המאמר הזה יתמקד בדברים שנוגעים לכל מי שנוסע בדרכים לאומן, ולא רק בתחבורה הציבורית.
כהקדמה למאמר הזה נביא את מה שרבינו הקדוש אומר על היציאה לדרך,
קֹדֶם שֶׁתֵּצֵא לַדֶּרֶךְ תִּתֵּן צְדָקָה, וְעַל־יְדֵי זֶה לֹא יִהְיֶה עִכּוּב וָצַעַר בַּדֶּרֶךְ (ליקוטי עצות, טלטול ונסיעות, ב')
ובעז"ה ננצל כולנו מהעיכובים בגבולות או בטיסות ומכל מיני צער בדרך.
pexels-laura-meinhardt-13909417.jpg

מקווה בדרך
מעלת המקווה

קודם כל, למה חשוב לדעת איפה יש מקווה לפני שיוצאים לדרך, או למה חשוב הטבילה במקווה בדרך.
לא נאריך פה במעלה ובחשיבות של הטבילה במקווה, או הטבילה במקווה כל יום, רק נביא כמה ציטוטים שקשורים דווקא לדרכים.
ההוראה המפורשת על מקווה בדרך שמובאת בחיי מוהר"ן אות תע"ה:
שָׁמַעְתִּי מֵרַבִּי יִצְחָק חֲתַן הַמַּגִּיד מִטִּירָהאוִויצֶע שֶׁאָמַר שֶׁשָּׁמַע מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר
שֶׁבַּדֶּרֶךְ צְרִיכִין לִזָּהֵר בִּטְבִילַת מִקְוֶה כִּי מִקְוֶה מְסֻגָּל לְהִנָּצֵל מֵרוֹצְחִים.
ובשביל העיכובים שבדרך, ולא רק בדרך, ה"צרות" וה"יסורים" וטלטולי הדרכים, כדאי לזכור בדרך את מה שרביה"ק אומר בתורה נ"ו:
וְעַל כֵּן הַמִּקְוֶה מוֹשִׁיעַ מכָל הַצָּרוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה"
כִּי הוּא חֶסֶד עֶלְיוֹן, שֶׁמּוֹשִׁיעַ מִכָּל הַצָּרוֹת...
וְעַל כֵּן הַמִּקְוֶה (שֶׁ)מּוֹשִׁיעַ מִכָּל הַצָּרוֹת וּמִכָּל הַיִּסּוּרִים
ובספר המידות בערך המתקת הדינים אות כ"ב
עַל יְדֵי טְבִילַת מִקְוֶה נִתְבַּטֵּל הַצָּרוֹת וִישׁוּעָה בָּאָה.
בנוסף לעצם מעלת המקווה, ולזהירות שיש להרבה מאנ"ש שלא להפסיד יום אחד מקווה, בדרך כלל המקוואות נמצאים או בבתי כנסת (ובסמוך אליהם) או בקברי הצדיקים, כך שמרוויחים גם את זה (ספר תורה, קברי צדיקים, וכו').
לכן חשוב מאד בתכנון המסלול לחשב איפה רוצים לעצור בדרך (ולאיפה אפשר להספיק להגיע לפני השקיעה או לפני התפילה או על הבוקר) וכמובן מי שאין לו מנין, ימצא הרבה פעמים מנין בבתי חב"ד או בקברי הצדיקים (גם במקומות שאין מניינים קבועים, יש שם סיכוי סביר למצא מנין).

יש גם אפשרות לטבול בנהרות, אגמים, וכדומה שפרושים לרוב במזרח אירופה.
רק שלא בכל מקום יש נהר או אגם (לא תמיד תמצאו את המים סמוך אליכם), ובהרבה נהרות הטבילה היא סכנת נפשות!!!

אוקראינה

יש מקווה בברסלב בעליה לציונו של מוהרנ"ת, במז'יבוז' בבית כנסת של גבאי הסמוך לציון, וכמו כן גם יש את מעיין הבעש"ט במז'בוז' (יש סמוך לציון מפה איך להגיע לשם, כמה דקות נסיעה), בברדיטשוב יש מקווה, וכו'.
בלבוב יש מקווה בבית כנסת של רב העיר (קרלין) סמוך לתחנת רכבת, עדיף לתאם הגעה מראש.
מתחנת הרכבת לבית הכנסת:
(לא בדיוק מומלץ לנסות לתפוס מקווה בעצירה של 30 דק', כן להחלפת רכבת וכו').
לבוב היא גם על הדרך למגיעים מפולין, בבית כנסת הזה אפשר גם לקבל אוכל כשר.
(יש עוד בתי כנסת בלבוב כמו בית הכנסת של הב"ח ועוד, לא נראה שהם פעילים במלחמה)
בפרמישלאן, סמוך לציונו של ר' מאיר מפרמישלאן, יש הכנסת אורחים ומקווה, אפשרות ללינה בתשלום ולהזמנת אוכל כשר.
באניפולי בכניסה לבית הקברות שם טמונים הרבי ר' זושא והמגיד ועוד קדושי עליון, יש גם כן מקווה.
כמו כן יש עוד מקוואות רבים בקברי הצדיקים על הדרך, צריך לברר מה פתוח עכשיו במלחמה.
אונגוואר, בבית חב"ד, כתבנו כבר במאמרים הקודמים.

פולין
בורשה יש מקווה בבית חב"ד במרכז העיר
יש 3 מניינים ביום, עדיף לבא למקווה בבוקר, שעות אחרות בתיאום.
באיזור היהודי של קרקוב יש בתי כנסת עתיקים רבים, בסמוך לבית הקברות העתיק בקרקוב - הצמוד לבית הכנסת הרמ"א, במלון "עדן", יש מקווה.
זכור לי שבסמוך לקופה שול (ולהבדיל לטמפל) יש מקווה נוסף.
יש לציין שקרקוב פקוקה מאד. (כמו עוד ערים רבות באירופה, רק שבקרקוב זה במיוחד בכניסה לאיזורים האלה שמאד מתויירים).
בצאנז (בין קרקוב לפשמישל) מול בית הקברות היהודי (עם קדושי עולם הטמונים שם) יש הכנסת אורחים מפואר ומקווה.
שם העיר הוא נובי סונץ (Nowy Sącz)
בלובלין, בבניין ישיבת חכמי לובלין (שנהפך ברובו למלון, ובמיעוטו למוזיאון) גם יש מקווה.
(בלובלין ב2 בתי הקברות בעיר קבורים גם גדולי עולם, החוזה, ר' צדוק, ועוד).
מתאים לנוסעים ברכבת מחלם, או לנוחתים בורשה.
וכמובן, בליז'נסק.
ביציאה מבית החיים שמאלה בבניין ההכנסת אורחים בקומה הראשונה, עם גלגלת כמו בארץ.
(יש כמה הכנסות אורחים בליז'נסק). יתכן ויש היום עוד כאלה שבנו מקווה בליז'נסק.
הדרך מתחנת הרכבת:

הונגריה
בבודפשט יש מקווה במרכז העיר באיזור הבית חב"ד (רחוב ליד), יש קוד בדלת, הקוד קצת קשה (לסובב חזק ולדחוף, לא נפתח מיד), המקווה ברחוב קאזינסקי 13 בקומה השניה (4 בורות, בדר"כ רק 2 מלאים).
בקרסטיר יש כמה מקוואות, בר' שעיהל'ס הויז, אצל רובין, מקווה ריבניץ, ויכול להיות שעוד.
יש לשים לב שהשם של קרסטיר בהונגרית זה בודרוגקרסטור (Bodrogkeresztúr).
למגיעים ברכבת התחנה היא קצת רחוקה (גם הציון רחוק מההכנסות אורחים).
הדרך מתחנת הרכבת לר' שעיהל'ס הויז:
סמוך לקרסטיר יש עיירה בשם "טוקאי" (Tokaj), לפעמים (בעיקר ברכבות לכיוון הגבול) משם הרכבות יותר נוחות, ובתדירות יותר גבוהה.
הדרך מתחנת הרכבת בטוקאי לר' שעיהל'ס הויז:
באיהל (ציון הישמח משה) גם יש מקווה (שם זה מתחם אחד סגור הבית קברות והציון וההכנסת אורחים והמקווה)
השם ההונגרי של איהל זה שאטוראליאויהיי (עם ש שמאלית) (Sátoraljaújhely).
תחנת הרכבת באיהל די סמוכה לציון:
(כל השטח הירוק זה שטח הבית קברות, יש כניסה מהרחוב למטה וכניסה מהרחוב למעלה, במפה הוא לא מוביל לשער, את השער תראו בשטח).
מקרסטיר לאיהל יש בשעות היום רכבות בתדירות של כפעם בשעה, 35 דק' נסיעה

רומניה
בבוקרשט המקווה בבנין הזה: (לא בבית חב"ד)
בשעות היום ניתן לקבל מפתח אצל שומרי הבנין.
בסיגעט, סמוך לגבול (לשם מגיעים גם רכבות) יש הכנסת אורחים ומקווה:
בדרך הרגילה לא עוברים בסיגעט, יש מעבר גבול בעיר.
כנראה יש עוד מקוואות ברומניה, אבל המצב שם בזה פחות טוב מבארצות אחרות
(איך שאני מבין המקווה בקלוז' בבניה,לא יודע מתי יסיימו, והאם אז זה יוכל לשמש גם את אנ"ש)

מולדובה
יש בקישינב 2 בתי כנסת פעילים בהם יש גם מקווה.
1. בית כנסת ומקווה, סמוך יותר (במעט) לשדה התעופה
2.בית חב"ד קישינב

אוסטריה
בוינה, בקהילה החרדית בעיר יש כמובן גם מניינים ומקוווה.
אוהל משה:
מחזיקי הדת
ויש עוד קהילות בתי כנסת ומקוואות (בנוסף לבית חב"ד בעיר)

יש לציין שבדרך כלל מחיר המקוואות במקומות אלו זה 5$ לאדם.
בהרבה מהמקומות צריך או מומלץ לתאם לפני ההגעה.

כמובן שזה לא כל המקוואות, רק מה שנראה לי שמכסה את רוב הנוסעים שיוכלו לתכנן טבילת מקווה במשך הנסיעה שבדרך כלל נמצאים יותר מיום שלם (בין הקימה לשקיעה) בדרכים, חשוב לתכנן שבנסיעה יהיה את מה שרוצים להספיק במהלך היום (מקווה, בית כנסת, מנין, וכדו') מראש ולא להיזכר בשע מעשה שאז לפעמים זה מאוחר מידי.
רק לקינוח נביא את לשון מוהרנ"ת בהכשר כלים ד', וכמובן זה קשור למניעות בדרך:
וְעַל-כֵּן מִקְוֶה לְשׁוֹן תּוֹחֶלֶת וְתִקְוָה, כִּי זֶה עִקַּר הַתִּקְוָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יֵשׁ לָנוּ כֹּחַ לִסְבֹּל הַיִּסּוּרִים שֶׁל הַמּוֹנְעִים, וּלְהִתְגַּבֵּר בְּרָצוֹן דִּקְדֻשָּׁה עַד שֶׁנִּזְכֶּה לְשַׁבֵּר כֻּלָּם בְּחִינַת לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב ה' בְּאֶרֶץ חַיִּים קַוֵּה אֶל ה' חָזָק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה', וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י, שֶׁצְּרִיכִין לְקַוּוֹת קִוּוּי אַחַר קִוּוּי, שֶׁזֶּה זוֹכִין עַל-יְדֵי טְבִילַת מִקְוֶה, שֶׁנִּמְשָׁךְ אָז עַל הָאָדָם הֶאָרָה וּקְדֻשָּׁה מֵרוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה אַחַר כָּךְ לְהִתְפַּלֵּל וְלַעֲסֹק בַּתּוֹרָה בְּרָצוֹן חָזָק וְחֵשֶׁק חָדָשׁ. וּכְמוֹ שֶׁמַּרְגִּישִׁין עַל-פִּי רֹב בְּחוּשׁ שֶׁנִּמְשָׁךְ עַל הָאָדָם רוּחַ חַיִּים וְחֵשֶׁק דִּקְדֻשָּׁה עַל-יְדֵי טְבִילַת מִקְוֶה הַקְּדוֹשָׁה וְעַל-יְדֵי גֹּדֶל הָרָצוֹן וְהַחֵשֶׁק מִתְגַּבְּרִים לִסְבֹּל הַכֹּל וְלִבְלִי לִנְטוֹת מִן הָאֱמֶת, חַס וְשָׁלוֹם, רַק לְהִתְחַזֵּק וּלְהִתְגַּבֵּר בְּהַתּוֹחֶלֶת וְהַתִּקְוָה שֶׁה' יִתְבָּרַךְ לֹא יַעֲזֹב אֶת הַחֲפֵצִים בְּהָאֱמֶת וְיוֹשִׁיעֵם בְּוַדַּאי לְמַעַן שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ וְעַל-יְדֵי-זֶה מְשַׁבְּרִים כָּל הַמְּנִיעוֹת וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן בֶּאֱמֶת הִפְלִיג רַבִּי עֲקִיבָא מְאֹד בִּשְׁבַח מַעֲלַת טָהֳרַת יִשְֹרָאֵל עַל-יְדֵי הַמִּקְוֶה הַקְּדוֹשָׁה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּמִּשְׁנָה סוֹף יוֹמָא, אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, אַשְׁרֵיכֶם יִשְֹרָאֵל לִפְנֵי מִי אַתֶּם מִטַּהֲרִין וּמִי מְטַהֵר אֶתְכֶם אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם וְכוּ'. וְאוֹמֵר, "מִקְוֵה יִשְֹרָאֵל ה' וְכוּ'", כִּי מַעֲלַת טְבִילַת מִקְוֶה עֲצוּמָה וּגְדוֹלָה מְאֹד אַשְׁרֵיהֶם יִשְֹרָאֵל שֶׁזּוֹכִין לָזֶה וְכַנַּ"ל: וְזֶה שֶׁאָמַר אֲדוֹנֵנוּ, מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בְּסֵפֶר הָא"ב; שֶׁטּוֹב לֵישֵׁב בַּמִּקְוֶה תַּחַת הַמַּיִם, עַד שֶׁלֹּא יוּכַל לְהַנְשִׁים, וְעַל-יְדֵי-זֶה מִתְבַּטְּלִין דִּינִים, כִּי צְרִיכִין לְבַטֵּל עַצְמוֹ בְּרָצוֹן חָזָק, בִּמְסִירַת נֶפֶשׁ כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְקַבֵּל עַל-יְדֵי הַמִּקְוֶה רוּחַ חָדָשׁ דִּקְדֻשָּׁה וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה מְבַטְּלִין דִּינִים, שֶׁהֵם הַמְּנִיעוֹת, כִּי עִקַּר כָּל הַמְּנִיעוֹת הֵם עַל-יְדֵי דִּינִים. וְעַל-כֵּן מְבַטְּלִין אוֹתָם עַל-יְדֵי טְבִילַת מִקְוֶה, בִּפְרָט כְּשֶׁשּׁוֹהֶה כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רָצוֹן חָזָק בִּמְסִירַת נֶפֶשׁ, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְשַׁבְּרִין כָּל הַמְּנִיעוֹת וְזוֹכִין לְהוֹצִיא מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל כַּנַּ"ל:

מעברי הגבול
כמה נקודות בנוגע למעברי הגבול.
כמו שכתבנו כבר במאמרים הקודמים שווה לקחת בחשבון שיש הרבה מעברי גבול ולא חייבים לנסוע דווקא לעמוס ביותר, יש כמה דברים שצריך לבדוק, שעות פתיחה, אפשרויות מעבר (האם אפשרי ברגל, ברכב [או שזה רק משאיות], האם יש נתיבים שונים לרכב פרטי ואוטובוסים), ועוד.
באופן כללי בגבול צריך להתאזר בסבלנות, התור לוקח זמן.
אם אתם ממהרים בגלל שאתם עומדים להפסיד טיסה, שבת מתקרבת, וכדו', תוכלו לגשת לשוטר בעמדה (בגבול רכבים) ולנסות לבקש שיקדם אותכם להיות הראשונים בתור, בדרך כלל הוא יבקש לראות כרטיס טיסה וכדו'.
כמובן שזה לא יעזור במצב בו כל הממתינים גם עומדים לאחר טיסה...
המעבר עצמו בדרך כלל הם מעיפים מבט לרכב ולוקחים דרכונים, לפעמים הם מחזירים חתום תוך 15-30 דק' (ושוב במדינה השניה, לפעמים זה גם 5 דק'), ולפעמים הם מבקשים בדיקה נוספת (בדר"כ אחת לכמה רכבים), שכולם ייצאו מהרכב ויעברו אחד אחד, או בדיקת מזוודות בשיקוף או ידני, בדיקת הרכב, וכדו' - לא קרה כלום! ולא יקרה כלום אם השוטרים בגבול יראו מה יש לכם במזוודה (יש כאלה שמשום מה נלחצים מזה).
יש גבולות מסוימים שם פותחים כל מזודה.
תשלום שוחד יכול לסבך אותכם! וזה מיותר! גם בגבולות שדורשים שוחד, תשלום שוחד מלמד אותם שמהיהודים אפשר לסחוט כסף, אם לא עשיתם שום דבר לא חוקי, גם אם בודקים את המזודות שוב ושוב, לא מאמינים שהשמות אמיתיים וכדו', תתאזרו בסבלנות, אל תזכירו כסף, וכשתעברו בסוף אחרי המתנה ממושכת תדעו שעזרתם ליהודי הבא לא להיות קרבן נוסף!
כמובן שרכב שמושך חשדות יש יותר סיכוי שיערכו בדיקה מקיפה יותר.
בגבול אסור לצלם, ובחלק מהגבולות אסור להסתובב בשולי הכביש, יש אכיפה על הדברים האלה.
מצורף מפות של הגבולות כולל מידע אונליין על זמני ההמתנה ומצב העומס בגבולות:
מצלמות זמן אמת בגבולות ממולדובה לרומניה ואוקראינה:
הונגריה אוקראינה:
רומניה (מאד איטי):
פולין (אין כל כך הרבה מידע):
וזה האתר האוקראיני לכל המדינות השכנות:
[למולדובה, הונגריה, פולין, רומניה, סלובקיה]:
ויש גם את זה:
אני לא יודע עד כמה זה מהימן ומדויק, נראה לי שהיציאה מהמדינה יותר מדויקת בגלל שיכול להיות שבכניסה זה מחשיב את זמן ההמתנה מהשיחרור מהיציאה מהמדינה השכנה.
ההמשך, עקב האריכות, במאמר הבא בעז"ה:)