אפשר לבשל על השיש ? המדריך המלא למשטחי השראה, וכיירים אינדוקציה.

מתכוננים לשפשף כיריים או סירים שומניים ? זה ממש לא חייב להמשיך כך !

שמחה לשתף כאן הצצה למטבח מיוחד שעיצבתי עם מיטב טכנולוגיית 'ההשראה', רגע לפני אסביר, מזה בכלל אומר 'שיש השראתי' ?
הגיוני לבשל על השיש עצמו ? תופתעו לגלות, כן זה אפשרי ! וכבר היום קיים בשוק מגוון משטחי שיש חכמים וחמים... נשמע דימוני ? באו ללמוד יחד...

1.jpg


נתחיל קצת בהיסטוריה... בטוחה שכולנו מכירים את מערכת הגז הביתית... הכירה 'המודרנית' שהחליפה בזמנו את פחמי ופתילות הבישול... אלא שמאז התקדמו מעט... 'אינדוקציה' מי לא שמע ?! נכון להיום השימוש בכיריים 'אינדוקציה', רק הולך ומתרחב בקצב מסחרר !!

אז מהו בכלל אותו 'אינדוקציה' ? ואיך היא בכלל עובדת ? אפשר לבשל בלי אש ?

טוב, לא באמת נכנס כאן לנבכי הטכנולוגיה... רק מלמעלה נוכל להסביר שמדובר בכיריים שעובדים בטכנולוגיית בישול 'אלקטרומגנטית', כלומר על מערכת סלילי מגנט שנעים במהירות באמצעות כוח חשמלי ויוצרים ע"י התנועתיות אפקט חום בתחתית הסיר.

(דומה מעט לקרני המיקרוגל שמניעים במהירות את חלקי המזון, ובאמצעותם התבשיל מתחמם).

הצפי שבעתיד (הלא רחוק...) נמצא כיריים גז מסורתיות, רק במוזיאון לפריטים היסטוריים... כן, אפי' 'הכיריים הקרמיות' (פס להט אדום בתחתית הסיר, בדומה למפזר חום) הולכים ונעלמים מהשוק, לטובת השחקן החדש 'אינדוקציה'.

לא בטוחה שזה באמת יקרה כ"כ מהר... מה שכן בטוח שקצב הצמיחה שלו בשוק מרשים ומהיר מאוד.

הסיבות לזה מאוד ברורות.

1. הניקיון מושלם !
מעולם לא היה כל כך פשוט לנקות כיריים, ניגוב אחד והכיריים 'נוצצות'.

ההסבר אגב מאוד פשוט, משטח הכירה עשוי זכוכית ונשאר קר לאורך כל הבישול, כאשר רק הסיר תופס את החום (ולא המשטח, שרק מתחמם מעט מכוח הסיר) להבדיל למשל מהקרמיות שהזכוכית עצמה לוהטת בזמן הבישול.

2. כלי הבישול נשמרים היטב, 'ומבריקים' לאורך זמן, הסיבה תחתית הסיר לא נחשפת לאש ישירה.

3. שליטה מדויקת על עוצמת הבישול.

4. בישול מהיר.

5. חיסכון ! כן תבדקו, אינדוקציה עובדתית יותר זולה מגז !

א. הסיר מתחמם בחצי מהזמן בהשוואה לחימום בגז.
ב. בבישול ארוך הטמפרטורה מכוונת בדיוק על הרמה הרצויה, ששווה לחיסכון משמעותי באנרגיה.
ג. אין דמי שימוש קבועים לחברת הגז.
ד. פרקטית יותר קל לשלם לספק אחד (במקום חשבון חשמל וגז).

לספורט אתגרתי את עצמי עם 'רובי הבוט'... והוא נתן לי אישור... הידד !

מצטט לכם כאן את תגובתו "באופן כללי, בישול אינדוקציה יכול להיות חסכוני יותר באנרגיה וחסכוני יותר מבישול בגז. כיריים אינדוקציה משתמשים באנרגיה אלקטרומגנטית כדי לחמם את כלי הבישול ישירות, בעוד שכיריים גז מחממות את האוויר סביב כלי הבישול. המשמעות היא שמשטחי אינדוקציה מבזבזים פחות אנרגיה ומתחממים מהר יותר מכיריים גז. בנוסף, כיריים אינדוקציה מדוייקים יותר בבקרת הטמפרטורה שלהם, מה שעלול להוביל פחות בזבוז אנרגיה ותוצאות בישול טובות יותר. עם זאת, העלות-תועלת של בישול אינדוקציה לעומת גז יכולה להיות תלויה בגורמים כמו עלות החשמל לעומת הגז באזורכם והעלות הראשונית של רכישת כיריים אינדוקציה לעומת כיריים גז"

6. בטיחות ! המשטח נשאר קר עם סיום הבישול, אין חשש דליפות גז, ובלונים מאולתרים.

7. כשרות ! בפסח אפשר להשתמש בקלות עם משטח ייעודי כדוגמת 'סיליפלוס' או להכשיר (לחלק מהשיטות ! כמובן צריך שאלת רב)

3.jpg


ועדיין לא דיברנו 'על הדובדבן', מה מבחינת העיצוב והאסתטיקה.. ?

אין ספק התקנת הכיריים מתבצעת כמעט 'בקו אפס' לשיש, ומייחדת את המטבח בקו נקי ומודרני, ובהשוואה לגז זה הבדל משמעותי.
(הגז תואם עיצובית, למטבח בסגנון פרובנס, כפרי, וינטג').

וכמו בכל דבר... לאינדוקציה, יש גם חסרונות !

1.
האינדוקציה מחליפה רק את הבישול, טיגון, או אפייה במחבת (אפיית פיתות, בלינצ'ס), אבל לא יכולה להחליף צלייה ישירה על האש, מה שאומר, שנצטרך לוותר על סלט 'חציל קלוי באש' למשל...

2. ככל הידוע לי, כרגע אין פתרון הלכתי לשימוש באינדוקציה בחגים, ומי שרגילה לבשל אוכל טרי בחג, צריכה לקחת את זה בחשבון.

מצד שני קיים בשוק מגוון כיריים משולבות אינדוקציה וגז, ולחילופין אפשר להתקין כירת גז בודדת, פתרון נפלא למי שמפריע לו שני החסרונות הנ"ל.

3. ככל הידוע לי, כרגע אין פתרון הלכתי לשימוש באינדוקציה כפלטת שבת. (לא באמת קריטי, אפשר להשתמש בפלטה פשוטה).

4. כיריים אינדוקציה מחייבת תשתית חשמל תלת פאזית (הרחבתי בהמשך), וכלים ייעודיים לאינדוקציה (ברזל יצוק או נירוסטה, כלי בישול עשויים מחומרים לא מגנטיים, כגון אלומיניום או נחושת, לא יעבדו על כיריים אינדוקציה, מצד שני כיום רוב מוחלט של כלי הבישול תואמים אינדוקציה).

אז עם הכל כל כך טוב מה היתרון במשטח השראתי ? אנסה להסביר תתארו לעצמכם שבעתיד נוותר על משטח האינדוקציה, ופשוט נבשל ישירות על השיש ! כמו שכבר כתבתי האמת שזה מזמן לא 'עתיד' אלא הווה לגמרי ! ובכל אופן מה היתרון ? ואיך זה בעצם עובד ?

האמת יחסית פשוט מאוד, כמו שהסברנו עד עכשיו על האינדוקציה גם כאן הטכנולוגיה אותה טכנולוגיה, אלא שגילו שגלי השדה המגנטי מספיק עוצמתיים לחדור שיש פורצלן בינתיים אי אפשר לבצע בשאר סוגי השיש ! וכך המציאו את משטחי השיש השראתיים, הרעיון שכל מחוללי השדה מורכבים מתחת לשיש, וגלי הבישול פשוט חודרים את השיש.. איזה יופי !

אז מלבד כל היתרונות של האינדוקציה שכמובן נכונות גם למשטח ההשראתי, פה היתרון העיצובי כבר מוכפל !!

1. משטח השיש אחיד ומושלם ! יתרון ענק למי שמחפשת קו נקי וחלק.
2. חיסכון במקום ! לעת הצורך פשוט נשתמש בשיש כמשטח עבודה פנוי...

2.jpg


נ.ב מבחינה הלכתית יצטרכו לתת על זה את הדעת, ככל שידוע לי רוב פסקי ההלכה התייחסו רק לאינדוקציה פשוטה, זה בעייתי בעיקר אם נרצה להשתמש בשיש לבשל בשרי או חלבי, עלול לזלוג בשר וחלב על משטח השיש עצמו ולהטריף את המשטח - לחילופין אפשר להתקין שני גופים כאלה באזור הבשרי ובאזור החלבי בשיש.

אז נכון כרגע המוצר עדיין יקר מאוד ! ומוצע למטבחי יוקרה בלבד, אבל מאמינה שעם הזמן המחירים שלו ילכו וירדו, והשיווק לשימוש 'עממי' יתחיל.. בינתיים.... טוב להתעדכן ולשמוע...

עוד שאלה שתמיד מתבקשת על כל סוגי האינדוקציה 'איזה חשמל צריך לזה' ?

בגדול התקנת אינדוקציה מומלצת על תשתית חשמל תלת פאזית בתוספת שקע כוח ייעודי, יש אפשרות להתקין גם על תשתית חד פאזית, בתוספת שקע כוח תקני !

(שקע כוח – הכוונה שהשקע מוזן ישירות מהלוח, ומחויט בכבל 2.5 ממ”ר תקני. נועד למכשירי חשמל בעלי צריכה גבוהה)

רק קחו בחשבון שהכוח של חד פאזי מוגבל, אז אם חשבתם לשדרג לאינדוקציה חד פאזית, שווה לברר את זה לעומק (משטח ההשראתי ככל שידוע לי, עובד רק עם תלת פאזי)

טעימה קטנה מהסלון ...
4.jpg


קרדיט צילום: איציק אבוחצירה.
מקווה שהחכמתם,

This is all for you to enjoy
על המחבר
L
לאה קשמן הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים.

עבודתי מתאפיינת בתכנון מוקפד ומקצועי, הום סטיילינג משובח, פיקוח מלא, ולווי צמוד לאורך כל התהליך.

בנוסף מתמחת בבניה רוויה ליזמים, ומתכננת בין היתר מגוון פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בירושלים. עבודתי כוללת את תכנון המבנה, כולל תכנון ועיצוב דירות קבלן עפ"י חוק המכר, והגשת הפרויקט לגורמי הרישוי הרלוונטיים.

היתרון שלי, יצירתית ומדויקת מאוד!
0527113891

תגובות

תחילה נתייחס למאמר עצמו
שהוא מחכים ומעניין!!

בתוספת של משוגעים
מי אמר שחייבים כיריים מובנים?
יש אופציה להשתמש בכיריים (אינדוקציה) יחידים
העלות
1. עלויות- כיריים מובנים (אפילו חד פאזי) מתחילים ב2000 ומעלה, ואילו כירה בודדת עולה באזור 300 או זודי באזור 500 (ז"א המחיר יוצא חצי)
2. מקום ומראה- כאשר משתמשים הכיריים נמצאות בחוץ (כל פעם איפה שנח כמו שולחן /שיש וכד’) ומזמן שאין שימוש שפוט נמצא בארון והמרה נשאר מסודר ונקי.
3. כשרות- בגלל שזה בודדים מייחדים אחד מראש לחלבי ועוד אחד פרווה וכל השאר בשרי
 
תודה !!

נכון מאוד ! כירה בודדת (על השיש) בהחלט יכול להיות פתרון מקסים ! למשל יצא לי לעצב מטבח שבעלת הבית ייחדה את הכיריים המרכזיות לבשרי, ופתרון לחלבי (שהיא מבשלת מעט מאוד) הצעתי בין היתר את הפתרון הזה.
 
נערך לאחרונה ב:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  29  פעמים

לוח מודעות

More from לאה קשמן

שתף את המאמר

למעלה