקרים.

מקווה שאהבתם !
על המחבר
L
לאה קשמן הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים.

עבודתי מתאפיינת בתכנון מוקפד ומקצועי, הום סטיילינג משובח, פיקוח מלא, ולווי צמוד לאורך כל התהליך.

בנוסף מתמחת בבניה רוויה ליזמים, ומתכננת בין היתר מגוון פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בירושלים. עבודתי כוללת את תכנון המבנה, כולל תכנון ועיצוב דירות קבלן עפ"י חוק המכר, והגשת הפרויקט לגורמי הרישוי הרלוונטיים.

היתרון שלי, יצירתית ומדויקת מאוד!
0527113891

תגובות

מקסים ממש!
חשיבה מדויקת ויסודית, והדמיות בכלל- תענוג
מקסי לראות מה אפשר לעשות בתוך מסגרת של כ"כ הרבה מגבלות!
נראה לי שלפעמים זה מה שמוציא מאיתנו הכי הרבה יצירתיות, ולאו דווקא מקומות גדולים עם תקציב בלתי מוגבל...
ויותר מהכל נהניתי מהמאמר היפה!
בהצלחה רבה ויום נעים!
 
מדהים!
למדתי הרבה מהעיצוב הזה! אני בלימודי עיצוב פנים
אם כי רציתי לשאול
א. את החיתוך של האותיות חורצים על הגבס ז"א שבעלי המקצוע מקבלים פלטה של גבס חורצים ועל זה מיישמים את הפרספקט?
ואז איך מתקינים את זה? איך זה עובד...
ב. החיתוחים שעל התקרה זה משהוא שצריך לשרטט דוגמא או שיש מבחר דוגמאות לבעלי המקצוע? וכמה עולה כזה דבר?
אשמח להחכים.
 
מדהים!
למדתי הרבה מהעיצוב הזה! אני בלימודי עיצוב פנים
אם כי רציתי לשאול
א. את החיתוך של האותיות חורצים על הגבס ז"א שבעלי המקצוע מקבלים פלטה של גבס חורצים ועל זה מיישמים את הפרספקט?
ואז איך מתקינים את זה? איך זה עובד...
ב. החיתוחים שעל התקרה זה משהוא שצריך לשרטט דוגמא או שיש מבחר דוגמאות לבעלי המקצוע? וכמה עולה כזה דבר?
!

תודה !

א. כן, בעלי המקצוע מעבדים את הפלטה במפעל כולל הפרספקס, לקבלן נותר להכין מראש תאורת לד פנימית ולהתקין.

(הפלטה עצמה לא חייבת להיות מגבס, לרוב עשויה מעץ או מתכת שיותר קלים לעיבוד, לגוון המדויק פשוט צובעים את הפלטה באותו צבע שיישמו על התקרה / קיר ).

ב. יש משרביות מוכנות (שניתן להשיג בחנויות דקור), ואפשר כמובן לפי ייצור, רק אז חייבים שרטוט מדויק, עלות מאוד משתנה תלוי גודל, מורכבות וכו'.

בהצלחה !
 
מרתק ומיוחד!
 
מדהים!!
כאחד שהקים בית כנסת (וב"ה הייתי מרוצה מהחברה שדרכה הזמנתי את כל ה(תכנון וה)ריהוט) קראתי בשקיקה כל מילה...
 
בעלי גבאי בית כנסת (כרגע עדיין בקראון )
ראינו את המאמר ונהנו מאד מהחשיבה והירידה לפרטים
תמשיכי לעשות חיל..
 
מאד יפה קו נקי מהמם
קצת מדאיג העניין שאין חיפוי בחלק התחתון של הקיר בד"כ אין הרבה ברירה אלא"כ עושים צבע מיוחד קל לניקוי ועמיד
התקרה נראית מעט נמוכה , היא גם מדורגת ?
ויאלה מחכים לראות תמנות בשטח !
 
מאד יפה קו נקי מהמם
קצת מדאיג העניין שאין חיפוי בחלק התחתון של הקיר בד"כ אין הרבה ברירה אלא"כ עושים צבע מיוחד קל לניקוי ועמיד
התקרה נראית מעט נמוכה , היא גם מדורגת ?
ויאלה מחכים לראות תמנות בשטח !
תודה !!

א. נכון מאוד ! באמת התלבטנו בין חיפוי קרמיקה פשוט שממש לא רציתי לסגנון הזה לחיפוי קיר פולימרי, למעשה החלטנו ללכת על חיפוי קיר 'דורופולימר' עדין וסולידי (של שירן, ובגובה מטר. את המסגרת של תאורת הקיר נעשה מלבני לרוחב). זה אומנם קצת מייקר, אבל שומר על הקו העיצובי. (מבחינת חוזק זה לא קרמיקה, אבל יחסית חזק מאוד, ובהתחשב בעובדה שבית הכנסת משמש בעיקר לשבתות זה בסדר גמור) הצביעה תהיה בפוליאור.

ב. התקרה לא מדורגת, ואכן היא מעט נמוכה, זה נתוני הבנייה שהיו ... (לכן שללתי כל רעיון של נברשות).

 
נערך לאחרונה ב:
מישהו כאן עבד עם חברת מושבים בבני ברק לספריות וארונות קודש?
אשמח לחוו"ד
כמו כן מה ההבדל בינו לבין לוי ממעלה אדומים
 
אני גבאי של בית כנסת ואנחנו צריכים לקנות ריצוף השבוע.

מישהו יכול להסביר לי האם עדיף 1.2X60 או 1.2X1.2 ? תודה על המענה מראש
 
אני גבאי של בית כנסת ואנחנו צריכים לקנות ריצוף השבוע.

מישהו יכול להסביר לי האם עדיף 1.2X60 או 1.2X1.2 ? תודה על המענה מראש
לגבי גוון האריח הכלל מאוד ברור, צבעים בהירים יוצרים תחושת מרחב, צבעים כהים יוצרים תחושת צמצום.
כנ"ל לגבי גודל האריח ככל שהאריח גדול יותר, כך תחושת המרחב תגדל ולהפך.

מצד שני חשוב מאוד לשמור על יחסי פרופורציה נכונים, ולכן התשובה לשאלתך נעוצה בגדול בית הכנסת ובצורת הקוֹנְטוּר שלו, למשל אם המקום צר ולמבני הייתי הולכת על 1.20/60, ואם הוא מרובע (עם שטח יחסית גדול) הייתי הולכת על 1.20/1.20.

ועוד טיפ חשוב מומלץ ליישם את הריצוף רק עם תכנית פריסה מסודרת, אסביר (מצטטת מתוך מאמר שלי במגזין משפחה) "נניח שאנחנו רוצים לצפות שטח מסוים בנייר. אפשרות אחת היא להניח פיסות נייר באופן אקראי, ולקוות שהן יסתדרו ביניהן ויצליחו לעשות את העבודה. אפשרות אחרת היא ליצור פאזל מדויק מחתיכות הנייר, תוך התחשבות בתנאי השטח, באורך, ברוחב - ולקבל בסופו של דבר תוצאה מושלמת. אין ספק שנעדיף את האפשרות השנייה, וזה בדיוק התהליך הנקרא פריסת ריצוף; עבודת הריצוף מחייבת, כמעט תמיד, חיתוכים. כדי למנוע תוצאה עגומה שבה החיתוכים הבלתי סימטריים ינחתו דווקא בכניסה לסלון, או באזור מרכזי אחר, יש לבצע מדידה מדויקת של השטח המיועד לריצוף, ולקבוע 'נקודות התחלה' נכונות. כך נבטיח שהריצוף יתבצע באופן אלגנטי ואחיד, ושהתוצאות המוגמרות יצרו תחושה של הרמוניה. כל זה נכון לגבי ריצוף סטנדרטי, קל וחומר כאשר המרצפות גדולות במיוחד. בחיפוי קירות, לעומת זאת, או בסוגי שילוב מורכבים כמו אבנים משתלבות או רצפת פרקט, ניתן, לא אחת, לבצע את הנחת יחידות הריצוף או החיפוי בשבע דרכים שונות, במקרים כאלה, חשוב עוד יותר לבצע פריסה, גם אם איננו נמנים על אותם פרפקציוניסטים שעבורם אחידות השטח היא כלל בל יעבור".

קישור לכתבה המלאה כאן

בהצלחה !​
 
נערך לאחרונה ב:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

More from לאה קשמן

שתף את המאמר

למעלה